Nr. 26 (3 februarie 2005)

 Investigatii

Comunistii in biserica
Desi Declaratia Universala cu privire la Drepturile Omului a fost adoptata inca in 1948, avand un articol special cu privire la libertatea de credinta, in anii 50–60, mii de cetateni ai Moldovei si–au trait tragedia lipsiti de aparare. Continuare 

MAI scutura agentii economici
Anul trecut, la indicatia ministrului de Interne, Gheorghe Papuc, majoritatea sefilor de directii, comisari si vicecomisari MAI a practicat, in paralel cu activitatea de retinere a infractorilor, activitati de colectare a unor fonduri banesti si bunuri materiale de la agentii economici. Continuare 

Bacsis luat cu de–a sila
Soferii de microbuze si de autobuze, precum si casieritele autogarilor din republica, vand bilete la suprapret Continuare 

Locomotiva privatizarii conduce Transnistria
R. Moldova a emis legi, dar nu si dosare penale cu privire la improprietarirea magnatilor transnistreni Continuare 

Sanepidul municipal joaca sambo cu agentii economici
Paulina Caraman, sefa Centrului Municipal de Medicina Preventiva, este acuzata de estorcare de mita de presedintele Consiliului economic de pe langa primarul general al municipiului Chisinau, Fiodor Ghelici. Continuare 

Caritate comunista
Familia Voitcov din Cosernita este alungata din casa din "mila" primarului comunist. Continuare 

Bacsis luat cu de–a sila

Soferii de microbuze si de autobuze, precum si casieritele autogarilor din republica, vand bilete la suprapret

Vorba veche – cu socoteala din targ care nu se potriveste cu cea de acasa – este mereu actuala in R. Moldova. Aceasta zicala este potrivita mai ales cand pornesti la drum, deoarece costul calatoriei, cel oficial, nu este egal cu cel perceput de soferii de microbuz sau autobuz si de casieritele garilor auto din localitatile R. Moldova. "Adaosul comercial", aplicat fara jena si samavolnic de catre acestia, poate ajunge la cinci–zece lei de persoana. Totul se face in tacere, fara a se da vreo explicatie. In loc de 9,10 lei se cer 10, in loc de 11,5 – 12, in loc de 15– 20, de parca banutii ar fi iesit din uz. Aceasta "moda" e veche, iar responsabilii care ar putea pune capat acestor abuzuri, nu se grabesc s–o faca.

Servicii... necapitonate

De multe ori, cand e vorba de un rest de pana la un leu, oamenii nu se mai revolta cand soferul ori casierita "uita" sa li–l restituie, iar putinii care se razvratesc sunt ofensati de o maniera ca le trece cheful de reprosuri.

In conformitate cu decizia nr. 174 din 12 octombrie 2004 a Ministerului Transporturilor si Comunicatiilor (MTC) din R. Moldova, de la 15 octombrie 2004 se aplica tariful de 0,22 lei/km pentru autobuzele cu scaune necapitonate si 0,24 lei/km pentru autobuzele cu scaune capitonate. Deseori, insa, aceste tarife nu sunt valabile. Astfel, ca sa ajungi, spre exemplu, in orasul Hancesti, trebuie sa platesti 10 lei, si nu 5,70 sau 6,20 (in dependenta de comoditate).

Solicitata de noi sa ne spuna cat costa un bilet pana la Hancesti, angajata Serviciului de informatii a Garii de sud ne–a spus: "Sase lei". Stiind ca, de obicei, ca sa ajungi la Hancesti cu un microbuz din str. Ismail, trebuie sa platesti 10 lei, am intrebat–o pe doamna de la biroul de informatii cum putem ajunge la Hancesti cu 6 lei. Ea a fost laconica: "Veniti la gara, de la noi veti putea merge cu 6 lei". Am putea sa o credem, daca nu am fi patit–o deja. Inainte de ultima scumpire a biletelor, a trebuit sa calatorim, de mai multe ori, la Hancesti. La Gara de sud, casierita ne spunea sa urcam in microbuzul parcat la sosea, langa gara, iar costul calatoriei... sa–l achitam soferului. In microbuz, ni se cereau sapte lei, in schimb, ni se dadea un bilet in care era indicat pretul oficial, de doar patru lei...

De la sase – la zece lei...

Mare le–a fost mirarea unor hancesteni sa afle ca o calatorie spre si dinspre orasul lor costa doar 6 lei. Ei ne–au spus ca in microbuzele ce pornesc din centrul Chisinaului platesc intotdeauna cate 10 lei. Soferii acestor microbuze sustin ca acesta ar fi tariful stabilit de patron.

Aceeasi situatie e si la Soroca, Leova, Cimislia etc. Potrivit unei calatoare, Elena Cobasneanu, soferii de microbuze de la gara din Soroca percep cate 40 de lei de persoana pentru a te aduce la Chisinau. "In zilele in care este mai multa lume, soferii ajung sa ceara 45 de lei. Bilet ti se da doar daca ceri, in schimb pe el scrie ca ai platit mai putin, fiind trecut pretul oficial". Conform listei oficiale de preturi, sorocenii trebuie sa plateasca cate 37,2 lei pentru un loc intr–un autobuz cu scaune capitonate si 34,1 lei pentru un loc in autobuzele cu scaune necapitonate. Dupa cum ne–a declarat Elena Cobasneanu, autobuze din cea de–a doua categorie nici nu circula pe aceasta ruta.

