Eveniment inspaimantator al acestui secol
Ministerul Educatiei si Guvernul de la Chisinau sau folosit de asistenta tehnica a CE ca de un paravan, in spatele caruia siau satisfacut tocmai interesele ideologice
Zilele trecute, problema predarii istoriei in scolile din R.Moldova a fost readusa intrun mod scandalos in atentia publicului. Ministerul Educatiei a organizat o conferinta la Holercani, avand tema cursul de istorie integrata. Ulterior, ministrul Victor Tvircun a facut o declaratie oficiala cu privire la introducerea obligatorie in scoli, de la 1 septembrie 2005, a cursului "Istoria integrata". La conferinta de la Holercani nu au fost admisi reprezentantii unor asociatii de istorici, iar numele a doi experti de la Consiliul Europei (CE), participanti la eveniment, au fost tainuite.
E greu sa mai gasesti un alt stat fara natiune...
"Este greu sa gasesti un alt exemplu, cand desemnarea si demarcarea unui stat si a unei natiuni ar fi fost mai mult disputata in istorie si in activitatile politice curente," scrie Wim van Meurs, profesor la Universitatea din Munchen, Germania, in analiza intitulata "Cartile de istorie in Moldova", efectuata pentru CE.
De circa 10 ani, CE a lansat un proiect de reformare a metodelor de predare a istoriei in Moldova. Proiecte similare au fost initiate in majoritatea statelor postsovietice, scopul de baza al acestora fiind deideologizarea predarii istoriei si acordarea de "sprijin republicilor din fosta URSS privind imbunatatirea metodologiei de predare a istoriei, editarea de manuale si, in consecinta, pentru pregatirea profesorilor". In 2001, Comitetul de Ministri al CE a adoptat si o recomandare "Privind predarea istoriei in Europa in secolul 21". Recomandarea anunta despre pericolele de falsificare a istoriei: "falsificarea ideologica si manipularea istoriei sunt incompatibile cu principiile fundamentale ale activitatii CE." La capitolul "Manipularea istoriei", in aceeasi declaratie, se spune: "Predarea istoriei nu trebuie sa constituie un instrument de manipulare in scop ideologic si de propaganda", fiind inadmisibile "falsificarea sau crearea de dovezi istorice, statistici contrafacute, insistenta asupra unui eveniment pentru a justifica sau ascunde un altul; distorsionarea trecutului in scopuri de propaganda; negarea unor fapte istorice; omiterea unor fapte istorice."
In acest context, Moldova a beneficiat de sprijinul CE pentru organizarea mai multor evenimente de dezbateri, menite sa sprijine predarea istoriei. Pe siteul CE aflam ca, la Chisinau, in septembrie 2002 si in februarie 2003, au fost organizate seminare la tema "Predarea istoriei in Moldova". La acele evenimente au participat experti europeni si istorici din Moldova, forurile fiind organizate cu sprijinul direct al Biroului de Informare al CE la Chisinau si al Programului unit Consiliul Europei Comisia Europeana.
Reprezentantele CE din Chisinau nu au participat
O alta conferinta cu aceeasi tema a fost organizata vineri, 14 iulie la Holercani. Si aici au participat doi experti europeni. Ministerul Educatiei nu a emis un comunicat de presa cu privire la acest eveniment, iar pentru cativa istorici reputati din R.Moldova, care au incercat sa ajunga la conferinta, a fost ingradit accesul. In ziua urmatoare, ministrul Educatiei, Victor Tvircun, a declarat pentru presa ca de la inceputul noului an de invatamant in toate scolile din Moldova va fi introdus cursul de istorie integrata in locul fostelor cursuri de istorie a romanilor si universala.
Opinia publica a fost scandalizata din cauza modului secretos de organizare a conferintei. Ministerul Educatiei publica, practic zilnic, pe pagina sa web comunicate de presa si anunturi. Pentru 14 iulie erau anuntate doar doua evenimente: Discutarea obiectivele strategiei de tineret la Cantemir si discutarea directiilor strategiei de tineret la Briceni. Nu exista nici un anunt despre un asemenea eveniment important cu privire la predarea istoriei, care vizeaza fiecare elev, fiecare profesor de istorie si fiecare parinte din R.Moldova. Astfel, nu am putut afla cine a organizat evenimentul, cine a participat, care au fost numele expertilor. Am contactat Asociatia Istoricilor din Moldova. Anatol Petrenco, nea declarat ca este foarte nedumerit de stilul organizarii unor asemenea evenimente cu oficiali europeni, pe furis. "Am aflat mai inainte despre aceasta conferinta si am scris o scrisoare oficiala la Guvern si la acest minister din partea Asociatiei Istoricilor ca sa fim admisi la eveniment. Am inregistrat scrisoarea la Cancelarie, dar nu am primit raspuns," nea relatat Petrenco. Totodata, istoricul si parlamentarul Ion Varta a incercat sa patrunda la eveniment, insa accesul ia fost ingradit.
