O stire despre niste posibile modificari introduse in Codul Electoral al R. Moldova a facut sami amintesc despre un subiect care, sar parea, nu are nimic in comun cu legislatia electorala. Prin muzeele de istorie din Romania se pastreaza niste vechi documente, selectate din arhive personale si intitulate "Certificate de Moralitate". Astfel de acte erau acordate pe timpuri persoanelor care, potrivit opiniei publice, meritau sa acceada la Putere. "Certificatele de Moralitate" presupuneau ca persoanele vizate sunt incoruptibile, isi iubesc aproapele ca pe ei insisi, nu "gresesc", in nici un fel, in raport cu propriile lor familii, casele consideranduse locuri sfinte. Detinatorii "Certificatelor de Moralitate" traiau, dar nu simulau, respectand normele bunuluisimt, dar si pe cele crestine si asta pentru ca descoperisera, pentru viata lor, adevarata cale si o urmau fara rezerve si fara de teama. "Moralitatea nu este propriuzis doctrina prin care ne putem face fericiti, ci prin care ne putem face vrednici de fericire", afirma un mare filosof, iar stramosii nostri, chiar daca nu au avut acces la tehnici performante de initiere in legile, democratiile si libertatile vietii, au acceptat moralitatea drept un statut necesar pentru a cuceri vrednicia de a deveni un om fericit.
Se pare ca noi, cei care "avem de tati" (Va amintiti? Avem "pashtet si pastari, soc si campot/Avem catleti, posmaji, piceni, papusoi/ Avem si moare, si blinele, si scrob, si covrigei/ Avem povidla, galuce, si paine cu unt/ Avem chiftele si spirt, chiseli si jele si goroh…) am reusi cu destule dificultati sa descoperim prin preajma persoane publice demne sa detina "Certificate de Moralitate", or, "moralitatea" este indispensabila de "cinste" si de "onoare", calitati "uitate" de cei mai multi dintre oamenii nostri de la vedere. Astfel, printre preconizatele modificari ale Codului Electoral sunt cele legate de obligativitatea declararii de catre alegatori a locului aflarii lor in ziua scrutinului. Proiectele articolelor Codului, ce urmeaza a fi modificate, nu contin nici o prevedere despre vreun eventual test la moralitate pe care ar trebui sal sustina candidatii care aspira la cele mai importante functii publice din acest stat. Nu cred ca lipsa unor astfel de prevederi este o banala "scapare". Mai degraba, cei responsabili de elaborarea Codului Electoral inteleg ca un astfel de test ar pune in mare dificultate atat candidatii, cat si eventuala comisie care ar trebui sa evalueze statutul moral al pretendentilor la mandate parlamentare sau prezidentiale. Or, asa cum demnitarii nostri recurg la diverse siretlicuri pentru asi camufla averile pe care, in mod oficial, ar trebui sa le declare, acestia vor face tot ce le sta in puteri pentru asi camufla siretlicurile, minciunile, amantele, amantii si fatarnicia pe care o manifesta atat in raport cu cetatenii, cat si cu propriile lor familii. Statistici neoficiale dezvaluie ca cei mai multi dintre deputati sau ministri traiesc (sarmanii!) vieti duble, suferind, deci, de grave dedublari ale personalitatii. Dedublarea fiind o disociere a personalitatii aceluiasi individ in una normala si alta morbida.
Aneta Grosu