Deconectarile de curent electric, declansate de Union Fenosa (UF) pe timp de arsita, provoaca nu doar nemultumirea, ci si mari prejudicii materiale consumatorilor.
In cateva institutii medicale din Chisinau, din cauza deconectarilor, zeci de bolnavi au riscat
ANRE inregistreaza zilnic petitii ale consumatorilor nemultumiti
Pe parcursul primei jumatati a acestui an, doar la Agentia Nationala pentru Reglementare in Energetica (ANRE) au fost depuse 246 de petitii ale consumatorilor de energie electrica, legate de consumul fraudulos, de calitatea serviciilor sau de deconectarile de la retelele de curent electric. Potrivit lui Evlampie Donos, de la Directia Juridica ANRE, participantii pietei energetice au dreptul sa solicite concursul Agentiei in vederea examinarii litigiilor in cazurile legate de continutul contractelor. ANRE nu decide asupra prejudiciilor morale sau materiale cauzate partilor. Pentru repararea prejudiciilor materiale sau morale, partea prejudiciata se va adresa instantei de judecata.
Experti in probleme de drept (www.justice.md) explica cum ar trebui sa procedeze consumatorii care se considera prejudiciati de furnizorul de energie electrica. Mai intai, acestia trebuie sa contacteze serviciul clienti al UF, anuntand despre cele intamplate. Dupa asta, angajatii companiei ar trebui sa se prezinte la fata locului pentru intocmirea unui procesverbal referitor la cauzele deconectarii de la energia electrica. In acest act ar trebui introduse cu exactitate toate prejudiciile care au fost aduse din cauza deconectarilor. Pasul urmator ar fi repararea, din fonduri proprii, a bunurilor deteriorate din cauza deconectarilor. Achitarile ar trebui, in mod obligatoriu, sa fie insotite de bonul fiscal care ar demonstra ca, intradevar, proprietarul e cel care a reparat utilajul respectiv.
In continuare, adresezi o somatie Companiei UF, descriind in detaliu cele intamplate si solicitand repararea prejudiciului material suportat. In calitate de dovada, anexezi bonul de la firma care a efectuat reparatiile. In aceeasi somatie indici ca soliciti raspuns in termen de 14 zile, in conformitate cu Legea cu privire la protectia consumatorului. Reclamantul poate solicita si repararea unui prejudiciu moral in urma problemelor cauzate de activitatea companiei.
Daca raspunsul nu vine in 14 zile sau este unul negativ, te adresezi in judecata, cerand apararea drepturilor tale.
Recuperarea prejudiciilor o lupta indelungata
Juristii spun ca urmeaza o lupta indelungata, care poate continua de la cateva luni pana la cativa ani, fiind cunoscute cazuri de «colaborare» a instantelor de judecata cu reprezentantii UF impotriva consumatorilor prejudiciati.
Sergiu Bargan, reprezentant al Directiei juridice a UF, a confirmat ca aceasta companie are numeroase procese de judecata cu consumatori nemultumiti, refuzand sa spuna cate anume si care ar fi cele mai dificile.
In urma unui demers oficial al Ziarului de Garda, Compania UF
In urma celor doua raspunsuri ale reprezentantilor UF, unul partial, iar altul formal, constatam ca subiectul ramane inchis pentru public. Desi, in 2006, UF, impreuna cu alte companiilider din R. Moldova, au creat o retea locala pentru promovarea Responsabilitatii Sociale Corporative, cele 10 principii ale Pactului Global ONU sunt respectate doar partial. Primul principiu al Pactului Global ONU este legat de Drepturile omului si presupune respectarea si protectia drepturilor omului recunoscute la nivel international. Iar ultimul principiu, legat de Anticoruptie, sustine combaterea tuturor formelor de coruptie, inclusiv estorcarea si mita.
Carlos Gonzalez Samano tacere despre pierderile suportate de consumatori
Noul presedinte al UF, Carlos Gonzalez Samano, sustinea recent, in cadrul unor intalniri cu oficialitatile statului, ca politica de dezvoltare a companiei va fi orientata si in continuare spre cresterea nivelului investitiilor in sectorul energetic intru modernizarea retelelor electrice. Carlos Gonzalez Samano a declarat ca, in urmatorii ani, UF intentioneaza sa mentina un nivel inalt de investitii pentru a moderniza retele electrice din Moldova. Pentru anul 2007, volumul investitiilor planificate va constitui peste 250 mil. lei ($19,2 mil.) si va creste cu circa 35 la suta fata de sumele investite in anul 2006.
Presedintele UF a recunoscut ca este ingrijorat de nivelul inalt de furturi in retea, fara a se referi la numeroasele conflicte cu consumatorii de energie electrica, prejudiciati de deconectarile repetate din aceasta vara.
Amintim aici ca unul dintre cele mai scandaloase cazuri, deconectarea
de la retea a unei mari parti a capitalei, a fost
motivata de interventia unor «factori externi, imprevizibili,
ce nu puteau fi prognozati sau influentati in nici
un mod, si anume deteriorarea a 12 piloni ai unor
linii de tensiune inalta amplasate in vecinatatea localitatii
Braila din suburbia municipiului Chisinau, grav afectata de o vijelie».
UF a calificat situatia de la
Operatorii sunt ocupati
La 6 iulie, «calamitatea»
«ICS RE Chisinau SA au intreprins operativ toate actiunile pentru a realimenta cu energie electrica in cel mai scurt timp posibil toate edificiile CMC», se spune in Comunicatul de presa al UF,
UF motiveaza ca «administratia CMC, la fel si organele de conducere ale acestuia si altele cu implicatii in asigurarea functionalitatii lui permanente, au o serie de responsabilitati privind alimentarea neintrerupta cu energie electrica pentru evitarea accidentelor umane. Administratia Companiei UF precizeaza ca, in conformitate cu statutul de consumator de categoria II pe care il are in relatiile contractuale cu furnizorul de energie electrica, administratia CMC urmeaza sa asigure o serie de conditii obligatorii».
Astfel, UF a respins toate acuzatiile ce
Reporter de Garda