Nr. 47 (7 iulie 2005)

 Investigatii

Reuniune de clasa la Spitalul «Sfantul Arhanghel Mihail»
La 27 iunie, un comunicat de presa al CCCEC a bulversat opinia publica... Continuare 

Mita pentru linistea presedintelui
La 4 iunie, curent, in timpul vizitei la Chisinau a presedintelui Serbiei si Muntenegru, Svetozar Marovic, un taximetrist a fost estorcat de "mita" pentru faptul ca retinuse, cu 15 secunde, cortegiul prezidential... Continuare 

Mita pentru linistea presedintelui

La 4 iunie, curent, in timpul vizitei la Chisinau a presedintelui Serbiei si Muntenegru, Svetozar Marovic, un taximetrist a fost estorcat de "mita" pentru faptul ca retinuse, cu 15 secunde, cortegiul prezidential...

"Daca automobilul ar fi avut sticle fumurii, as fi fost impuscat, cum s–a intamplat si cu alti conducatori auto, deoarece escorta, motivand ca nu poate identifica daca prezinta sau nu vreun pericol persoana de la volan, dispune de acest "drept secret"".

10.06.05, ora 12.00: "Nado platiti za to cito vi potrevojili prezidenta Voronina"...

La 4 iunie, presedintele Serbiei si Muntenegru a fost condus de presedintele R. Moldova si in beciurile de la Cricova. In acea zi, in jurul orei 12.00, doua cortegii guvernamentale se indreptau spre faimoasele beciuri. Vladimir Voronin era in automobilul celei de–a doua coloane, astfel ca ajunse la Cricova in urma oaspetelui. Nu ne–ar fi interesat itinerarul prezidential, daca in timpul programului de insotire a oficialului strain nu s–ar fi intamplat ceea ce tot mai des se intampla in anturajul si sub ochii sefului statului. Cazul, la care revenim cu acest prilej, confirma ca printre cinovnicii din nemijlocita subordonare a presedintelui figureaza persoane care au fost si continua sa fie corupte, dintre cele care continua sa estorcheze, nestingherit, mita, depasindu–si atributiile de serviciu. Sa nu fi fost familiarizat presedintele cu felul in care fac tranzactii subalternii sai?

Deci, la 4 iunie, un colaborator al politiei rutiere, aflandu–se la locul de munca, activitate care, conform Regulamentului politiei rutiere, prevede "asigurarea deplasarii libere si in afara oricarui pericol al membrilor delegatiilor oficiale", dupa ce plecase cortegiul prezidential, ii cere unui taximetrist care trecea prin preajma postului, 150 de lei, explicandu–i ca "a deranjat presedintele". Politistul a precizat ca taximetristul plateste pentru despagubirea morala a presedintelui Voronin.

In acea zi, marcata de vizita presedintelui sarb, angajatul unei firme private de taxi (numele si numarul de telefon ale soferului sunt cunoscute redactiei), dupa ce parcursese Calea Orheiului, la iesirea din oras spre Cricova, a fost oprit la postul de politie de la Stauceni, amplasat in apropierea benzinariei "Petrom". Politistul de la acest post i–a retras permisul, motivul comunicat taximetristului fiind: "potrevojil prezidenta Voronina".

Banuitul de aceasta "contraventie", inadmisibila in Codul cu privire la contraventiile administrative, dezvaluie cazul: "Ma deplasam pe langa postul de politie de la iesirea din Chisinau. Agentii de circulatie de acolo nu au semnalat ca suntem urmati de cortegiul prezidential, pentru a reusi sa trecem, din timp, "pe dreapta". Inainte de a ma porni sa–mi duc clientii la Stauceni, era vreo 11.30, pe str. Florilor, in apropierea Tipografiei centrale, vazusem cum politia rutiera suspendase, precum se cuvine, traficul, asigurand trecerea regulamentara si fara dificultati a cortegiului care–l insotea pe oficialul Serbiei, cortegiu supravegheat si de trei masini ale politiei rutiere, pozitionate inaintea si in spatele catorva automobile guvernamentale. In aceeasi coloana erau doua microbuze si o ambulanta.

...Cel de–al doilea cortegiu cuprindea trei masini din Paza presedintelui, Skoda superb, un BMW, din ce tin minte, in care, probabil, se afla Vladimir Voronin, si o masina a politiei rutiere — o Skoda Octavia. La o distanta de vreo 2 km de postul politiei rutiere, m–am uitat in oglinda masinii si n–am vazut dispozitive giratorii in urma. Nu eram singurul automobilist pe traseu. Inainte mai erau un Ford si un maxi–taxi. In cateva secunde a aparut, claxonand, escorta prezidentiala.

