Nr. 36 (14 aprilie 2005)

 Investigatii

Fabrica de pasapoarte
Interdictiile justitiei de a parasi R. Moldova sunt solutionate la DTI contra unor sume de 1500 si 1800 USD Continuare 

Combaterea coruptiei readuce fenomenul «vrag naroda»
Luni, la Ministerul Muncii domnea panica. Nimeni nu vroia sa vorbeasca cu jurnalistii, toti se eschivau de la comentarii Continuare 

In cautarea obrazului pierdut
Alerta cu pierderea obrazului, declansata de Constantin Tanase a sensibilizat multa lume. Oameni intrigati au pornit in cautarea obrazului si a adevarului pierdut. Continuare 

Caminele Chisinaului sunt casele tinerilor actori
Potrivit oamenilor de cultura, prezenti la congresul UNITEM, ei sunt si azi saraci si dezbinati, la fel cum erau si acum patru ani. Continuare 

Caminele Chisinaului sunt casele tinerilor actori

Actorii din Chisinau, Balti, Cahul, Tiraspol etc., care sunt membri ai Uniunii Teatrale din R. Moldova (UNITEM), s–au intrunit luni, 11 aprilie, intr–un congres al UNITEM, dupa o perioada de patru ani de la ultima reuniune de acest fel. Potrivit oamenilor de cultura, prezenti la congresul UNITEM, ei sunt si azi saraci si dezbinati, la fel cum erau si acum patru ani.

Un actor, ca un puscarias

Dupa cum ne–a spus Ioan Paulencu, solist al Teatrului de Opera si Balet din Chisinau, detinator al titlului onorific de "Artist al poporului", "conditiile social–economice in care se afla un actor din R. Moldova pot fi comparate cu cele ale unui puscarias. Eu sunt "Artist al poporului" si primesc cea mai mare leafa din teatru, de 615 lei, iar pentru intretinerea apartamentului trebuie sa platesc cate o mie de lei pe luna. Daca nu as mai lucra la Conservator, pe o norma didactica si jumatate, unde primesc aproximativ 800 de lei, precum si la Colegiul de muzica "Stefan Neaga", unde conduc un ansamblu etnofolcloric, pe care tot eu l–am fondat, unde am o leafa de aproape 600 de lei, nu stiu cum m–as descurca. Uite cate locuri de munca trebuie sa am ca sa pot supravietui! La ora 8.30 incep ziua de munca si pana seara merg de la un serviciu la altul. Nici cu masina nu prea reusesc sa ajung la timp peste tot".

Nu demult, artistul a suportat o operatie la ochi. "Acum inca vad ca prin ceata, dar sper sa fie totul bine. N–am platit nici un leu pentru interventia chirurgicala, nici nu aveam de unde sa platesc. As vrea sa–i multumesc doamnei Vera Lupascu, un medic "jos palaria", care are un dar de la Dumnezeu de a reda oamenilor vederea, si va rog foarte mult sa scrieti aceasta", ne–a mai spus dl Paulencu.

Saraci si fara cultura

"De ce sa ne miram de conditiile in care a ajuns, la ora actuala, un artist din R. Moldova? Doar din 1917, de la lovitura de stat a bolsevicilor, si pana acum, nimic nu s–a schimbat in politica statului fata de cultura. Acum, presedintele Comisiei parlamentare pentru cultura este Victor Stepaniuc, la care am fost in urma cu un an. Atunci l–am rugat sa acorde atentie culturii in general, si Teatrului de Opera si Balet in special. Timp de un an nu s–a facut nimic", ne–a declarat Ioan Paulencu .

Potrivit lui, principala cauza a numarului mare de infractiuni comise in R. Moldova este lipsa culturii. Artistul, revoltat de conditiile de trai al oamenilor de cultura autohtoni, dar si de "lipsa de cultura a cetatenilor R. Moldova", a tinut sa ne povesteasca un caz, protagonistul caruia a fost. "Eram in Germania si am decis sa–mi cumpar o masina. Nu–mi ajungeau bani, iar proprietarul ei nu vroia nicidecum sa cedeze din pret. Atunci am luat o frunza din copac si am interpretat o doina, care i–a placut germanului. Prinzand curaj, ceva mai tarziu am interpretat si "Oda muzicii" de Schubert. Toti cei care se aflau in piata au venit in jurul meu si i–au zis vanzatorului sa–mi dea masina, ca o platesc ei. Atunci m–am gandit, daca aici as canta in piata, timp de un an, cate ceva din George Enescu, Gavriil Muzicescu, Eugen Doga etc., multa lume ar recunoaste ce cant?", s–a intrebat retoric Ioan Paulencu. "Vanzatorul a cedat din pret, pentru ca era om cult si i–a placut ce am cantat. Daca nu era un cunoscator, nu imi mai cumparam eu masina", ne–a mai declarat Ioan Paulencu.

