Nr. 37 (21 aprilie 2005)

 Investigatii

ADIO ARME
La Marculesti, bucati de MiG–uri se vand in tacere? Continuare 

Tara banuitilor nedrepti
Luni, la Ministerul Muncii domnea panica. Nimeni nu vroia sa vorbeasca cu jurnalistii, toti se eschivau de la comentarii Continuare 

ADIO ARME

Vanzarea de arme este cel mai profitabil business in lume. Desi Moldova are prevederi legale speciale cu privire la obtinerea si comertul cu armament si utilaje militare, se inregistreaza zeci de cazuri de sustragere si vanzare de utilaje, piese militare, si mai ales aeronave moldovenesti, presupuse ca ar fi participat in diverse operatiuni militare sau in razboaiele din Africa si Asia. Zilele trecute a fost arestat omul de afaceri Anatol Josan sub acuzatia ca a incercat sa exporte "dispozitive militare" de la avioane MiG–21. Nu au fost "deranjati" inca cei care i–au furnizat lui Josan "bucatile de avioane".

Zilele trecute un nou arest a bulversat opinia publica si a readus tangential atentia asupra cazului Pasat, "lasat balta" de presa si instante judiciare, aflate in asteptarea noului Guvern. Omul de afaceri Anatol Josan, supranumit "mecena al culturii din R. Moldova" a fost arestat in baza acuzatiilor CCCEC despre trecerea ilegala peste frontiera vamala a dispozitivelor de incarcare GS–23 pentru avioane MIG–21, folosind fraudulos documente in care figurau piese de moara si de strung.

Amintim ca automobilul care transporta, potrivit actelor, masini de macinat porumb si strunguri de prelucrare a metalelor, a traversat nestingherit frontiera R. Moldova, fiind retinut abia in vama romaneasca, dupa ce a fost supus unui control riguros. Potrivit lui Octavian Bejan de la CCCEC, "Nonvigilenta vamesilor nostri nu poate fi pedepsita", deoarece ei nu sunt obligati sa verifice decat selectiv transporturile care trec prin vama, cei verificati fiind alesi prin metode psihologice. Soferul care ducea incarcatura de asemenea nu poate fi supus unei pedepse, deoarece era doar transportator al unei incarcaturi care era declarata in acte.

Se pare ca pe lista celor vinovati nu vor incapea nici cei care i–au vandut sau oferit lui Anatol Josan sau firmei "Moldtehimpex", care este, potrivit comunicatului de presa al CCCEC, condusa de catre acest om de afaceri. "Nu cred ca ar trebui examinat acest aspect, nu stiu daca anchetatorii s–au ocupat de aceasta, se pare ca actele de vanzare erau legale, dar nu stiu exact, trebuie sa vedem. Nu pot sa va spun numele anchetatorului care a colectat dovezile, daca voi afla mai multe am sa va comunic", ne–a spus Octavian Bejan.

Admitem si noi, in asteptarea unor date mai exacte de la CCCEC, ca actul de procurare al pieselor pentru aeronave militare MiG este in regula. Daca e sa analizam de unde provin aceste piese, in Moldova exista o singura baza aeriana militara, care are in posesie avioane MiG si respectiv, piese pentru asamblarea acestora. La Ministerul Apararii a fost imposibil sa aflam daca s–a inregistrat in ultimul timp vreo tranzactie sau vreun furt de piese avia. Daca era un furt, acesta urma sa fie sesizat si vinovatii pusi sub acuzare in asa fel, incat ei sa nu mai doreasca vanzarea acestor piese. Daca s–a facut o tranzactie legala, atunci, potrivit legii "cu privire la controlul exportului, reexportului, importului si tranzitului de marfuri strategice", orice tranzactie cu piese ce tin de domeniul militar se face cu acordul si sub controlul strict al Guvernului. Din stirile difuzate de CCCEC si de catre mass–media nu rezulta nici o confirmare sau o infirmare a provenientei acestor piese.

