MOTO:
"Intrebari? Nu doriti? Cred ca nu vor fi intrebari din mai multe motive..." (Una din replicile presedintelui Parlamentului, Marian Lupu, din sedinta de vineri, 10 iunie.)
Dupa ce, la revista presei, auzii ca "Vladimir Voronin a dobandit reflexe de sef de stat", am decis sa vad cum arata un om cu astfel de reflexe.
Dimineata la Parlament, lume multa. Deputati, nedeputati, ziaristi, pretinsi ziaristi, reprezentanti ai misiunilor diplomatice si chiar ambasadori, adunati sa participe la sedinta speciala, consacrata dezbaterii Planului de reglementare a conflictului transnistrean, propus de Ucraina. In astfel de zile, Parlamentul dezvaluie adevaratele esente ale alesilor nostri. Observai, pe 10 iunie, ca felul de a se imbraca al deputatilor e in dependenta inversa de capacitatea lor de a se patrunde de realitatile vremurilor noastre. Vineri, doamna, cea care, pana nu demult era primadoamna, se arata intrun ansamblu de un verde crud, nounout, cusut special cu aceasta ocazie. Coafuri de gala, gulere cu gherghef aruncate la gatul unor femei, pentru care politica e o simpla ocazie de a ridica, din cand in cand, o mana.
Nu mai am timp sa analizez garderobele bietelor deputate, pentru ca Marian Lupu isi exprima si el o dorinta... fireasca: "Doresc sa inaintez propuneri relevante despre desfasurarea sedintei de astazi". Cata siguranta ca propriileti propuneri sunt relevante!
Nu mai stiu daca mai e actual sa vorbim despre pacatul trufiei, de care sunt afectati mai multi deputati. Sau, poate, alta data...
Alocutiunea presedintelui Voronin, scrisa cu multa diplomatie si citita cu unele probleme, a avut reactii diferite in Parlament. Cea in haine verzi nu a rezistat decat 16 minute dupa ora 10.00 si a inceput a da semne vadite de plictiseala. Membrii Guvernului cuminti, de teama ca nu cumva privirile "intransigente" ale sefului sa surprinda vreo umbra... neplacuta pe chipurile lor.
"Fiecare dintre noi se considera deja un specialist neintrecut in acest domeniu. Noi, de fapt, am devenit, intrun anumit sens, chiar niste snobi (n. r. In Parlament rasuna cu totul alt cuvant) in aceasta sfera, trecand de multe ori cu vederea propuneri foarte importante, deosebit de sincere, care, uneori, poate ca ar fi fost cazul sa fie acceptate si dezvoltate. Criticismul nostru cateodata aduce a capriciu. Daca citesti tot ce se scrie in presa noastra despre aceasta problema, uneori ai impresia ca clasa politica din Moldova nu are nevoie de nici un fel de reglementare, ca ei ii convine sa traiasca intro tara scindata, ca ea se simte confortabil, traind cu o granita neprotejata, cu o economie tenebra in Transnistria si cu o prezenta militara straina", rostea presedintele Voronin, fara a face vreo referire la economia tenebra din partea dreapta a Nistrului care, nu mai e un secret pentru nimeni, conlucreaza "armonios" cu cea din Transnistria. Ce se va intampla cu partenerii tenebrosi ai mafiotilor transnistreni, aflati in zona Chisinaului? Cat de simplu va fi sa anihilezi economia tenebra dirijata de Tiraspol, fara a atinge tentaculele coruptiei de la Chisinau, alimentata perfect de cea a regimului separatist? Intrebari fara raspuns...
Neajunsurile planului ucrainean, semnalate de experti, au fost calificate de presedinte drept o varianta "inteligenta" de a "ocoli acele probleme acute, care de fiecare data franeaza procesul reglementarii". Astfel a explicat Voronin tacerea autorilor planului ucrainean pe marginea oportunitatii evacuarii trupelor straine de pe teritoriul Moldovei, delimitarii imputernicirilor intre puterea centrala si Transnistria, modalitatilor de asigurare a stabilitatii in zona de securitate si a instituirii unui control legal asupra segmentului transnistrean al frontierei moldoucrainene.
Voronin a evidentiat etapele reglementarii:
1. Parlamentul adopta o lege cu privire la principiile de baza ale statutului Transnistriei.
2. O comisie electorala internationala, actionand in baza mandatului OSCE si a legii cu privire la principiile de baza ale statutului Transnistriei, organizeaza si desfasoara alegerile pentru Sovietul Suprem al Transnistriei.
3. Daca alegerile vor fi democratice, elementul final al reglementarii il va constitui antrenarea deputatilor, alesi in mod democratic in Sovietul Suprem, la precizarea si la definitivarea Legii cu privire la statutul Transnistriei care, in varianta sa finala, va fi adoptata atat de Parlament, cat si de organul reprezentativ al Transnistriei.
Chiar daca, in continuare, au urmat aprecieri ale elementelorcheie ale reglementarii transnistrene, destul de putine sunt vocile care indica clar asupra faptului ca cea mai utopica asteptare este cea a democratizarii regimului separatist de la Tiraspol. Cum poate fi democratizat criminalul Smirnov? Cum poate fi europenizat Antiufeev? Cum sar putea impaca Rusia cu tentativele de europenizare si democratizare a Transnistriei?
Apropo, reprezentantul Ambasadei Federatiei Ruse a iesit din sala
Abordarea problemei armamentului rusesc, a implicarii Rusiei in conflict si a importantei eliberarii membrilor Grupului Ilascu, detinuti ilegal in inchisorile transnistrene a provocat iesirea din sala a reprezentantului Ambasadei Rusiei. Cineva zicea ca ar fi aceasta o reactie fireasca, fara a preciza si pe cat de diplomatica poate fi considerata.
P.S. In aceeasi zi, la telefon, presedintele Voronin la informat pe Viktor Iuscenko despre "atitudinea pozitiva" a Parlamentului, privind reglementarea problemei transnistrene.
Ei nu au discutat despre gestul diplomatului rus.
Aneta GROSU