Nr. 183 (12 iunie 2008)


 Editorial

Scrisoare la Finante
Ce–i de făcut, cum să fie acceptati banii altor Guverne, dacă presedintele R. Moldova ne aminteste în fiecare zi despre rostul «statalitătii» si despre faptul că «Dansăm după cel care a plătit muzica»? Continuare 

Brâncusi
si cenzura comunistă
E o problema mai gravă cu Brâncusi. Am aflat de la un doctor, decedat în 1999, Traian Stoicoiu, de lângă Târgu Jiu. Într–o vară, pe când tatăl doctorului se plimba prin parcul de la Târgu Jiu, l–a întâlnit pe Brâncusi. Continuare 

Morti pe altarul Ermitajului
Periodic, dar destul de frecvent, primim vesti proaste din Rusia. Aflăm despre moartea tragică a unor cetăteni ai R. Moldova care ajung acolo la muncă, preferând acest tărâm datorită faptului că, deocamdată, Chisinăul si Moscova nu sunt separate de regimuri austere de vize Continuare 

Brâncuși și cenzura comunistă

E o problema mai gravă cu Brâncuși. Am aflat de la un doctor, decedat în 1999, Traian Stoicoiu, de lângă Târgu Jiu. Într–o vară, pe când tatăl doctorului se plimba prin parcul de la Târgu Jiu, l–a întâlnit pe Brâncuși. Se cunoșteau, au fost colegi în clasele primare. Așa a aflat despre scopul revenirii sculptorului: studia locul unde să amplaseze niște monumente, comandate în memoria eroilor din primul război mondial. Matei Stoicoiu i–a spus că ar dori să–i facă cunoștință cu fiul său, Traian. Când acesta l–a cunoscut pe Brâncuși, a rămas profund impresionat. Ceea ce relatez acum vine de la Traian, el a rugat să transmit și altora acest mesaj și eu  m–am gândit la tine. Pune rubrica «adevăr dezvăluit» sau «din prima sursă». Traian Stoicoiu mi–a povestit cum comuniștii au schimbat adevăratele denumiri ale operelor lui Brâncuși. De exemplu, «Coloana infinitului» a fost numită inițial de autor «Coloana sacrificiului infinit». O explicație: dacă numărăm modulele din care este alcătuită coloana, obținem un număr care reprezintă anul de început al primului război mondial. Coloana se termină cu o jumătate din modul, adică reprezintă jumătatea anului respectiv. Al doilea monument, conceput de Brâncuși, este o masă înconjurată de 12 scaune. Pe mijloc se află Iisus Hristos. Sculptorul a numit lucrarea «Masa apostolilor neamului», iar comuniștii au schimbat–o în «Masa tăcerii». Cel de al treilea monument, arată ca o poartă, dar nici pe departe nu este poartă. Adică, nu se numește «Poarta sărutului», că nu are nicio legătură cu memoria eroilor, ci monumentul «Întregirii neamului», deoarece fiecare stâlp este alcătuit din alți 4, uniți cu o grindă. Sărutul mai semnifică și unitate. Deci, aceștia reprezintă 8 regiuni care trebuiau să se alipească Patriei mame, România. Este necesar să știe lumea, toată lumea, Brâncuși a fost un sculptor simbolist. Comuniștilor nu le–au plăcut denumirile date de Brâncuși operelor sale și le–au schimbat fără acordul autorului. De atunci am rămas cu denumiri cenzurate, iar românii parcă sunt drogați, nu vor să schimbe nimic. Doctorul Traian Stoicoiu, înainte de a muri, m–a rugat să transmit în țară această informație pe care el o deținea. Cu stimă, Liviu, un român supărat că, la Paris, Muzeul Brâncuși a fost singurul cu intrare liberă, dar unicul în care nu se putea fotografia, transmit mai departe ce mi–a zis amicul J.F., român altoit în Canada».

Mesaj primit cu rugămintea de a fi transmis mai departe!

Comentariul meu pentru L. și pentru tine.

«Nu am agreat niciodată și sub nicio formă comuniștii și comunismul, cu atât mai mult că, trăind în Basarabia, am suportat nu doar umilințe materiale și muștruluială ideologică, dar și consecințele șovinismului rusesc, ambalat în folia strălucitoare, numită pe atunci «internaționalism proletar» care avea un scop precis: mobilizarea tuturor popoarelor în apărarea intereselor imperiale și «contopirea» (adică dizolvarea) națiunilor în una singură, «popor sovietic», purtător de limbă rusă. De fapt, acea politică avea scopul rusificării tuturor popoarelor care se aflau în interiorul și în vecinătatea imperiului. Cazul lui BRÂNCUȘI, în contextul descris mai sus, e unul singular și, aș zice, e unul fericit, poate. Aflându–se la Paris, una din metropolele globalizării, Brâncuși era obsedat de dorul de Țară și simbolismul imaginar al operelor sale este motivat. Din cauza dificultăților cu care își materializa opera, Brâncuși schimba denumirile lucrărilor sale în câteva rânduri. Faptul este cunoscut, s–a scris despre această calitate a sculptorului. Pe de o parte. Pe de alta, în jurul lui Brâncuși se «învârteau» diferite categorii de oameni, și comuniști care, la rândul lor, aveau obligațiuni fie de supraveghere, fie etalau un fel de prietenie falsă cu intelectualii români de pondere ai acelor timpuri, un soi de oameni angajați și plătiți ca supraveghetori sub acoperire. Desigur, comuniștii au făcut multe potlogării. În cazul lui Brâncuși, precizarea acestor denumiri, cred, a fost spre bine, simbolismul lor căpătând o dimensiune mai universală. Sub denumirile cunoscute astăzi întregii lumi, mai curățate de tenta sentimentalismului național–(ist), cred că le stă bine. Nu totul ce se făcea în timpul comunismului se făcea cu mâna lor. Ei acceptau sau respingeau. Era un soi de «omănași» care executau ordinul. Unul dintre ei a schimbat și denumirile lucrărilor lui Brâncuși și din «Coloana sacrificiului neamului», «Masa Apostolilor neamului» și «Întregirea neamului» avem azi «Coloana infinitului», «Masa tăcerii» și «Poarta sărutului». Dar adevărul trebuie să–l cunoaștem și să–l transmitem mai departe, ca să onorăm dorința lui Traian Stoicoiu. Și memoria doctorului Stoicoiu».


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com