Nr. 180 (22 mai 2008)


 Editorial

Cu Andrei Turcanu despre suferintele centaurului
La Editura «Cartier» a apărut cartea «Suferintele centaurului», de Andrei Turcanu, ocazie potrivită să–l provoc pe Andrei Turcanu la un dialog. Continuare 

Cuibul
La Strasbourg, în preajma clădirii Parlamentului UE, este o alee cu copaci fără ramuri. În vârful fiecărui copac este un cuib de cocostârci, natural, cu cocostârci vii în fiecare cuib, cu pui adevărati lângă fiecare cocostârc Continuare 

Cu Andrei Țurcanu despre suferințele centaurului

La Editura «Cartier» a apărut cartea «Suferințele centaurului», de Andrei Țurcanu, ocazie potrivită să–l provoc pe Andrei Țurcanu la un dialog.

— Cum ai ajuns la «Suferințele centaurului»?

— Prin înțelegerea și susținerea directorului Editurii «Cartier», Gheorghe Erizanu. Imaginea «centaurului» mă obsedează încă de pe când eram student. Jumătate bărbat, jumătate cal — ce poate fi mai cutremurător pentru simbolizarea dublei ontologii a ființei umane decât această alcătuire mitică? Pentru noi, acest simbol are, cred, o semnificație deosebită. Suntem, în totalitate, niște fracturați, ceva inform, neorganic, ceva «lipit» din jumătăți străine ori înstrăinate, opuse sau chiar incompatibile. Jumătate români — jumătate moldoveni, jumătate sovietici — jumătate europeni, jumătate punct — jumătate virgulă, jumătate gravizi – jumătate avortați. Cinevași–oricum–oarece–oricui — iată ce suntem. Un talmeș–balmeș imposibil, un amestec de absurd și tragic, de patetic și mizerie.

— Te referi cumva la ultimul sondaj sociologic IMAS?

— Și ultimul sondaj, și cele anterioare au scos în evidență o situație sociologică plină de paradoxuri. Dar acestea nu sunt decât reflexele unor contradicții mai adânci ale ființei naționale, oglinda naturii ei fracturate, «centauriene». Depinde însă din ce perspectivă vii să contempli această ființă cu dedublările ei infinite. Viziunea cea mai simplă, una profund dușmănoasă poporului nostru, este cea care ne reduce la condiția de dobitoace primare, cu reacții pur fiziologice, docile și supuse, ușor de manevrat, incapabile să se conducă singure și numai bune de condus. Știi cumva cum ne numesc curent, cu un dispreț suveran, auguștii magi ai acestei școli antropologice (anti)moldovenești? BÂDLO, adică aborigeni primitivi, lipsiți de inteligență.

— Dar ce a fost pentru tine critica literară, politica, pe care, se pare, le–ai abandonat definitive?

— Din firea mea sunt un maximalist, în acțiuni, în cerințele față de mine și față de ceilalți. Detest «jumătățile» amatoriste, diletantismul lucrului făcut «pe încercate», de mântuială. Dar îmi repugnă și «tehnicismul» fără suflet, profesionalismul de serviciu, fără patos, fără combustie interioară. Sunt un om cu un simț accentuat al răspunderii, un ins care «arde» în ceea ce face. Iar ceea ce fac e ghidat ori trebuie neapărat să ducă spre adevăr. Recunosc, numai poezia satisface maximalismul meu în totalitate, numai aici am deplina libertate de a fi întru adevăr, cum ar fi spus Noica. Numai în poezie pot fi (și sunt!) sincer și liber ca în fața lui Dumnezeu. Că nu au fost premiate cărțile mele de poezie, nu–mi pasă. Că s–a scris puțin despre ele — sunt sigur, se va scrie. Critica literară mi–a produs anumite (mici și puține) satisfacții într–o epocă când aveam atâtea de spus și când nici nu puteam admite gândul că poeziile pe care le scriam pot fi publicate. Politica — da! cu ea e altă poveste. Atât cât a fost O POLITICĂ NAȚIONALĂ, UNA PENTRU TOȚI, adică până la alegerile parlamentare din iarna lui 1990, politica a fost pentru mine TOTUL. Imediat însă ce au apărut «listele» electorale, am resimțit cum în locul politicii naționale vine politicianismul cu secătura politicianistă agresivă și cinică în frunte. Disperat, ce era să fac? Am tăcut. Câteva ieșiri «inoportune», care erau mai degrabă niște gesturi deznădăjduite de «sinucigaș» politic, au fost pe loc sancționate. Un ins, căpătuit bine cu banii de la cenaclul «A. Mateevici», și care azi încearcă să încalece mârțoaga «liberală», mi–a trimis acasă un cap de câine. A făcut–o la indicația «șefului», un ministru de atunci și, firește, un mare «patriot», trecut nu peste multă vreme deschis în solda lui Antiufeev. Etc.,etc., etc. Mai târziu am mai avut niște iluzii. Credeam că fac un mare serviciu poporului, țării, punând stavilă «răului mai mare», ajutând să vină în frunte «răul mai mic». Iluzii! Nu există rău mai mare sau mai mic. Răul este rău și punctum. De când am înțeles acest adevăr simplu m–am retras în sine și m–am făcut cutie de rezonanță. Ciocănesc adâncurile și mă bucur când ele îmi răspund cu un sunet neașteptat de orgă cosmică. Înțeleg că acesta e sunetul adevărului și–l pun pe hârtie. În aceste momente sunt foarte fericit.

Antonina Sarbu


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com