Nr. 26 (3 februarie 2005)

 Investigatii

Comunistii in biserica
Desi Declaratia Universala cu privire la Drepturile Omului a fost adoptata inca in 1948, avand un articol special cu privire la libertatea de credinta, in anii 50–60, mii de cetateni ai Moldovei si–au trait tragedia lipsiti de aparare. Continuare 

MAI scutura agentii economici
Anul trecut, la indicatia ministrului de Interne, Gheorghe Papuc, majoritatea sefilor de directii, comisari si vicecomisari MAI a practicat, in paralel cu activitatea de retinere a infractorilor, activitati de colectare a unor fonduri banesti si bunuri materiale de la agentii economici. Continuare 

Bacsis luat cu de–a sila
Soferii de microbuze si de autobuze, precum si casieritele autogarilor din republica, vand bilete la suprapret Continuare 

Locomotiva privatizarii conduce Transnistria
R. Moldova a emis legi, dar nu si dosare penale cu privire la improprietarirea magnatilor transnistreni Continuare 

Sanepidul municipal joaca sambo cu agentii economici
Paulina Caraman, sefa Centrului Municipal de Medicina Preventiva, este acuzata de estorcare de mita de presedintele Consiliului economic de pe langa primarul general al municipiului Chisinau, Fiodor Ghelici. Continuare 

Caritate comunista
Familia Voitcov din Cosernita este alungata din casa din "mila" primarului comunist. Continuare 

Locomotiva privatizarii conduce Transnistria

R. Moldova a emis legi, dar nu si dosare penale cu privire la improprietarirea magnatilor transnistreni

O noua lege care declara ilegale privatizarile din Transnistria a intrat in vigoare la 1 ianuarie curent. In acelasi timp, Tiraspolul a emis o noua lista a intreprinderilor destinate privatizarii, printre care figureaza si sectorul de cale ferata, ocupat abuziv in septembrie. Chisinaul nu a intentat nici un dosar penal impotriva impostorilor, ci investeste intr–o noua linie ferata. Iar SUA a privatizat o noua intreprindere in stanga Nistrului.

La 1 ianuarie 2005, a intrat in vigoare Legea cu privire la privatizarea intreprinderilor din stanga Nistrului, adoptata la mijlocul lui octombrie trecut. Aceasta lege anuleaza privatizarile anterioare, efectuate de autoritatile autoproclamate de la Tiraspol.

In acest timp, autoritatile Transnistriei planifica venituri de peste 38,4 mil. dolari din privatizarea intreprinderilor pe parcursul anului 2005. Pe parcursul acestui an, in zona se preconizeaza privatizarea a 39 intreprinderi. Printre acestea se afla si intreprinderea de stat "Caile Ferate din Transnistria", creata de autoritatile transnistrene prin separarea, in 2004, a unui sector din cadrul intreprinderii "Caile Ferate ale Moldovei".

Mentionam ca pe teritoriul controlat de autoritatile autoproclamate de la Tiraspol se afla statiile de la Tighina, Rabnita, Tiraspol si depourile de la Tighina.

Din septembrie 2004, Caile Ferate ale Moldovei suporta mari pierderi, iar oficiali ai rmn insista asupra privatizarii liniilor ferate, declarand ca doar un proprietar privat ar putea intretine si dezvolta reteaua de cai ferate din regiune. Remarcam aici ca in catalogul "Pagini de aur" exista un agent privat situate pe str. Fiodorov nr.6 din Tighina, creat tocmai in 1998, activitatile caruia sunt clasificate in felul urmator: "Trafic de marfuri si calatori. Servicii de expeditie pe caile ferate. Activitati de export–import. Produse agricole, utilaje". Firma se numeste "Transreil–Service" si desfasoara activitati similare cu ale CFM si ale altor companii feroviare din lume. "Principala functie a Cailor Ferate din Transnistria este sa asigure transportarea in strainatate a marfurilor produse in aceasta zona", a declarat recent presei Elena Cernenko, unul dintre ministrii autoproclamati de la Tiraspol. Mentionam ca majoritatea absoluta a intreprinderilor din Transnistria a fost privatizata de intreprinderi rusesti sau mixte cu capital rus, si miza in privatizarea Cailor Ferate se pune pe acelasi capital.

Desi punctul 12 al Legii cu privire la privatizarea intreprinderilor din stanga Nistrului prevede responsabilitati pentru nerespectarea acesteia, organele legale din R. Moldova nu au anuntat intentarea unui dosar impotriva autorilor privatizarilor ilegale, chiar daca autoritatile de la Tiraspol declara deschis ca au acumulat, anul trecut, 38 mil. dolari de pe urma privatizarilor.

Intreprinderea de Stat "Caile Ferate ale Moldovei" a lansat intre timp un proiect investitional de constructie a tronsonului feroviar Revaca–Cainari, cu o lungime de 42 km, care urmeaza sa fie finalizata pana la sfarsitul acestui an. Proiectul costa 6 mil. dolari, chiar daca la constructie se utilizeaza sine folosite deja. La Ministerul Transporturilor si Comunicatiilor am fost asigurati ca privatizarea nu va avea loc, pentru ca acest proiect nu este real.

Totodata, Elena Cernenko a emis declaratii din care reiese ca perspectiva Cailor Ferate ale Transnistriei depinde foarte mult de Ucraina, cu care in prezent sunt purtate negocieri.

Marea dilema in acest caz rezida in faptul ca relatiile Tiraspolului cu Ucraina au suportat unele modificari dupa plecarea lui Leonid Kucima, fostul presedinte ucrainean care a avut relatii de rudenie cu membrii "Hares Group", care au participat la privatizare in Transnistria. Iata de ce, se pare, protejatul acestuia in cursa prezidentiala de la Kiev a avut o sustinere atat de mare la Tiraspol, aici fiind deschise tocmai 8 sectii de votare — mai multe decat in SUA si Rusia. Recent, oficialii transnistreni s–au plans ca Ucraina "franeaza" transportarea produselor din aceasta zona. Totodata, Igor Smirnov a intreprins o vizita fulger la Moscova, unde s–a intalnit cu diferiti oficiali rusi si a facut mai multe declaratii pentru presa. Pentru ziarul "Novie Izvestia": "Ucraina a considerat si considera Transnistria ca pe un teritoriu al sau, de aceea nu va permite ca regiunea aceasta sa fie blocata economic," adaugand ca il cunoaste pe Iuscenko de zece ani ca un economist pragmatic, de aceea considera ca noul presedinte al ucrainei va deservi intai interesel Ucrainei, care rezida in opinia lui Smirnov, in relatii economice cu rmn.

Intre timp, nu Ucraina, ci chiar SUA se pare ca a acceptat relatii economice directe cu Transnistria, o firma americana privatizand zilele trecute fabrica "Odema" de la Tiraspol. Corporatia californiana "Hertz Investment Group" a platit in bugetul lui Smirnov circa 1,3 mln dolari americani pentru aceasta intreprindere, urmand sa mai investeasca cateva milioane pe parcursul urmatorilor ani, pentru reutilarea tehnica si modernizare. Proprietarul american planifica sa exporte productia in SUA, Canada si statele europene, activitate imposibila fara penetrarea hotarelor ucrainene sau moldovene, urmand sa fie utilizate si linii internationale de transport ale celor doua state.

Alina Radu


Ziarul de Garda
Redactia nu poarta raspundere pentru continutul si corectitudinea anunturilor publicitare
Tel: 23-79-84, 079523593
ziaruldegarda@yahoo.com