«In Leova nu sunt autobuze»

Dupa cum am aflat de la alt calator, ziaristul Ion Ciumeica, doritorii de a ajunge de la Cimislia la Chisinau platesc cate 25 de lei (oficial, un bilet pe aceasta cursa costa cel mult 15,4 lei). "In Cimislia nu sunt transportatori privati, asa ca urcam in microbuzele care vin din alte localitati din sudul Moldovei. Soferii care conduc autobuzele cu scaune capitonate percep cate 20 de lei". Potrivit lui Ciumeica, directorul garii din Cimislia, Constantin Arama, i–a spus acestuia ca, in prezent, nu se mai vand bilete la autobuzele necapitonate, pentru ca ele nici nu exista, iar costul unui bilet pentru autobuzele cu scaune capitonate este de 17 lei, dar — atentie! — acestea va duc doar pana la Gara de sud.

Potrivit altui ziarist, Ion Mititelu, pretul unei calatorii cu microbuzul din Leova pana la Gara de sud din Chisinau costa 25 de lei (oficial — doar 20,6 lei). "Daca vrei sa ajungi in centrul Chisinaului, mai platesti soferului un leu–doi. Intrebati–l pe orice leovean si va va spune ca, desi pe bilet e scris 24 de lei, noi platim 25. Suntem nevoiti sa calatorim cu microbuzul, pentru ca in Leova nu sunt autobuze", a mai spus Mititelu.

"Oamenii sunt de vina"

Directorul Autogarii centrale din Chisinau nu a dorit sa discute cu reporterul Ziarului de Garda, declarand ca este prea ocupat. Ne–a sugerat sa vorbim cu contabilul–sef sau cu presedintele comitetului sindical. Contabila Galina Apostol ne–a declarat: "In case, biletele se vand la tarif oficial. Oamenii trebuie sa cumpere bilete de la case. Inainte ca autobuzul sa porneasca la drum, noi verificam daca pasagerii au bilete. De cei care urca in autobuz pe parcurs nu purtam raspundere, pentru ca soferii cer atat cat vor". Galina Apostol a recunoscut ca "multi calatori se plang ca soferii nu le–au dat rest, dar nu ofera date concrete". Potrivit ei, "se preconizeaza sa fie luate masuri cu transportatorii din jurul Autogarii centrale. Pentru a dezradacina dezordinea din jurul garii, va exista paza de stat". De multe ori, insa, si la Autogara Chisinau, casierele trimit pasagerii sa urce in microbuz, pentru ca "soferul le va da bilet".

O dovada in plus ca problema abordata in acest articol exista – si este comuna tuturor, inclusiv angajatelor garii auto din Chisinau, – este si faptul ca o angajata a contabilitatii de aici ne–a spus ca traieste pe propria piele aceasta situatie. "In satul nostru nu circula un autobuz sau microbuz. De aceea, iesim la sosea de unde luam vreun microbuz ce vine de la Hancesti. In acest caz, suntem nevoiti sa platim atat cat cere soferul". In aceeasi situatie sunt si locuitorii satelor de pe traseul Chisinau–Orhei, care sunt fortati de soferi sa acopere costul unui bilet pana la Orhei, desi ei merg, bunaoara, doar pana la Peresecina.

Am tinut sa aflam si opinia responsabililor de la MTC. Seful Sectiei transport auto, Valeriu Galca, a declarat ca "nu ne poate raspunde la intrebare" si ne–a recomandat sa–l telefonam pe Nicolae Salari, seful Departamentului transport auto. Salari, ca si Eugen Grecianii, seful Directiei transport auto, nu au putut fi gasiti pentru a comenta existenta diferentei de pret intre suma indicata pe bilet si cea perceputa de soferi sau casieri.

Este bine sa se stie ca, oficial, costul unui bilet Chisinau – Anenii Noi este de 9,1 lei, pentru autobuzele cu scaune capitonate, si de 8,4 pentru autobuzele necapitonate; spre (si dinspre) Basarabeasca — 22,1 lei (si, respectiv, 20,2), spre Balti — 32,4 lei (29,7), spre Vulcanesti — 42,5 (38,9), Glodeni — 41,3 (37,8), Cahul — 41,8 (38,3), Criuleni — 10,6 (9,7), Rezina — 24,2 (22,2), Telenesti — 22,3 (20,5), Soldanesti — 26,2 (si, respectiv, 24 lei) s.a.m.d.

Post Scriptum: La Gara Auto din Chisinau se plateste pentru orice, chiar si pentru un cuvant–doua. Informatia este oferita contra plata (1 leu), desi, conform Legii privind accesul la informatie, se plateste doar in cazul in care persoana care ofera informatii trebuie sa acopere cheltuielile legate de acest proces (costul hartiei pentru copiere, de exemplu).

Maria Viziru, pentru Ziarul de Garda


Ziarul de Garda
Redactia nu poarta raspundere pentru continutul si corectitudinea anunturilor publicitare
Tel: 23-79-84, 079523593
ziaruldegarda@yahoo.com