Nr. 95 (31 august 2006)


 Investigatii

«Firmele demnitarilor raman secrete de stat»
Zilele trecute, Comisia Centrala de Control al declaratiilor cu privire la venituri si proprietate a dat publicitatii veniturile demnitarilor. Averile lor insa sunt prea necorespunzatoare preturilor de azi. Continuare 

In cea mai saraca tara din Europa si demnitarii bogati par saraci
Top 10 al celor mai bogati demnitari de stat Continuare 

TI Moldova: combaterea si sanctionarea coruptiei
"Legea cu privire la prevenirea, combaterea si sanctionarea coruptiei" urmeaza sa substituie actuala Lege privind combaterea coruptiei, adoptata in 1996. Continuare 

TI Moldova: combaterea si sanctionarea coruptiei

TRANSPARENCY INTERNATIONAL (TI) Moldova a efectuat o expertiza a proiectului noii legi, prezentand–o CCCEC. Expertii TI se refera in mod special la neajunsurile si inexactitatile ce persista in proiect. Potrivit acestora, capitolul IV, "Masuri de prevenire si combatere a coruptiei", este unul deosebit de important, motiv din care ar trebui sa contina mecanisme de prevenire a coruptiei, cum ar fi:


— Promovarea unei politici eficiente de cadre in sectorul public;
— Asigurarea transparentei organelor si administratiilor publice centrale si locale;
— Sensibilizarea publicului referitor la pericolul coruptiei;
— Atragerea sau favorizarea participarii societatii civile, sectorului privat la procesul de prevenire a coruptiei;
— Adoptarea si implementarea Codurilor de etica cu sanctiuni disciplinare pentru nerespectarea acestora. Infiintarea unei Comisii sau Agentii pentru Etica abilitata cu atributia de control al respectarii in sectorul public al Codului de etica.
— Favorizarea cooperarii organelor guvernamentale cu societatea civila si sectorul privat;
— Instituirea in cadrul organizatiilor si institutiilor publice a structurilor responsabile de primirea si examinarea informatiilor, cererilor si petitiilor privind respectarea de catre functionari a cerintelor legale;
— Implementarea mecanismului de declarare a venitului si averii functionarilor de diferit nivel si controlul acestor declaratii; declararea activitatii externe, a cadourilor, avantajelor care ar provoca conflicte de interese;
— Informarea publicului privind diverse aspecte ale activitatii anticoruptie cu respectarea stricta a libertatii de exprimare si principiului prezumtiei nevinovatiei;
— Evaluarea instrumentelor juridice si masurilor administrative in scopul excluderii conditiilor care favorizeaza coruptia;
— Asigurarea recuperarii prejudiciului cauzat de coruptie;
— Asigurarea protectiei persoanelor care au comunicat despre actele de coruptie;
— Implementarea deplina a principiilor statului de drept;
— Aplicarea unor mecanisme eficiente in gestionarea problemelor politice. Asigurarea transparentei finantarii partidelor politice si a campaniilor electorale;
— Promovarea transparentei si responsabilitatii in gestionarea finantelor si a bunurilor publice;
— Remunerarea adecvata a functionarilor publici;
— Implementarea mecanismelor de prevenire a conflictelor de interese;
— Implementarea sistemului de achizitii publice bazat pe transparenta;
— Prevenirea spalarii banilor;
— Asigurarea cooperarii internationale;
— Asigurarea independentei si impartialitatii serviciilor de urmarire si a judecatorilor etc.;

Expertii TI mai propun ca si Capitolul V, "Sanctionarea coruptiei" sa fie completat suplimentar cu urmatoarele prevederi: infractiunile de coruptie sunt pasibile de sanctiuni proportionale gravitatii acestora; sanctionarea infractiunilor de coruptie include sanctionarea faptului de a participa la infractiune, tentativei de a savarsi infractiunea si fapta de a pregati infractiunea; termenul de prescriptie, prelungirea termenului sau suspendarea prescriptiei; responsabilitatea statului.

Lilia Carasciuc, director TI Moldova, subliniaza ca exista cateva lucruri care diminueaza considerabil eficienta legislatiei anticoruptie. Aceste aspecte sunt remarcate in special in cadrul lectiilor publice, desfasurate pentru functionarii din R. Moldova. Carentele sunt provocate de notiuni cum ar fi "functionar public", "persoane care exercita o functie publica", "functionar de stat", "persoane care exercita atributii de control", "demnitari de stat", "persoane elective", "persoane cu inalte functii de raspundere" etc. Deseori, angajatii unor institutii spun ca mai multe prevederi legislative nu se refera la ei, pentru ca ei nu sunt functionari publici. TI Moldova sustine ca ar fi oportuna introducerea unei notiuni comune, astfel incat toti cei angajati in serviciul public si platiti din banii publici sa fie egali in fata legii.

TI Moldova subliniaza ca infractiunile de coruptie ar trebui sa fie pasibile de sanctiuni proportionale gravitatii acestora, ca sa nu se mai intample ca pentru furtul unei gaini, un taran sa fie pedepsit deosebit de dur, iar in cazul comiterii unor daune in proportii considerabile, pedeapsa sa aiba un caracter simbolic.


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. 31 august, nr. 129, bir. 914/c, Chisinau
Tel: 23-79-84, 079583737
ziaruldegarda@yahoo.com