Convențiile OIM, ratificate și neglijate de R. Moldova
Imperfecțiunea cadrului legislativ al parteneriatului social reduce din calitatea activității acestui organism, chemat să asigure pacea socială. Codul Muncii (CM), Codul Fiscal (CF) și Legea sindicatelor poziționează sindicatele în condiții de activitate mai avantajoase în raport cu patronatele, iar această situație constituie o continuitate fidelă a trecutului.
În aceste condiții, principiul de echidistanță al Guvernului față de partenerii sociali (patronate și sindicate), promovat de Organizația Internațională a Muncii (OIM), nu este aplicabil în condițiile R. Moldova. Invocăm în continuare câteva exemple ce confirmă această constatare.
Normele Codului Muncii și ale Legii sindicatelor atribuie, uneori, sindicatelor funcții decisive în relațiile economice și de muncă, precum și în cele legate de schimbarea statutului juridic al proprietății de stat în procesul privatizării. Mă refer aici la oportunitatea acordului sindicatelor în luarea unor decizii din partea angajatorului. Bunăoară, desfacerea contractului de muncă cu un membru de sindicat, din inițiativa angajatorului, poate avea loc doar cu acordul organului sindical al întreprinderii. Această normă contravine principiilor stabilite de articolele 17 și 42 (2) ale Codului Muncii, care stabilesc principiul egalității părților și consultarea sindicatelor ca formă de participare a acestora la administrarea unor structuri economice. Acordul sindicatelor este solicitat și atunci când angajatul este disponibilizat pe motivul încălcării, în mod repetat, a disciplinei de muncă. Ne întrebăm în acest context: în ce măsură sunt egali partenerii sociali în fața Legii stipulate în art. 16 al Constituției? De ce un membru de sindicat are un statut de protecție, iar un angajat, care nu e membru de sindicat alt statut. Cu totul nefirească este și obligativitatea acordului sindicatelor în cazul imposibilității, din motive de sănătate, prestării de către angajat a unei anumite munci, astfel încât sindicatele sunt în măsură să pună la îndoială chiar și concluzia unei instituții medicale specializate. Formula «de comun acord cu sindicatele», sau «acordul sindicatelor» conține o imixtiune în drepturile patronului, în special atunci când este vorba de retribuirea angajaților, repartizarea premiilor către angajați, susține CNPM,
Art. 37 din Legea sindicatelor prevede răspundere disciplinară pentru persoanele cu funcții de răspundere ale patronatelor, culpabile de împiedicarea activității legale a sindicatelor. Deoarece organizațiile sindicale și cele patronale sunt independente, este problematică constatarea unei astfel de încălcări de către persoane cu funcții de răspundere din cadrul patronatelor. Prin urmare, sub incidența acestei responsabilități pot fi aduse orice acțiuni, care nu vor fi pe placul sindicaliștilor, inclusiv expunerea de opinii.
Astfel, aceste și alte prevederi ale Codului Muncii și Legii sindicatelor, presupun o implicare nejustificată a sindicatelor în gestionarea întreprinderilor și în activitatea patronatelor.
Este absurd și faptul că, art. 388 al CM, conferă conducătorului organului sindical un statut echivalat cu cel al alesului local, al funcționarului public, iar al.4 al acestui articol stabilește, pentru foștii lideri sindicali, garanții exagerate și absolut inexplicabile care, totodată, nu corelează cu norma similară din art. 34 (4) a Legii sindicatelor. Drepturile și înlesnirile salariaților aleși în organele sindicale ale unității, cu suspendarea contractului de muncă, obligă unitatea la cheltuieli suplimentare, cauzate de lipsa unor acte legislative și normative, care ar reglementa norma de reprezentare a organului sindical eligibil al unității.
CNPM consideră că prin obligarea unității de a remunera munca conducătorului sindical eliberat de la locul de muncă crează situații de dependență a organului sindical al unității față de patron. Mai mult ca atât, aceste chelutieli pot crește atunci când, în cadrul unei unități economice cu un număr mare de salariați, pot fi create câteva organizații sindicale.
Inegalitatea patronatelor în raport cu sindicatele se regăsește și în Codul Fiscal. Astfel, conform art. 53 (3) al CF, organizațiile sindicale sunt scutite de plata impozitului pe venit, pe când patronatele pot beneficia de această scutire doar în anumite situații, prevăzute de art. 52 al CF.
Vom remarca în continuare și discordanța legislației naționale de domeniu cu principiile celei internaționale. Spre exemplu, în mai multe țări occidentale, în cadrul întreprinderilor nu există organizații sindicale. Aceste structuri sunt formate de salariați după principiul liberului consimțământ în afara unităților economice. Și salariile tarifare nu sunt negociate la nivel de întreprindere, ci de reprezentanții patronatelor și sindicatelor, la nivel de branșă, pentru o perioadă îndelungată de timp.
CNPM consideră oportună inițierea unor acțiuni privind modificarea Codului Muncii, a Codului Fiscal, a Legii Sindicatelor și Legii Patronatelor, în scopul ajustării acestora la prevederile Convențiilor OIM, ratificate de R. Moldova.
Serviciul de presă al CNPM