Nr. 99 (28 septembrie 2006)


 Social

Apa buna costa scump
De 60 de ani, mos Gheorghe Savca a baut numai apa din fantana. Ar bea si acum, dar stie ca gustul ei nu mai este la fel, batranul zice ca miroase a pesticide si ca e poluata Continuare 

Stabilitate politica pe seama furnizorului de apa
Un interviu cu Mihai Chitanu, seful Serviciului juridic SA „Apa–Canal Chisinau” Continuare 

Moarte cumparata
cu 400 de euro
Pentru a obtine "elixirul frumusetii", femeile sunt decise sa plateasca o avere firmelor "fantoma" Continuare 

Parintii care isi bate copilul a fost batuti in copilarie
Violenta in cifre Continuare 

Rezervele euro fara riscuri
Uniunea monetara europeana risca sa deraieze si sa submineze piata unica comunitara Continuare 

Stabilitate politica pe seama furnizorului de apa

Un interviu cu Mihai Chitanu, seful Serviciului juridic SA "Apa–Canal Chisinau"

— Dle Chitanu, cat de verosimil e ca, in urma datoriilor acumulate de "Apa–Canal", aceasta intreprindere strategica sa nu mai poata furniza servicii consumatorilor?

— Problemele despre care se discuta tot mai mult in ultimul timp se trag inca din martie 1998, cand Parlamentul R. Moldova a ratificat Acordul de imprumut incheiat de SA "Apa–Canal Chisinau" la 20 noiembrie 1997 cu Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare. Acordul presupunea reabilitarea sistemului de apeduct al mun. Chisinau. Conditia primordiala de implementare a Acordului international de imprumut prevedea ca Guvernul R. Moldova, in calitate de "Garant" si Primaria Chisinau, in calitate de "Executor", vor aproba, in regim trimestrial, modificarea tarifelor in raport cu nivelul inflatiei reale. La randul sau, SA "Apa–Canal Chisinau", in calitatea sa de "Beneficiar", se obliga sa incaseze tarifele si sa ramburseze creditul si dobanda, de doua ori pe an, conform graficului prevazut de Acord.

— Cine si cum tergiverseaza realizarea acestui Acord?

— La moment, autoritatile, care reprezinta Guvernul in teritoriu, institutiile abilitate si autoritatile publice locale ignora executarea obligatiilor ce tin de aprobarea tarifelor si repararea prejudiciului cauzat intreprinderii in urma neaprobarii tarifelor spre majorare conform formulei stabilite, conditie prevazuta de Acord. Scopul proiectului a fost realizat, dar obligatiile ce tin de rambursarea creditului sunt lasate in seama SA "Apa–Canal Chisinau", care s–a vazut nevoita sa apeleze la imprumuturi bancare interne. Aceasta stare de lucruri deterioreaza si mai mult situatia financiara a intreprinderii, provocand stagnarea proceselor de productie. Pierderile de venituri de la neaplicarea tarifelor conform prevederilor Acordului de Imprumut, semnat cu BERD, incepand cu anul 2001, se estimeaza la 517,5 mil. de lei.

— Cat de receptiv este Legislativul la aceste probleme?

— Pe langa faptul ca autoritatile publice centrale si locale ignora normele de drept international, care prevaleaza asupra normelor interne, Acordul cu BERD este o norma de drept international, un impact negativ comporta si cadrul legislativ imperfect actual. Astfel, propunerile privind operarea de modificari in legislatia interna, precum si adoptarea de acte normative noi, in vederea reglementarii activitatii de prestare a serviciilor de aprovizionare cu apa si canalizare, sunt tergiversate mereu. In repetate randuri, atat SA "Apa–Canal Chisinau", cat si alte intreprinderi comunale s–au adresat organelor abilitate, solicitand ca, printr–o initiativa legislativa sa fie operate modificari in Codul contraventiilor administrative al R. Moldova si in Codul Penal, in vederea introducerii unor masuri de constrangere pentru conectarea ilegala la sistemul centralizat de aprovizionare cu apa si canalizare si pentru furtul de apa. Au fost propuse modificari si la Legea R. Moldova "Cu privire la apa potabila" in vederea limitarii utilizarii sistemelor autonome de aprovizionare cu apa in perimetrul retelelor centralizate si prevederii responsabilitatii pentru actiuni neautorizate.

