Sf�nta �i c�p�unele
*Gheorghe Budeanu despre Gheorghe Vod�! Ne �ntoarcem
de la Ungheni. Am pledat s� fie scoas� s�rma ghimpat�
de la hotar �i din cele c�teva tone de metal s� fie
turnat� o compozi�ie sculptural�, care ar fi amplasat�
�n centrul Chi�in�ului. S� �tie �i genera�iile care vin/vor
veni c� am tr�it dup� un gard de s�rm� ghimpat�,
ca �n lag�r
Gheorghe Budeanu, colegul meu de facultate,
ziaristul onest �i talentat pe care �l cunoa�te toat�
lumea, �mi spune, �n sta�ia de troleibuz: «Ce zbatere
chinuitoare munca noastr�, c�te ai dori s� faci, dar sub presiunea
timpului �i a sistemului nu ai sor�i de izb�nd�».
Brusc, desprind din acel sec «la revedere» �nc� ni�te
cuvinte: «Dac� nu a mai luptat pentru idealul unirii,
pentru limba rom�n� �i pentru �ar� Gheorghe Vod�, b�di�a Gheorghe
a fost Om frumos, patriot mare, dar cine�i mai
aminte�te azi de Gheorghe Vod�?! Iat� ce se a�terne peste
toate, indiferen�a �i uitarea
».
*predica p�rintelui: A avea sim�ul tradi�iei
�i a o respecta �nseamn� a fi un bun cre�tin.
Trebuie s� fii permanent �n aceast� tr�ire, s�i dai
continuitate. �ncheiasem ritualul unei cununii �i am luat
de pe mas� un colac mare, rumen, �mpletit �n patru
vi�e. �ncercam s�l rup �i s� servesc oamenii.
Din mul�ime vine spre mine un b�rbat, rostind fraze �ntro
limb� str�in�. Cineva �ncearc� s�mi ia colacul
din m�ini. Nu �n�eleg �i m� adresez dup� ajutor. Un om din
biseric� face un pas �nainte �i �mi traduce ce zice spaniolul:
«V� roag� s� nu rupe�i p�inea, c�i frumoas�,
oper� de art�». �l zic s� traduc� oaspetelui mesajul
meu despre colacul miresei �i despre ruperea lui, pentru a fi dat
s� guste toat� lumea. «�n biserica noastr� �ncerc�m
s� respect�m tradi�ia care �ine de un s�n�tos instinct
al permanen�ei. Ruperea p�inii miresei e o tradi�ie».
*Ion Stici la 70 de ani: «Cum
am �nceput s� scriu? Un unchi deal meu
fusese deportat prin regiunea Altai. Eram copil, de abia m� formam,
dar am surprins tragedia care se ab�tuse peste familia unchiului.
Mam g�ndit s� le ajut, s� le spulber
din triste�e �i am prins a le scrie scrisori. Zilnic,
sau la dou�trei zile, le expediam c�te un plic.
Ce puteam s� le scriu? Despre toate nout��ile din mahalaua
noastr� �i a lor, apoi »�tiri« din alte mahale
�i, la urm�, din centrul satului nostru, V�ratic. De exemplu,
scriam »mo� Nichita a furat c�p�strul lui Todirel«;
sau »la nanaie Andrei sau copt cire�ele
�n copacul de l�ng� drum«, »de cealalt� parte,
Ciuhure�ul �ia ie�it din albie �i a �nnecat
gr�dina lui Dominte«, »am cules poama cu mamaia,
via din Valea S�ului am puso pe haragi«.
Unchiul �tef�nuc� mia r�spuns «Ionic�, tu ai s� fii
scriitor, aici, noi tr�im �i rezist�m cu scrisorile tale,
��i mul�umim». Ion Stici a �mplinit 70 de ani.
Are o serie de c�r�i publicate, inclusiv cea despre Testemi�eanu
�i cea despre fa�a ascuns� a puterii. Ion Stici are dou� fiice,
Georgeta �i Doina, una ziarist�, alta o talentat�
ceramist� cu expozi�ii organizate prin Europa, are o cas�
�i o vil�, are mul�i prieteni. Vreau s� zic c� Ion
Stici este un Om fericit. Continu� s� scotoceasc� prin
sanctuarul limbii rom�ne, adun�nd frumuse�i. Mul�i ani �i pace
l�untric�.
*sf�nta �i cap�unele. M� apropii de tarab�
�i �ncerc s� m� fac auzit�, dar femeia de dincolo
de tejghea discut� cu vecina de pe r�ndul trei.
«Ai v�zuto, seam�n� cu o sf�nt�».
Cine, �ntreab� v�nz�toare de p�trujel �i ceap� verde de pe r�ndul
trei. «Nevasta care a cump�rat c�p�une». «Ce fel
de sf�nt�, dac� avea �n pung� o m�n� de c�p�une
�i lea c�nt�rit pe trei c�ntare, nu cumva
s� o �n�eli. Sfin�ii nu caut� la c�ntar».
R�de zgomotos �i strig� «cump�ra�i ceap� verde, cump�ra�i
verde�uri, v�nd bor� de cas�».
*azi �i alt�dat�. �l �ntreb pe tata
despre ce vorbeau oamenii alt�dat�. R�spuns: «Azi se discut�
despre computer �i ce sa dat la �tirile
de la Moldova1, despe V. �i al�i politicieni de aici
�i din lume. Alt�dat� oamenii discutau despre p�m�nt, animale,
despre timp, despre un model nou , numit "izvod" al unui
covor �esut manual de vreo gospodin� din sat. Se a�ezau cu fa�a
spre covorul prins �n cuie pe perete sau a�ternut pe sofc�
sau chiar desf�cut jos la podea �i fiecare se d�dea cu p�rerea,
povestea despre alte modele, o �nt�mplare din timpul, c�nd �eseau
la stative covorul
Era at�t de pl�cut s� ascul�i
legenda unui covor sau a unei tocmeli pentru a �ncheia un t�rg
de v�nzare a unei oi sau a unui cal». Aflu
de la tata c� dup� r�zboi oamenii nu aveau bani,
iar ho�ii furau valuri de p�nz� de in, tort sau de c�nep�.