Sfânta și căpșunele
*Gheorghe Budeanu despre Gheorghe Vodă! Ne întoarcem
de la Ungheni. Am pledat să fie scoasă sârma ghimpată
de la hotar și din cele câteva tone de metal să fie
turnată o compoziție sculpturală, care ar fi amplasată
în centrul Chișinăului. Să știe și generațiile care vin/vor
veni că am trăit după un gard de sârmă ghimpată,
ca în lagăr
Gheorghe Budeanu, colegul meu de facultate,
ziaristul onest și talentat pe care îl cunoaște toată
lumea, îmi spune, în stația de troleibuz: «Ce zbatere
chinuitoare munca noastră, câte ai dori să faci, dar sub presiunea
timpului și a sistemului nu ai sorți de izbândă».
Brusc, desprind din acel sec «la revedere» încă niște
cuvinte: «Dacă nu a mai luptat pentru idealul unirii,
pentru limba română și pentru Țară Gheorghe Vodă, bădița Gheorghe
a fost Om frumos, patriot mare, dar cineși mai
amintește azi de Gheorghe Vodă?! Iată ce se așterne peste
toate, indiferența și uitarea
».
*predica părintelui: A avea simțul tradiției
și a o respecta înseamnă a fi un bun creștin.
Trebuie să fii permanent în această trăire, săi dai
continuitate. Încheiasem ritualul unei cununii și am luat
de pe masă un colac mare, rumen, împletit în patru
vițe. Încercam săl rup și să servesc oamenii.
Din mulțime vine spre mine un bărbat, rostind fraze întro
limbă străină. Cineva încearcă sămi ia colacul
din mâini. Nu înțeleg și mă adresez după ajutor. Un om din
biserică face un pas înainte și îmi traduce ce zice spaniolul:
«Vă roagă să nu rupeți pâinea, căi frumoasă,
operă de artă». Îl zic să traducă oaspetelui mesajul
meu despre colacul miresei și despre ruperea lui, pentru a fi dat
să guste toată lumea. «În biserica noastră încercăm
să respectăm tradiția care ține de un sănătos instinct
al permanenței. Ruperea pâinii miresei e o tradiție».
*Ion Stici la 70 de ani: «Cum
am început să scriu? Un unchi deal meu
fusese deportat prin regiunea Altai. Eram copil, de abia mă formam,
dar am surprins tragedia care se abătuse peste familia unchiului.
Mam gândit să le ajut, să le spulber
din tristețe și am prins a le scrie scrisori. Zilnic,
sau la douătrei zile, le expediam câte un plic.
Ce puteam să le scriu? Despre toate noutățile din mahalaua
noastră și a lor, apoi »știri« din alte mahale
și, la urmă, din centrul satului nostru, Văratic. De exemplu,
scriam »moș Nichita a furat căpăstrul lui Todirel«;
sau »la nanaie Andrei sau copt cireșele
în copacul de lângă drum«, »de cealaltă parte,
Ciuhurețul șia ieșit din albie și a înnecat
grădina lui Dominte«, »am cules poama cu mamaia,
via din Valea Săului am puso pe haragi«.
Unchiul Ștefănucă mia răspuns «Ionică, tu ai să fii
scriitor, aici, noi trăim și rezistăm cu scrisorile tale,
îți mulțumim». Ion Stici a împlinit 70 de ani.
Are o serie de cărți publicate, inclusiv cea despre Testemițeanu
și cea despre fața ascunsă a puterii. Ion Stici are două fiice,
Georgeta și Doina, una ziaristă, alta o talentată
ceramistă cu expoziții organizate prin Europa, are o casă
și o vilă, are mulți prieteni. Vreau să zic că Ion
Stici este un Om fericit. Continuă să scotocească prin
sanctuarul limbii române, adunând frumuseți. Mulți ani și pace
lăuntrică.
*sfânta și capșunele. Mă apropii de tarabă
și încerc să mă fac auzită, dar femeia de dincolo
de tejghea discută cu vecina de pe rândul trei.
«Ai văzuto, seamănă cu o sfântă».
Cine, întreabă vânzătoare de pătrujel și ceapă verde de pe rândul
trei. «Nevasta care a cumpărat căpșune». «Ce fel
de sfântă, dacă avea în pungă o mână de căpșune
și lea cântărit pe trei cântare, nu cumva
să o înșeli. Sfinții nu caută la cântar».
Râde zgomotos și strigă «cumpărați ceapă verde, cumpărați
verdețuri, vând borș de casă».
*azi și altădată. Îl întreb pe tata
despre ce vorbeau oamenii altădată. Răspuns: «Azi se discută
despre computer și ce sa dat la știrile
de la Moldova1, despe V. și alți politicieni de aici
și din lume. Altădată oamenii discutau despre pământ, animale,
despre timp, despre un model nou , numit "izvod" al unui
covor țesut manual de vreo gospodină din sat. Se așezau cu fața
spre covorul prins în cuie pe perete sau așternut pe sofcă
sau chiar desfăcut jos la podea și fiecare se dădea cu părerea,
povestea despre alte modele, o întâmplare din timpul, când țeseau
la stative covorul
Era atât de plăcut să asculți
legenda unui covor sau a unei tocmeli pentru a încheia un târg
de vânzare a unei oi sau a unui cal». Aflu
de la tata că după război oamenii nu aveau bani,
iar hoții furau valuri de pânză de in, tort sau de cânepă.