La Editura «Cartier» a ap�rut cartea «Suferin�ele centaurului», de Andrei �urcanu, ocazie potrivit�
Cum ai ajuns la «Suferin�ele centaurului»?
Prin �n�elegerea �i sus�inerea directorului Editurii «Cartier», Gheorghe Erizanu. Imaginea «centaurului» m� obsedeaz� �nc� de pe c�nd eram student. Jum�tate b�rbat, jum�tate cal ce poate fi mai cutremur�tor pentru simbolizarea dublei ontologii a fiin�ei umane dec�t aceast� alc�tuire mitic�? Pentru noi, acest simbol are, cred, o semnifica�ie deosebit�. Suntem, �n totalitate, ni�te fractura�i, ceva inform, neorganic, ceva «lipit» din jum�t��i str�ine ori �nstr�inate, opuse sau chiar incompatibile. Jum�tate rom�ni jum�tate moldoveni, jum�tate sovietici jum�tate europeni, jum�tate punct jum�tate virgul�, jum�tate gravizi jum�tate avorta�i. Cineva�ioricumoareceoricui iat� ce suntem. Un talme�balme� imposibil, un amestec de absurd �i tragic, de patetic �i mizerie.
Te referi cumva la ultimul sondaj sociologic IMAS?
�i ultimul sondaj, �i cele anterioare au scos �n eviden�� o situa�ie sociologic� plin� de paradoxuri. Dar acestea nu sunt dec�t reflexele unor contradic�ii mai ad�nci ale fiin�ei na�ionale, oglinda naturii ei fracturate, «centauriene». Depinde �ns� din ce perspectiv� vii s� contempli aceast� fiin�� cu dedubl�rile ei infinite. Viziunea cea mai simpl�, una profund du�m�noas� poporului nostru, este cea care ne reduce la condi�ia de dobitoace primare, cu reac�ii pur fiziologice, docile �i supuse, u�or de manevrat, incapabile s� se conduc� singure �i numai bune de condus. �tii cumva cum ne numesc curent, cu un dispre� suveran, augu�tii magi ai acestei �coli antropologice (anti)moldovene�ti? B�DLO, adic� aborigeni primitivi, lipsi�i de inteligen��.
Dar ce a fost pentru tine critica literar�,
politica, pe care, se pare,
Din firea mea sunt un maximalist, �n ac�iuni, �n cerin�ele fa�� de mine �i fa�� de ceilal�i. Detest «jum�t��ile» amatoriste, diletantismul lucrului f�cut «pe �ncercate», de m�ntuial�. Dar �mi repugn� �i «tehnicismul» f�r� suflet, profesionalismul de serviciu, f�r� patos, f�r� combustie interioar�. Sunt un om cu un sim� accentuat al r�spunderii, un ins care «arde» �n ceea ce face. Iar ceea ce fac e ghidat ori trebuie neap�rat s� duc� spre adev�r. Recunosc, numai poezia satisface maximalismul meu �n totalitate, numai aici am deplina libertate de a fi �ntru adev�r, cum ar fi spus Noica. Numai �n poezie pot fi (�i sunt!) sincer �i liber ca �n fa�a lui Dumnezeu. C� nu au fost premiate c�r�ile mele de poezie,
Antonina Sarbu