Clasa 2a a judecat greºelile judiciare
Elevii din clasa a 2a de la Scoala nr. 1 din Chisinau au dat o lectie judecatorilor (si nu numai) care scriu cu greseli. Copiii recomanda persoanelor “cu peruca” sa consulte dictionarele inainte de a scrie o hotarare. “Daca scriem cu greseli, nu se dezvolta mintea”, spun micutii.
Eu vreau sa fiu antrenor de sah, iar eu soferist. Mias dori sa fiu un adevarat pilot de avioane. Eu fotbalist. Eu un om de stiinta si sa stiu despre toate. Eu medic. Pentru a fi medic trebuie sa cunosti toate organele. Eu vreau sa fiu politist, ca sa prind oamenii nepoliticosi. Eu vreau sa joc tenis. Eu vreau sa devin profesionist la trucuri. Farmacist, arheolog, profesor, milionar… Eu vreau sa fiu judecator! Iar eu NU vreau sa devin judecator! Acesti oameni trebuie sa scrie corect!
Chira Vlada: Judecatorul trebuie sa stie tot ce se intampla in lume si sa stie cum sa rezolve problemele pe care le examineaza. Judecatorul, cand scrie, nu trebuie sa se grabeasca. El trebuie sa aiba mult noroc si sa scrie frumos. Judecatorii au peruca!
Catalina Margoci: Este dificil sa devii judecator, pentru ca trebuie sa ai experienta. El trebuie sa scrie repede, frumos si corect.
Mihai: Noi scriem fara greseli, uneori, insa se mai intampla sa gresim. Atunci le sterg cu corectorul. Desi nu ne da voie invatatoarea.
Sofia Plantus: Nu vreau sa devin judecator, pentru ca e dificil. El trebuie sa scrie fara greseli, fiindca , daca greseste, poate sa se intample ceva rau. Judecatorul trebuie sa aiba cunostinte si experienta. Vreau sa devin pianista si violonista, pentru ca deja cant la aceste instrumente.
Cum e corect?
Veneau sau Vineau
Mihai: Se scrie "veneau" si nu "vineau"
Invatatoarea: La ce timp este verbul "venea"?
Vlad: Verbul "venea" este la timpul trecut.
I: La ce intrebare raspunde verbul "veneau"?
Cu totii: "Ce faceau?"
I: Asadar, este format de la verbul "a veni" care are
forma la trecut.
Epizod sau Episod
Emil: "Epizod" nu e corect.
I: Ce te ajuta sa vezi daca e corect.
Emil: Dictionarul explicativ si cel ortografic.
Acestea avioane sau aceste avioane
Maria: "Acestea avioane" este gresit!
I: Cum verificam?
Vlad: Un avion, doua avioane. Este un substantiv neutru. Corect este "aceste avioane"!
Acesta problema sau aceasta problema
I: De ce gen este substantivul problema.
Cu totii: Feminin! O problema si doua probleme.
Masini sau masini
I: Vlad, de cand stii tu cum se scrie cuvantul "masina"?
Vlad: De cand eram micut.
«Daca scriem cu greseli, nu se dezvolta mintea»
Vlad: Nu e bine cand cineva scrie incorect, pentru
ca cel care va citi nu va intelege sensul. Daca vom citi gresit, vom
insusi si vom povesti la fel!
Sofia: Mintea nu se dezvolta daca scriem cu greseli,
ci va ramane asa.
Mihai: Mai demult am avut un test si la ultima sarcina
era scris gresit. Era scris "i" in loc de "i" si a trebuit sa intrebam
invatatoarea. Am pierdut timpul ca sa vedem cum se scrie.
I: Daca de la inceput in creierul nostru se fac niste
legaturi incorecte e dificil sa le inlaturi. E bine sa invatam din start
corect!
Emil: Daca avem cunostinte, vom depista repede greselile.
Cu totii: Trebuie sa invatam regulile si sa ascultam
invatatoarea. Pentru asta este scoala.
Victoria: Trebuie sa invatam regulile, pentru ca daca
ne va intreba cineva si nu vom sti ce sa raspundem ne vom face de rasul
lumii.
I: Deci, copii, trebuie sa cunoastem normele gramaticale
pentru a putea depista greselile. Avem dictionare pentru a putea depista
greselile.
Sofia: Pentru asta avem scoala!
Iulia Bat, invatator si director adjunct la treapta primara:
Consider ca aceste greseli pot fi cu usurinta observate de copii ce invata la treapta primara. Unele dintre ele pot fi chiar argumentate si comentate vizavi de scrierea corecta. In opinia copiilor, persoanele care au profilul de a scri ar trebui sa consulte mai mult dictionarul ortografic.
Anastasia NANI
Sondaj |
Ce
scriu si ce (sub)inteleg judecatorii?
Sentinta de condamnare in cazul Pasat, emisa de presedinta Judecatoriei Centru, Lilia Vasilevici, in volum de 36 de pagini, a dezamagit multa lume. Pe langa parat, rudele si avocatii lui, care au fost in primul rand nemultumiti de calitatea procesului judiciar, pe langa alti juristi si specialisti in domeniul dreptului, care au fost mirati de "libertatea justitiei" din Moldova, pe langa experti din alte state care au considerat alogica si politizata acuzarea, aceasta sentinta a nemultumit pe orice vorbitor de limba romana, fie el la scoala, la presedintie sau la sapa. Aceasta sentinta a aratat in fond desertaciunea desertaciunilor si naste o mare lista de intrebari: acest judecator care nu a invatat lucruri elementare la scoala, lea invatat el oare la facultate, la cursurile de perfectionare etc? A indreptatit acest specialist oare investitiile statului in educatie? Pe ce criterii sunt numiti judecatorii in Moldova? Cat de eronata poate fi o decizie judiciara care contine zeci sau sute de greseli gramaticale? Cine poate repara greselile judecatorilor? Anatol Semionov, Ministerul Justitiei:
Angajat anonim al Consiliului Superior al Magistraturii:
Un alt angajat anonim al Consiliului Superior al Magistraturii:
Gheorghe Avornic, decanul facultatii de drept a USM:
Alexandru Tanase, avocat:
Judecatoria Centru:
|