Patriarhul TEOCTIST |
|
LA MOARTEA PATRIARHULUI
Sunt atat de trist
Ion Stici, jurnalist:
In 1995 aveam misiunea sa realizez, din judetele de la hotar,
o pagina pentru foarte curajosul pe atunci ziar «Moldova
Suverana». Am plecat impreuna cu colegii mei, regretatul
Victor Mucerschi si Ion Batranu, la Botosani. In trei
zile, adunaseram tot de ce aveam nevoie si eram gata
sa revenim la Chisinau, cand cineva, de la prefectura,
ne intreba daca nu am dori sa mergem la Manastirea
Vorona, unde se afla Preafericitul Patriarh Teoctist, insotit de Primatul
Bisericii Anglicane, care facea o vizita in Romania. Cand
am ajuns la manastire, am vazut vreo 30 de mii
de oameni, iar pe o scena, predica Patriarhul. Era tulburator,
vedeam prima data in viata mea un Patriarh. A acceptat
A avut deosebit curaj politic si bisericesc
Petru Buburuz, parohul Bisericii Sfintii Apostoli Petru si Pavel
din Chisinau:
Ziua de 30 iulie 2007 va ramane o zi trista
in viata Bisericii Ortodoxe Romane si a Mitropoliei Basarabiei,
in particular.
Ne rugam ca bunul Dumnezeu sa aseze sufletul Preafericirii Sale in corturile dreptilor
Prot. Vadim Cheibas, secretar al Mitropoliei Moldovei:
Mare regret cand moare un Patriarh al Bisericii. Moartea
Patriarhului Teoctist este o durere si o tristete pentru
intreaga Biserica Ortodoxa. Pastorind Biserica cu ceilalti prelati,
atat pe vreme de prigoana a credintei crestine, cat si in timpurile
de libertate a manifestarii credintei religioase, a stiut,
prin harul Sfantului Duh, sa conduca corabia Bisericii in misiunea
incredintata ei de Mantuitorul Hristos. In aceste momente
de durere, alaturi de ceilalti crestini ortodocsi, ne rugam
ca bunul Dumnezeu sa aseze sufletul Preafericirii Sale in corturile
dreptilor, in sanul lui Avraam,
A fost semnul deschiderii si construirii unor punti intre Est si Vest
Monsenior Benone Farcas, Biserica RomanoCatolica, Episcopia Chisinau:
Orice iesire din lume a unui inalt ierarh constituie pentru
biserica o pierdere. Dar, in acelasi timp, este si un castig.
Cand zic castig, am in vedere ca Biserica a castigat
in ceruri un mijlocitor. Patriarhul Teoctist a fost un titan
al Bisericii Ortodoxe Romane, a fost un om al bisericii,
care a strabatut tot secolul trecut si inceputul secolului
nostru si care a adunat in personalitatea sa experienta
a diferite regimuri, a diferite curente culturale, politice
si a stiut sa le puna in slujba Bisericii si in slujba
omului. Sunt multe trasaturi pozitive care ar putea fi scoase
in evidenta: profunda credinta si spiritualitatea Patriarhului,
capacitatea de a fi deschis la problemele contemporane
ale societatii, disponibilitatea de a accepta propunerile
mai noii generatii, in masura in care ele erau conforme cu invatatura
Bisericii. Si intrucat eu sunt un reprezentant al Bisericii
Catolice, vreau sa subliniez deschiderea sa ecumenicala (poate
o vor spune multi in aceste momente), manifestata prin intalnirea
cu Papa Ioan Paul II, care a fost un gest istoric.
Realizarea acestui gest a fost posibila gratie acestor doua inimi
si minti geniale ale timpurilor noastre. A fost semnul deschiderii
si construirii unor punti intre Est si Vest, intre doua Biserici
surori, cea ortodoxa si cea catolica. As vrea
Intre patru ochi, am avut o discutie de neuitat
Parintele Isidor din Bacau:
O tristete mare pentru Biserica, pentru ca a fost
un Patriarh spiritualizat, cu adevarat indumnezeit, cu un suflet
mare. Ajuta foarte mult parohiile sarace. Un om de o vasta
cultura, cunostea mai multe limbi. A avut o viata lunga si, deci,
a avut timp sa patrunda in sufletele crestinilor ortodocsi.
