Nr. 118 (15 februarie 2007)


 Politic

Politica Europeana de Vecinatate la doi ani
Dupa 2 ani de la lansarea Politicii Europene de Vecinatate (PEV), contributia sa adusa UE este una vizibila. Continuare 

Lantul slabiciunilor
Continuare 

Politica Europeana de Vecinatate la doi ani

PEV are menirea de a integra tarile vecine in spatiul european, stabilind relatii mai stranse dintre tarile noastre, pentru extinderea prosperitatii, stabilitatii si securitatii UE. Pe masura ce tarile depun eforturi din ce in ce mai mari in aplicarea reformelor politice si economice, noi oferim privilegii, prin fortificarea relatiilor de cooperare cu UE, precum si prin marirea accesului pe piata interna.

Sunt deosebit de incantata de faptul ca Moldova a devenit in prezent unul dintre vecinii nostri nemijlociti. RM s–a dovedit a fi una dintre primele tari, decise sa dezvolte un Plan de Actiune al PEV sub egida noastra, fapt ce a generat deja rezultate concrete, mentionate in termenii de referinta in privinta sustinerii fructuoase a UE.

Drept unul dintre cele mai evidente exemple de sustinere a UE poate fi considerata Misiunea UE de Asistenta la Frontiera a Moldovei si Ucrainei. Prin intermediul acestei misiuni vom contribui la monitorizarea, supravegherea frontierei, asigurarea transparentei exporturilor si importurilor, precum si la dezvoltarea parghiilor de cooperare dintre Serviciile Vamale in general. La solicitarea ambelor parti, Comisia este dispusa de a a–si continua misiunea.

Ca dovada incontestabila despre intentia Comisiei Europene de a sustine Moldova poate servi propunerea dublarii asistentei financiare acordate Moldovei in urmatorii 4 ani. Aceasta este una dintre cele mai inalte majorari ale PEV aplicate de catre UE tarilor partenere. Moldova se va plasa pe locul al doilea in ceea ce priveste cota maxima a ajutorului «per capita» acordat tarilor aderente PEV, care va constitui in medie 15 ? de persoana pe an. Comisia Europeana va deveni cel mai impunator donator al Republicii Moldova. Numai pentru asistenta sociala, in perioada 2007–2010, vor fi oferite alocatii in valoare de peste 250 milioane ?. Toate aceste fonduri vor fi oferite sub forma de granturi. Nici una dintre tarile vizate nu este obligata sa accepte oferta noastra, dar am vrea sa ne asiguram ca cei care o accepta sunt decisi sa se incadreze la maximum.

Din aceasta cauza, recent, noi am propus majorarea privilegiilor pentru tarile dispuse sa colaboreze mai intens cu UE. Pe parcursul ultimilor 2 ani, din opiniile partenerilor nostri, am conchis ca beneficiile oferite trebuie sa fie mai operative si mai evidente. Problemele cu care va confruntati sunt de neamanat — astfel si beneficiile propuse nu ar trebui sa intarzie prea mult. Obiectivul nostru primordial este de a implementa imediat PEV.

Noi propunem acordarea facilitatilor in regimul de vize, prin simplificarea procedurii de obtinere a vizei de catre oamenii de afaceri, studenti, cercetatori si alte categorii care au nevoie sa calatoreasca in spatiul UE. Cum putem vorbi despre eficienta in consolidarea relatiilor noastre de cooperare, atunci cand trebuie sa pierdem mai multe zile stand la coada in asteptarea vizei? Noi am dori ca aceste cozi sa dispara in timpul cel mai apropiat, iar populatia Moldovei sa remarce aceasta diferenta cat mai curand. In acest context, la 9 februarie noi am inceput negocierile cu Republica Moldova, referitor la acordurile despre facilitarea regimului de vize si readmitere, sustinand in totalitate ideea Statelor Membre ale UE de a inaugura la Chisinau un centru unic de eliberare a vizelor, chiar in prima jumatate a anului curent.

