Brâncuși și cenzura comunistă
E o problema mai gravă cu Brâncuși. Am aflat de la un doctor, decedat în 1999, Traian Stoicoiu, de lângă Târgu Jiu. Întro vară, pe când tatăl doctorului se plimba prin parcul de la Târgu Jiu, la întâlnit pe Brâncuși. Se cunoșteau, au fost colegi în clasele primare. Așa a aflat despre scopul revenirii sculptorului: studia locul unde să amplaseze niște monumente, comandate în memoria eroilor din primul război mondial. Matei Stoicoiu ia spus că ar dori săi facă cunoștință cu fiul său, Traian. Când acesta la cunoscut pe Brâncuși, a rămas profund impresionat. Ceea ce relatez acum vine de la Traian, el a rugat să transmit și altora acest mesaj și eu
mam gândit la tine. Pune rubrica «adevăr dezvăluit» sau «din prima sursă». Traian Stoicoiu mia povestit cum comuniștii au schimbat adevăratele denumiri ale operelor lui Brâncuși. De exemplu, «Coloana infinitului» a fost numită inițial de autor «Coloana sacrificiului infinit». O explicație: dacă numărăm modulele din care este alcătuită coloana, obținem un număr care reprezintă anul de început al primului război mondial. Coloana se termină cu o jumătate din modul, adică reprezintă jumătatea anului respectiv. Al doilea monument, conceput de Brâncuși, este o masă înconjurată de 12 scaune. Pe mijloc se află Iisus Hristos. Sculptorul a numit lucrarea «Masa apostolilor neamului», iar comuniștii au schimbato în «Masa tăcerii». Cel de al treilea monument, arată ca o poartă, dar nici pe departe nu este poartă. Adică, nu se numește «Poarta sărutului», că nu are nicio legătură cu memoria eroilor, ci monumentul «Întregirii neamului», deoarece fiecare stâlp este alcătuit din alți 4, uniți cu o grindă. Sărutul mai semnifică și unitate. Deci, aceștia reprezintă 8 regiuni care trebuiau să se alipească Patriei mame, România. Este necesar să știe lumea, toată lumea, Brâncuși a fost un sculptor simbolist. Comuniștilor nu leau plăcut denumirile date de Brâncuși operelor sale și leau schimbat fără acordul autorului. De atunci am rămas cu denumiri cenzurate, iar românii parcă sunt drogați, nu vor să schimbe nimic. Doctorul Traian Stoicoiu, înainte de a muri, ma rugat să transmit în țară această informație pe care el o deținea. Cu stimă, Liviu, un român supărat că, la Paris, Muzeul Brâncuși a fost singurul cu intrare liberă, dar unicul în care nu se putea fotografia, transmit mai departe ce mia zis amicul J.F., român altoit în Canada».
Mesaj primit cu rugămintea de a fi transmis mai departe!
Comentariul meu pentru L. și pentru tine.
«Nu am agreat niciodată și sub nicio formă comuniștii
și comunismul, cu atât mai mult că, trăind în Basarabia,
am suportat nu doar umilințe materiale și muștruluială
ideologică, dar și consecințele șovinismului rusesc, ambalat în folia
strălucitoare, numită pe atunci «internaționalism proletar»
care avea un scop precis: mobilizarea tuturor popoarelor în apărarea
intereselor imperiale și «contopirea» (adică dizolvarea)
națiunilor în una singură, «popor sovietic», purtător
de limbă rusă. De fapt, acea politică avea scopul rusificării
tuturor popoarelor care se aflau în interiorul și în vecinătatea
imperiului. Cazul lui BRÂNCUȘI, în contextul descris mai sus, e unul
singular și, aș zice, e unul fericit, poate. Aflânduse la Paris,
una din metropolele globalizării, Brâncuși era obsedat de dorul
de Țară și simbolismul imaginar al operelor sale este
motivat. Din cauza dificultăților cu care își materializa opera,
Brâncuși schimba denumirile lucrărilor sale în câteva rânduri.
Faptul este cunoscut, sa scris despre această calitate
a sculptorului. Pe de o parte. Pe de alta,
în jurul lui Brâncuși se «învârteau» diferite
categorii de oameni, și comuniști care, la rândul lor,
aveau obligațiuni fie de supraveghere, fie etalau un fel de prietenie
falsă cu intelectualii români de pondere ai acelor timpuri,
un soi de oameni angajați și plătiți ca supraveghetori
sub acoperire. Desigur, comuniștii au făcut multe potlogării. În cazul
lui Brâncuși, precizarea acestor denumiri, cred, a fost spre bine,
simbolismul lor căpătând o dimensiune mai universală. Sub denumirile
cunoscute astăzi întregii lumi, mai curățate de tenta sentimentalismului
național(ist), cred că le stă bine. Nu totul
ce se făcea în timpul comunismului se făcea cu mâna
lor. Ei acceptau sau respingeau. Era un soi de «omănași»
care executau ordinul. Unul dintre ei a schimbat și denumirile
lucrărilor lui Brâncuși și din «Coloana sacrificiului neamului»,
«Masa Apostolilor neamului» și «Întregirea neamului»
avem azi «Coloana infinitului», «Masa tăcerii»
și «Poarta sărutului». Dar adevărul trebuie săl cunoaștem
și săl transmitem mai departe, ca să onorăm
dorința lui Traian Stoicoiu. Și memoria doctorului Stoicoiu».