Nr. 75 (9 martie 2006)

 Politic

Ce se intampla in Moldova?
Este oare o crima sa nu vinzi echipament de lansare a armelor nucleare catre Iran? Asa e in Moldova, o tara care primeste suport financiar si politic de la SUA... Continuare 

Lantul slabiciunilor
Continuare 

Istoria integrata camufleaza crimele comunismului
45 de profesori de istorie au refuzat sa participe la cursurile de perfectionare din cadrul Institutului de Stiinte ale Educatiei Continuare 

Frontiera pe Nistru?
Din Declaratia grupului deputatilor social–liberali privind evolutia situatiei din estul R. Moldova Continuare 

Dosarul Urechean
Justitie comunista Continuare 

Istoria integrata camufleaza crimele comunismului

"Nu mai bagati pe gat copiilor o istorie ce nu reflecta adevarul despre evolutia poporului roman si nu mai promovati moldovenismul agresiv". Astfel de critici au adus guvernarii comuniste profesorii de istorie din localitatile R. Moldova, ca raspuns la tentativa acestora de a introduce in scoli cursul de Istorie integrata.

45 de profesori de istorie au refuzat sa participe la cursurile de perfectionare din cadrul Institutului de Stiinte ale Educatiei. Ei sustin ca vor constitui un comitet organizatoric pentru a initia o intrunire republicana a tuturor pedagogilor si cercetatorilor din domeniu, pentru a cere anularea experimentului de introducere a cursului de Istorie integrata. In cadrul unei intrevederi cu deputati din Alianta "Moldova Noastra" (AMN), profesorii s–au aratat indignati de faptul ca guvernantii insista asupra introducerii in scoli a acestui curs, considerat de ei antistiintific si antiromanesc.

Presedintele Asociatiei Istoricilor din Moldova, Anatol Petrencu, a apreciat disciplina respectiva drept una "plina de ineptii", iar curriculumul elaborat — departe de a reflecta istoria nationala. "Se creeaza impresia ca promotorii acestui curs se transforma intr–un fel de coloana a 5–a a Tiraspolului si Rusiei", a declarat Petrencu.

Ion Ardelean, profesor, Balti:

"Am venit la Chisinau in speranta ca vom obtine cunostinte noi la cursurile de reciclare. Credeam ca vom avea profesori initiati, dar ne–am inselat. Ajunsi aici, ne–am dat seama care este strategia institutului. Scanteia care ne–a determinat sa protestam impotriva cursului de Istorie integrata a fost manualul lui Sergiu Nazaria, ce ne–a fost prezentat. E un "studiu" demn de toata critica."

Vasile Dobrogeanu, profesor, Balti:

"Manualul lui Nazaria are un continut invechit, parca ar fi de pe timpul tarismului. Ni se sugereaza sa gasim aspecte pozitive ale dominatiei tariste din sec.19 in Basarabia. Cica Stalin ne–a lasat cai ferate! Dar cine a lasat autostrazile in Germania? Nu cumva Hitler? Dar nici un german nu–i canta osanale.

Cartea mai contine numeroase ineptii care dezvaluie scopul final al acestuia: distrugerea verticalitatii viitoarei generatii. Noi, profesorii care suntem mai inaintati in varsta, avem mai multa experienta decat tinerii specialisti, de aceea, oricum ar incerca comunistii sa ne modeleze, nu vor reusi. Cu atat mai mult ca nu au reusit acest lucru nici in perioada URSS, cand eram pe la facultati. Chiar daca eram indoctrinati si indobitociti, nu au reusit sa inabuse in noi spiritul romanesc. Nu vor izbuti sa faca acest lucru nici acum, in pofida oricaror intimidari la care suntem supusi. In prezent, se incearca intemeierea unui nou model de educatie istorica, in scopul nimicirii desavarsite a spiritului si culturii noastre. Ne vom opune vehement acestor incercari obraznice si murdare ale actualilor guvernanti. Daca nu vom pune capat acestor actiuni, vom ajunge cu totiii in prapastie."

