Apa, caldura si populismul comunist
Motto: "Poti minti
mai multa vreme un om, poti minti mai multa lume odata, dar
nu poti minti tot timpul toata lumea"
Abraham Lincoln, presedinte SUA
La 25 ianuarie 2007, Consiliul Municipal Chisinau (CMC) a aprobat majorarea tarifelor la apa si canalizare pentru populatie de la 2,62 lei la 3,67 lei pentru un metru cub, cu o crestere de 40%. CMC a mai decis ca bugetul local va suporta diferenta de tarif pentru pensionarii care nu fac parte din cele 11 categorii, beneficiari de subventii, conform legislatiei in vigoare. La aceeasi sedinta, majoritatea constituita din consilierii comunisti si crestindemocrati a decis majorarea tarifelor la caldura de la 233 la 540 de lei pentru o gigacalorie, sau de 2,4 ori. Tot ei au decis ca diferenta de tarif sa fie suportata din bugetul local. Potrivit calculelor, aceasta diferenta ar putea insemna anual pentru buget circa 220 mil. de lei. Liderul comunistilor din CMC, Svetlana Popa, a declarat ca subventionarea tarifelor din bugetul local nu este o actiune populista a comunistilor, ci una care "perfect se incadreaza in conceptia de politica sociala pe care o promoveaza partidul de guvernamant".
Un pahar cat un cub de apa
Majorarea tarifelor la apa si canalizare era previzibila demult atat pentru populatie, cat si pentru alesii poporului. Concomitent cu instaurarea guvernarii comuniste, tarifele au fost "inghetate" (figura nr. 1). O incercare de a ajusta tarifele la costurile curente a fost intreprinsa de CMC la sfarsitul anului 2002, insa in ajunul alegerilor locale din 2003, prin eforturile conjugate ale regretatului Benderschi, ale consilierilor comunisti si ale guvernarii, decizia respectiva a fost anulata.
Intre timp, situatia economicofinanciara a intreprinderii municipale
"Conlucrarea" cu Guvernul
Activitatea ACC a fost tot timpul in vizorul Guvernului, dar "conlucrarea" cu guvernele comuniste si cu cele neocomuniste se limita doar la politizarea problemei tarifelor si la controlul fluxurilor financiare anuale de aproape 300 mil. lei si mai putin la solutionarea adevaratelor probleme: elaborarea cadrului normativ adecvat, ajustarea tarifelor, restructurarea manageriala si financiara, dezvoltarea infrastructurii si calitatii intreprinderii. In jurul intreprinderii
Din 2002, situatia financiara ACC a devenit si mai vulnerabila ca urmare a oportunitatii deservirii unui credit de peste 22 mil. USD, acordat de BERD inca in 1997, un imprumut impus de Guvern. Desi intreprinderea acumuleaza pierderi anuale in valoare de
Costurile unei politici populiste
Pentru a acoperi pierderile acumulate si a onora angajamentele asumate, se intrevedeau doua solutii: ajustarea tarifului la costurile serviciilor sau dotatii directe, acordate intreprinderii din bugetul municipal. Declarand o grija deosebita fata de popor, majoritatea bolsevica din CMC a ales cea
Tariful unic respins nefondat
Acum patru ani, am propus conducerii ACC si CMC aprobarea unui tarif unic pentru toate categoriile de consumatori. Este o practica aplicata nu doar in tarile civilizate, dar si in mai multe orase din R. Moldova. Avantajele acestei variante sunt vizibile: cresterea consumului de catre agentii economici, reducerea furturilor, sporirea responsabilitatii si calitatii serviciilor, reducerea costurilor de productie si, nemijlocit, a pretului marfurilor si serviciilor, inclusiv a serviciilor de asigurare cu caldura si apa calda. Dar, cel mai convingator argument al introducerii tarifului unic este reducerea considerabila a cheltuielilor bugetare pentru serviciile ACC si redresarea financiara a acestei intreprinderi. Calculele demonstreaza (tabelul nr.2) ca,
Partea vulnerabila a implementarii tarifului unic este considerata capacitatea redusa de plata a populatiei. Acest argument, vehiculat de politicieni de diferite ranguri, tine doar atat cat se vorbeste despre majorarea tarifelor, dar,
Mihai ROSCOVAN,
Consilier municipal