Permise auto ob�inute contra mit�
Permise auto «cump�rate», instructori auto mitui�i sunt unele dintre cauzele principale ale num�rului excesiv de accidente rutiere produse pe autostr�zile din R. Moldova.
Pentru a ob�ine un permis auto, doritorii se �nscriu, de obicei, la cursuri de instruire a c�ror durat� e de 36 luni. Cursurile se �ncheie cu sus�inerea examenelor de absolvire la Centrul de Examinare a Conduc�torilor Auto �i �nmatricularea Transportului (CECA�T). �n prezent, �n R. Moldova activeaz� 36 centre de examinare, �n tot at�tea raioane. Oamenii pot decide la ce �coal� s� fie instrui�i �i la care anume centru s� sus�in� examenul.
Am �ncercat s� afl�m, din interior, cum are loc exact procedura de «achizi�ionare» a permiselor de �nmatriculare. Am constatat c�, zilnic, la CECA�T din mun.Chi�in�u, plasat �n sectorul Botanica, str. Salc�milor, 28 , vin c�te 5080 de elevi. La Centrul din sectorul Botanica am fost de mai multe ori. Am observat zeci de persoane care vin s� sus�in� examenul. Iam v�zut �i pe cei care ies pe o alt� u��, cu permisele �n m�ini. Aproape fiecare dintre cei cu care am discutat recuno�tea c�, pentru a sus�ine examenul de �ofer, sunt nevoi�i s� dea mit�. Interlocutorii mei
miau indicat �i sume concrete, pe care le transmit unor intermediari, circa 80 USD pentru un singur examen. Zilnic, potrivit unor calcule sumare, la centrul de examinare circul� �n jur de 1800024000 USD, care ajung pe c�i ilegale �n buzunarele angaja�ilor.
Examinatorul indic� r�spunsurile corecte la �ntreb�ri
cu un dispozitiv tip «lazer»
Mam apropiat de Valeriu Mocan, din Durle�ti,
unul dintre cei veni�i la CECA pentru a�i lua
permisul. Ma �ntrebat dac� am venit s� dau
«analiza». Mai t�rziu am aflat c�, �n zona
acestui centru, astfel se numesc sumele de bani care circul�
pentru sus�inerea examenelor practice �i teoretice. Tot el mia
povestit c� are dou� ma�ini �i c� este conduc�tor auto
f�r� permis de doi ani deja. «Mai �mprumutam permisul de la un prieten,
dar mam s�turat �i am hot�r�t s�l am pe al meu.»
Despre «analiza» de care vorbea a spus c� a dat
100 USD examinatorului, pentru a sus�ine probele teoretice �i practice.
La �coala auto nu a fost prezent la nicio lec�ie,
dar c�nd a intrat �n sala de examinare, a ie�it
�n trei minute, ad�ug�nd c� examinatorul ia
indicat r�spunsurile corecte la �ntreb�ri printrun
dispozitiv tip «lazer».
Examinatorul teoretic de la centrul CECA�T , Vladimir Gar�tea, afirm� c�, �n doar trei minute, pot sus�ine examenul elevii bine instrui�i. Valeriu, �ns�, face parte din categoria de persoane care nu a fost instruit la nicio �coal� auto, prefer�nd «s��i cumpere» permisul.
O alt� poveste e cea a lui Vasile, din B�cioi, care
a frecventat un curs auto la �coala AO «Uniunea
Conduc�torilor Auto din mun. Chi�in�u», aflat� pe str. T. Strijc�,
10. El a recunoscut c�, la examenul teoretic,
examinatorul �l «atingea pe spate de dou� sau de trei
ori, �n func�ie de num�rul r�spunsului corect». Examenul
practic la sus�inut �ntrun loc
special, lipsit de indicatoare. «Pe acolo dau examenul
doar cei care "�mping" bani», sus�ine Vasile, recunosc�nd
c� a devenit conduc�tor «calificat» dup� ce a «�mpins»
80 USD instructorului.
Lam �ntrebat cine sunt cei care iau banii �i cum anume pot fi transmise sumele solicitate, pentru a te asigura c� nu dai gre�. Mia spus c� este mai greu s�i dai direct examinatorului. De obicei, banii sunt transmi�i prin intermediul instructorilor de la �coala �n care cursantul �i face studiile. Pentru ami demonstra c� are dreptate, dar �i pentru a m� ajuta s�mi iau permisul f�c�nd uz de calea parcurs� de el, Vasile la sunat pe instructorul s�u, Andrei Volo�ciuc, care mia propus s� ne �nt�lnim la �coala Uniunea Conduc�torilor Auto (UCA), motiv�nd c� multe convorbiri telefonice sunt interceptate �i c� ar fi bine s� ne vedem.
La locul stabilit, �n fa�a �colii UCA din Chi�in�u, pe str.
Ismail, de mine sa apropiat un b�rbat
de vreo 40 de ani. Mia spus c� e Andrei.
«Te cost� doar practica, 50 Euro. Azi �mi dai banii
�i m�ine sa rezolvat», a trecut la subiect
acesta. La locul �nt�lnirii am descoperit c� pe autovehiculele
fiec�rui instructor de la �coala auto, de unde e �i Andrei,
�n afar� de indicatorul «�coala» este imprimat
«Membru al Asocia�iei Europene a �colilor Auto»,
�ncerc�nduse, astfel, conferirea unui prestigiu mai
mare institu�iei �n cauz�.
Gar�tea mia propus s� urc �n ma�in�
La 12.06.08 am avut o �nt�lnire cu �eful CECA�T, Vladimir
Gar�tea. Am insistat s� aflu opinia acestuia despre cazurile
de luare de mit�, depistate la centrul unde activeaz�
at�t �n calitate de �ef, c�t �i �n calitate de examinator
teoretic. Gar�tea mia propus s� urc �n ma�in�
�i s� plec�m �n alt� parte, pentru a discuta subiectul.
Am refuzat, insist�nd ca discu�ia s� aib� loc �n biroul
s�u. Gar�tea a confirmat cazurile de corup�ie, preciz�nd:
«da, e o dezordine �n institu�ie». El crede
c� ceea ce se �nt�mpl� «este un fapt negativ».
Vladimir Gar�tea a mai spus c�, �n cel mult dou� s�pt�m�ni,
«totul se va rezolva �i nu vom mai auzi de cazuri
de corup�ie», f�c�ndumi �i o invita�ie
pentru a m� convinge de succesele sale �n combaterea
corup�iei din cadrul acestei institu�ii. Am �ncercat s� aflu
ce �tie administra�ia institu�iei despre impactul corup�iei de aici
asupra num�rului deosebit de mare de accidente rutiere. Ce leg�tur�
exist� �ntre permisele «cump�rate» �i tragediile de pe autostr�zi?
Gar�tea a afirmat c� nu cunoa�te asemenea cazuri �i c� nu ar fi normal
ca s� se �nt�mple astfel de situa�ii. «Chiar
�i fiicei mele, care este o bun� sportiv�, iam sugerat
s� ia lec�ii duble de instruire la �coala auto,
pentru a fi foarte bine preg�tit� s� conduc� un automobil»,
sus�ine Gar�tea.
�n ultimele 5 luni ale anului curent , Poli�ia Rutier� a �nregistrat 815 accidente, soldate cu 126 persoane decedate, dintre care 13 copii. Num�rul celor traumatiza�i e de 978 persoane. 72,5% din num�rul accidentelor rutiere sau produs din vina conduc�torilor auto, a declarat pentru Ziarul de Gard� inspectorul superior al DPR, Victor Gandraman.
Iurie Sandu��