La 4 iunie, curent, in timpul vizitei la Chisinau a presedintelui Serbiei si Muntenegru, Svetozar Marovic, un taximetrist a fost estorcat de "mita" pentru faptul ca retinuse, cu 15 secunde, cortegiul prezidential...
"Daca automobilul ar fi avut sticle fumurii, as fi fost impuscat, cum sa intamplat si cu alti conducatori auto, deoarece escorta, motivand ca nu poate identifica daca prezinta sau nu vreun pericol persoana de la volan, dispune de acest "drept secret"".
La 4 iunie, presedintele Serbiei si Muntenegru a fost condus de presedintele R. Moldova si in beciurile de la Cricova. In acea zi, in jurul orei 12.00, doua cortegii guvernamentale se indreptau spre faimoasele beciuri. Vladimir Voronin era in automobilul celei dea doua coloane, astfel ca ajunse la Cricova in urma oaspetelui. Nu near fi interesat itinerarul prezidential, daca in timpul programului de insotire a oficialului strain nu sar fi intamplat ceea ce tot mai des se intampla in anturajul si sub ochii sefului statului. Cazul, la care revenim cu acest prilej, confirma ca printre cinovnicii din nemijlocita subordonare a presedintelui figureaza persoane care au fost si continua sa fie corupte, dintre cele care continua sa estorcheze, nestingherit, mita, depasindusi atributiile de serviciu. Sa nu fi fost familiarizat presedintele cu felul in care fac tranzactii subalternii sai?
Deci, la 4 iunie, un colaborator al politiei rutiere, aflanduse la locul de munca, activitate care, conform Regulamentului politiei rutiere, prevede "asigurarea deplasarii libere si in afara oricarui pericol al membrilor delegatiilor oficiale", dupa ce plecase cortegiul prezidential, ii cere unui taximetrist care trecea prin preajma postului, 150 de lei, explicandui ca "a deranjat presedintele". Politistul a precizat ca taximetristul plateste pentru despagubirea morala a presedintelui Voronin.
In acea zi, marcata de vizita presedintelui sarb, angajatul unei firme private de taxi (numele si numarul de telefon ale soferului sunt cunoscute redactiei), dupa ce parcursese Calea Orheiului, la iesirea din oras spre Cricova, a fost oprit la postul de politie de la Stauceni, amplasat in apropierea benzinariei "Petrom". Politistul de la acest post ia retras permisul, motivul comunicat taximetristului fiind: "potrevojil prezidenta Voronina".
Banuitul de aceasta "contraventie", inadmisibila in Codul cu privire la contraventiile administrative, dezvaluie cazul: "Ma deplasam pe langa postul de politie de la iesirea din Chisinau. Agentii de circulatie de acolo nu au semnalat ca suntem urmati de cortegiul prezidential, pentru a reusi sa trecem, din timp, "pe dreapta". Inainte de a ma porni sami duc clientii la Stauceni, era vreo 11.30, pe str. Florilor, in apropierea Tipografiei centrale, vazusem cum politia rutiera suspendase, precum se cuvine, traficul, asigurand trecerea regulamentara si fara dificultati a cortegiului carel insotea pe oficialul Serbiei, cortegiu supravegheat si de trei masini ale politiei rutiere, pozitionate inaintea si in spatele catorva automobile guvernamentale. In aceeasi coloana erau doua microbuze si o ambulanta.
...Cel deal doilea cortegiu cuprindea trei masini din Paza presedintelui, Skoda superb, un BMW, din ce tin minte, in care, probabil, se afla Vladimir Voronin, si o masina a politiei rutiere o Skoda Octavia. La o distanta de vreo 2 km de postul politiei rutiere, mam uitat in oglinda masinii si nam vazut dispozitive giratorii in urma. Nu eram singurul automobilist pe traseu. Inainte mai erau un Ford si un maxitaxi. In cateva secunde a aparut, claxonand, escorta prezidentiala.
