Nr. 78 (30 martie 2006)

 Politic

Arestati pentru tricolor
In seara zilei de 26 martie, cateva grupuri de tineri din Chisinau au decis sa impodobeasca orasul cu ocazia Zilei Unirii, marcata la 27 martie Continuare 

Lantul slabiciunilor
Continuare 

Reforme sau
control excesiv
Presedintele Legislativului de la Moscova alimenteaza Transnistria Continuare 

Critica criticii «petelor negre ale guvernarii rosii»
Printre cartile editate in R. Moldova, este una care ii deranjeaza serios pe comunisti... Continuare 

PETITIE
23 martie 2006, Chisinau, BC Victoriabank SA Continuare 

Reforme sau control excesiv

Joi, 23 martie, IDIS «Viitorul» a organizat o dezbatere cu privire la reforma Administratiei Publice Centrale in contextul procesului de integrare europeana a R. Moldova, sincronizarea acestui proces cu necesitatile Administratiei Publice Locale (APL), precum si necesitatea si importanta viitorului Minister al Administrarii Publice din Moldova. La discutii au participat reprezentantii Guvernului, primari si expertii IDIS. Dezbaterile au durat mult, dar sirul de probleme nu a fost epuizat. Iata de ce am incercat sa atestam starea actuala a administratiei publice din Moldova.

Victor Popa, doctor habilitat, profesor universitar:

Administratia publica e intr–o stare grea. Se vorbeste mult despre prioritati imediate, dar nu se face nimic. Pentru a administra domeniul public, primarii au nevoie de patrimoniu si finante. Patrimoniu au, iar finante — nu. Guvernarea centrala detine un control foarte extins asupra finantelor publice locale. Astfel, se face ca doar 30%– 40% sunt venituri proprii ale APL si 70% sunt transferurile care vin de la centru. Deci, prin aceasta este clar ce fel de administrare publica la nivel local avem.

Iurie Tap, primar de Floresti:

Autoritatile publice locale au destule competente, dar pentru majoritatea competentelor nu au acoperire financiara si mai important se resimte lipsa cadrului institutional in acest context. Daca am avea specialisti care ar putea sa ne ajute sa obtinem acele resurse financiare prin scriere de proiecte s.a., am avea de castigat. Iata de ce in prezent comunitatile locale degradeaza, pentru ca autoritatile publice locale nu sunt intr–o stare avantajoasa. O tara poate fi bogata doar avand comunitati bogate.

Vladimir Nani, primar de Cojusna:

Daca este vorba despre o reforma in administratia publica centrala este inevitabila o reforma si in administratia publica locala. Schimbarile trebuie facute in favoarea localitatilor, nu pentru comoditatea conducerii centrale. Oricat de buna nu ar fi reforma administratiei republicane, asta ar putea sa nu se realizeze in fapt, fara o reforma in complex.

Sergiu Tatarov, consilier principal de stat al prim–ministrului, sef al unitatii de coordonare a reformei administratiei publice:

Este propusa reformarea administratiei publice centrale care prevede imbunatatirea functionarii sistemului administrativ la nivel central si serviciile publice desconcentrate ale ministerelor. Avem scopul sa cream un sistem modern si eficient care va fi bazat pe principiile de buna guvernare puse la baza functionarii si organizarii administratiilor publice centrale in tarile membre ale UE si care ar tine cont de interesele cetatenilor colectivitatilor locale.

Liubomir Chiriac, expert IDIS:

Daca e sa facem o analiza generala, in prezent, administratia publica locala are multe probleme care tin de finantele publice locale, de patrimoniul local, de educatie, de invatamant s.a. Din bugetele care sunt puse la dispozitie, aproximativ 80% este destinat salariului. Din acest punct de vedere, este evident ca aproape nu mai sunt mijloace pentru a le investi in dezvoltarea comunitara, infrastructura si alte probleme. In afara de aceasta sunt probleme ce tin de personal. Este adevarat ca in functie de veniturile proprii s–a permis sa fie angajati specialisti de care are nevoie fiecare primarie. Dar prea putine sunt primariile care au veniturile proprii si care ar putea sa angajeze, de exemplu, un specialist in domeniul tineretului sau un specialist care s–ar ocupa de arhitectura comunitatii respective.

O alta problema este si instruirea consilierilor locali. Consiliul local reprezinta un parlament mic in comunitate. Consilierii sunt cel mai prost pregatiti din acest punct de vedere. Din acest motiv de cele mai multe ori deciziile pe care le iau acestia sunt confuze, iar uneori chiar si in contradictie cu legea. De obicei, se fac traininguri cu primarii si aproape deloc cu consilierii locali. Si pregatirea slaba a secretarelor este un impediment. In R. Moldova, de cresterea profesionala a secretarelor nu raspunde nimeni. Este problematic si accesul la legislatie.

Anastasia NANI


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. 31 august, nr. 129, bir. 914/c, Chisinau
Tel: 23-79-84, 079583737
ziaruldegarda@yahoo.com