Nr. 20 (9 decembrie 2004)

 Politic

Lichidatorii Libertatii
Anul electoral, demarat cu mult inainte de Revelion, aduce noutati tot mai triste pentru cei care, de la 1989 incoace, se tot lasa ademeniti de tentatiile Libertatii. La sfarsitul mandatului lor, comunistii au decis sa ne lase amintiri de neuitat. Continuare 

Europa comenteaza un document "tabu" despre Moldova
In zilele de 6–7 decembrie, la Sofia, s–a desfasurat summitul OSCE, in cadrul caruia urma sa fie semnata o Declaratie de Stabilitate si Securitate pentru Moldova. Continuare 

Isteria integrata a comunistilor
In ultimii ani, de cand comunistii au cucerit prin inselaciune si fatarnicie puterea de stat, ei au dus o politica distructiva in domeniul studierii Istoriei romanilor; s–au declarat dusmani de moarte a tot ce este romanesc, au desfasurat o campanie furibunda impotriva Romaniei si, in special, impotriva studierii Istoriei romanilor. Continuare 

Isteria integrata a comunistilor

In ultimii ani, de cand comunistii au cucerit prin inselaciune si fatarnicie puterea de stat, ei au dus o politica distructiva in domeniul studierii Istoriei romanilor; s–au declarat dusmani de moarte a tot ce este romanesc, au desfasurat o campanie furibunda impotriva Romaniei si, in special, impotriva studierii Istoriei romanilor.

Conducerea de varf a R. Moldova, reprezentata de Voronin, Tarlev, Ostapciuk, Stepaniuk, Beniuk, Tkaciuk, striga, pe de o parte, ca apara statalitatea, iar pe de alta — o distrug prin formarea unei ideologii medievale, separatiste, antinationale si antiromanesti. Ei ataca si distrug constiinta, verticalitatea romanilor moldoveni din Basarabia si Transnistria, facand uz de metode bolsevice, kagebiste de lupta cu "dusmanii poporului". Romanofobia si lupta impotriva Istoriei romanilor au fost ridicate la nivelul politicii de stat, care se propteste pe recidiva ideologiei comuniste adusa din fosta URSS.

Politica bolsevica in domeniul Istoriei romanilor

In 2001–2004, comunistii au promovat o politica bolsevica, antinationala si antistatala in domeniul studierii Istoriei romanilor, pentru a mentine controlul fostei metropole asupra R. Moldova Aceasta politica se bazeaza pe minciuna si ignoranta comunista. In aceste circumstante, primejdia care s–a abatut asupra Istoriei romanilor este una foarte mare. Daca in 2003, comunistii, inclusiv ministrul Beniuk, au impus predarea asa–numitului curs integrat in 64 de scoli, in 2004, numarul colaborationistilor a atins cifra de 338.

Pentru a–i atrage de partea lor pe invatatorii saraci si flamanzi, ramasi cu mentalitatea sovietica, Gh. Sima, iar apoi V. Beniuk, au folosit "turta dulce si zaharelul", platind cu 30 de arginti 338 de invatatori pentru ca acestia sa participe la dubiosul si pacatosul experiment de predare a cursului integrat. Banii au fost cheltuiti prin contabilitatea Centrului Inovatiilor Educationale (CIE). Anume acest CIE s–a achitat cu profesorii care au participat in acest experiment politico–comunist pentru distrugerea Istoriei romanilor.

Un scenariu dubios

Practica de predare–invatare–evaluare a Istoriei romanilor in scolile din R. Moldova din 1990–2004 demonstreaza ca nici un profesor de istorie n–a solicitat cursul integrat. Nici un profesor de istorie, din toti cei 2665, n–a scris vreo "cerere" pentru "cursul integrat". Ce–i drept, in 1994–1995, Ministerul Educatiei a facut incercari de a inlocui Istoria romanilor cu Istoria Moldovei. Pe atunci activa un sef de directie pe care noi il numeam "Vasile Nebunul". Impreuna cu Simion Musteata, ministru–adjunct in acel timp, "Vasile Nebunul" el a incercat sa realizeze aceasta idee venita din Parlamentul lui D. Motpan, dar n–a reusit.

Ideea cursului integrat de istorie vine de la cele mai negre forte imperiale sovietice care s–au mai pastrat in structurile de stat, in special, dupa ce comunistii au acaparat puterea politica in R. Moldova. Nu negam, poate si sunt invatatori de istorie corupti, mituiti, membri ai PCRM, slab pregatiti profesional, saraci si indiferenti de soarta acestui popor, care s–au implicat in acest experiment dubios si caraghios. Declaratiile in acest sens, facute de participantii la "masa rotunda" organizata de V. Cristea, V. Beniuk, V. Haheu si alti tovarasi, la 8–9 noiembrie 2004, nu sunt veridice, au un caracter politic si nu corespund realitatii stiintifice.

Experiment pe banii contribuabililor

Comunistii au cheltuit bani grei din bugetul statului, adica de la contribuabili, pentru a promova cursul de istorie integrata. In primul rand, ei au organizat asa–numitul CIE — un organism parazitar pe trupul bugetului statului. De ce au cheltuit peste 1,6 milioane lei moldovenesti pentru acest Centru, daca exista Institutul de Stiinte ale Educatiei, care se ocupa de studierea si implementarea inovatiilor educationale si curriculare? Raspunsul este simplu. Savantii nu admit erorile si ambitiile antinationale ale tovarasilor Haheu, Beniuc, Gavrilita, Velisco, Cristea, Tkaciuk s. a. Acesti servi ai puterii comuniste seamana "vant" in stiinta istorica, urmand ca elevii sa stranga "furtuna". Ei nici nu banuiesc ca tocmai aceasta "furtuna" ii va arunca pe ei la lada cu gunoi a istoriei.

