pe scena Teatrului National
Astazi, 30 martie, la Teatrul National «Mihai Eminescu» va avea loc premiera piesei «Henric al IVlea» de Luigi Pirandello, in regia lui Andrea Battistini, Italia. Regizorul italian a acordat un interviu Ziarului de Garda.
Dle Battistini, de ce ati ales din nou Moldova pentru o premiera teatrala?
Pentru prima data am venit la Chisinau acum 6 ani si aveam sa descoper ca R. Moldova este o tara interesanta care are multe similitudini cu tara mea. In al doilea rand, limba romana imi este mai aproape, pentru ca se aseamana mult cu cea italiana. Daca ma duceam in Rusia, ce ma faceam? Totusi, importanti sunt actorii. Moldova are actori foarte buni. Majoritatea dintre ei au facut scoala in teatrele ruse, dar sa nu uitam, scoala rusa este una dintre cele mai apreciate din lume.
Nu sunteti la prima colaborare cu actorii de la Teatrul National. Ati incercat de fapt sa contactati cu alte teatre din Moldova?
Am ramas la "Mihai Eminescu", pentru ca aici este cea mai buna scena, adica scena mare cum se spune in breasla artistilor. Totodata, Teatrul National are cea mai buna dotare tehnica. Respect mult aceasta institutie si chiar incerc so schimb in si mai bine.
Sa revenim la premiera de astazi. Ati decis sa montati piesa "Henric al IVlea" de Luigi Pirandello. Credeti ca dramaturgia italiana va prinde bine la publicul din Moldova?
In primul rand vreau sa mentionez de ce lam ales pe Pirandello. Este dramaturgul italian nr.1 in lume. A primit chiar premiul Nobel pentru literatura, de aceea merita si ma simt onorat sa regizez o piesa semnata de el. Am ales "Henric al IVlea" nu intamplator. Piesa chiar daca a fost scrisa in 1920, tema ei este actuala, cea a omului care pune pret pe valorile materiale, omul caresi distruge originalitatea sa. De fapt este o tema specifica dramaturgului.
Ce relatii ati stabilit cu publicul de la Chisinau in acesti 6 ani?
De obicei sala are spectatori. Ma simt bine sa vad ca publicul moldovean este respectuos si sincer. Sunt bucuros sa vad multi tineri care vin la teatru. Sunt si unele exceptii, dar sunt mici si nu le acord atentie.
Cum ati vedea in comparatie situatia institutiilor de teatru de la noi din tara cu cele de peste hotare?
In ciuda faptului ca teatrele din Moldova nu au o finantare prea buna, ele rezista. In Italia, spre exemplu, aceste institutii functioneaza altfel. Din totalul de bilete, 80% sunt cumparate pentru intreaga stagiune. De obicei teatrele italiene sunt finantate de firme private. Statul finanteaza doar 10% din institutiile de teatru de stat.
Ce va mai leaga de Moldova?
Am fost de peste 25 de ori in Moldova, am aici multi prieteni. Sigur, in viitorul apropiat voi reveni la Chisinau pentru o colaborare ulterioara cu actorii de la Teatrul National.
Un interviu de Ion Gontza