— Sunt niste actiuni de protectie a consumatorului?

— De altfel, normele stipulate in Hotararea Guvernului nr. 191 din 19.02.2002, care reglementeaza raportul dintre furnizor si consumator, creeaza conditii favorabile doar pentru consumator. In cazul furnizorului de servicii de alimentare cu apa si canalizare, hotararea nu contine un mecanism de achitare a volumului total al serviciilor prestate populatiei din blocurile locative cu mai multe etaje, inregistrat de mijloacele de masurare legale, instalate la bransamentele fondului locativ. Mai mult, unele prevederi nu pot fi implementate, deoarece contravin altor norme de drept si nu au la baza un suport legal de executare. Pagubele acumulate in urma imposibilitatii acoperirii cheltuielilor la prestarea serviciilor de catre SA ,,Apa–Canal Chisinau" constituie 115 mil. de lei, cauzate de formarea diferentei volumelor de apa dintre indicii contoarelor instalate la bransamentele blocurilor locative si indicii contoarelor de apartament. Prin Hotararea Guvernului R. Moldova nr. 690 din 9 noiembrie 1993 "Cu privire la unele masuri referitoare la asigurarea decontarilor in termen pentru resursele energetice" modificata prin Hotararea Guvernului R. Moldova nr. 361 din 03.04.1998, Guvernul stabileste facilitati populatiei prin interzicerea calcularii penalitatilor pentru neachitarea in termen a serviciilor comunale. Prevederile hotararii respective conduc la incalcarea disciplinei de plata a populatiei. Din lipsa masurilor de constrangere fata de categoria data de consumatori, cresc datoriile si exista increderea acestora ca pot beneficia nelimitat de servicii.

— Cum se comporta Consiliul municipal Chisinau care, de altfel, detine 100% actiuni ale SA "Apa–Canal Chisinau"?

— Pin neglijarea deciziilor sau prin adoptarea, de catre CMC, a unor decizii care contravin normelor de drept superioare, sunt lezate interesele de productie ale acesteia. Astfel, autoritatile publice locale pun in seama SA "Apa–Canal Chisinau" prestarea serviciilor de apa calda menajera precum si montarea echipamentelor de evidenta a apei calde menajere, fara a tine cont ca apa calda este produsa de SA ,,Termocom" care, prin retele proprii, transporta acest produs la consumator si prin prisma legislatiei civile a R. Moldova ar trebui sa poarte intreaga responsabilitate pentru evidenta si calitatea serviciilor prestate. Pagubele aduse intreprinderii, urmare a adoptarii acestor decizii care duc la imposibilitatea reglementarii raporturilor contractuale cu SA "Termocom", sunt estimate la 18,2 mil. de lei. Situatiile enumerate provoaca dificultati in procesul de activitate a intreprinderii noastre care este una prestatoare de servicii de necesitate vitala. Pierderile suportate de catre intreprindere in ultimii ani pun in pericol integritatea obiectivelor industriale strategice, fapt care poate genera o catastrofa ecologica. In aceste circumstante este greu de apreciat pozitia autoritatilor administratiei publice centrale, a celor locale, precum si a organelor de drept (instantele de judecata) fata de SA "Apa–Canal Chisinau" in raport cu alti prestatori de servicii. Actiunile de "binefacere" ale statului fata de consumator sunt efectuate din contul furnizorului de servicii de aprovizionare cu apa si canalizare. In acest fel, autoritatile isi sporesc stabilitatea politica, punand insa in pericol viata si sanatatea consumatorilor serviciilor de apa potabila din municipiul Chisinau.

— Va multumim pentru acest interviu.

Pentru conformitate, A.G.


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. 31 august, nr. 129, bir. 914/c, Chisinau
Tel: 23-79-84, 079583737
ziaruldegarda@yahoo.com