Nr. 23 (13 ianuarie 2005)

Investigatii

Oglinda stramba si puterea nedreapta
In ultima saptamana a lui decembrie 2004, audiovizualul din Moldova a primit cadouri deosebite. Presedintele Voronin a "daruit" un apel Consiliului de Observatori (CO), in care a criticat dur Compania "Teleradio Moldova"... Continuare

«Lux»–uri cu «Fulgere»
La un pret de nimic, MAI a vandut unei firme private complexul de odihna "Lux" de la Vadul lui Voda, estimat la 4 mil lei Continuare

Copii opriti pe Prut
Liceenii basarabeni care se intorceau zilele trecute la studii in Romania dupa vacanta de Craciun au avut mari probleme la traversarea hotarului moldovenesc. Zeci de adolescenti au fost dati jos cu forta din autocare si trimisi dupa parinti. Continuare

Autogara a vandut de doua ori mai multe bilete copiilor

Aceste cazuri ne–au fost semnalate de parinti si copii din diferite localitati care la sfarsitul saptamanii trecute au trait un cosmar. La 8 ianuarie, la ora 22.00, un grup de 11 liceeni aflati in autocarul Chisinau–Cluj a fost debarcat din 4 autocare de catre granicerii de la Sculeni care le–au spus ca nu au voie sa mearga nicaieri fara parinti. Desi ei au prezentat pasapoartele pentru strainatate, carnetele de licean, vizele de sedere temporara in orasele in care studiaza, unii avand si permisiunea parintilor autentificata la notar de a calatori in Romania, granicerii au fost de neinduplecat. Copiii au fost debarcati cu tot cu bagajele voluminoase, fara sa li se ofere posibilitatea de a telefona si de a–si informa parintii ca s–au pomenit singuri noaptea in vama, nefiindu–le restituiti nici banii pentru bilete. Intr–un tarziu, ei au fost imbarcati in autocarul Brasov–Chisinau, obligati sa achite costul biletului si dusi la Chisinau noaptea. Copiii erau din diferite raioane si de acolo au trebuit sa mearga iar cu bagajele spre Falesti, Causeni, Briceni, Cahul.

Valentina Popescu din Chisinau ne–a spus ca baiatul ei are 17 ani si studiaza la un liceu din Cluj. "Am condus copilul la gara si l–am urcat in autobuz pe la 6 seara, fiind siguri ca a doua zi dimineata va ajunge la Cluj. Aproape ca ne–am iesit din minti cand am primit un scurt apel de pe un telefon mobil: "Ne–au dat jos din autobuz si nu ne dau voie sa trecem Prutul!". Am sunat toata noaptea la graniceri, la vama, la diferite instante — vroiam sa aflu ce se intampla cu copilul si daca este in siguranta noaptea in vama. Toti ne inchideau linia si spuneau ca nu stiu nimic despre acest caz. Daca astfel reprezentantii organelor de securitate isi manifesta grija fata de copii, debarcand noaptea din autocar niste adolescenti, atunci consider ca statul este primul care incalca drepturile copiilor si cred ca aceasta este o noua actiune menita sa istoveasca dorinta noastra si a copiilor de a studia in Romania".

Valeriu Mocanu, parintele altui copil, ne–a spus ca a cheltuit sume enorme de bani pentru aceasta calatorie. "In timp ce statul roman acorda acestor copii burse si conditii de studii, autoritatile noastre au decis ca trebuie sa consumam tot ce avem pentru calatoria lor la studii. Am achitat cate 300 lei biletul la Cluj, din care nu ni s–a restituit nimic desi copii nu l–au mai putut folosi, apoi 50 de lei de la Sculeni la Chisinau, apoi alti 100 de lei ca sa insotim copiii pana la Iasi, apoi cate 200 de la Iasi la Cluj pentru copil si 50 lei pentru ca fiecare parinte sa revina acasa. Pe langa aceasta a trebuit sa facem o scrisoare legalizata la notar, pentru care de asemenea am platit". In plus, nimeni nu a putut sa le explice clar ce s–a schimbat in legislatia R. Moldova din septembrie pana acum, incat conditiile de traversare a hotarului au devenit atat de drastice.

Am contactat Serviciul de presa al Departamentului Graniceri. Dumitru Osoianu ne–a declarat ca nu cunoaste nimic despre aceste incidente, dar a promis sa verifice atat prevederile legislative cat si cazurile semnalate de Ziarul de Garda. Dupa mai multe ore de apeluri la biroul lui Dumitru Osoianu si la Statul Major am primit urmatorul raspuns "Stiti cat se vorbeste despre traficul de copii… Nu este o decizie noua, e vorba despre legea cu privire la intrare si iesire din Republica Moldova, adoptata in 1994, in care se stipuleaza ca orice copil pana la 18 ani poate traversa hotarul fara sa fie insotit de parinti, dar avand o scrisoare de permisiune din partea parintilor vizata notarial. Eu nu am citi aceasta lege, caci nu am avut nevoie dar oricare o poate gasi si verifica". Dumitru Osoianu nu a putut explica de ce anume acum granicerii au inceput sa respecte intr–un mod special aceasta lege adoptata cu un deceniu in urma.

In acelasi timp, parintii sustin ca acesti copii au avut asupra lor permisiuni din partea parintilor vizate la notar, dar granicerii nu au vrut sa le ia in consideratie. Dumitru Osoianu ne–a spus ca nu poate divulga numele granicerilor care au comis aceste actiuni. Am contactat Vama Sculeni, dar granicerii au refuzat sa se legitimeze si sa explice in ce mod pot traversa liceenii hotarul.

In prezent, in Romania studiaza cel putin 3000 de liceeni moldoveni.

Alina Radu

Ziarul de Garda
Redactia nu poarta raspundere pentru continutul si corectitudinea anunturilor publicitare