Valeriu Sandu a trecut în clasa maeștrilor
Acest titlu îl anunță ziarul Cronica Literelor și Artelor Române, din care aflăm ce face azi tânărul și talentatul pictor Valeriu Sandu. Pe 27 martie 2008 a participat întro expoziție de grup, organizată de basarabenii stabiliți la București cu ocazia celor 90 de ani de la înfăptuirea Unirii Basarabiei cu Țara. Vernisajul a avut loc la Muzeul Național de Istorie. Organizată împreună cu Asociația Culturală Pro Basarabia și Bucovina, expoziția a reunit lucrări ale câtorva artiști originari din Basarabia și Bucovina. Titlul «Maeștri și ucenici» sa dorit ca o paralelă între generația nouă și cea veche de artiști. Alături de alți expozanți, Valeriu Sandu a fost prezent la eveniment cu mai multe lucrări. Neam întâlnit pe 9 iunie în București. Pentru o zi, el a renunțat la locul undeși câștigă azi existența Porțile Muzeului Satului. Iată ce anunță Cronica Literelor și Artelor Române despre Valeriu: «Autorul acuarelei de pe coperta suplimentului nostru este Valeriu Sandu, un artist din R. Moldova, îndrăgostit de priveliști și lăcașuri de cult din București». Au trecut ceva ani de când a renunțat la pânză și ulei și a trecut la acuarelă. Pictează peisaje, frânturi de peisaje ale vechiului București, caută frumusețile ascunse sub praful și negura modernizării și, diluând culorile cu apă, încearcă să reînvie frumusețea pietrei, a formelor arhitecturale de altădată
În timp ce Valeriu îmi arată lucrările pictate la Chișinău, cu mulți ani în urmă, îl aud zicând: «Lucrarea a fost pictată pe când se construia hotelul Seabeco, unul dintre arhitecții care făcea parte din echipă a procurat tabloul». Astfel Valeriu Sandu păstrează legendele lucrărilor, în contextul unor evenimente, întâmplări, ciudățenii care iau marcat viața.
|
Valeriu Sandu, cu ultimele lucrări,
în apartamentul din București. 2008 |
V.S.: «Arhitectul care mia cumpărat
lucrarea era din Serbia. Era prin 1989. Mia dat o sumă
frumoasă pentru acel an. Tocmai avusesem o expoziție, prima
la Galeria de artă. Sârbul a văzut expoziția și ia plăcut.
Pe atunci trebuia să ai expoziții personale, măcar una,
ca să fii acceptat în Uniunea Artiștilor Plastici (UAP).
Atunci toți sperau că UAP, această organizație care adună artiștii,
le va apăra drepturile șii va ajuta.
Dar nui chiar așa. În studioul pe carel am la Chișinău,
a intrat altcineva».
Cum ai ajuns la București?
Prin Finlanda, după o expoziție de succes, organizată la Helsinki. Cea de la București am numito «Caligrafii», a fost cu noroc, mia deschis un drum în metropolă, în Țară și mam stabilit aici, unde miam întemeiat și o familie. Era anul 1993, dacă compar cu ce sunt și cum se dezvoltă destinul meu, atunci eram un om fericit.
Ai avut și alte expoziții?
Evident, atunci bucureștenii mau descoperit și mau promovat: am expus la sala Atelier a Teatrului Național, în 1994, la Sala Teatrului Nottara, la Sediul Fundației Culturale Române. Pe urmă a trebuit să lupt de unul singur: pentru cetățenie, pentru a nu fi urmărit de poliție și expulzat și pentru o bucată de pâine, aveam o familie, copil, iar în București viațai dură. Pictura nu se vinde atât de ușor, am început să fac acuarelă
Caut cele mai ademenitoare priveliști din România, lăcașuri de cult, clădiri istorice, oameni care doresc să pozeze pentru un portret în creion sau acuarelă și astfel mă mențin. Altădată făceam pictură metaforică, impresionism, acum am trecut la abstract, dar nu mai lucrez ca înainte. Nu am un studio, acasă, în apartamentul de două odăi, nu prea o să faci mare lucru. Vopselele de ulei, terebentina sunt dăunătoare pentru fetița mea, care are doar 9 anișori
Dar ce semnifică genericul expoziției «Maeștri
și ucenici»? Nu prea am înțeles cines
maeștrii
Sincer să fiu, și eu am fost confuzionat, nu prea am înțeles, dar am acceptat invitația. Mau trecut în clasa maeștrilor, o clasă condusă de Mihai Prepeliță și Nicolae Guțu, care sau remarcat prin pânze de dimensiuni impresionante, dar nu am făcut niciodată ucenicie la ei. Ucenică poate fi Arina Zvarici, o fetiță de 7 ani care a expus împreună cu alți 16 artiști deja formați, profesioniști.
Mai rămâi un iubitor al poeziei lui Nichita
Stănescu?
Nu doar al lui Nichita, și Geo Bogza îmi place, și Eminescu, și Bacovia. Pictez uneori stările din poezie peste formele prăfuite ale micului Paris, cum era numit Bucureștiul de altădată
Un fel de a modela lumea, care trece pe lângă mine, prin mine, o lume atât de violentă, dură și nemiloasă. Încerc să o supun, să o fac mai smerită, nu este decât o încercare, dar, uneori, am o iluzie că de aici îmi vine și salvarea
Ce ai pictat ieri, că azi team
scos din ritm, din peisajul de la Porțile Muzeului Satului?
Dealul Viilor, caremi amintește de Holercani, de viile din Basarabia
Succese și mulțumesc pentru interviu.
Antonina SÂRBU
9 iunie 2008 București