Nr. 183 (12 iunie 2008)


 Social

Tu poti opri coruptia!
Campania «Tu poti opri coruptia» continu�. S�pt�m�na trecut� le–am dat �nt�lnire cititorilor nostri �n fata Universit�tii de Stat de Medicin� si Farmacie «N. Testimiteanu». Continuare 

Cei de sub glie trebuie s� stie c� nu i–am uitat
De ziua eroilor rom�ni, �n cimitirul din satul Cania, raionul Cantemir a fost inaugurat� o Troit� �n memoria celor peste 900 de ostasi rom�ni c�zuti pe aceste meleaguri �n timpul celui de–al doilea r�zboi mondial. Continuare 

Conventiile OIM, ratificate si neglijate de R. Moldova
Imperfectiunea cadrului legislativ al parteneriatului social reduce din calitatea activit�tii acestui organism, chemat s� asigure pacea social�. Continuare 

Linia fierbinte www.927979.md

Conven�iile OIM, ratificate �i neglijate de R. Moldova

Imperfec�iunea cadrului legislativ al parteneriatului social reduce din calitatea activit��ii acestui organism, chemat s� asigure pacea social�. Codul Muncii (CM), Codul Fiscal (CF) �i Legea sindicatelor pozi�ioneaz� sindicatele �n condi�ii de activitate mai avantajoase �n raport cu patronatele, iar aceast� situa�ie constituie o continuitate fidel� a trecutului.

�n aceste condi�ii, principiul de echidistan�� al Guvernului fa�� de partenerii sociali (patronate �i sindicate), promovat de Organiza�ia Interna�ional� a Muncii (OIM), nu este aplicabil �n condi�iile R. Moldova. Invoc�m �n continuare c�teva exemple ce confirm� aceast� constatare.

Normele Codului Muncii �i ale Legii sindicatelor atribuie, uneori, sindicatelor func�ii decisive �n rela�iile economice �i de munc�, precum �i �n cele legate de schimbarea statutului juridic al propriet��ii de stat �n procesul privatiz�rii. M� refer aici la oportunitatea acordului sindicatelor �n luarea unor decizii din partea angajatorului. Bun�oar�, desfacerea contractului de munc� cu un membru de sindicat, din ini�iativa angajatorului, poate avea loc doar cu acordul organului sindical al �ntreprinderii. Aceast� norm� contravine principiilor stabilite de articolele 17 �i 42 (2) ale Codului Muncii, care stabilesc principiul egalit��ii p�r�ilor �i consultarea sindicatelor ca form� de participare a acestora la administrarea unor structuri economice. Acordul sindicatelor este solicitat �i atunci c�nd angajatul este disponibilizat pe motivul �nc�lc�rii, �n mod repetat, a disciplinei de munc�. Ne �ntreb�m �n acest context: �n ce m�sur� sunt egali partenerii sociali �n fa�a Legii stipulate �n art. 16 al Constitu�iei? De ce un membru de sindicat are un statut de protec�ie, iar un angajat, care nu e membru de sindicat — alt statut. Cu totul nefireasc� este �i obligativitatea acordului sindicatelor �n cazul imposibilit��ii, din motive de s�n�tate, prest�rii de c�tre angajat a unei anumite munci, astfel �nc�t sindicatele sunt �n m�sur� s� pun� la �ndoial� chiar �i concluzia unei institu�ii medicale specializate. Formula «de comun acord cu sindicatele», sau «acordul sindicatelor» con�ine o imixtiune �n drepturile patronului, �n special atunci c�nd este vorba de retribuirea angaja�ilor, repartizarea premiilor c�tre angaja�i, sus�ine CNPM, pronun��ndu–se �n favoarea aplic�rii negocierilor directe, f�r� intermediari, �n cazul nostru al sindicali�tilor, �ntre for�a de munc� (angajat), care reprezint� capitalul uman, �i patron, care reprezint� capitalul financiar. CNPM reafirm� c� acesta este un principiu al economiei de pia��, aplicat �n domeniul rela�iilor de munc�.

Art. 37 din Legea sindicatelor prevede r�spundere disciplinar� pentru persoanele cu func�ii de r�spundere ale patronatelor, culpabile de �mpiedicarea activit��ii legale a sindicatelor. Deoarece organiza�iile sindicale �i cele patronale sunt independente, este problematic� constatarea unei astfel de �nc�lc�ri de c�tre persoane cu func�ii de r�spundere din cadrul patronatelor. Prin urmare, sub inciden�a acestei responsabilit��i pot fi aduse orice ac�iuni, care nu vor fi pe placul sindicali�tilor, inclusiv expunerea de opinii.

Astfel, aceste �i alte prevederi ale Codului Muncii �i Legii sindicatelor, presupun o implicare nejustificat� a sindicatelor �n gestionarea �ntreprinderilor �i �n activitatea patronatelor.

Este absurd �i faptul c�, art. 388 al CM, confer� conduc�torului organului sindical un statut echivalat cu cel al alesului local, al func�ionarului public, iar al.4 al acestui articol stabile�te, pentru fo�tii lideri sindicali, garan�ii exagerate �i absolut inexplicabile care, totodat�, nu coreleaz� cu norma similar� din art. 34 (4) a Legii sindicatelor. Drepturile �i �nlesnirile salaria�ilor ale�i �n organele sindicale ale unit��ii, cu suspendarea contractului de munc�, oblig� unitatea la cheltuieli suplimentare, cauzate de lipsa unor acte legislative �i normative, care ar reglementa norma de reprezentare a organului sindical eligibil al unit��ii.

CNPM consider� c� prin obligarea unit��ii de a remunera munca conduc�torului sindical eliberat de la locul de munc� creaz� situa�ii de dependen�� a organului sindical al unit��ii fa�� de patron. Mai mult ca at�t, aceste chelutieli pot cre�te atunci c�nd, �n cadrul unei unit��i economice cu un num�r mare de salaria�i, pot fi create c�teva organiza�ii sindicale.

Inegalitatea patronatelor �n raport cu sindicatele se reg�se�te �i �n Codul Fiscal. Astfel, conform art. 53 (3) al CF, organiza�iile sindicale sunt scutite de plata impozitului pe venit, pe c�nd patronatele pot beneficia de aceast� scutire doar �n anumite situa�ii, prev�zute de art. 52 al CF.

Vom remarca �n continuare �i discordan�a legisla�iei na�ionale de domeniu cu principiile celei interna�ionale. Spre exemplu, �n mai multe ��ri occidentale, �n cadrul �ntreprinderilor nu exist� organiza�ii sindicale. Aceste structuri sunt formate de salaria�i dup� principiul liberului consim��m�nt �n afara unit��ilor economice. �i salariile tarifare nu sunt negociate la nivel de �ntreprindere, ci de reprezentan�ii patronatelor �i sindicatelor, la nivel de bran��, pentru o perioad� �ndelungat� de timp.

CNPM consider� oportun� ini�ierea unor ac�iuni privind modificarea Codului Muncii, a Codului Fiscal, a Legii Sindicatelor �i Legii Patronatelor, �n scopul ajust�rii acestora la prevederile Conven�iilor OIM, ratificate de R. Moldova.

Serviciul de pres� al CNPM


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
[email protected]