Cand au ajuns langa mine, am observat cum bodyguarzii isi intindeau, galagios, bratele. Ulterior am aflat, de la politistul care ma oprit, ca, neferinduma la timp, am retinut delegatia cu 15 secunde. Din cate stiu, in astfel de cazuri, politia rutiera depaseste cu vreo 500 de metri celelalte masini ale cortegiului si semnaleaza, prin statia radio, oportunitatea "eliberarii traseului"... Ce a urmat? La intrarea in Stauceni, ma astepta un locotenent. Ma oprit, mia retras actele, mia aratat un procesverbal. Tot de la el am aflat ca seful Serviciului Protectie si Paza de Stat (SPPS) ia spus, prin statie, sa ma retina pentru ca lam deranjat pe presedinte. "Potrevojili prezidenta Voronina", au fost cuvintele lui. Era un locotenent, care, fara a se legitima, imi retrase permisul, avertizanduma ca, pana la sfarsitul zilei, vor decide asupra sanctiunii. Ma anuntat si despre faptul ca voi fi privat de dreptul de a conduce. Mi sa dat un permis prealabil fara a fi solicitat sa semnez vreun act. Mia cerut numarul de telefon, iar seara ma sunat de patru ori la mobil, mia fixat o intalnire, unde iam si dat banii. Atunci mia mai spus ca amenda care mi se cadea era de cel putin 360 de lei." Potrivit soferului, inspectorul care a luat banii este inalt, brunet, cu mustata. Are vreo 30 de ani. Faptul ca acesta nu sa legitimat si nu ia oferit soferului vreun act la semnare miroase a minciuna si a estorcare de mita. Probabil ca a improvizat "protocolul". In cazul in care soferul a comis o contraventie, de ce nu a fost solicitat sa semneze, conform legii? Din motivele enumerate aici, nu am putut afla, pana la incheierea editiei, numele politistului. Insa acesta poate fi simplu descoperit in baza unor simple investigatii din partea Sectiei Supraveghere si Control a Directiei politiei rutiere, cea a securitatii interne din cadrul MAI, a centrelor si directiilor de combatere a coruptiei si a altor subdiviziuni de stat, abilitate sa investigheze actiunile de depasire a atributiilor de serviciu si de insusire a mitei.
Cu referire la legislatia in vigoare, Sergiu Armasu, specialist principal al Sectiei Supraveghere si Control a Circulatiei Rutiere din cadrul Directiei politiei rutiere, nea declarat ca deciziile privind sanctionarea contravenientilor rutieri sunt adoptate in termen de 15 zile. "Este aberant ceea sa intamplat cu taximetristul", nea spus Armasu. "Vom afla numele politistului care facea serviciul la Stauceni in ziua de 4 iunie. In acest sector activeaza plutoanele Batalionului republican de patrulare rutiera", nea asigurat Armasu. Dansul nea mai spus ca, in temeiul art. 121/1, al. 2, al CCA, suma de 150 de lei nu se contine in prevederile legale, cea mai mica amenda oficiala fiind de 180 de lei. Potrivit legii, neglijarea de catre conducatorii auto a prioritatii de trecere a mijloacelor de transport cu gerofarurile aprinse si tehnica de semnalizare in functiune, atrage dupa sine aplicarea unei amenzi in marime de 1015 salarii minime (unitati conventionale) sau privarea de dreptul de a conduce pe un termen de un an. Armasu explica ca programul fiecarei delegatii straine se desfasoara in baza unui plan vizat de MAE. Reiesind din acest plan, MAI isi elaboreaza propriul plan ce prevede amplasarea de forte si mijloace ale politiei rutiere. Planul este coordonat cu conducerea MAI in scopul asigurarii liberei deplasari si a evitarii pericolelor la viata persoanelor protejate de stat (presedintele tarii, Parlamentul, primministrul). "Pentru insotirea escortei prezidentiale sunt antrenati agenti ai circulatiei rutiere cu o pregatire speciala, in cadrul Batalioanelor de asigurare a securitatii circulatiei rutiere si a celui republican de patrulare rutiera", explica Armasu. Potrivit regulamentelor, autovehiculele oficiale si diplomatice profita de prioritate la trafic, doar daca sau asigurat, din timp, ca li se cedeaza trecerea. Inainte de a se porni la Cricova, in ziua de 4 iunie, sia asigurat oare escorta deplasarea? Oare neglijentele escortei, de asi asigura din timp, trecerea, si faptul ca un taximetrist a mai si platit, neoficial, politistului, nu "deranjeaza" presedintele?!