Raisa Ivanov, s. Iargara, r. Leova:

"De la 1991 incoace, am predat cursul de Istorie a Romanilor si Istoria universala. Astazi ni se impune o noua conceptie, una ideologizata, antinationala si antiromaneasca. Ce se va alege din noi daca istoricii vor spune minciuni? Ani la rand sustineati ca avem o istorie a romanilor, iar acum… Noi, profesorii, ne dorim o scoala depolitizata. Elevii ajung sa nu mai inteleaga din ce neam se trag, iar noi, pedagogii, nu mai stim ce fel de cetateni educam."

Anatol Taranu, istoric, deputat AMN:

"Guvernantii se tem ca, prin Istoria Romanilor, romanii din Basarabia se vor ridica din genunchi si se vor opune unei conduceri totalitare. De aceea ei fac totul ca romanii din Basarabia sa paraseasca R. Moldova, sa munceasca in conditii grele peste hotare si sa trimita bani, ca sarmanii de aici sa ii cheltuie in magazinele mafiotilor."

Aurelia Felea, doctor in istorie:

"Istoria reprezinta experienta umanitatii in timp si ea ne indica faptul ca oamenii tind spre aceste valori supreme. Astazi ni se propune o istorie si o istoriografie care contravin valorilor autentice. Ni se propune un curs imperialist si totalitar. Se neglijeaza crimele comunismului si, nu in ultima instanta, se promoveaza uratenia, intoleranta si nedreptatea. Cartea "Ãîëîä â Ìîëäîâå", a fost editata in 1993. Din introducerea aceastei lucrari aflam ca, in 1947, in Basarabia, au decedat de trei ori mai multi oameni decat in perioada celul de–al II–lea Razboi Mondial, adica 200 de mii. De asemenea, cartea reproduce un document care apartine unui comunist onest: Øíûðeoâ, care a adresat o scrisoare conducerii RSSM, dupa ce ajunsese aici in urma colectivizarii. In scrisoare el descrie detailat urmarile foametei. Spre exemplu, in r. Congaz, populat preponderent de gagauzi, doar in lunile ianuarie–februarie 1947, au murit 30 la suta din locuitori. In Cupcini au fost inregistrate cazuri de canibalism. Varstnicii ii rugau pe tineri sa–i manance, ca sa se salveze de foamete. Le spuneau: "Noi va iertam pacatele, mancati–ne pe noi, ca sa supravietuiti." Ei bine, toate aceste crime sunt trecute cu vederea in numele unui europeism prost inteles. Sa nu uitam ca se incearca neglijarea principiului transparentei reformei invatamantului istoric. La toate intrunirile asociatiilor istoricilor, in cadrul carora s–a discutat problema Istoriei integrate, reprezentantii Ministerului Educatiei nu au participat. Ar trebui sa ne intrebam din ce resurse a fost editata lucrarea lui Stepaniuc, consacrata statalitatii moldovenesti, pe care o ofera gratis profesorilor din satele Moldovei? La sigur, banii nu sunt ai lui, sunt banii nostri si suntem in drept sa ne intrebam cum au fost editate aceste carti. Din ce fonduri? Occidentul ne–a sustinut in 2002, atunci cand au izbucnit protestele provocate de incercarea conducerii de a inlocui Istoria Romanilor cu cea a Moldovei. Opinia publica era de acord cu lupta noastra pentru independenta si suveranitate, in conditiile in care ni se impune din nou rusificarea.

Este important si faptul ca in manualele lui Nazaria continutul deviaza grav de la forma. Sa fim atenti, deoarece comunistii ne prezinta istoria sub un alt aspect. Stepaniuc si colegii sai doresc sa creeze o noua identitate si anume una moldoveneasca. Ma indoiesc ca, la inceputul sec. 21, se poate crea o astfel de identitate, dat fiind faptul ca vremea natiunilor a cam trecut. Cei care au creat natiuni, au fost ganditori de talie europeana. Ei bine, cu nivelul intelectual de care dau dovada ganditorii de la noi si cu lipsa de morala pe care o manifesta, ma indoiesc ca pot crea o identitate inexistenta. Sa incerce, dar nu cred sa le reuseasca.

Mai e important sa nu opunem moldovenismul romanismului. De fapt, lupta este purtata intre tendintele imperialiste si dreptul unui popor la suveranitate.

Este o lupta intre un mesaj totalitar comunist si valorile democratice.