Nici firma "Moldtehimpex" nu e usor de contactat, deoarece in aparenta, aceasta nici nu exista. La Biroul de Informare telefonica ni s–a spus ca un asemenea agent economic nu exista in baza lor de date, nici in Registrul Camerei de Industrie si Comert nu am gasit acest agent economic. In acest Registru este doar SRL "ZIP Export", actele careia au fost descoperite de catre anchetatorii CCCEC la sediul firmei "Moldtehimpex". Potrivit CCCEC "ZIP Export" este "o firma off–shore, inregistrata pe Insulele Virgine si al carei asociat este Anatol Josan". In Registrul comertului de pe Insulele Virgine nu am putut depista aceasta intreprindere, dar aceasta este, totusi, inregistrata de catre Camera de Industrie si Comert din Moldova, avand drept activitati statutare diferite tipuri de servicii. In Registrul Camerei de Comert nu am gasit firme care ar dezvolta activitati de vanzare a utilajelor si echipamentelor militare.

Numerele de telefon ale firmei "ZIP Export" raspund cu "numarul este temporar suspendat" si la statia de telefoane ni s–a spus ca a fost suspendat pentru neachitare la 22 martie.

"Asemenea activitati nu pot fi desfasurate de catre SRL–uri, caci Legea cu privire la Inregistrarea de Stat spune ca vinderea produselor ce tin de domeniul militar sunt prerogativa statului si firme cu asemenea activitati nu pot fi inregistrate", ni s–a spus la Camera Inregistrarii de Stat. Iar la Camera de Industrie si Comert am aflat ca atunci cand o intreprindere sau un SRL solicita sa devina membru al acestei structuri, care le faciliteaza contactele cu lumea de afaceri din strainatate, nu este verificat cazierul juridic al asociatilor, caci nu asta este prerogativa Camerei.

Am incercat sa aflam mai multe de la colegii de lucru ai lui Anatol Josan. La sediul firmei "JAS–Group" ne–a raspuns paznicul, care ne–a spus ca nimeni dintre angajati nu este si ca el nu stie nimic. Nici zecile de scriitori si oameni de cultura care au sustinut anterior ca au fost ajutati de Anatol Josan sa isi editeze cartile, sa isi organizeze festivalurile sau manifestarile culturale, nu au vrut sa isi spuna punctul de vedere asupra celor intamplate. "Mecena" de adineaori, cavaler al Ordinului Gloria Muncii, are de infruntat acum o tacere misterioasa din partea fostilor simpatizanti. "Ma voi gandi si daca voi decide sa–mi exprim parerea, va voi contacta", ne–a declarat Alexandru Rotaru, unul dintre coordonatorii proiectului "Internet Art Galery", care a confirmat verbal ca el si colegii lui au fost ajutati foarte mult de catre Anatol Josan la lansarea acestei galerii.

Desi, nu am putut afla mai multe detalii despre piesele de la MiG exportate de Anatol Josan, anchetatorii sustin ca au deja toate probele colectate. "Dosarul a fost deja prezentat la procuratura cu toate probele acumulate pentru invinuirea lui Anatol Josan. Mai departe urmeaza sa decida instantele daca au suficiente probe, daca necesita reevaluarea cazului", ne–a spus Octavian Bejan.

Pe langa acest caz care urmeaza sa fie elucidat, au ramas total neclarificate de catre organele de drept cazurile de vanzare de aeronave si armament catre statele africane si din Asia. Firma moldoveneasca "Renan" si alte intreprinderi avia din Moldova au facut obiectul rapoartelor Natiunilor Unite cu privire la comert ilegal cu arme, dar deocamdata Moldova nu a intentat nici un dosar in aceste cazuri.

Alina Radu


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Redactia nu poarta raspundere pentru continutul si corectitudinea anunturilor publicitare
Tel: 23-79-84, 079523593
ziaruldegarda@yahoo.com