Nr. 141 (2 august 2007)


 Investigatii

Vila presedintelui, in lumina banilor publici
Vila prezidentiala de la Condrita va avea in curand un nou sistem de iluminare care costa peste doua milioane de lei.
Continuare 

Dosarele consumatorilor ascunse de Union Fenosa
Deconectarile de curent electric, declansate de Union Fenosa (UF) pe timp de arsita, provoaca nu doar nemultumirea, ci si mari prejudicii materiale consumatorilor. Continuare 



Dosarele consumatorilor ascunse de Union Fenosa

Deconectarile de curent electric, declansate de Union Fenosa (UF) pe timp de arsita, provoaca nu doar nemultumirea, ci si mari prejudicii materiale consumatorilor.

In cateva institutii medicale din Chisinau, din cauza deconectarilor, zeci de bolnavi au riscat sa–si piarda viata. Agentii economici care desfasoara activitati comerciale prin pietele din Chisinau au trecut la pierderi sute de kilograme de produse lactate, sucuri si mezeluri. Sute de familii si–au descarcat frigiderele in lazile de gunoi, aruncand tot acolo si aparatele electrice scoase din functie din cauza numeroaselor deconectari. In toate aceste cazuri, insa, UF prezinta explicatii «plauzibile». Argumentele furnizorului nu fac altceva decat sa reduca din popularitatea companiei UF. In astfel de circumstante, consumatorii nu pot identifica niste solutii care le–ar imbunatati situatia, deoarece, in urma privatizarii, efectuata acum cativa ani in afara unui concurs investitional, a retelelor electrice de distributie SA ,,RED Centru», SA ,,RED Sud», SA ,,RE Chisinau», UF a devenit monopolist in ramura. In lipsa unor resurse de energie de alternativa, consumatorii de energie electrica din R. Moldova indura regulile impuse de monopolist.

ANRE inregistreaza zilnic petitii ale consumatorilor nemultumiti

Pe parcursul primei jumatati a acestui an, doar la Agentia Nationala pentru Reglementare in Energetica (ANRE) au fost depuse 246 de petitii ale consumatorilor de energie electrica, legate de consumul fraudulos, de calitatea serviciilor sau de deconectarile de la retelele de curent electric. Potrivit lui Evlampie Donos, de la Directia Juridica ANRE, participantii pietei energetice au dreptul sa solicite concursul Agentiei in vederea examinarii litigiilor in cazurile legate de continutul contractelor. ANRE nu decide asupra prejudiciilor morale sau materiale cauzate partilor. Pentru repararea prejudiciilor materiale sau morale, partea prejudiciata se va adresa instantei de judecata.

Experti in probleme de drept (www.justice.md) explica cum ar trebui sa procedeze consumatorii care se considera prejudiciati de furnizorul de energie electrica. Mai intai, acestia trebuie sa contacteze serviciul clienti al UF, anuntand despre cele intamplate. Dupa asta, angajatii companiei ar trebui sa se prezinte la fata locului pentru intocmirea unui proces–verbal referitor la cauzele deconectarii de la energia electrica. In acest act ar trebui introduse cu exactitate toate prejudiciile care au fost aduse din cauza deconectarilor. Pasul urmator ar fi repararea, din fonduri proprii, a bunurilor deteriorate din cauza deconectarilor. Achitarile ar trebui, in mod obligatoriu, sa fie insotite de bonul fiscal care ar demonstra ca, intr–adevar, proprietarul e cel care a reparat utilajul respectiv.

In continuare, adresezi o somatie Companiei UF, descriind in detaliu cele intamplate si solicitand repararea prejudiciului material suportat. In calitate de dovada, anexezi bonul de la firma care a efectuat reparatiile. In aceeasi somatie indici ca soliciti raspuns in termen de 14 zile, in conformitate cu Legea cu privire la protectia consumatorului. Reclamantul poate solicita si repararea unui prejudiciu moral in urma problemelor cauzate de activitatea companiei.

Daca raspunsul nu vine in 14 zile sau este unul negativ, te adresezi in judecata, cerand apararea drepturilor tale.

Recuperarea prejudiciilor — o lupta indelungata

Juristii spun ca urmeaza o lupta indelungata, care poate continua de la cateva luni pana la cativa ani, fiind cunoscute cazuri de «colaborare» a instantelor de judecata cu reprezentantii UF impotriva consumatorilor prejudiciati.

Sergiu Bargan, reprezentant al Directiei juridice a UF, a confirmat ca aceasta companie are numeroase procese de judecata cu consumatori nemultumiti, refuzand sa spuna cate anume si care ar fi cele mai dificile.

In urma unui demers oficial al Ziarului de Garda, Compania UF ne–a raspuns in legatura cu pierderile suportate de agentii economici in urma deconectarilor de energie, ca livrarea energiei catre consumatori este reglementata de Legea cu privire la energia electrica, Regulamentul ANRE pentru furnizarea si utilizarea energiei electrice, alte acte normative care prevad cadrul si conditiile livrarii, inclusiv responsabilitatea partilor si modalitatea solutionarii unor eventuale litigii, in cazul aparitiei lor.

