Nr. 184 (19 iunie 2008)


Valeriu Sandu a trecut în clasa maeștrilor

Acest titlu îl anunță ziarul Cronica Literelor și Artelor Române, din care aflăm ce face azi tânărul și talentatul pictor Valeriu Sandu. Pe 27 martie 2008 a participat într–o expoziție de grup, organizată de basarabenii stabiliți la București cu ocazia celor 90 de ani de la înfăptuirea Unirii Basarabiei cu Țara. Vernisajul a avut loc la Muzeul Național de Istorie. Organizată împreună cu Asociația Culturală Pro Basarabia și Bucovina, expoziția a reunit lucrări ale câtorva artiști originari din Basarabia și Bucovina. Titlul «Maeștri și ucenici» s–a dorit ca o paralelă între generația nouă și cea veche de artiști. Alături de alți expozanți, Valeriu Sandu a fost prezent la eveniment cu mai multe lucrări. Ne–am întâlnit pe 9 iunie în București. Pentru o zi, el a renunțat la locul unde–și câștigă azi existența — Porțile Muzeului Satului. Iată ce anunță Cronica Literelor și Artelor Române despre Valeriu: «Autorul acuarelei de pe coperta suplimentului nostru este Valeriu Sandu, un artist din R. Moldova, îndrăgostit de priveliști și lăcașuri de cult din București». Au trecut ceva ani de când a renunțat la pânză și ulei și a trecut la acuarelă. Pictează peisaje, frânturi de peisaje ale vechiului București, caută frumusețile ascunse sub praful și negura modernizării și, diluând culorile cu apă, încearcă să reînvie frumusețea pietrei, a formelor arhitecturale de altădată… În timp ce Valeriu îmi arată lucrările pictate la Chișinău, cu mulți ani în urmă, îl aud zicând: «Lucrarea a fost pictată pe când se construia hotelul Seabeco, unul dintre arhitecții care făcea parte din echipă a procurat tabloul». Astfel Valeriu Sandu păstrează legendele lucrărilor, în contextul unor evenimente, întâmplări, ciudățenii care i–au marcat viața.

Valeriu Sandu, cu ultimele lucrări,
în apartamentul din București. 2008

V.S.: «Arhitectul care mi–a cumpărat lucrarea era din Serbia. Era prin 1989. Mi–a dat o sumă frumoasă pentru acel an. Tocmai avusesem o expoziție, prima la Galeria de artă. Sârbul a văzut expoziția și i–a plăcut. Pe atunci trebuia să ai expoziții personale, măcar una, ca să fii acceptat în Uniunea Artiștilor Plastici (UAP). Atunci toți sperau că UAP, această organizație care adună artiștii, le va apăra drepturile și–i va ajuta. Dar nu–i chiar așa. În studioul pe care–l am la Chișinău, a intrat altcineva».

— Cum ai ajuns la București?

— Prin Finlanda, după o expoziție de succes, organizată la Helsinki. Cea de la București am numit–o «Caligrafii», a fost cu noroc, mi–a deschis un drum în metropolă, în Țară și m–am stabilit aici, unde mi–am întemeiat și o familie. Era anul 1993, dacă compar cu ce sunt și cum se dezvoltă destinul meu, atunci eram un om fericit.

— Ai avut și alte expoziții?

— Evident, atunci bucureștenii m–au descoperit și m–au promovat: am expus la sala Atelier a Teatrului Național, în 1994, la Sala Teatrului Nottara, la Sediul Fundației Culturale Române. Pe urmă a trebuit să lupt de unul singur: pentru cetățenie, pentru a nu fi urmărit de poliție și expulzat și pentru o bucată de pâine, aveam o familie, copil, iar în București viața–i dură. Pictura nu se vinde atât de ușor, am început să fac acuarelă… Caut cele mai ademenitoare priveliști din România, lăcașuri de cult, clădiri istorice, oameni care doresc să pozeze pentru un portret în creion sau acuarelă și astfel mă mențin. Altădată făceam pictură metaforică, impresionism, acum am trecut la abstract, dar nu mai lucrez ca înainte. Nu am un studio, acasă, în apartamentul de două odăi, nu prea o să faci mare lucru. Vopselele de ulei, terebentina sunt dăunătoare pentru fetița mea, care are doar 9 anișori…

— Dar ce semnifică genericul expoziției «Maeștri și ucenici»? Nu prea am înțeles cine–s maeștrii…

— Sincer să fiu, și eu am fost confuzionat, nu prea am înțeles, dar am acceptat invitația. M–au trecut în clasa maeștrilor, o clasă condusă de Mihai Prepeliță și Nicolae Guțu, care s–au remarcat prin pânze de dimensiuni impresionante, dar nu am făcut niciodată ucenicie la ei. Ucenică poate fi Arina Zvarici, o fetiță de 7 ani care a expus împreună cu alți 16 artiști deja formați, profesioniști.

— Mai rămâi un iubitor al poeziei lui Nichita Stănescu?

— Nu doar al lui Nichita, și Geo Bogza îmi place, și Eminescu, și Bacovia. Pictez uneori stările din poezie peste formele prăfuite ale micului Paris, cum era numit Bucureștiul de altădată…Un fel de a modela lumea, care trece pe lângă mine, prin mine, o lume atât de violentă, dură și nemiloasă. Încerc să o supun, să o fac mai smerită, nu este decât o încercare, dar, uneori, am o iluzie că de aici îmi vine și salvarea…

— Ce ai pictat ieri, că azi te–am scos din ritm, din peisajul de la Porțile Muzeului Satului?

— Dealul Viilor, care–mi amintește de Holercani, de viile din Basarabia…

— Succese și mulțumesc pentru interviu.

Antonina SÂRBU

9 iunie 2008 București


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com