Apa, caldura si populismul comunist
Moto:
«Poti minti mai multa vreme un om, poti minti mai multa lume
o data, dar nu poti minti tot timpul toata lumea»
Abraham Lincoln, Presedinte SUA
In numarul precedent am aratat ca politica tarifara populista promovata de Consiliul Municipal (CMC) si sprijinita de Guvern conduce la o calitate joasa a serviciilor si la falimentarea sistemului de aprovizionare cu apa si canalizare. Mai jos ma voi referi la un alt prestator de servicii, la Termocom, aflat in prag de faliment din aceleasi motive.
Scurt istoric glorios
Societatea pe actiuni Termocom a fost constituita in 1995. In perioada
Furnizor sau profitor
Intre timp, situatia economica si financiara a societatii a continuat sa se inrautateasca datoriile cresteau in progresie geometrica, numarul clientilor se reducea, iar calitatea serviciilor devenea tot mai proasta. Pentru a opri acest dezastru, dar si pentru a relua controlul asupra fluxurilor financiare, guvernarea comunista a initiat procedura de lichidare, prin restructurare, a societatii. Managementul a fost inlocuit cu un administrator, numit de Guvern, subordonat unui comitet creditor, obligat sa lichideze datoriile de aproape 150 de milioane.
Pe parcursul a 5 ani, Termocomul a marit livrarile in retea de la 1,7 mil. pana la peste 2 mil. Gcal, in special pe cale intensiva. Totodata,
Din cele 150 mil. de lei promise au fost intoarse peste 100 de mil. Conform conditiilor contractuale, salariul administratorului este direct proportional cu suma "lichidata"
Soc fara terapie
Cu toate ca indicatorii tehnici si economici ce caracterizeaza
activitatea societatii
Tariful si alegerile
Conform legislatiei in vigoare, CMC este responsabil pentru aprobarea tarifului. Majorarea de tarif se solicita de catre furnizorul de servicii, calculul se efectueaza de catre ANRE dupa o metodologie aprobata inca in 2003, tariful se avizeaza la «Agentia lui Seminovker», iar CMC isi asuma decizia finala. In anul 2001 comunistii au venit la guvernare cu mai multe lozinci populiste si nerealizabile. Una dintre ele a fost si adresarea catre chisinauieni de a nu plati serviciile comunale, pentru ca «daca noi vom veni la putere, vom anula toate datoriile». Dupa cum se stie, comunistii au venit la putere, dar datoriile, atat istorice cat si curente, trebuiau achitate.
Asa cum in Moldova alegerile vin o data la doi ani, decizia de majorare era necesara, insa nepopulara. De aceea administratorul a insistat (si insista in continuare) ca aceasta decizie sa fie aprobata de catre ANRE la fel cum se face cu tariful la gaze si electricitate. Insa nici legislatia nationala, nici experienta internationala nu prevede asa ceva dat fiind ca serviciile se presteaza direct locuitorilor unitatii administrativteritoriale, decizia de aprobare a tarifului tine de consiliul local. Pe deasupra, nenumaratele incercari ale comunistilor de a ocupa oficial primaria capitalei inca nu
Dotatii sau subventii
Pentru a face presiuni, la inceputul anului a fost organizata o intalnire intre reprezentantul FMI in R.Moldova, dl Johan Mathisen, conducerea primariei si liderii fractiunilor CMC. Dl Mathisen a mentionat cat de importanta este ajustarea tarifelor in contextul (ne)reformelor din tara si posibilitatea acordarii asistentei tehnice din partea institutiilor financiare internationale.
La 25 ianuarie, comunistii din CMC au aprobat majorarea tarifului cu mentiunea ca diferenta respectiva sa fie acoperita prin dotatii directe Termocom. Argumentele consilierilor din opozitie de a veni cu un sistem de subventionare a paturilor vulnerabile nu au contat. Tot in aceeasi saptamana media "reorganizata" si aservita puterii a organizat un flux de (dez)informatii referitor la cat de bine le va fi cetatenilor capitalei dupa aceasta «inteligenta" majorare.
Nu putem trece cu vederea afirmatiile iresponsabile ale tanarului comsomolist privind existenta banilor in buget.
Sa fie clar: nici in 2007, nici in 2008 sau in 2018, nu se pot gasi cele peste 200 mil. de lei necesare pentru dotarea unui monopolist falit. Mecanismul dotarii directe a intreprinderii este daunator chiar Termocomului si nu este acceptabil in practica internationala. Este necesar de a elabora si aproba un mecanism de subventii nominative pentru cei care au nevoie de sustinere financiara. Acest mecanism trebuie sa fie parte componenta a unei politici de stat de sustinere sociala a paturilor vulnerabile, iar costurile respective trebuie sa fie suportate de bugetul de stat.
Un calcul elementar ne demonstreaza ca tarifele majorate, in special la apa, nu sunt atat de insuportabile (tabelul 4). Dinamica gradului de suportabilitate, calculat ca ponderea cheltuielilor lunare in venitul total al familiei, este in descrestere. Altfel spus, in medie, cresterea cheltuielilor pentru serviciile comunale este mai mica decat cresterea salariilor. Chiar si in cazul stabilirii unui tarif unic de 8,7 lei pentru 1 m3, gradul de suportabilitate va fi mai mic decat in anul 2001, cand au venit comunistii la putere.
Exista problema capacitatii de plata a unor categorii vulnerabile cu venituri mici invalizi, familii cu multi copii si unii pensionari. Este de datoria statului sa aiba grija de ei. Insa ajutorul trebuie sa fie acordat prin sume suficiente direct persoanelor nevoiase, dar nu cate
Mihai Roscovan,
Consilier municipal