Cand au ajuns langa mine, am observat cum bodyguarzii isi intindeau, galagios, bratele. Ulterior am aflat, de la politistul care m–a oprit, ca, neferindu–ma la timp, am retinut delegatia cu 15 secunde. Din cate stiu, in astfel de cazuri, politia rutiera depaseste cu vreo 500 de metri celelalte masini ale cortegiului si semnaleaza, prin statia radio, oportunitatea "eliberarii traseului"... Ce a urmat? La intrarea in Stauceni, ma astepta un locotenent. M–a oprit, mi–a retras actele, mi–a aratat un proces–verbal. Tot de la el am aflat ca seful Serviciului Protectie si Paza de Stat (SPPS) i–a spus, prin statie, sa ma retina pentru ca l–am deranjat pe presedinte. "Potrevojili prezidenta Voronina", au fost cuvintele lui. Era un locotenent, care, fara a se legitima, imi retrase permisul, avertizandu–ma ca, pana la sfarsitul zilei, vor decide asupra sanctiunii. M–a anuntat si despre faptul ca voi fi privat de dreptul de a conduce. Mi s–a dat un permis prealabil fara a fi solicitat sa semnez vreun act. Mi–a cerut numarul de telefon, iar seara m–a sunat de patru ori la mobil, mi–a fixat o intalnire, unde i–am si dat banii. Atunci mi–a mai spus ca amenda care mi se cadea era de cel putin 360 de lei." Potrivit soferului, inspectorul care a luat banii este inalt, brunet, cu mustata. Are vreo 30 de ani. Faptul ca acesta nu s–a legitimat si nu i–a oferit soferului vreun act la semnare miroase a minciuna si a estorcare de mita. Probabil ca a improvizat "protocolul". In cazul in care soferul a comis o contraventie, de ce nu a fost solicitat sa semneze, conform legii? Din motivele enumerate aici, nu am putut afla, pana la incheierea editiei, numele politistului. Insa acesta poate fi simplu descoperit in baza unor simple investigatii din partea Sectiei Supraveghere si Control a Directiei politiei rutiere, cea a securitatii interne din cadrul MAI, a centrelor si directiilor de combatere a coruptiei si a altor subdiviziuni de stat, abilitate sa investigheze actiunile de depasire a atributiilor de serviciu si de insusire a mitei.

Cu referire la legislatia in vigoare, Sergiu Armasu, specialist principal al Sectiei Supraveghere si Control a Circulatiei Rutiere din cadrul Directiei politiei rutiere, ne–a declarat ca deciziile privind sanctionarea contravenientilor rutieri sunt adoptate in termen de 15 zile. "Este aberant ceea s–a intamplat cu taximetristul", ne–a spus Armasu. "Vom afla numele politistului care facea serviciul la Stauceni in ziua de 4 iunie. In acest sector activeaza plutoanele Batalionului republican de patrulare rutiera", ne–a asigurat Armasu. Dansul ne–a mai spus ca, in temeiul art. 121/1, al. 2, al CCA, suma de 150 de lei nu se contine in prevederile legale, cea mai mica amenda oficiala fiind de 180 de lei. Potrivit legii, neglijarea de catre conducatorii auto a prioritatii de trecere a mijloacelor de transport cu gerofarurile aprinse si tehnica de semnalizare in functiune, atrage dupa sine aplicarea unei amenzi in marime de 10–15 salarii minime (unitati conventionale) sau privarea de dreptul de a conduce pe un termen de un an. Armasu explica ca programul fiecarei delegatii straine se desfasoara in baza unui plan vizat de MAE. Reiesind din acest plan, MAI isi elaboreaza propriul plan ce prevede amplasarea de forte si mijloace ale politiei rutiere. Planul este coordonat cu conducerea MAI in scopul asigurarii liberei deplasari si a evitarii pericolelor la viata persoanelor protejate de stat (presedintele tarii, Parlamentul, prim–ministrul). "Pentru insotirea escortei prezidentiale sunt antrenati agenti ai circulatiei rutiere cu o pregatire speciala, in cadrul Batalioanelor de asigurare a securitatii circulatiei rutiere si a celui republican de patrulare rutiera", explica Armasu. Potrivit regulamentelor, autovehiculele oficiale si diplomatice profita de prioritate la trafic, doar daca s–au asigurat, din timp, ca li se cedeaza trecerea. Inainte de a se porni la Cricova, in ziua de 4 iunie, si–a asigurat oare escorta deplasarea? Oare neglijentele escortei, de a–si asigura din timp, trecerea, si faptul ca un taximetrist a mai si platit, neoficial, politistului, nu "deranjeaza" presedintele?!

