Nr. 182 (5 iunie 2008)


Andrei Bucov:
ce se vede și ce nu se vede

Recent, la Centrul de artă «Constantin Brâncuși» a fost vernisată expoziția personală Andrei Bucov, artist plastic născut în Moldova, dar stabilit, din anul 1994, în orașul Jaakcsonville, statul Florida, SUA. După 14 ani, Andrei, fiul lui Emilian și Monicăi Bucov, a revenit acasă, în orașul unde s–a născut în anul 1947 și unde și–a petrecuit copilăria, adolescența, a studiat la școala de arte «Alexandru Plămădeală» /atunci «Repin»/, a lucrat în domeniul graficii de carte, în laboratorul experimental al Asociației de țesut covoare «Meșter Faur», a fost pictor scenograf la unele teatre… Altădată boem, un răzvrătit, un atipic care–și permitea să încerce multe lucruri tentante la care unii nici nu puteau să gândească, astăzi, fiul lui Emilian Bucov este în căutarea unei stări de pace cu lumea sa interioară. A făcut tot felul de munci în țara de peste ocean: a fost șofer, instructor pentru cei care doreau să șofeze, a reparat automobile. A realizat portrete la comandă, de familie și individuale. A înveșnicit fețe ale unor iubite, iubiți, părinți, copii din Franța, India, Rusia, Italia, Venezuela. A pictat cu ulei pe pânză, făcând copii după cărți poștale, mănăstiri din Basarabia, cea de la Japca, de exemplu, și biserici din Rusia, satisfăcând comenzile unor oameni bogați, proveniți din aceste părți de lume, care duc dorul patriei lor de origine. Cum dorul de pământul țării nu are leac, ei comandă lucrări de 2×2m pentru a reînvia amintirea, a o avea în față. «Uneori te găsești și tu în acest dor de patrie», spune Andrei în timp ce răsfoim un portofoliu cu imagini după proprile–i lucrări. Îmi atrage atenția cea care reprezintă Clopotnița din parcul Catedralei, surpându–se, în cădere. Mă leg de lucrare și îl întreb dacă are vreo idee de o lucrare similară, în același subiect, realizată de Petru Jireghea.

1. Andrei povestește un tablou

Am pictat acest tablou, poate mai mult o schiță, când aveam 16 ani. Într–o noapte de decembrie, 1963, am fost la o domnișoară pe care o iubeam. Am stat până dimineață. Când mă întorceam, am trecut prin parcul Catedralei și am văzut plecând un camion încărcat, ultimul. Clopotnița dispăruse. M–am oprit și am privit cu atenție în jur, eram sigur că am halucinații, nu puteam înțelege ce se întâmplă cu mine, credem că poate am rătăcit, dar în spate era Catedrala… Pe 30 decembrie, Clopotnița a fost dinamitată, iar pe 31decembrie, pe locul unde se înălțase Clopotnița, a fost împodobit Pomul de Crăciun. Era la răscrucea anilor 1963–1964. Am venit acasă și, pe o bucată de carton, am fixat imaginea–emoție. Eram foarte emoționat.

2. Amintiri despre tata

— Ce relații ai avut cu tatăl, Emilian Bucov?

— Am încercat să nu mă prea bag în ochii lui, deși era mereu ocupat… El a plătit tribut timpului său, a fost un om foarte controversat…

— Este adevărat faptul că, în 1977, el ți–a spus că veșmântul firesc al limbii pe atunci moldovenești este grafia latină?

— Adevărat, dar discuția a fost una privată, între tată și fiu, dar iată că o aud și de la altcineva.

— Cineva dintre istoricii literari mi–a spus că, prin 1950, Bucov i–ar fi scris personal o scrisoare lui Stalin, sugerându–i că ar fi binevenit să–și mai revadă odată pământurile înstrăinate din Sudul Basarabiei. Ce i–a răspuns Stalin?

— Tata știa multe secrete. El a avut și o biografie încurcată, plină de evenimente care l–au marcat, dar și pe noi, cei din familie. Rareori se confesa, poate doar cu mama vorbea. Mama era poloneză, din Crasnic, născută Mona, pe 30 mai 1915. A studiat la Paris. La 18 ani era adevărată franțuzoaică. Când a venit în România, nu știa deloc româna. La Chișinău a predat româna, la școala nr. 37, cea mai bună pe atunci, dar pentru că mama vorbea românește curat, limpede, frumos mereu era întrebată de către unii: cui îi trebuie această limbă? Ea răspundea că va fi necesară, neapărat.

