Nr. 180 (22 mai 2008)


Cronograf—2008
(la a 7–a ediție)

1. Un câmp cu flori de rapiță

La data la care veți citi aceste rânduri, veți fi ieșit deja din stările pe care le–ați trăit privind filmele prezentate la cea de–a 7 ediție a festivalului de film documentar Cronograf. Pe 15 mai, echipa OWH studio, respectând tradiția, ne–a înmânat câte o steblă de floare de rapiță. Altădată poetul scria: «în câmp de floarea soarelui /au ars august și argintul rece al tristeții ochilor tăi…». Ei, numai cei de la OWH au putut să descopere splendoarea unui câmp galben de rapiță…Ca să vezi, rapița este în prezent una dintre cele mai importante specii oleiere. Uleiul de rapiță are multiple utilizări în industrie pentru fabricarea de carburanți, dar este folosit și în pregătirea uleiului comestibil și a margarinei. Adică, rapița ar fi un fel de rudă cu floarea soarelui. Din 15 până în 19 mai, Documentul prezentat în premieră în Moldova a revenit în prim plan. În competiția finală pentru cele două Trofee au concurat peste 50 de filme din 23 de țări, nume de rezonanță ale cinematografiei internaționale. Dar și nume noi, care au anunțat că filmul documentar se dezvoltă, trăiește și ne bucură în starea în care poate să o facă doar acest gen de artă. Oboseala, una plăcută și care ne face meditativi și receptivi la ce am văzut că rămâne ca document din acest secol, trece. Stăruie bucuria comunicării cu cei care adună documente fie ele despre viață, moarte, singurătate, țară, dezrobire, cântec, străinie, înfrângere, adică ființa umană implicată în manifestările existențiale ale sec. 21.

2. Fellini ne–a îndemnat «Treceți la neorealism!»

După ce lumea a aflat că în România se produce o revoluție, poate prima care se transmitea în direct, Federico Fellini, care avea relații de prietenie cu mulți cineaști români și un gen de admirație pentru cinematograful made in Romania, s–a gândit că din poziția lui de mare autor de film neorealist, își poate permite să dea un sfat cinematografului românesc. În primele două luni, după 1989, ianuarie–februarie a trimis o scrisoare deschisă către Uniunea Cineaștilor felicitându–i pentru că au scăpat de dictatură și cenzură și le–a spus că trebuie să se apuce de neorealism. Astfel se întâmplase în Italia, în arta cinema italiană în anul 1950—1960.

Alexandru Solomon un reprezentant al noului val al cinematografiei române a prezentat în cadrul festivalului filmul «Război pe calea undelor/Cold Waves, un documentar despre secția română a postului de Radio Europa Liberă…

— Documentarul dvs. s–a născut ca o reacție a ceva sau se revendică de la o mișcare, un grup sau vă deplasați pe propriul drum?

— Eu nu am un plan tematic. Atunci, în epoca ceea a lor, aveau multe planuri ideologice. Eu lucrez fără plan.

— În deschiderea festivalului spuneați că sunteți în prima vizită la Chișinău, că toată informația era culeasă pe drumul de la hotel la cinematograf. În ultima zi probabil ați cules și alte impresii?

— Bine, despre Basarabia nu mă apuc să trag eu concluzii, dar Chișinăul este un oraș plăcut, verde, cu tot felul de probleme evidente. Se vede că a trecut prin diverse încercări, se vede și pe oameni, amestec de culturi… Îmi place. Parcă oamenii, aparent poate, nu–s atât de încrâncenați ca la București.

— Și despre primul festival la care participați, cum a fost organizat?

— Festivalul crește, în mod evident. Se vede după numărul de oaspeți, filme, participanți. Au fost destule prezențe bune, ar fi poate o idee de făcut mai multe secțiuni de program, să fie mai multe categorii, ca la oricare alt festival.

— Ce filme v–au plăcut mai mult?

— Sunt membru al unui juriu, nu pot divulga deocamdată ce am ales, dar vă pot spune că au existat multe filme bune care mă fac să reflectez. De exemplu, «Marcela», în regia Elenei Tresticova sau «Nu te supăra, dar…» al Adinei Pintilie, «Clinica» de Tomasz Wolski, «Secretul de la Deva».

— Documentarul pășește în pas cu viața?

— Și eu ce să vă răspund? Dar nici nu poți să–i obligi pe oameni să cuprindă tot spectrul că doar nu există un plan, obligațiuni de partid, oamenii fac ce vor, fac ce simt…

— Cât timp ați lucrat la filmul «Război pe calea undelor» care mi–a plăcut în mod deosebit?

— Mă bucur că v–a plăcut filmul. Ideea nu a venit într–o clipă, fenomenul a început să mă intereseze mai devreme. Precum am spus, nu am fost un ascultător pasionat și cred că, într–un fel, și poziția mea detașată a fost un avantaj. Dar e o poveste cu multe straturi și multe perspective. Poți să privești postul de radio Europa Liberă și din perspectiva ascultătorilor, care este una complet diferită de cea a românilor care lucrau la Europa Liberă. Și americanii care conduceau postul aveau altă atitudine…

— De modelare a conștiinței?

— Mult mai puțin, tocmai aceasta se înțelege din film, angajarea politică a secției române de la Europa Liberă era, mai degrabă, opera câtorva redactori și că americanii au încercat să frâneze orice fel de luare de poziție mai subiectivă. Cred că multe din prejudecățile noastre sunt luate la trântă de povestea asta despre Europa Liberă, foarte multe…

— Ce proiecte aveți pentru următorul film?

— Fac un film despre cum se vede România da la volanul unei mașini…

— Când a îndemnat Fellini cineaștii din România să treacă la neorealism?

— După revoluție, când a căzut dictatura și cenzura. Am avut urechi pentru mesajul lui Fellini, dar atunci nu am avut posibilități să realizăm acel îndemn…

3. Premiile Cronograf 2008!

Secțiunea Principală: Marele premiu și Trofeul Festivalului Cronograf, editia a șaptea, a fost câștigat de filmul «Marcela», regizor Helena Trestikova (Cehia).

Premiul pentru Regie a fost acordat lui Adina Pintilie pentru filmul «Nu te supăra, dar…» (România).

Premiul pentru Imagine a fost acordat lui Tato Koteshivili pentru filmul «Elicopterul Lor» (Georgia și Marea Britanie).

Sectiunea cadRO: Marele Premiul si Trofeul cadRO: «Bar de zi si alte povestiri», regie Corina Radu, România.

Antonina SÂRBU

p.s.  Ministerul culturii a contribuit cu 15 mii de lei pentru desfășurarea festivalului și ministrul a fost în sala cinematografului la deschidere. Ce o fi cu această schimbare de macaz, vine 2009?!


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com