Nr. 184 (19 iunie 2008)


 Investigatii

FIU Agroindbank?
La 16 iunie, presedintele R. Moldova, Vladimir Voronin, actionar al B�ncii «Fincombank», condus� de fiul s�u, Oleg, a prezidat o sedint�–expres a Consiliului Suprem de Securitate Continuare 

Un milion de lei r�t�cit
Dup� aproape zece ani de judecat�, �ncheiati cu o hot�r�re judiciar� ce a dispus �ncasarea unui venit ratat de aproape un million de lei de la fosta �ntreprindere «Retelele Electrice Chisin�u» SA �n favoarea SRL «Coldin — DC», banii, se pare, s–au «r�t�cit» pe drum Continuare 

Permise auto
obtinute contra mit�
Permise auto «cump�rate», instructori auto mitui�i — sunt unele dintre cauzele principale ale num�rului excesiv de accidente rutiere produse pe autostr�zile din R. Moldova Continuare 

Limba rom�n� sub teascul limbii ruse
Dup� ce a fost decretat� limb� de stat, chiar dac� politicienii au preferat s�–i dea alt� denumire, �n ultimii ani, limba rom�n� a ajuns s� piard� tot mai mult teren �n R. Moldova Continuare 

Linia fierbinte www.927979.md
Permise auto ob�inute contra mit�

Permise auto «cump�rate», instructori auto mitui�i — sunt unele dintre cauzele principale ale num�rului excesiv de accidente rutiere produse pe autostr�zile din R. Moldova.

Pentru a ob�ine un permis auto, doritorii se �nscriu, de obicei, la cursuri de instruire a c�ror durat� e de 3–6 luni. Cursurile se �ncheie cu sus�inerea examenelor de absolvire la Centrul de Examinare a Conduc�torilor Auto �i �nmatricularea Transportului (CECA�T). �n prezent, �n R. Moldova activeaz� 36 centre de examinare, �n tot at�tea raioane. Oamenii pot decide la ce �coal� s� fie instrui�i �i la care anume centru s� sus�in� examenul.

Am �ncercat s� afl�m, din interior, cum are loc exact procedura de «achizi�ionare» a permiselor de �nmatriculare. Am constatat c�, zilnic, la CECA�T din mun.Chi�in�u, plasat �n sectorul Botanica, str. Salc�milor, 28 , vin c�te 50—80 de elevi. La Centrul din sectorul Botanica am fost de mai multe ori. Am observat zeci de persoane care vin s� sus�in� examenul. I–am v�zut �i pe cei care ies pe o alt� u��, cu permisele �n m�ini. Aproape fiecare dintre cei cu care am discutat recuno�tea c�, pentru a sus�ine examenul de �ofer, sunt nevoi�i s� dea mit�. Interlocutorii mei mi–au indicat �i sume concrete, pe care le transmit unor intermediari, circa 80 USD pentru un singur examen. Zilnic, potrivit unor calcule sumare, la centrul de examinare circul� �n jur de 18000—24000 USD, care ajung pe c�i ilegale �n buzunarele angaja�ilor.

Examinatorul indic� r�spunsurile corecte la �ntreb�ri cu un dispozitiv tip «lazer»

M–am apropiat de Valeriu Mocan, din Durle�ti, unul dintre cei veni�i la CECA pentru a–�i lua permisul. M–a �ntrebat dac� am venit s� dau «analiza». Mai t�rziu am aflat c�, �n zona acestui centru, astfel se numesc sumele de bani care circul� pentru sus�inerea examenelor practice �i teoretice. Tot el mi–a povestit c� are dou� ma�ini �i c� este conduc�tor auto f�r� permis de doi ani deja. «Mai �mprumutam permisul de la un prieten, dar m–am s�turat �i am hot�r�t s�–l am pe al meu.» Despre «analiza» de care vorbea a spus c� a dat 100 USD examinatorului, pentru a sus�ine probele teoretice �i practice. La �coala auto nu a fost prezent la nicio lec�ie, dar c�nd a intrat �n sala de examinare, a ie�it �n trei minute, ad�ug�nd c� examinatorul i–a indicat r�spunsurile corecte la �ntreb�ri printr–un dispozitiv tip «lazer».

Examinatorul teoretic de la centrul CECA�T , Vladimir Gar�tea, afirm� c�, �n doar trei minute, pot sus�ine examenul elevii bine instrui�i. Valeriu, �ns�, face parte din categoria de persoane care nu a fost instruit la nicio �coal� auto, prefer�nd «s�–�i cumpere» permisul.

