Finalul tragic al unei familii de razesi din lunca Prutului
Inceputul lunii iulie 1949 a insemnat sfarsitul numeroasei noastre familii si nu numai al ei, ci si al miilor de «dusmani ai poporului», jertfe ale ghilotinei staliniste. Ajuns astazi la 78 de ani, de unul singur, am ramas sa adulmec farmecul naturii bastinei stramosesti, sa simt caldura parintilor, a buneilor, a fratilor si surorilor, multi pierduti in abis sau risipiti involuntar pe intinsul pamant sovietic de pana mai ieri.
|
Familia disparuta in abisul genocidului
stalinist.
In centru: bunicii in mijlocul familiei. In stanga
batranilor parintii mei, in dreapta lor
Anton Razesu, nepotul lor (cu buchetul), si fratele
bunicului, Costica Negru; intre ei piciul Costica,
subsemnatul, finul primului Costica; jos Chit verisoara
mea si sora Maria.
Astazi in viata e doar «piciul».
Atat am mostenit din averea parintilor"culaci«,
plus promisiunile de despagubire pentru cele pierdute si irosite
aiurea, promisiuni propagate cu mult elan de la 1992
incoace, aidoma balonaselor de sapun ce se sparg.
Jos: bunicii in anii socialismului aproape dezvoltat, cu fiul
Andrei si copiii acestuia. Altai, 1959 |
Primul «spargator» al armoniei familiale a fost
tata. In noaptea de 6 spre 7 noiembrie 1940, in stil
revolutionarbolsevic, au fost urcati
intrun
«ciornii voron» (o duba) sase gospodari de
3872
de ani, fiind zavorati in puscaria de la Cahul:
Andrei Negru, tata, Costica Negru, fratele bunicului meu, Nicolae Negru,
o ruda mai indepartata, batranul Ghita Lupu cu feciorul sau
Spiridon, iar pana in iarna au fost incarcerati inca trei:
Ionica Visinevschi cu feciorul sau Pavel, un licean angajat
in sat in calitate de invatator, si Vasile Parjol,
vecinul nostru. Condamnati la 14 ianuarie 1941 la ani
grei de inchisoare, toti au fost trimisi in «pohod
na Sibir», de nu a mai stiut nimeni nimic
despre ei pana la incheierea celui
deal doilea
razboi mondial.
Pe tata lau salvat mainile sale de plugar priceput si tamplar dibaci. Unde punea el mana, vorba din popor, punea si Dumnezeu mila. Liber, acasa sia ridicat singur casa, ia talcuit o veranda cu ferestre frumos ornamentate de se mira lumea privindo, cu mainile sale sia mesterit mobila din casa; copil fiind, iam ajutat la lustruirea cu serlac a acesteia; facea pietroaie si pentru harmanit din beton armat. A fost si un pescar bine vazut in sat. Impreuna cu alti consateni, a format o brigada de pescari, dispunand si de un nevod mare. Iarna era sezon de odihna si betii pentru chiulangii, care au turnat pe gat si pamantul primit de parintii lor in anii douazeci ai secolului trecut conform reformei agrare. Tata isi petrecea iarna in atelier, in balta la taiat stuf sau la pescuit tragand nevodul pe sub gheata, ca mai apoi, «eliberat» de sub «jugul cotropitorilor romani», sa fie etichetat cu «onorabila» porecla de culac, dusman al poporului!
In anul celei de a doua «eliberari», 1944, genocidul bolsevic a fost si mai salbatic. Victime au devenit oameni nevinovati, saraci lipiti pamantului, unii demobilizati din randurile armatei sovietice dupa potolirea focului celui deal doilea razboi mondial, mame cu multi copii. Pentru un catun de aproximativ 120 de case jertfa a fost prea mare, namaivorbind de multimea disparuta in timpul foametei organizate, diverselor epidemii, de cei cazuti pe front sau evacuati grabit in dreapta Prutului. Absolut toti asanumitii «tradatori ai patriei sovietice», ramasi la bastina, au fost condamnati la cate zece ani de detentie, incarcerati fiind in gulagurile semanate de la Ural pana la Magadan.
Trei mame, Vera Negru, mama mea, care a adus pe lume opt copii, printre care si doua fetite gemene, Ioana Negru, mama a zece copii, si Elena Negru, mama a doi copii, casatorita in sat, dar venita din judetul Vaslui si care nici nu apucase sa devina homo soveticus. Au ramas ai nimanui, in voia sortii, 18 copii.