Intre timp, diferite agentii de stiri au tratat in mod diferit cele intamplate, facand referinta la expertii CE care ar fi declarat ca acest curs de istorie integrata este foarte bun si sprijinit de expertii europeni.
Am incercat sa aflam detalii din alta parte. La directia Relatii Externe a ministerului de profil am fost informati ca numele expertilor nu sunt cunoscute. Am solicitat consilierul ministrului, Adrian Ghicov, dar secretara nea spus ca acesta nu va fi pe parcursul intregii zile. Am contactat Biroul de Informare al CE la Chisinau, stiind ca anterior aceasta institutie participase la organizarea unor conferinte similare. "Nu stiu prea multe despre aceasta conferinta," nea declarat Lilia Snegureac, adaugand ca ea a fost anuntata doar telefonic despre acest eveniment de catre cineva de la minister, dar nu a primit o invitatie oficiala, in plic, de aceea nu a putut merge la conferinta pentru a afla mai multe.
La reprezentanta CE ni sa spus aproximativ acelasi lucru. Johana Berger nea zis ca nici aceasta structura nu a participat la organizarea evenimentului si ca nici nu au fost informati despre vizita unor experti ai CE la Chisinau.
De ce ati scris la Consiliul Europei?!
Am solicitat suportul informativ al Biroului de presa al CE de la Strasbourg. Ni sa spus ca, la 1415 iulie, la Holercani, a avut loc o intrunire a expertilor, organizata de Ministerul Educatiei in cooperare cu CE si Institutul Eckert din Germania. "Acest eveniment a fost organizat in baza programului bilateral de asistenta oferit de CE in baza solicitarii autoritatilor din Moldova," nea spus Tatiana Milko, administrator al Departamentului Educatie istorica de la CE, una dintre participantele la evenimentul de la Holercani. Ea a divizat in trei parti activitatile de la Holercani: discutarea expertizei manualelor de istorie pentru invatamantul preuniversitar din Moldova; respectarea balantei la predarea istoriei locale, nationale si internationale; analiza posibilitatilor de predare multiperspectiva a istoriei.
Intre timp, am constatat ca Valentina Gavrilita, responsabila de predarea istoriei la Ministerul Educatiei, ar putea sa cunoasca detalii, insa functionara isi schimbase numarul de telefon. Cu putin ajutor, am gasit numarul. "Veniti acum la minister sa va vad la fata. De ce ati scris la CE?" au fost frazele cu care nea salutat telefonic Valentina Gavrilita.
Abia la 18 iulie, pe pagina web a Ministerului Educatiei a aparut un comunicat de presa din care aflam ca "sa discutat despre evaluarea noilor manualele moldovenesti de istorie efectuata la Institutul de Cercetare in domeniul manualelor de istorie "Georg Eckert" (Germania) in cooperare cu CE la initiativa autoritatilor moldovenesti. Au fost prezentate remarci generale si propunerile expertilor CE. Autorii au prezentat modificarile efectuate, iar evaluatorii nationali concluziile dupa ultima evaluare."
Imediat dupa incheierea lucrarilor conferintei, ministrul Tvircun a declarat ca Moldova este gata de introducerea obligatorie, in toate scolile, a cursului de istorie integrata.
"Nu pot sa comentez aceasta decizie, pentru ca nu am vazut ceva oficial, caut de unde sa ma informez. Dupa asta vom face o Declaratie oficiala din partea Asociatiei Istoricilor. La acest moment stiu ca Ministerul nu dispune nici de curicula, nici de program si nici de manuale. Nu cred ca astfel poti lansa un curs de istorie," a conchis Peternco.
Evenimentele care au intunecat istoria Europei
Alti istorici si experti locali neau sugerat ca Ministerul Educatiei si Guvernul de la Chisinau sau folosit de asistenta tehnica a CE ca de un paravan, in spatele caruia siau satisfacut tocmai interesele ideologice. Secretarul CC al PCRM pentru munca ideologica, Victor Stepaniuc, a scris in nr. din 23 iunie 2006 al ziarului "Comunistul": "Multi reprezentanti ai intelectualitatii continua sa considere Moldova al doilea stat romanesc si sa sustina ideile unionismului. Foarte greu este promovata conceptia de istorie integrata si de renuntare la "istoria romanilor" in institutiile de invatamant din republica. In jur de 60 % din scolile republicii nu au inceput a studia in conformitate cu conceptia noua, desi manualele de clasa a 5a sunt distribuite in toate scolile din republica. Aceasta vorbeste despre faptul ca o buna parte din conducatorii directiilor raionale de invatamant nu doresc sa se ocupe de istorie in mod statal, unii chiar o saboteaza."