In opinia solistului de opera, "moldovenii nu au nevoie de cultura", deoarece ei nu vin in salile de spectacol, nu vin la opera sau balet.

Nu vrem sa suparam conducerea…

Solicitate de Ziarul de Garda sa raspunda la cateva intrebari legate de conditiile de trai ale tinerilor actori, trei actrite din Chisinau au refuzat sa ne ofere detalii, spunand ca "abia au fost angajate la teatru si nu ar vrea sa supere in vreun fel conducerea institutiilor in care lucreaza". Una dintre actrite a declarat, insa, urmatoarele: "Parca nu stiti cum traieste un actor tanar sau o familie in care ambii soti sunt actori, cu un salariu foarte mic, fara locuinta, inchiriind o camera intr–un camin oarecare…"

La Tiraspol, ca la Chisinau

Veronica Sofronova, tanara actrita, angajata la Teatrul "Nadejda Aronetkaia" din Tiraspol, ne–a spus ca problemele social–economice cu care se confrunta in prezent actorii sunt aceleasi, atat in dreapta, cat si in stanga Nistrului. "Nici noi nu avem o locuinta–proprietate personala si salariile noastre sunt mici. Locuiesc impreuna cu sotul si fiica noastra de patru ani in camin, intr–o camera de 14 metri patrati, pentru care achitam 1/3 din salariul meu de actrita."

Dupa cum am aflat de la Veronica Sofronova, conducerea teatrului tiraspolean le–a oferit o camera in caminul unde sunt cazati oamenii de cultura din oras, dar ei au ales sa stea intr–un bloc care se afla mai aproape de locul de munca.

La Congresul UNITEM s–a discutat si despre constructia unui bloc de locuit pentru actori, care ar putea sa–si achizitioneze locuintele in baza unui credit ipotecar. Potrivit actritei tiraspolene, acesta este un vis irealizabil, deoarece e imposibil sa poti acoperi acest credit cu un salariu de actor.

"Ne–am inscris pe lista celor care au nevoie de o locuinta. Daca se va construi ceva, s–ar putea sa ni se dea o locuinta. Daca nu…", a spus Veronica Sofronova.

Potrivit acesteia, in ultimii ani, "actorii din Tiraspol au renuntat sa mai plece in strainatate (plecau in Rusia, in special), pentru ca s–au convins ca nu se pot angaja in teatrele de acolo. Directorul teatrului nostru se straduieste sa imbunatateasca conditiile noastre de munca. Acum se incheie constructia teatrului. Se organizeaza turnee in R. Moldova si peste hotare", a mai declarat actrita Veronica Sofronova.

Tot ea ar vrea ca legaturile stabilite cu teatrul din Tiraspol sa nu se intrerupa, ci sa se intareasca.

Aurelian Danila a fost ales presedintele UNITEM

Cei trei candidati la functia de presedinte al UNITEM: Aurelian Danila, Vitalie Caraus si Victor Ignat, prezentandu–si programul preelectoral, au promis sa reunifice breasla actoriceasca, sa le aduca mai multi bani in buzunare, sa le construiasca case, sa poata tina tinerii actori in teatre, sa deschida alte teatre, sa lanseze UNITEM–ul in circuitul international, sa organizeze turnee in strainatate etc.

Membrii Uniunii teatrale au fost convinsi de Aurelian Danila, care a fost ales presedinte al UNITEM pentru urmatorii patru ani. Acesta a declarat ca va incerca "sa imbunatateasca climatul general in teatre (A. Danila s–a intrebat retoric cum de s–a admis ca actorii Teatrului "E. Ionesco" sa fie exclusi din UNITEM ?), sa organizeze simpozioane pe diverse teme si stagiuni in strainatate, sa revada regulamentele concursurilor teatrale, sa editeze trimestrial revista "Masca", sa coordoneze laboratoare de creatie impreuna cu Uniunea Sciitorilor, precum si un teatru experimental, sa rezolve problema Casei Actorului si a sediului UNITEM". Noul presedinte al UNITEM ar vrea sa existe teatre de papusi in mai multe orase ale R. Moldova. In opinia lui Aurelian Danila, ar trebui sa existe mai multa claritate in organizarea unor turnee in strainatate si sa se stabileasca relatii cu uniunile teatrale de peste hotare.

Maria VIZIRU


Ziarul de Garda
Redactia nu poarta raspundere pentru continutul si corectitudinea anunturilor publicitare
Tel: 23-79-84, 079523593
ziaruldegarda@yahoo.com