Mie, in lipsa dubelor care carau grabit «dusmani ai poporului» din satele judetului, mia revenit sa le duc cu caruta noastra la puscaria din Cahul pe mamele indurerate si sa urmaresc cu ochii in lacrimi cum li se inchid in urma portile iadului, fara a mi se permite macar sami iau ramas bun. Asta avu loc in ziua mea de nastere, cand implineam 16 ani. In loc sa ne adunam veseli in jurul mesei, asa saraca, cum era pe atunci, so privim pe buna noastra mama bucurosi casi vede feciorul flacauan, singurul ajutor in familia lipsita in mod salbatic de capul familiei, inchis in Gulagul din Omsk, am fost fortat so duc la puscarie, nepermitandumise cel putin sai sarut mama la tragica despartire.
Izolata intrun Gulag din Volgograd cu denumirea enigmatica «Bezimeanii gorodok» (o denumire mincinoasa, probabil, ca sa nu fie gasit prea usor de cel care siar fi cautat rudele), la inceput de august 1950, am gasito intro imensa padure pe malul Volgai, intrun lagar inconjurat cu doua randuri de gard din sarma ghimpata, strajuit de mai multe turnuri de paza in care erau cocotati gardieni cu arma pregatita pentru orice eventualitate. Escortata de un tanar paznic inarmat, intalnirea nea fost organizata in casuta de la poarta Gulagului, in prezenta osteanului care ne amintea mereu sa vorbim numai ruseste. E clar de ce!
Mama parea o umbra in bataia vantului, iar voceai stinsa venea cu greu din adancul unei prapastii. Nu mai avea putere cel putin sa ne boceasca, cum o facea cand a fost scoasa din casa in ziua mea de nastere. La despartire cazu in genunchi, isi facu cruce in cealalta parte a portii iadului, spunand ceva neinteles de nimeni
Exact peste un an, la 5 august 1951, se stinse din viata acolo, in Gulagul blestemat din imensa padure de pe malul Volgai.
Intrun raspuns de la KGB, dupa 40 de ani
de la decesul mamei mi sa comunicat
data decesului si ca «Locul precis al inmormantarii
mamei dvs., cu parere de rau, nu ne este cunoscut.
Unul din locurile inhumarii jertfelor e "Parcul Gagarin"
din Kuibasev, unde a fost instalat un semn memorial».
Rusii sau dovedit a fi mai indulgenti decat conducerea de la noi, unde, de ani de zile, oamenii se inchina pietroiului din fata garii, instalat acolo de raposatul Gheorghe Ghimpu. Administratia acestui stat se teme parca sa treaca prin vecinatate, iar exprimarul general al capitalei, devenit ministru, a uitat cu desavarsire de promisiunea facuta acum doi ani, in ziua comemorarii victimelor holocaustului sovietic, cum ca, in fata garii, «peste un an va fi instalat un monument»!
Halal sentiment de nemaivazuta omenie!
In zorii indoliatei duminici de 6 iulie 1949, catunul din lunca fu zguduit de goana camioanelor insotite de soldati inarmati carei transportau pe batrani si copii la gara Tabacu de langa Bolgrad, localitate, cica, ucraineana, la fel ca si astazi. Au fost izolati de razesiifondatori ai satucului, Vasile, a.n. 1871, si Paraschiva Negru, a.n. 1874, buneii insotiti de opt nepoti, copiii celor doi feciori, Andrei si Toader. Mi sa intamplat sai vad in camionul militar, so vad bocindune pe toti pe bunica, ruganduma in lacrimi: «Lasa scoala ta (sustineam examene de stat la Scoala Pedagogica din Cahul) si dute acasa, ca au ramas flamande pasarile celea si deschisa usa de la casa». Sarmana, nu se putea impaca cu gandul ca, deportata fiind, nusi va mai vedea casa niciodata. Dusi au fost pentru totdeauna.
Peste trei ani, iam gasit la poalele muntilor Altai, intrun «castel» rusesc zemleanka, unde innoptai si eu o bucata de vreme impreuna cu tanara mea sotie. Zemleanka ceea avea o singura ferestruica, mica deo astupai cu palaria, si puteai intra in ea doar rupt in doua, atent fiind sa nu dai cu capul in stalpii ce sprijineau «acoperisul» crescut cu iarba si alte plante salbatice.
Iata unde fu izolat bunelul, candva ostas in armata tarului, care a aparat coroana bicefala in doua randuri: in 1904 in razboiul cu Japonia, si in 191516, in Europa, in lupta contra armatelor Kaizerului, in regiunea or. Lutk. Ce pericol pentru statul sovietic «eliberator» prezenta bunelul, trecut de 70 de ani?
Constantin NEGRU,
Chisinau 2007, iulie.