Consolidarea relatiilor necesita si o flexibilitate sporita. Noi am lansat o noua campanie de oferire a burselor de studii pentru tinerii din tarile vecine. O conlucrare mai activa, bazata pe schimbul de experienta dintre societatea civila, cercetatorii universitari si functionarii publici, ar fi binevenita. De la Tangiers la Torino, de la Krakow la Chisinau, aceasta cooperare ne–ar ajuta sa constituim relatii stranse de prietenie si colaborare stiintifica, ce ar fortifica legaturile dintre noi.

Am obtinut multe progrese prin crearea Zonelor Economice Libere in regiunile Sudice, avand intentia de a le extinde si in alte tari vecine, spre Est. Amintesc ca Moldova beneficiaza de un statut preferential neconditionat, in ceea ce priveste exporturile catre UE, in prezent fiind orientata spre indeplinirea conditiilor de garantare a Preferintelor Comerciale Autonome (PCA) aditionale, cu scopul de a favoriza prelungirea statutului preferential de catre UE. Dupa o anumita perioada de timp, ar trebui sa fim capabili de a construi o comunitate economica de Vecinatate, bazata pe incheierea unor acorduri de libera comercializare, prin anularea taxelor vamale, precum si inlaturarea incongruentelor de standardizare.

Aceste tendinte vor afecta, desigur, insasi UE. Nu pot fi deschise piete de desfacere numai in sectoarele care ne convin cel mai mult: trebuie sa fim pregatiti de a inlatura orice obstacol in comercializarea produselor de interes sporit si pentru statele partenere — chiar daca acest fapt implica cresterea concurentei printre producatorii autohtoni.

Vecinii nostri din Sud deja beneficiaza de avantajele cooperarii Parteneriatului Euro–Mediteran. Cu certitudine, credem ca si vecinii din Est ar putea considera util un astfel de parteneriat regional, inaintand propuneri pentru a fi puse in discutie cu tarile vizate. Astfel, la nivel regional, ar putea sa nu apara ocazii cand Vecinatatea in totalitate sa solicite intalniri la care sa fie puse in discutie astfel de probleme de ordin transnational precum sistemul energetic, mediul sau sanatatea publica.

Procesul de reforma necesita cheltuieli considerabile, bugetul UE fiind limitat. Astfel, este necesar sa gasim modalitati de a atrage mai multe fonduri pentru investitiile PEV. Statelor Membre ale UE li s–a propus sa fie creat un Fond de Investitii de Vecinatate, care sa faciliteze procesul de acordare a creditelor statelor vecine. Comisia intentioneaza sa depuna 700 milioane ?, care, impreuna cu alte contributii acordate de catre Statele Membre, ar putea sustine in mai multe randuri aplicarea proiectelor de infrastructura, restructurarea economica si suportul micului business. (In acest context, putem mentiona faptul ca acordurile de creditare sunt deja disponibile, gratie prelungirii mandatului de creditare a Bancii Europene de Investitii).

Rolul nostru nu rezida in impunerea anumitor reforme — orice schimbare trebuie sa se fondeze pe propria initiativa. Nu intentionam, nici nu dorim sa fim pe post de politist sau profesor. Nici o reforma nu va fi sustinuta inainte de a fi abordata si acceptata la nivel national.

Uneori reformele sunt greu de aplicat — fie din cauza impedimentelor politice, fie din cauza costurilor. Dar, imediat ce o tara a ales sa intreprinda anumite schimbari in plan economic, politic sau social, noi suntem dispusi sa punem umarul la inlaturarea obstacolelor, urmarind scopul de a obtine rezultate cat mai bune.

Tarile care depun eforturi mari se vor convinge cat de mare poate fi aportul PEV. UE ofera mai multa asistenta tehnica si financiara, mai multe sanse tarilor vecine care fac o astfel de alegere. Obiectivul de baza este de a conlucra intru cresterea prosperitatii si stabilitatii — prin cooperare si incadrare reciproca. Suntem abia la inceput de cale. De modul in care vom colabora reciproc, depind succesele acestei Politici PEV, pentru a progresa din ce in ce mai mult.


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–21–43
ziaruldegarda@yahoo.com