O alt� poveste e cea a lui Vasile, din B�cioi, care a frecventat un curs auto la �coala AO «Uniunea Conduc�torilor Auto din mun. Chi�in�u», aflat� pe str. T. Strijc�, 10. El a recunoscut c�, la examenul teoretic, examinatorul �l «atingea pe spate de dou� sau de trei ori, �n func�ie de num�rul r�spunsului corect». Examenul practic l–a sus�inut �ntr–un loc special, lipsit de indicatoare. «Pe acolo dau examenul doar cei care "�mping" bani», sus�ine Vasile, recunosc�nd c� a devenit conduc�tor «calificat» dup� ce a «�mpins» 80 USD instructorului.

L–am �ntrebat cine sunt cei care iau banii �i cum anume pot fi transmise sumele solicitate, pentru a te asigura c� nu dai gre�. Mi–a spus c� este mai greu s�–i dai direct examinatorului. De obicei, banii sunt transmi�i prin intermediul instructorilor de la �coala �n care cursantul �i face studiile. Pentru a–mi demonstra c� are dreptate, dar �i pentru a m� ajuta s�–mi iau permisul f�c�nd uz de calea parcurs� de el, Vasile l–a sunat pe instructorul s�u, Andrei Volo�ciuc, care mi–a propus s� ne �nt�lnim la �coala Uniunea Conduc�torilor Auto (UCA), motiv�nd c� multe convorbiri telefonice sunt interceptate �i c� ar fi bine s� ne vedem.

La locul stabilit, �n fa�a �colii UCA din Chi�in�u, pe str. Ismail, de mine s–a apropiat un b�rbat de vreo 40 de ani. Mi–a spus c� e Andrei. «Te cost� doar practica, 50 Euro. Azi �mi dai banii �i m�ine s–a rezolvat», a trecut la subiect acesta. La locul �nt�lnirii am descoperit c� pe autovehiculele fiec�rui instructor de la �coala auto, de unde e �i Andrei, �n afar� de indicatorul «�coala» este imprimat «Membru al Asocia�iei Europene a �colilor Auto», �ncerc�ndu–se, astfel, conferirea unui prestigiu mai mare institu�iei �n cauz�.

Gar�tea mi–a propus s� urc �n ma�in�

La 12.06.08 am avut o �nt�lnire cu �eful CECA�T, Vladimir Gar�tea. Am insistat s� aflu opinia acestuia despre cazurile de luare de mit�, depistate la centrul unde activeaz� at�t �n calitate de �ef, c�t �i �n calitate de examinator teoretic. Gar�tea mi–a propus s� urc �n ma�in� �i s� plec�m �n alt� parte, pentru a discuta subiectul. Am refuzat, insist�nd ca discu�ia s� aib� loc �n biroul s�u. Gar�tea a confirmat cazurile de corup�ie, preciz�nd: «da, e o dezordine �n institu�ie». El crede c� ceea ce se �nt�mpl� «este un fapt negativ». Vladimir Gar�tea a mai spus c�, �n cel mult dou� s�pt�m�ni, «totul se va rezolva �i nu vom mai auzi de cazuri de corup�ie», f�c�ndu–mi �i o invita�ie pentru a m� convinge de succesele sale �n combaterea corup�iei din cadrul acestei institu�ii. Am �ncercat s� aflu ce �tie administra�ia institu�iei despre impactul corup�iei de aici asupra num�rului deosebit de mare de accidente rutiere. Ce leg�tur� exist� �ntre permisele «cump�rate» �i tragediile de pe autostr�zi? Gar�tea a afirmat c� nu cunoa�te asemenea cazuri �i c� nu ar fi normal ca s� se �nt�mple astfel de situa�ii. «Chiar �i fiicei mele, care este o bun� sportiv�, i–am sugerat s� ia lec�ii duble de instruire la �coala auto, pentru a fi foarte bine preg�tit� s� conduc� un automobil», sus�ine Gar�tea.

�n ultimele 5 luni ale anului curent , Poli�ia Rutier� a �nregistrat 815 accidente, soldate cu 126 persoane decedate, dintre care 13 copii. Num�rul celor traumatiza�i e de 978 persoane. 72,5%  din num�rul accidentelor rutiere s–au produs din vina conduc�torilor auto, a declarat pentru Ziarul de Gard� inspectorul superior al DPR, Victor Gandraman.

Iurie Sandu��


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
[email protected]