In urma celor doua raspunsuri ale reprezentantilor UF, unul partial, iar altul formal, constatam ca subiectul ramane inchis pentru public. Desi, in 2006, UF, impreuna cu alte companii–lider din R. Moldova, au creat o retea locala pentru promovarea Responsabilitatii Sociale Corporative, cele 10 principii ale Pactului Global ONU sunt respectate doar partial. Primul principiu al Pactului Global ONU este legat de Drepturile omului si presupune respectarea si protectia drepturilor omului recunoscute la nivel international. Iar ultimul principiu, legat de Anti–coruptie, sustine combaterea tuturor formelor de coruptie, inclusiv estorcarea si mita.

Carlos Gonzalez Samano — tacere despre pierderile suportate de consumatori

Noul presedinte al UF, Carlos Gonzalez Samano, sustinea recent, in cadrul unor intalniri cu oficialitatile statului, ca politica de dezvoltare a companiei va fi orientata si in continuare spre cresterea nivelului investitiilor in sectorul energetic intru modernizarea retelelor electrice. Carlos Gonzalez Samano a declarat ca, in urmatorii ani, UF intentioneaza sa mentina un nivel inalt de investitii pentru a moderniza retele electrice din Moldova. Pentru anul 2007, volumul investitiilor planificate va constitui peste 250 mil. lei ($19,2 mil.) si va creste cu circa 35 la suta fata de sumele investite in anul 2006.

Presedintele UF a recunoscut ca este ingrijorat de nivelul inalt de furturi in retea, fara a se referi la numeroasele conflicte cu consumatorii de energie electrica, prejudiciati de deconectarile repetate din aceasta vara.

Amintim aici ca unul dintre cele mai scandaloase cazuri, deconectarea de la retea a unei mari parti a capitalei, a fost motivata de interventia unor «factori externi, imprevizibili, ce nu puteau fi prognozati sau influentati in nici un mod, si anume deteriorarea a 12 piloni ai unor linii de tensiune inalta amplasate in vecinatatea localitatii Braila din suburbia municipiului Chisinau, grav afectata de o vijelie». UF a calificat situatia de la 26–27 iunie drept «calamitate naturala», desi Departamentul Situatii Exceptionale nu a calificat furtuna drept calamitate.

Operatorii sunt ocupati

La 6 iulie, «calamitatea» s–a repetat, provocand deconectarea partiala a Centrului Mamei si Copilului (CMC). Si in acest caz, situatia a fost explicata in acelasi stil.

«ICS RE Chisinau SA au intreprins operativ toate actiunile pentru a realimenta cu energie electrica in cel mai scurt timp posibil toate edificiile CMC», se spune in Comunicatul de presa al UF, precizandu–se ca, in timpul declansarii avariate, cand angajatii intreprinderii distribuitoare de energie electrica deja lucrau pentru remedierea situatiei, Oficiul telefonic de 24 de ore al Companiei UF a fost contactat de un reprezentant al administratiei CMC, care, facand referinte la aflarea in salile de terapie intensiva a unor copii in stare grava, a insistat pe un ton agresiv asupra realimentarii urgente cu energie a Centrului. Ulterior, serviciul telefonic al UF a fost contactat si de un responsabil din cadrul Ministerului Sanatatii, care s–a interesat de actiunile intreprinse privind realimentarea cu energie a Centrului, solicitand legatura cu conducerea intreprinderii. Intelegand ingrijorarea si preocuparea majora a acestor persoane cu functii de raspundere manifestata in timpul situatiei de avarie, administratia Companiei mentioneaza ca "panica, incoerenta in expunerea informatiei solicitate de operator pentru clarificarea situatiei, amenintarile si insultele nu au favorizat procesul de remediere a unei situatii, care periclita buna functionare a institutiei medicale respective".

UF motiveaza ca «administratia CMC, la fel si organele de conducere ale acestuia si altele cu implicatii in asigurarea functionalitatii lui permanente, au o serie de responsabilitati privind alimentarea neintrerupta cu energie electrica pentru evitarea accidentelor umane. Administratia Companiei UF precizeaza ca, in conformitate cu statutul de consumator de categoria II pe care il are in relatiile contractuale cu furnizorul de energie electrica, administratia CMC urmeaza sa asigure o serie de conditii obligatorii».

Astfel, UF a respins toate acuzatiile ce i–au fost aduse in legatura cu deconectarea CMC, calificandu–le drept nefondate, si asta in cazul in care vietile unor copii abia nascuti au fost in pericol de moarte. In cazul unor persoane private, singura sugestie a celor vizati este: «Contactati numarul 43 11 11», serviciul telefonic de 24 de ore in R. Moldova, la care, oricand, timp de 24 de ore, esti informat ca toti operatorii sunt ocupati.

Reporter de Garda


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com