Dupa cum nea spus Ioan Paulencu, solist al Teatrului de Opera si Balet din Chisinau, detinator al titlului onorific de "Artist al poporului", "conditiile socialeconomice in care se afla un actor din R. Moldova pot fi comparate cu cele ale unui puscarias. Eu sunt "Artist al poporului" si primesc cea mai mare leafa din teatru, de 615 lei, iar pentru intretinerea apartamentului trebuie sa platesc cate o mie de lei pe luna. Daca nu as mai lucra la Conservator, pe o norma didactica si jumatate, unde primesc aproximativ 800 de lei, precum si la Colegiul de muzica "Stefan Neaga", unde conduc un ansamblu etnofolcloric, pe care tot eu lam fondat, unde am o leafa de aproape 600 de lei, nu stiu cum mas descurca. Uite cate locuri de munca trebuie sa am ca sa pot supravietui! La ora 8.30 incep ziua de munca si pana seara merg de la un serviciu la altul. Nici cu masina nu prea reusesc sa ajung la timp peste tot".
Nu demult, artistul a suportat o operatie la ochi. "Acum inca vad ca prin ceata, dar sper sa fie totul bine. Nam platit nici un leu pentru interventia chirurgicala, nici nu aveam de unde sa platesc. As vrea sai multumesc doamnei Vera Lupascu, un medic "jos palaria", care are un dar de la Dumnezeu de a reda oamenilor vederea, si va rog foarte mult sa scrieti aceasta", nea mai spus dl Paulencu.
"De ce sa ne miram de conditiile in care a ajuns, la ora actuala, un artist din R. Moldova? Doar din 1917, de la lovitura de stat a bolsevicilor, si pana acum, nimic nu sa schimbat in politica statului fata de cultura. Acum, presedintele Comisiei parlamentare pentru cultura este Victor Stepaniuc, la care am fost in urma cu un an. Atunci lam rugat sa acorde atentie culturii in general, si Teatrului de Opera si Balet in special. Timp de un an nu sa facut nimic", nea declarat Ioan Paulencu .
Potrivit lui, principala cauza a numarului mare de infractiuni comise in R. Moldova este lipsa culturii. Artistul, revoltat de conditiile de trai al oamenilor de cultura autohtoni, dar si de "lipsa de cultura a cetatenilor R. Moldova", a tinut sa ne povesteasca un caz, protagonistul caruia a fost. "Eram in Germania si am decis sami cumpar o masina. Numi ajungeau bani, iar proprietarul ei nu vroia nicidecum sa cedeze din pret. Atunci am luat o frunza din copac si am interpretat o doina, care ia placut germanului. Prinzand curaj, ceva mai tarziu am interpretat si "Oda muzicii" de Schubert. Toti cei care se aflau in piata au venit in jurul meu si iau zis vanzatorului sami dea masina, ca o platesc ei. Atunci mam gandit, daca aici as canta in piata, timp de un an, cate ceva din George Enescu, Gavriil Muzicescu, Eugen Doga etc., multa lume ar recunoaste ce cant?", sa intrebat retoric Ioan Paulencu. "Vanzatorul a cedat din pret, pentru ca era om cult si ia placut ce am cantat. Daca nu era un cunoscator, nu imi mai cumparam eu masina", nea mai declarat Ioan Paulencu.
In opinia solistului de opera, "moldovenii nu au nevoie de cultura", deoarece ei nu vin in salile de spectacol, nu vin la opera sau balet.
Solicitate de Ziarul de Garda sa raspunda la cateva intrebari legate de conditiile de trai ale tinerilor actori, trei actrite din Chisinau au refuzat sa ne ofere detalii, spunand ca "abia au fost angajate la teatru si nu ar vrea sa supere in vreun fel conducerea institutiilor in care lucreaza". Una dintre actrite a declarat, insa, urmatoarele: "Parca nu stiti cum traieste un actor tanar sau o familie in care ambii soti sunt actori, cu un salariu foarte mic, fara locuinta, inchiriind o camera intrun camin oarecare…"
Veronica Sofronova, tanara actrita, angajata la Teatrul "Nadejda Aronetkaia" din Tiraspol, nea spus ca problemele socialeconomice cu care se confrunta in prezent actorii sunt aceleasi, atat in dreapta, cat si in stanga Nistrului. "Nici noi nu avem o locuintaproprietate personala si salariile noastre sunt mici. Locuiesc impreuna cu sotul si fiica noastra de patru ani in camin, intro camera de 14 metri patrati, pentru care achitam 1/3 din salariul meu de actrita."
Dupa cum am aflat de la Veronica Sofronova, conducerea teatrului tiraspolean lea oferit o camera in caminul unde sunt cazati oamenii de cultura din oras, dar ei au ales sa stea intrun bloc care se afla mai aproape de locul de munca.
La Congresul UNITEM sa discutat si despre constructia unui bloc de locuit pentru actori, care ar putea sasi achizitioneze locuintele in baza unui credit ipotecar. Potrivit actritei tiraspolene, acesta este un vis irealizabil, deoarece e imposibil sa poti acoperi acest credit cu un salariu de actor.
"Neam inscris pe lista celor care au nevoie de o locuinta. Daca se va construi ceva, sar putea sa ni se dea o locuinta. Daca nu…", a spus Veronica Sofronova.
Potrivit acesteia, in ultimii ani, "actorii din Tiraspol au renuntat sa mai plece in strainatate (plecau in Rusia, in special), pentru ca sau convins ca nu se pot angaja in teatrele de acolo. Directorul teatrului nostru se straduieste sa imbunatateasca conditiile noastre de munca. Acum se incheie constructia teatrului. Se organizeaza turnee in R. Moldova si peste hotare", a mai declarat actrita Veronica Sofronova.
Tot ea ar vrea ca legaturile stabilite cu teatrul din Tiraspol sa nu se intrerupa, ci sa se intareasca.
Cei trei candidati la functia de presedinte al UNITEM: Aurelian Danila, Vitalie Caraus si Victor Ignat, prezentandusi programul preelectoral, au promis sa reunifice breasla actoriceasca, sa le aduca mai multi bani in buzunare, sa le construiasca case, sa poata tina tinerii actori in teatre, sa deschida alte teatre, sa lanseze UNITEMul in circuitul international, sa organizeze turnee in strainatate etc.
Membrii Uniunii teatrale au fost convinsi de Aurelian Danila, care a fost ales presedinte al UNITEM pentru urmatorii patru ani. Acesta a declarat ca va incerca "sa imbunatateasca climatul general in teatre (A. Danila sa intrebat retoric cum de sa admis ca actorii Teatrului "E. Ionesco" sa fie exclusi din UNITEM ?), sa organizeze simpozioane pe diverse teme si stagiuni in strainatate, sa revada regulamentele concursurilor teatrale, sa editeze trimestrial revista "Masca", sa coordoneze laboratoare de creatie impreuna cu Uniunea Sciitorilor, precum si un teatru experimental, sa rezolve problema Casei Actorului si a sediului UNITEM". Noul presedinte al UNITEM ar vrea sa existe teatre de papusi in mai multe orase ale R. Moldova. In opinia lui Aurelian Danila, ar trebui sa existe mai multa claritate in organizarea unor turnee in strainatate si sa se stabileasca relatii cu uniunile teatrale de peste hotare.
Maria VIZIRU