— Cunoașteți povestea de tinerețe a părinților?

— Da, au făcut cunoștință în București, în parcul din Calea Victoriei. Tata rememora uneori, îi plăcea. El era student la filosofie, mama la limbi moderne. O poveste ca toate poveștile de dragoste. Tata tânăr, recita, cânta, avea o voce excelentă, era un om de factură nouă, revoluționar îndrăgostit de Louis Aragon și Vladimir Maiakovski. A stat și la Doftana, dar lucrurile au avut implicație politică și eu nu iubesc politica, care–mi atinge niște teritorii dureroase. Politica a privat Basarabia de ieșirea la Marea Neagră și multe alte nedreptăți, nedreprățile istoriei care a trecut peste destinele oamenilor, a destrămat o țară unică, frumoasă…

— Cine erau prietenii părinților ?

— Andrei Lupan, Bogdan Istru, George Meniuc, Liviu Deleanu, Samson Șleahu, Volturin venea uneori, pictorii Gamburdt, cu care tata a fost prieten, i–a făcut și un portret, mai treceau pe la noi, în casa noastră de la Lac, Igor Vieru, Mihai Grecu, Lazar Dubinovschy, Gleb Sainciuc…Venea foarte multă lume, tata iubea să aibă anturaj, cred că și el era un personaj interesant pentru ceilalți.

3. Despre pictură, viață și pasine

— Ați debutat cu prima expoziție la Chișinău. Am văzut mulți oameni de la edituri, mulți graficieni, un alt public decât cel care vine cu regularitate la vernisaje…

— Da, aici am făcut prima expoziție, dar am avut în Jaakcsonville câteva, mai restrânse, apoi la Sant Augustine am expus în spații mai mici. Deși am făcut tot felul de munci în SUA, nu m–am despărțit de pensulă și creion. Am făcut și portrete la comandă, și biserici și flori, peisaje cu zăpadă ca în Rusia, pentru a–mi câștiga onest existența, dar mă consider artist, îmi place foarte mult pictura, artele în general și sper să pot aduce lucrările pictate în Florida, pentru a le expune la Chișinău. În America poți rezista doar dacă ai un serviciu, cine muncește — rezistă, acolo «artiști liber creatori» nu prea am întâlnit. Nu mi–a fost ușor nici mie, am doi copii, fiul Gleb, de 16 ani, și fiica Ecaterina, de 6 anișori. Am muncit pentru casă, studii, existență. Uneori soția mea nici nu mă înțelegea, îmi arunca, pur și simplu, culorile, pânzele, îndemnându–mă să mă ocup de lucruri serioase și nu de pasiuni. În SUA am plecat pentru că o iubeam și voiam să fiu fericit.

— Ce v–ați dori acum?

— Pentru mine — să fiu lăsat să pictez, iar pentru tata — să–i pot tipări în grafie latină poemul «Andrieș». În 2009 vor fi 100 de ani de la nașterea lui.

— Păstrați biblioteca, manuscrisele, colecția de tablouri?

— Desigur, sora mea, Victoria, care a rămas să locuiască în casa părinților, a avut grijă să păstreze tot. Știți că manuscrisele tatălui meu sunt scrise în grafie latină? Iar eu, până la 6 ani, nu știam niciun cuvânt în rusă, dar când am mers la școală am dorit să fac școala rusă? Toate lecturile mele au fost în rușește, deși vedeți că vorbesc bine româna. Am o verișoară la București, cu ea discutăm în română, am nepoți, rude, la București, acolo–i demult Europa.

— Revenit aici, ați găsit ceea ce ați abandobnat atunci?

— Nu vom discuta în niciun caz despre politică, nu mă interesează. Nu privesc și nu judec după principiul alb–negru, este un principiu greșit. Iubesc oamenii și nu am niciun pic de ură față de cei de alte naționalități. În America am plecat după o mare dragoste. Așa am fost educat și nu m–am schimbat. Sărăcie, foarte multă sărăcie am întâlnit la fiece pas aici. În oraș mai există semne ale unei vieți bune, da la țară–i jale. Moldova poate exista de una singură, se poate dezvolta, eu cred în viitorul acestei țări, dar deocamdată nici nu pot să–mi imaginez prin ce miracol s–ar ridica. Mă bucur că cei care stau departe, vor să se întoarcă acasă…

— Vă mulțumesc și vă doresc primenire lăuntrică în căutarea stării de pace.

Un interviu de Antonina SÂRBU


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com