Amintim aici despre Recomandarea CE "Privind predarea istoriei in Europa in secolul 21" in care se spune "ar trebui intreprins tot ceea ce este necesar in sfera educatiei pentru a se preveni repetarea sau negarea unor evenimente inspaimantatoare ale acestui secol, precum Holocaustul, genocidele si alte crime contra umanitatii, purificarea etnica si masivele violari ale drepturilor omului si ale valorilor fundamentale pe care le sustine CE. Aceasta ar trebui sa includa: sprijinirea elevilor pentru a le dezvolta cunoasterea asupra unor evenimente si a cauzelor lor care au intunecat istoria Europei si a lumii; insistenta cu privire la studiul ideologiilor care au dus la aceste evenimente si cum putem sa facem sa prevenim repetarea lor".
O alta recomandare a CE pentru o buna cunoastere a istoriei ar fi "arhivele, deschise publicului, in special in statele din Centrul si SudEstul Europei".
Opinia politicienilor si opinia publica au luat directii diferite
Cat despre polemica despre prezentele romanesti in istoria R.Moldova, insisi expertii europeni care au trecut de atatea orii pragurile Ministeruluiautor al cursului de istorie integrata leau confirmat. Iata ce a scris Wim van Meurs, profesor la Universitatea din Munchen, Germania in lucrarea de analiza intitulata "Cartile de istorie in Moldova", efectuata pentru CE.
"Limba majoritatii cetatenilor R.Moldova nu difera de limba romana, deoarece moldovenii au aceeasi istorie comuna cu romanii de pe celalalt mal al Prutului. Multi dintre observatori au asteptat ca Moldova sa declare romana ca limba de stat si apoi sa se reunifice cu statul roman. Dar, odata cu declararea independentei, opinia politicienilor si opinia publica au luat directii diferite, redefinind conceptul stalinist al natiunii, limbii si istoriei moldovenesti, separata de cea a Romaniei. Confruntarile ulterioare dintre unionisti si moldovenisti au fost complicate si de miscarea secesionista din Transnistria," se mai spune in raportul European "Cartile de istorie in Moldova". La CE am mai fost informati ca expertii care au participat la evenimentul de la Holercani vor prezenta un raport in luna octombrie a acestui an.
Istoria romanilor nu va fi, pentru ca se numeste istorie
Galina Garvrilita, consultant, Directia continuturi educationale si inspectie scolara, Ministerul Educatiei:
"Nu putem vorbi despre o concluzie sau decizie finala, facuta in cadrul acestui seminar, deoarece il putem considera mai mult o conferinta bazata pe instruirea cadrelor didactice, deoarece tematica a fost "multiperspectivitatea in predarea istoriei". Dupa seminar, dl ministru nu a facut o declaratie, ci a spus ca, de la 1 septembrie, se va precauta o modalitate de incepere a predarii istoriei dupa curicula reevaluata. Noi nu schimbam disciplina si nu modificam nimic. Va fi schimbat doar manualul si conceptul predarii istoriei in cadrul invatamantului preuniversitar. Avem un concept nou de predare a istoriei, care se bazeaza pe unele principii si anume pe principiul integrarii de la local spre universal, stabilirea echilibrului dintre ceea ce este foarte important din punct de vedere istoric si ceea ce este important la nivel european, national sau local. Toate aceste reguli se gasesc in anexa recomandarilor Cabinetului de Ministri al CE. De asemenea, ele stau la baza curiculei reevaluate. Cum poate disciplina sa se numeasca "Istoria romanilor", cand denumirea ei este, de fapt, "Istorie"? Istoria trebuie sa fie integrata si nu separata, "Istoria romanilor" nu va disparea si nu inteleg de ce se face atata zarva asupra existentei pe viitor a disciplinei "Istoria romanilor". Disciplina "Istoria romanilor" nu va fi, nu pentru ca nu se doreste, ci pentru ca disciplina care exista se numeste "Istoria" si nu poate exista un alt curs, suplimentar. Manualele vor fi reeditate din banii acumulati de fondul de manuale.
Nu cunosc daca exista sau nu un comunicat de presa, posibil sa fi facut ceva dl consilier. Dar, din cate stiu, presa a fost prezenta pe 15 iulie, la seminar. Din cate am observat, a fost NITul, Moldpresa, iar de la colegi am inteles ca a fost si PRO TVul. In privinta cererii lui Anatol Petrenco de a participa la seminar, din pacate, aceasta a parvenit prea tarziu la minister. Scrisoarea a fost inregistrata la 14 iulie, cand seminarul incepuse, iar eu am primito abia la 17 iulie. Pot spune doar ca parlamentarul Ion Varta a participat la seminar. Sa vazut foarte bine ieri, din cadrele prezentate de postul de televiziune NIT, ca a participat si discutat alaturi de toata lumea."