Cadre nepregatite

Este semnificativ ca cei 64 de "istorici", "specialisti" care au participat la "masa rotunda" in iulie 2004 au o foarte slaba pregatire metodologica, teoretica si practica de predare–invatare. Pe unii dintre ei ii cunosc personal, deoarece au frecventat cursurile de perfectionare la Institutul de Stiinte ale Educatiei (Vitalie Sloser, Nina Metaxa, Valentina Sinchetru si altii). Cei mai multi "ahtiati" dupa cursul integrat sunt in scolile ruse. Astfel, din raionul Cahul, la acest experiment politic participa invatatorii Vitalie Sloser, Xenia Vahodet, Maria Stoianova, Zoia Kurilova, Eudochia Buzova, Emilia Mititelu, din Taraclia Maria Kirova; Maria Stoieva si Tatiana Kazanji din Vulcanesti; Maria Stetu din Congazcic, Tatiana Cisleaev si Tamara Plesco din mun. Balti, Ludmila Gurskaia din Glodeni s. a. La acest scenariu participa si multi profesori moldoveni: Mircea Grecu, Natalia Budei dim Briceni; Sabina Topor din Soroca, Vera Babalau si Stela Recean din Drochia; Leonid Nicu, Galina Cozari, Elena Beniuk din Ungheni, Ala Rosca si Ion Curchi din Telenesti; Maia Dobzeu si Tatiana Mistreanu din Chisinau; Petru Bors si Gabriela Pelivan din Cimislia s. a. Multi dintre profesorii de istorie din scolile ruse pledau, in 1991–2001, pentru Istoria romanilor. Mai mult, specialistul principal, Galina Gavrilita, a predat Istoria Romanilor in baza manualelor si programelor elaborate si confirmate de institutiile stiintifice din Bucuresti. In acea perioada, Gavrilita a efectuat un experiment necesar si demn de un profesor de istorie. Acum, insa, aceasta doamna, fara vreun motiv serios, a tradat Istoria romanilor, devenind #specialist principal" al cursului integrat.

Istoria este un mare magistru al vietii noastre nationale. Unii profesori, care au participat la asa–numitul "experiment integrat", l–au abandonat. Astfel, profesoara de istorie a gimnaziului "Lucian Blaga" din Chisinau, Valentina Olaru, a subliniat ca, pana in prezent, "conceptia" cursului integrat a ramas "nedefinitivata". Acele principii care erau declarate in asa–numita "conceptie" integrata sunt in realitate "niste principii didactice generale".

Beniuk, Haheu, Cristea au introdus ca principiu al "integrarii" asa–numitul "sincronism cronologic intre Istoria romanilor si Istoria universala". V. Olaru a "aranjat temele dintr–un manual si altul in forma de sincronism cronologic, astfel incat sa se contureze niste etape". Dar n–a obtinut rezultatele scontate. Profesoara Olaru are dreptate. Ea a aratat ca aceasta metoda de sincronizare este o incalcare flagranta a istorismului ca principiu metodologic de studiere a Istoriei romanilor. Este imposibil sa sincronizezi ceea ce nu admite logica istorica si stiintifica.

Din punctul de vedere al stiintei cronologice nu poate fi incurcata cronologia Istoriei romanilor, care are anumite repere, cu cronologia Istoriei universale. Perioada moderna a Istoriei universale, de exemplu, incepe cu Revolutia engleza (1640), iar Istoria moderna a romanilor cu 1821. Sunt date cronologice diferite. Nu pot fi suprapuse evenimentele care au aceeasi ordine de idei sau continut, dar s–au desfasurat in diferite perioade si conditii istorice diferite.

A integra cronologic Istoria romanilor cu Istoria universala inseamna a incurca evenimentele, perioadele, procesele istorice. Pentru ca elevul sa insuseasca evenimentul istoric, noi trebuie sa–i fixam atentia intr–o grila stabila in timp si spatiu, avand anumite trasaturi istorice specifice. Din acest punct de vedere consideram ca principiul "integrat" nu este adecvat pentru elevi, iar aceasta metoda va produce debilitarea copiilor. Acest analfabetism in domeniul Istoriei romanilor este promovat de Voronin, Tarlev, Ostapciuk, Stepaniuk, Beniuk, Tkaciuk si alti guvernanti, deoarece ei n–au studiat si nu cunosc Istoria romanilor. Pentru a distruge Istoria romanilor, guvernantii au schimbat nu numai cursul, dar si continutul lui. Pentru cursul integrat, afirma integristii, "sunt necesare continuturi adecvate", care i–ar ajuta pe comunisti sa profaneze Istoria romanilor. Era clar de la bun inceput ca "experimentul" este unul cu suport politic.

Deci, toti acei invatatori care s–au implicat in acest experiment dubios, participa, volens–nolens, la distrugerea Istoriei romanilor, aduc dauna morala, psihologica societatii noastre si, in primul rand, elevilor.

CIE vantura banii contribuabililor pentru a prosti copiii. Angajatii CIE nu au o pregatire fundamentala in domeniul istoriei. V. Haheu n–a fost in stare sa cerceteze si sa elaboreze o teza de doctorat, iar acum vorbeste despre "conceptii, metodologii, tehnici" de predare–invatare.

(continuare in numarul urmator)

Anton MORARU,
doctor habilitat in istorie, profesor universitar


Ziarul de Garda
Site-ul zdg.md nu contine toate articolele si imaginile tiparite in acest numar.
Redactia nu poarta raspundere pentru continutul si corectitudinea anunturilor publicitare
Tel: 23-79-84, 079523593
ziaruldegarda@yahoo.com