Joi, 23 martie, IDIS �Viitorul� a organizat o dezbatere cu privire la reforma Administratiei Publice Centrale in contextul procesului de integrare europeana a R. Moldova, sincronizarea acestui proces cu necesitatile Administratiei Publice Locale (APL), precum si necesitatea si importanta viitorului Minister al Administrarii Publice din Moldova. La discutii au participat reprezentantii Guvernului, primari si expertii IDIS. Dezbaterile au durat mult, dar sirul de probleme nu a fost epuizat. Iata de ce am incercat sa atestam starea actuala a administratiei publice din Moldova.
Victor Popa, doctor habilitat, profesor universitar:
Administratia
publica e intro stare grea. Se vorbeste mult despre prioritati
imediate, dar nu se face nimic. Pentru a administra domeniul public,
primarii au nevoie de patrimoniu si finante. Patrimoniu au, iar finante
nu. Guvernarea centrala detine un control foarte extins asupra
finantelor publice locale. Astfel, se face ca doar 30% 40% sunt
venituri proprii ale APL si 70% sunt transferurile care vin de la centru.
Deci, prin aceasta este clar ce fel de administrare publica la nivel
local avem.
Iurie Tap, primar de Floresti:
Autoritatile publice
locale au destule competente, dar pentru majoritatea competentelor nu
au acoperire financiara si mai important se resimte lipsa cadrului institutional
in acest context. Daca am avea specialisti care ar putea sa ne ajute
sa obtinem acele resurse financiare prin scriere de proiecte s.a., am
avea de castigat. Iata de ce in prezent comunitatile locale degradeaza,
pentru ca autoritatile publice locale nu sunt intro stare avantajoasa.
O tara poate fi bogata doar avand comunitati bogate.
Vladimir Nani, primar de Cojusna:
Daca este vorba
despre o reforma in administratia publica centrala este inevitabila
o reforma si in administratia publica locala. Schimbarile trebuie facute
in favoarea localitatilor, nu pentru comoditatea conducerii centrale.
Oricat de buna nu ar fi reforma administratiei republicane, asta ar
putea sa nu se realizeze in fapt, fara o reforma in complex.
Sergiu Tatarov, consilier principal de stat al primministrului, sef al unitatii de coordonare a reformei administratiei publice:
Este propusa reformarea
administratiei publice centrale care prevede imbunatatirea functionarii
sistemului administrativ la nivel central si serviciile publice desconcentrate
ale ministerelor. Avem scopul sa cream un sistem modern si eficient
care va fi bazat pe principiile de buna guvernare puse la baza functionarii
si organizarii administratiilor publice centrale in tarile membre ale
UE si care ar tine cont de interesele cetatenilor colectivitatilor locale.
Liubomir Chiriac, expert IDIS:
Daca e sa facem
o analiza generala, in prezent, administratia publica locala are multe
probleme care tin de finantele publice locale, de patrimoniul local,
de educatie, de invatamant s.a. Din bugetele care sunt puse la dispozitie,
aproximativ 80% este destinat salariului. Din acest punct de vedere,
este evident ca aproape nu mai sunt mijloace pentru a le investi in
dezvoltarea comunitara, infrastructura si alte probleme. In afara de
aceasta sunt probleme ce tin de personal. Este adevarat ca in functie
de veniturile proprii sa permis sa fie angajati specialisti de
care are nevoie fiecare primarie. Dar prea putine sunt primariile care
au veniturile proprii si care ar putea sa angajeze, de exemplu, un specialist
in domeniul tineretului sau un specialist care sar ocupa de arhitectura
comunitatii respective.
O alta problema este si instruirea consilierilor locali. Consiliul local reprezinta un parlament mic in comunitate. Consilierii sunt cel mai prost pregatiti din acest punct de vedere. Din acest motiv de cele mai multe ori deciziile pe care le iau acestia sunt confuze, iar uneori chiar si in contradictie cu legea. De obicei, se fac traininguri cu primarii si aproape deloc cu consilierii locali. Si pregatirea slaba a secretarelor este un impediment. In R. Moldova, de cresterea profesionala a secretarelor nu raspunde nimeni. Este problematic si accesul la legislatie.
Anastasia NANI