In anii de studiu 20002004, 13 mii de studenti din R. Moldova sau aflat in situatia de a da mita la examenele de admitere, 6 mii dintre ei au recunoscut ca au acceptat "oferta". Circa 30 mii de studenti au recunoscut ca au platit de la doua la zece examene pentru a lua o nota pozitiva, iar 4 mii au dat mita pentru fiecare examen. Drept consecinta, sa constatat ca, in perioada anilor 2000 2004, in institutiile de invatamant superior din R. Moldova sa dat mita aproximativ in valoare de 50 milioane de lei (!).
Datele prezentate mai sus au fost selectate din continutul unei cercetari sociologice, efectuata de catre Grupul de initiativa anticoruptie "Studentus Incorruptus" din cadrul Colegiului Invizibil din R. Moldova. Cercetarea a avut drept scop studierea fenomenului coruptiei in invatamantul superior. Pentru realizarea acestei cercetari a fost constituita o echipa de 1 199 de studenti din cadrul a zece universitati din Chisinau, Balti si Cahul. Colectarea datelor a fost realizata in perioada 15 ianuarie 2004 28 februarie 2004.
Rezultatele sondajului au demonstrat ca amploarea fenomenului este deosebit de ingrijoratoare. 58,2% ar da mita la examen daca nu ar avea sansa de a lua o nota pozitiva. 55,6 % dintre subiecti au afirmat ca in cadrul facultatii lor exista profesori care isi depasesc atributiile prin favorizarea sau ignorarea anumitor studenti, iar 46,5% sunt de parerea ca in cadrul facultatii lor exista profesori care fac examenele mai dificile cu scopul de a lua mita. 31,9 % au cumparat cel putin o carte scrisa de profesor, aceasta fiind o conditie pentru promovarea examenului. Cei mai multi dintre acestia, 90,75 la suta, spun ca manualele procurate la insistenta profesorului leau fost inutile. Din totalul respondentilor, 76,7% cunosc diferite metode de admitere ilegala, fata de 21% care nu au auzit despre acestea.
Un rol important in prevenirea coruptiei il are educatia copiilor, a viitorilor studenti intrun spirit contra imoralitatii pe care duce dupa sine acest fenomen. Astfel, 44,9% din respondenti spun ca parintii lor sunt categoric impotriva mituirii fata de 1,9% care mentioneaza ca parintii lor sustin acest fenomen.
"Copierea la examene si lucrari, chiar daca nu este legata direct de coruptie, oricum aduce dupa sine acte de coruptie. Cu toate ca cea mai mare parte din studenti cred ca a copia este un lucru firesc, consider ca ar trebui sanctionati acei care practica aceasta metoda pentru a lua o nota satisfacatoare", afirma Mircea Esanu, directorul proiectului "Problema coruptiei in institutiile superioare de invatamant din R. Moldova".
Astfel, conform sondajului, respondentii cred ca in mediu 55,6% dintre studenti copiaza la examene folosind cele mai diverse metode (telefonul mobil sau notitele scrise pe maini si pe picioare). 20,2% dintre studenti spun ca "Copierea nu poate fi evitata, pentru ca este o obisnuinta".
Concomitent, o cercetare similara a fost realizata si in alte cinci tari din sudestul Europei: Bulgaria, Croatia, Serbia, Macedonia, Albania. Dintre acestea, R. Moldova se afla in frunte, privind indicele de coruptie in institutiile de invatamant superior 12,5%. In Bulgaria, 6,5% dintre cei chestionati sau aflat in situatia de a da mita pentru examenul de admitere, in Croatia 8,7%, in Serbia 5,8%. Aceasta a permis realizarea unui studiu comparativ regional privind diversitatea si formele de manifestare a coruptiei din aceasta parte a Europei.
Campania "Studentus Incorruptus" Realizarea acestui sondaj a servit drept suport pentru lansarea Campaniei "Studentus Incorruptus" care sa vizeze fenomenul coruptiei in universitati. Campania are in vizor trei etape semnificative. Prima etapa a campaniei a cuprins perioada de admitere la universitati (4 24 iulie). Pe parcursul acestei etape sa pus accentul pe mobilizarea tinerilor pentru a evita metode corupte de admitere. Cea dea doua etapa, care va fi lansata in curand, este orientata spre procesul de studiu. In cadrul acestei etape Grupul de initiativa anticoruptie isi propune analizarea tuturor regulamentelor universitare si studentesti pentru a elabora recomandari pentru o intreaga serie de amendamente ce vor avea scopul de a preveni fenomenul coruptiei. La elaborarea recomandarilor sunt implicati experti nationali si internationali, universitati, organizatii studentesti si de tineret. Pentru a sensibiliza studentii si a mari nivelul de constientizare a problemei, la iarna va fi lansata cea dea treia etapa pentru care se preconizeaza un sir de activitati.
"Cred ca unul dintre motivele pentru care acest fenomen ia amploare este lenea sau aparitia altor preocupari decat studierea temelor pentru examene. Dar nu numai studentii sunt vinovati de coruptie, ci si profesorii, pentru ca ei sunt cei care sunt mituiti. Acest fenomen, cred eu, vine direct din doua pati: profesori si studenti. In linii mari, as putea spune ca aproximativ 50% dintre studenti sunt impusi de catre profesori sa dea mita, iar cealalta jumatate o dau benevol. Nu am facut o cercetare la nivel de profesori, pentru ca 95% dintre acestia nu sunt dispusi sa recunoasca faptul ca au fost mituiti macar o data", a mai adaugat Mircea Esanu.