Nu suntem primii si nici ultimii. Sunt si alte popoare atacate. Acest lucru, spre surprinderea mea, l–am aflat acum 2 zile. S–a constatat ca lupta manualelor este dirijata de Rasarit, care ataca in aceeasi masura balticii, georgienii, ucrainenii, dar si pe noi. Istoria nationala este subminata sub aceleasi pretexte, acolo unde interesele Rusiei sunt inca vii."

Profesorii au solicitat incetarea imixtiunii politice in programele scolare si stoparea tentativelor de intimidare de catre Ministerul Educatiei a profesorilor care nu doresc sa introduca Istoria integrata.

Mitrofan Rotaru, s. Malaiesti, r. Orhei:

"Comunstii nu se gandesc la popor, ci la buzunarul lor. Sunt niste businessmeni. Iar elaborarea manualelor este o adevarata afacere. Noua ne promit in fiecare luna salarii de 300 USD, dar primim cam tot atata, in lei. Sa fie atat de milostivi si sa se lase de businessul cartilor. Nu de alta, dar vom ajunge un popor care nu stie de unde vine si unde vrea sa ajunga."

Gheorghe Paladi, profesor universitar:

"Profesorul, in ultimii ani, a fost izolat si neglijat sub toate aspectele. Nu dispune de conditii materiale, didactice, pentru a asigura un proces adecvat de instrurie. Pedagogul educa mii de copii care maine ne vor conduce si ne vor asigura intergarea in Europa. Acesti copii trebuie sa aiba demnitate, iar demnitatea se educa prin cunoastere. Nu putem invata elevii printr–un amalgam de fraze cu un caracter politic. Ei trebuie sa cunoasca trecutul istoric, momentele cruciale din istoria noastra. Trebuie sa educam generatii care vor putea discuta la egal cu semenii lor din Europa. Or, felul in care ne este propusa astazi istoria, ne va conduce la altceva. Suntem izolati de romanii din spatiul romanesc. Ne sunt atribuite valori culturale false. Copiii nostri sunt lipsiti de sansa de a–l cunoaste pe Brancusi, Blaga sau Iorga. Negand aceste valori, in Europa vom fi luati in deradere. Expertii din CE urmaresc ca noi sa respectam principiile democratice. Sa permitem minoritatilor sa se integreze in societatea noastra sub aspect cultural, social si politic, sa educam multiculturalitatea, adica sa–i cuprindem pe toti cei care ii avem in societatea noastra.

Prin manualele de Istorie integrata comunistii ne propun nu altceva decat o istorie antinationala. Modul agresiv in care se implementeaza astazi acest experiment nu are decat un singur scop: ca de la 1 septembrie sa se introduca Istoria integrata ca obiect de studiu in scoli.

Cunosc indicatiile care vin de la Presedintie. Tvircun este strain intereselor noaste, de aceea a si fost numit in functie de ministru al Educatiei, pentru a fi mai usor manipulat."

Joi, 2 martie, opt deputati din opozitie au semnat o declaratie prin care au cerut partidului de guvernamant sa renunte la ideea de a introduce in scoli cursul de Istorie integrata. Parlamentarii au calificat aceasta decizie drept antinationala si au avertizat ca va provoca proteste. Reprezentanti ai partidului de guvernamant afirma, insa, ca aceasta disciplina este introdusa la recomandarea CE. Autoritatile de la Chisinau mai sustin ca "profesorii protestatari sunt impotriva conceptului european de Istorie integrata" si ca, de fapt, in conformitate cu datele prezentate de Ministerul Educatiei "experimentul s–a dovedit a fi unul reusit". Manualul este experimental, iar profesorii trebuie sa argumenteze in ce masura capitolele cartii nu corespund cu viziunile mai multor istorici politizati", a declarat Victor Stepaniuc.

Pentru editarea manualelor de Istorie integrata, R. Moldova a primit din partea CE 22 milioane USD. Desi cursul este introdus de comunisti sub forma unui experiment, au fost editate deja 45 mii de volume, adica pentru toti elevii claselor a V–a — a XII–a.

Diana RAILEANU


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. 31 august, nr. 129, bir. 914/c, Chisinau
Tel: 23-79-84, 079583737
ziaruldegarda@yahoo.com