La 9 si 10 iunie, anul curent, intrun turneu de doua zile, la Chisinau sa aflat trupa Teatrului National "Vasile Alecsandri" din Iasi. Chisinauienii au putut vedea spectacolele "Salomeea" (dupa Oscar Wilde), montat de regizorul Alexander Hausvater, si "Casatorie cu dea sila" (dupa Moliere), in regia lui Cezar Ghioca.
Montand spectacolul "Salomeea", regizorul Alexander Hausvater a considerat potrivita adaptarea textului lui Oscar Wilde cu secvente din Talmud, din Noul Testament, din "Cantarea cantarilor", "fragmente ce fac parte dintro metodologie a subiectului "Salomeea", afirma Hausvater. Pentru regizor, "povestea Salomeei este o poveste de dragoste care depaseste etichetele sociale, istorice, politice, o poveste in care cineva isi urmareste visul prin care isi poate implini iubirea. Singura modalitate de a ajunge la dragostea Profetului este prin moarte si atunci moartea este un pod al intalnirii dintre ei".
Al. Hausvater a declarat ca este deosebit de interesat sa vada reactia publicului chisinauian la acest spectacol, realizat de el.
Regizorul celuilalt spectacol, jucat la Chisinau de trupa Nationalului iesean ("Casatorie cu dea sila") la 10 iunie, Cezar Ghioca, considera ca montarea piesei lui Moliere astazi este "un prilej binevenit de evadare, de evadare chiar in real. Pot, cu ajutorul acestei lumi fascinante a teatrului, in care nimic nui imposibil, sa suprapun doua realitati identice, desi scindate temporal si sa fac vizibila aceasta suprapunere". Cezar Ghioca declara ca, in montarea sa nu a incercat sa vorbeasca despre lumea noastra doar prezentand lumea lui Snagarel (eroul principal), ci a prezentat in acelasi timp si lumea noastra care vorbeste despre lumea lui Snagarel.
Cat timp iubitorii de teatru au vazut spectacolele, directorii Teatrului National "Mihai Eminescu" din Chisinau si a Teatrului National "Vasile Alecsandri" din Iasi au discutat despre perspectivele de colaborare dintre institutiile pe care le conduc. Iurie Negoita a declarat ca spera ca Nationalul din Chisinau va merge intrun turneu la Iasi cu premierele sale.
Potrivit directorului Teatrului National "Vasile Alecsandri" din Iasi, Ioan Holban, "avem intentia de a semna un protocol de colaborare, pentru a putea veni cu doua microstagiuni pe an, noi la Chisinau, iar Teatrul National din Chisinau la Iasi. Noi, cel putin, venim la Chisinau, din 1997, cel putin o data pe an. Aceeasi intentie de a semna un protocol de colaborare o avem si cu Cernautiul."
Dupa cum nea declarat Ioan Holban, intro stagiune, la Iasi, de obicei, se monteaza opt premiere. "Valorificam dramaturgia nationala, dramaturgia contemporana romaneasca. Urmarim debuturile. Ne intereseaza premierele absolute, pe scena, a pieselor autorilor consacrati. In aceasta stagiune avem doua premiere ale debutantilor", a spus directorul Teatrului National din Iasi. De mentionat ca, o declaratie asemanatoare privind politica teatrala facuse anterior si directorul artistic al Teatrului "Mihai Eminescu" din Chisinau, Vitalie Rusu.
De la Ioan Holban am mai aflat ca trupa din Iasi va lucra in timpul apropiat cu regizorul Petre Bokor (se va monta o piesa din dramaturgia americana), cu un regizor bulgar, care sia facut studiile in Romania, precum si cu un regizor din SanktPetersburg.
Fiind intrebat de unde ia bani pentru a putea monta spectacole noi, directorul Nationalului iesean a afirmat ca "90 la suta din banii necesari sunt alocati de Ministerul Culturii si Cultelor din Romania, iar restul, de 10 la suta (aproximativ 30.000 de euro) vin din surse alternative de finantare". "Probleme financiare exista in orice teatru, dar spectacole trebuie facute", a adaugat Ioan Holban.
Regizorul Alexander Hausvater (nascut in Romania, emigrat de tanar in Israel, apoi in Canada; dupa 1989 a montat mai multe spectacole in Tara) este de parere ca "teatrul poate exista, daca se schimba modul de gandire. Amintirea despre "trecutul glorios" a impiedicat dezvoltarea teatrului. Dramaturgia trebuie sa sufere schimbari, pentru ca traim intro perioada in care singura modalitate de a rezista este sa ne schimbam si sunt optimist in Romania, din acest punct de vedere. In Romania, publicul e receptiv, el are nevoie de teatru. In multe orase, publicul e superior celui care face teatru", a declarat Hausvater. In opinia acestuia, "un teatru este fata unui oras. Vad orasul in care vin simi dau seama daca are sau nu un teatru bun".
Al. Hausvater a respins si notiunea de "teatru de provincie", afirmand ca "adevarul va iesi la iveala incetincet. Teatrul adevarat se face in afara Bucurestiului". Aceste afirmatii ale lui Alexander Hausvater, suntem siguri, vor genera discutii in contradictoriu. La fel si cele precum ca "teatrul nu poate fi definit. Il definesc doar oamenii prosti. Cel care spune: "Eu stiu ce e teatrul!" e un sarlatan. Teatrul presupune activitatea de a cerceta, de a descoperi. Atunci cand cercetarea e completa, atunci se intampla ceva. Un spectacol important este o metamorfoza. Spectacolul care nu aduce schimbarea intrun actor, regizor etc., nu inseamna nimic", considera Hausvater.
Directorul Teatrului National "Mihai Eminescu" din Chisinau, Iurie Negoita, a spus ca se discuta cu Al. Hausvater despre posibilitatea demararii, din toamna, a unui nou proiect in Chisinau, acesta urmand sa sustina cateva prelegeri, pentru ca "ceea ce spune el e foarte interesant, foarte curios si bine de stiut", a mai declarat Iurie Negoita. Cu toate acestea, nici una dintre parti nu a dorit sa ofere prea multe detalii despre proiect (din superstitie, caracteristica oamenilor de creatie).
Maria PRAPORSCIC