"Cand e vreo delegatie oficiala, la fiece intersectie trebuie sa fie prezenta politia, avand misiunea de a colabora prin statiile radio cu escorta insotitoare", a mai completat Armasu.
Cand este vorba de o delegatie din alt stat, politia rutiera pune la dispozitie trei masini, inclusiv masina de semnalizare, ce se deplaseaza la o distanta de 1000 de metri in fata coloanei. Insotitorul soferului, din aceasta masina, in timp ce se deplaseaza, avertizeaza participantii la trafic "sa elibereze carosabilul". In timpul insotirii delegatiilor nationale, o singura masina a politiei rutiere prezideaza cortegiul, aflanduse in fata acestuia, la o distanta de 150 de metri.
Prevederile modului de escortare a cortegiilor oficiale (nationale si internationale) de catre SPPS sunt fixate intrun ordin secret, elaborat in comun cu MAI si valabil pentru ambele structuri. Doar ca, pe alocuri, documentul ofera angajatilor SPPS mai multe drepturi in raport cu cele ale politistilor.
Fosti angajati ai MAI amintesc de un accident tragic produs, acum trei ani, in zona Aeroportului. Atunci, pentru ca, dupa prima claxonare, nu eliberase calea escortei prezidentiale, persoane inarmate au impuscat in anvelopele autovehiculului cu pricina. In consecinta, masina a deraiat, lovinduse intrun copac. In urma impactului a decedat soferul, sotia sa si un copil. Toti trei erau in propriul automobil, o masina cu geamuri tonate...
Un fost vicecomisar isi aminteste cum, mai multi ani in urma, un agent de circulatie din reg. Moscova a fost impuscat, in timp ce se afla la datorie, de bodyguarzii cortegiului unui inalt demnitar al CC al PCUS. In timp cesi ridica radarul de verificare a vitezei, escorta, crezand, probabil, ca acestai un pistol, a tras in politist, protejandul cu exces de zel, pe inaltul demnitar de partid.
Potrivit Legii cu privire la politie (art. 17), politistii au dreptul sa foloseasca arma de foc in cazuri extreme si impotriva celora care prezinta pericol real pentru viata sau sanatatea altora. In lege se mai precizeaza ca arma poate fi aplicata, fara avertizare, in caz de atac prin surprindere cu utilizarea tehnicii de lupta, a mijloacelor de transport, a mijloacelor fluviale, aeriene etc.
Surse din cadrul DPR, explica ca, chiar si din viteza deplasarii, escorta trebuie sa perceapa care persoane sunt si care nu sunt periculoase, conducanduse de anumite criterii vizuale, cum ar fi, de exemplu, nesupunerea, posedarea armei de foc sau a altor obiecte metalice, cat si tendinta de a le aplica. "In acelasi timp, drepturile de utilizare a armei si a fortei fizice din partea escortei sunt mult mai multe, pe alocuri chiar exagerate", considera surse din cadrul MAI. "Ei au dreptul sa impuste ori de cate ori cei care traverseaza in preajma creeaza vreun disconfort (n.r. "deranjeaza presedintele"!)", sustin sursele noastre. "Stiu si eu, si colegii mei, ca un document secret le da dreptul sa impuste, pe mine insa mau salvat sticlele transparente ale masinii. Nu reusisem inca sa le tonez...", conchide taximetristul.
Veaceslav Dermenji, sef adjunct al SPPS a confirmat ca atributiile de serviciu ale SPPS nu se divulga. Unii avocati sustin ca serviciul SPPS refuza, de obicei, sasi divulge pana si instantei de judecata documentele secrete, angajatii SPPS fiind scutiti, in cele din urma, si de obligatia de a fi trasi la raspundere. Contactat de noi, Alexandru Ursachi, seful SPPS, a declarat ca, personal, nu a insotit cortegiul din 4 iunie. Vizavi de incident, acesta a reactionat: "Ce avem noi cu aceasta?!", inchizand telefonul.
Aliona AVRAM