A trudit
Mihail Sarateanu, preot:
Trecerea la cele ceresti a unui pastor al Bisericii
Ortodoxe, a primului pastor, este, in primul rand, o adanca
tristete, fiindca am pierdut o personalitate
Ne consolam
ca a mostenit Imparatia lui Dumnezeu, spre care a tins
toata viata. Prin faptele savarsite in sanul Bisericii, a demonstrat
si celorlalti ca este un pastor vrednic si ca este
posibil ca oamenii sa construiasca relatii de prietenie
intre ei, indiferent de modul de gandire si de confesiunea
careia ii apartin.
Pentru conformitate, Antonina Sarbu
Intotdeauna drept si hotarat in calea distrugerilor politicianiste
(perspectiva basarabeana)
de Andrei VARTIC
Poporul roman, ortodox prin geneza sa, a avut noroc de Patriarhul Teoctist, un adevarat Ziditor de Dumnezeu, un iscusit aparator al unitatii nationale in una din cele mai debusolate perioade ale existentei sale moderne. Fiindca, daca e sa privim cu seriozitate si fara manie in urma, observam ca vremea marilor schimbari, de fapt a unor fracturi tragice ale fiintei umane, care a marcat sfarsitul mileniului II nu doar politic, ci si tehnologic, si social, si religios, nu
Cand a fost ales Patriarh, in 1986, timpurile se apropiau, si acele ale luminii, dar si acelea care ar fi putut prabusi natia romana in dezastrele de tip iugoslav. Avea atunci si pregatirea teologica necesara, si pe cea administrativa, si pe cea politicosociala, dar si pe cea a cunoasterii lui Dumnezeu fara de care orice ascensiune in ortodoxie este vanare de vant. Lui si celor doi patriarhi anteriori, care
Sa recapitulam. Fara particica mintii si inimii sale nu ar fi fost posibila canonizarea Sfintilor Ortodocsi ai neamului romanesc, inclusiv cea a lui Stefan cel Mare si Sfant sau a lui Constantin Brancoveanul. Fara Patriarhul Teoctist, fara meritele lui de decan de varsta al patriarhilor ortodocsi, nu ar fi fost posibil nici dialogul fratesc in Biserica ortodoxa, mai ales dupa destramarile din anii
Parintele Teoctist a avut o relatie speciala cu Basarabia. Doi din cei trei mitropoliti care
«Bun, bland, atent», asa il caracterizeaza cei multi pe Parintele Patriarh Teoctist. Inteligent, impozant si simplu, iubit de oamenii simpli si iubitor de oameni simpli, sluga a lor si a lui Dumnezeu, el a stiut intotdeauna sa stea drept si hotarat in calea distrugerilor politicianiste, nu a cedat nimic atunci cand a fost vorba de fundamentele ortodoxiei, de unitatea bisericii ortodoxe romane sau de cea a neamului romanesc. El a construit si a invatat si pe altii sa construiasca biserica ortodoxa romana pe terenul dezechilibrat al Globalizarii, a zidit contraforturi solide intre temeliile cele vechi ale crestinismului si tendintele renovatoare din biserica, inclusiv intre cele din lumea catolica si protestanta, a fost constient de necesitatea innoirilor, inclusiv pe taramul relatiilor dintre oameni si structurile lor sociale. Aceste merite, in conditiile nesigure ale crizelor globale ce bantuie lumea, au fost, se vede, decisive pentru viitorul Romaniei si al poporului roman mai ales dupa 21 decembrie 1989, in perioada tulbure a revolutiilor si mineriadelor, a pseudodemocratiei si a pseudoeconomiei de piata, a pseudovalorilor si a diversiunilor mediatice care
Patriarhul Teoctist, pe numele lui de taran roman Teodor Arapasu (adica tot cu radical dumnezeiesc in nume, dar si cu cel de pastrator al dorului strabun), nu a reusit sa realizeze cel mai mare vis al sau, Catedrala Mantuirii Neamului. Se vede ca puterile lui omenesti, daruite de el pentru trecerea prapastiilor de dupa 1989, nu au putut birui aiurelile antinationale si antiortodxe ale celor care au luat decizii «arhitectonice» in ultimii ani. Dar, poate, Harul lui Dumnezeu,
Chisinau, 31 iulie 2007