Permise auto obținute contra mită
Permise auto «cumpărate», instructori auto mituiți sunt unele dintre cauzele principale ale numărului excesiv de accidente rutiere produse pe autostrăzile din R. Moldova.
Pentru a obține un permis auto, doritorii se înscriu, de obicei, la cursuri de instruire a căror durată e de 36 luni. Cursurile se încheie cu susținerea examenelor de absolvire la Centrul de Examinare a Conducătorilor Auto și Înmatricularea Transportului (CECAÎT). În prezent, în R. Moldova activează 36 centre de examinare, în tot atâtea raioane. Oamenii pot decide la ce școală să fie instruiți și la care anume centru să susțină examenul.
Am încercat să aflăm, din interior, cum are loc exact procedura de «achiziționare» a permiselor de înmatriculare. Am constatat că, zilnic, la CECAÎT din mun.Chișinău, plasat în sectorul Botanica, str. Salcâmilor, 28 , vin câte 5080 de elevi. La Centrul din sectorul Botanica am fost de mai multe ori. Am observat zeci de persoane care vin să susțină examenul. Iam văzut și pe cei care ies pe o altă ușă, cu permisele în mâini. Aproape fiecare dintre cei cu care am discutat recunoștea că, pentru a susține examenul de șofer, sunt nevoiți să dea mită. Interlocutorii mei
miau indicat și sume concrete, pe care le transmit unor intermediari, circa 80 USD pentru un singur examen. Zilnic, potrivit unor calcule sumare, la centrul de examinare circulă în jur de 1800024000 USD, care ajung pe căi ilegale în buzunarele angajaților.
Examinatorul indică răspunsurile corecte la întrebări
cu un dispozitiv tip «lazer»
Mam apropiat de Valeriu Mocan, din Durlești,
unul dintre cei veniți la CECA pentru ași lua
permisul. Ma întrebat dacă am venit să dau
«analiza». Mai târziu am aflat că, în zona
acestui centru, astfel se numesc sumele de bani care circulă
pentru susținerea examenelor practice și teoretice. Tot el mia
povestit că are două mașini și că este conducător auto
fără permis de doi ani deja. «Mai împrumutam permisul de la un prieten,
dar mam săturat și am hotărât săl am pe al meu.»
Despre «analiza» de care vorbea a spus că a dat
100 USD examinatorului, pentru a susține probele teoretice și practice.
La școala auto nu a fost prezent la nicio lecție,
dar când a intrat în sala de examinare, a ieșit
în trei minute, adăugând că examinatorul ia
indicat răspunsurile corecte la întrebări printrun
dispozitiv tip «lazer».
Examinatorul teoretic de la centrul CECAÎT , Vladimir Garștea, afirmă că, în doar trei minute, pot susține examenul elevii bine instruiți. Valeriu, însă, face parte din categoria de persoane care nu a fost instruit la nicio școală auto, preferând «săși cumpere» permisul.
O altă poveste e cea a lui Vasile, din Băcioi, care
a frecventat un curs auto la școala AO «Uniunea
Conducătorilor Auto din mun. Chișinău», aflată pe str. T. Strijcă,
10. El a recunoscut că, la examenul teoretic,
examinatorul îl «atingea pe spate de două sau de trei
ori, în funcție de numărul răspunsului corect». Examenul
practic la susținut întrun loc
special, lipsit de indicatoare. «Pe acolo dau examenul
doar cei care "împing" bani», susține Vasile, recunoscând
că a devenit conducător «calificat» după ce a «împins»
80 USD instructorului.
Lam întrebat cine sunt cei care iau banii și cum anume pot fi transmise sumele solicitate, pentru a te asigura că nu dai greș. Mia spus că este mai greu săi dai direct examinatorului. De obicei, banii sunt transmiși prin intermediul instructorilor de la școala în care cursantul își face studiile. Pentru ami demonstra că are dreptate, dar și pentru a mă ajuta sămi iau permisul făcând uz de calea parcursă de el, Vasile la sunat pe instructorul său, Andrei Voloșciuc, care mia propus să ne întâlnim la școala Uniunea Conducătorilor Auto (UCA), motivând că multe convorbiri telefonice sunt interceptate și că ar fi bine să ne vedem.
La locul stabilit, în fața școlii UCA din Chișinău, pe str.
Ismail, de mine sa apropiat un bărbat
de vreo 40 de ani. Mia spus că e Andrei.
«Te costă doar practica, 50 Euro. Azi îmi dai banii
și mâine sa rezolvat», a trecut la subiect
acesta. La locul întâlnirii am descoperit că pe autovehiculele
fiecărui instructor de la școala auto, de unde e și Andrei,
în afară de indicatorul «școala» este imprimat
«Membru al Asociației Europene a Școlilor Auto»,
încercânduse, astfel, conferirea unui prestigiu mai
mare instituției în cauză.
Garștea mia propus să urc în mașină
La 12.06.08 am avut o întâlnire cu șeful CECAÎT, Vladimir
Garștea. Am insistat să aflu opinia acestuia despre cazurile
de luare de mită, depistate la centrul unde activează
atât în calitate de șef, cât și în calitate de examinator
teoretic. Garștea mia propus să urc în mașină
și să plecăm în altă parte, pentru a discuta subiectul.
Am refuzat, insistând ca discuția să aibă loc în biroul
său. Garștea a confirmat cazurile de corupție, precizând:
«da, e o dezordine în instituție». El crede
că ceea ce se întâmplă «este un fapt negativ».
Vladimir Garștea a mai spus că, în cel mult două săptămâni,
«totul se va rezolva și nu vom mai auzi de cazuri
de corupție», făcândumi și o invitație
pentru a mă convinge de succesele sale în combaterea
corupției din cadrul acestei instituții. Am încercat să aflu
ce știe administrația instituției despre impactul corupției de aici
asupra numărului deosebit de mare de accidente rutiere. Ce legătură
există între permisele «cumpărate» și tragediile de pe autostrăzi?
Garștea a afirmat că nu cunoaște asemenea cazuri și că nu ar fi normal
ca să se întâmple astfel de situații. «Chiar
și fiicei mele, care este o bună sportivă, iam sugerat
să ia lecții duble de instruire la școala auto,
pentru a fi foarte bine pregătită să conducă un automobil»,
susține Garștea.
În ultimele 5 luni ale anului curent , Poliția Rutieră a înregistrat 815 accidente, soldate cu 126 persoane decedate, dintre care 13 copii. Numărul celor traumatizați e de 978 persoane. 72,5% din numărul accidentelor rutiere sau produs din vina conducătorilor auto, a declarat pentru Ziarul de Gardă inspectorul superior al DPR, Victor Gandraman.
Iurie Sanduță