"Cand e vreo delegatie oficiala, la fiece intersectie trebuie sa fie prezenta politia, avand misiunea de a colabora prin statiile radio cu escorta insotitoare", a mai completat Armasu.

Cand este vorba de o delegatie din alt stat, politia rutiera pune la dispozitie trei masini, inclusiv masina de semnalizare, ce se deplaseaza la o distanta de 1000 de metri in fata coloanei. Insotitorul soferului, din aceasta masina, in timp ce se deplaseaza, avertizeaza participantii la trafic "sa elibereze carosabilul". In timpul insotirii delegatiilor nationale, o singura masina a politiei rutiere prezideaza cortegiul, aflandu–se in fata acestuia, la o distanta de 150 de metri.

Prevederile modului de escortare a cortegiilor oficiale (nationale si internationale) de catre SPPS sunt fixate intr–un ordin secret, elaborat in comun cu MAI si valabil pentru ambele structuri. Doar ca, pe alocuri, documentul ofera angajatilor SPPS mai multe drepturi in raport cu cele ale politistilor.

Escorta prezidentiala si dreptul de aplicare a armei de foc

Fosti angajati ai MAI amintesc de un accident tragic produs, acum trei ani, in zona Aeroportului. Atunci, pentru ca, dupa prima claxonare, nu eliberase calea escortei prezidentiale, persoane inarmate au impuscat in anvelopele autovehiculului cu pricina. In consecinta, masina a deraiat, lovindu–se intr–un copac. In urma impactului a decedat soferul, sotia sa si un copil. Toti trei erau in propriul automobil, o masina cu geamuri tonate...

Un fost vicecomisar isi aminteste cum, mai multi ani in urma, un agent de circulatie din reg. Moscova a fost impuscat, in timp ce se afla la datorie, de bodyguarzii cortegiului unui inalt demnitar al CC al PCUS. In timp ce–si ridica radarul de verificare a vitezei, escorta, crezand, probabil, ca acesta–i un pistol, a tras in politist, protejandu–l cu exces de zel, pe inaltul demnitar de partid.

Potrivit Legii cu privire la politie (art. 17), politistii au dreptul sa foloseasca arma de foc in cazuri extreme si impotriva celora care prezinta pericol real pentru viata sau sanatatea altora. In lege se mai precizeaza ca arma poate fi aplicata, fara avertizare, in caz de atac prin surprindere cu utilizarea tehnicii de lupta, a mijloacelor de transport, a mijloacelor fluviale, aeriene etc.

Surse din cadrul DPR, explica ca, chiar si din viteza deplasarii, escorta trebuie sa perceapa care persoane sunt si care nu sunt periculoase, conducandu–se de anumite criterii vizuale, cum ar fi, de exemplu, nesupunerea, posedarea armei de foc sau a altor obiecte metalice, cat si tendinta de a le aplica. "In acelasi timp, drepturile de utilizare a armei si a fortei fizice din partea escortei sunt mult mai multe, pe alocuri chiar exagerate", considera surse din cadrul MAI. "Ei au dreptul sa impuste ori de cate ori cei care traverseaza in preajma creeaza vreun disconfort (n.r. "deranjeaza presedintele"!)", sustin sursele noastre. "Stiu si eu, si colegii mei, ca un document secret le da dreptul sa impuste, pe mine insa m–au salvat sticlele transparente ale masinii. Nu reusisem inca sa le tonez...", conchide taximetristul.

Veaceslav Dermenji, sef adjunct al SPPS a confirmat ca atributiile de serviciu ale SPPS nu se divulga. Unii avocati sustin ca serviciul SPPS refuza, de obicei, sa–si divulge pana si instantei de judecata documentele secrete, angajatii SPPS fiind scutiti, in cele din urma, si de obligatia de a fi trasi la raspundere. Contactat de noi, Alexandru Ursachi, seful SPPS, a declarat ca, personal, nu a insotit cortegiul din 4 iunie. Vizavi de incident, acesta a reactionat: "Ce avem noi cu aceasta?!", inchizand telefonul.

Aliona AVRAM


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. 31 august, nr. 129, bir. 914/c, Chisinau
Tel: 23-79-84, 079523593
ziaruldegarda@yahoo.com