Anul 2006 a inceput cu un conflict de proportii, provocat de problema asigurarii R. Moldova cu gaze naturale. Desi Guvernul a semnat un acord temporar cu conducerea "Gazprom", este clar ca aceasta problema atarna in aer. In general, problema gazelor trebuie abordata sub mai multe aspecte: geopolitic, economic si social.
Destramarea URSS, tranzitia la relatiile de piata, au redus potentialul militar si economic al Rusiei si influenta sa pe plan mondial. Conjunctura favorabila ca urmare a cresterii preturilor la resursele energetice ofera Moscovei noi posibilitati pentru satisfacerea ambitiilor sale imperiale. Rusia detine 30% din rezervele mondiale de gaze si 10% din rezervele de petrol. Volumul extragerii gazelor si a petrolului in tarile europene se reduce din an in an. In prezent, UE importa din Rusia 25% din consumul total de gaze naturale. Se estimeaza ca peste cativa ani Rusia va asigura 50% din necesitatile europenilor. Aceasta perspectiva ofera Rusiei parghii puternice de influenta asupra vecinilor. Evenimentele din sectorul energetic al Rusiei, produse in ultimii ani (renationalizarea companiei "Iukos", consolidarea pachetului de actiuni ale statului in "Gazprom", procurarea "Sibnefti" de catre "Gazprom", extinderea RAO EAS in Europa de Est), au aratat ca Putin este dispus sa utilizeze din plin aceste parghii.
Un exemplu de aplicare in practica a acestei strategii este cazul Belarusiei, dar si al celorlalte tari exsovietice. Daca o guvernare nationala permite amplasarea armatelor rusesti pe teritoriul tarii sale, daca ofera statut special limbii ruse si comunitatilor rusofone, daca faciliteaza accesul capitalului rusesc pe piata interna, atunci aceasta tara va avea un tarif preferential la importul de gaze, comparabil celui de pe piata ruseasca. In caz contrar, tariful poate creste in formula "standardelor europene". Afirmatiile lui Lukasenko despre felul in care a negociat tariful de sub $50 pentru bielarusi, dar si cele facute de Ciubais, privind "ajutorul acordat lui Voronin la rezolvarea problemei gazelor" sunt mostre de influenta politica a "fratelui mai mare".
Solicitarile "Gazprom"ului de a revedea pretul de import al gazelor pentru fostele republici sovietice, implicate in "revolutiile portocalii", au fost calificate de catre guvernele acestor tari drept presiuni politice exercitate de Rusia. Astfel in Declaratia comuna a presedintilor R. Moldova si Ucrainei, adresata UE, se mentioneaza: "conducerea R. Moldova califica situatia creata drept presiune extraeconomica din partea Federatiei Ruse, orientata spre schimbarea politicii Moldovei atat in problemele reglementarii transnistrene, cat si in privinta perspectivelor optiunii sale europene."
Pe de alta parte, SUA si UE afirma ca acest conflict trebuie solutionat de catre guvernele statelor "beligerante", dupa principiile economiei de piata. Mai mult decat atat, solicitarile "Gazprom"ului de ajustare a tarifelor sunt calificate drept actiuni adecvate cerintelor inaintate fata de Rusia de diverse organizatii internationale. Bunaoara, una dintre conditiile intrarii Rusiei in OMC este eliminarea acordarii subsidiilor la formarea preturilor pentru resursele energetice.
Dupa ce Ucraina a cedat Rusiei, acceptand pretul de $230, R. Moldova a ramas singura in fata monstruosului gigant. Disputele privind oportunitatea "trecerii la relatiile de piata", "stabilirea unui tarif adecvat conjuncturii pietei" nu au nimic in comun cu economia de piata. Conform definitiei clasice, piata este locul de intalnire a cumparatorului cu vanzatorul. Pretul de piata este cel pe care vanzatorul il vrea pentru marfa sa, iar cumparatorului nui ramane decat sa accepte sau nu acest pret. Care sunt argumentele economice ca pretul pentru Ucraina sa fie de $230, pentru Belarus $47, pentru Tarile Baltice $110120, pentru Georgia si Armenia $110, iar pentru Moldova $160? Raspunsul e unul simplu: pretul este determinat de realitatile politice, nu de cele economice.
Obiectiv vorbind, actuala guvernare este prima care sa opus ambitiilor imperiale rusesti. Pana in prezent, nici un guvern frontist, agrosocialist, aderist, komsomolist sau comunist nu au avut nici vointa politica, nici elementara onoare pentru a proteja interesele poporului. Sectorul energetic, in general, si cel al gazelor, in particular, constituie domeniul celor mai zgomotoase cazuri de criminalitate si coruptie. Este suficient sa consultam materialele Curtii de Conturi. Pana in prezent, nici un demnitar, ministru sau manager, nu a fost pedepsit pentru crimele de proportii comise in acest domeniu. Mai mult decat atat, multi dintre acestia reprezinta si astazi interesele Rusiei in disputa cu R. Moldova.
Tabelul 1: Structura capitalului social “MoldovaGaz” |
||
mln MDL | % din actiuni | |
S.A. “Gazprom” | 666,45 | 50%+1actiune |
Guv Moldovei | 470,92 | 35,33% |
Transnistria | 179,14 | 13,44% |
altele | 16,39 | 1,23% |
Total | 1 332,9 | 100% |
Se stie ca greselile politice nu pot fi reparate. A venit timpul sa platim pentru ele. Potrivit calculelor estimative, in 2006, R. Moldova trebuie sa plateasca de 22,5 ori mai mult decat in 2005. Valoarea totala a gazelor importate poate depasi jumatate de miliard de dolari, aproape un buget national anual. Paradoxal, dar impactul cresterii pretului la gaze nu afecteaza direct economia, pentru ca ponderea ei in consum este destul de mica. Totodata, efectele indirecte legate de sporirea costului energiei electrice si termice, pot afecta considerabil competitivitatea marfurilor autohtone pe piata interna si externa. Acestea vor fi costurile independentei noastre.
Tabelul 2: Cheltuielile lunare pentru consumul de gaze ale gospodariilor casnice |
||||
Consum (m3) | $80 | $110 | $160 | |
Apartamente cu incalzire centralizata | 15 | 17 | 23 | 34 |
Apartamente cu incalzire autonoma | 150 | 205 | 282 | 411 |
Locuinte separate | 500 | 705 | 970 | 1410 |
Guvernul va trebui sa continue negocierile dificile cu "Gazprom"ul. Daca in urma acestor negocieri pretul va ramane cel actual, am putea afirma ca Chisinaul a obtinut un succes pe acest front. Contractul trebuie negociat pe termen mediu sau lung, cu stipularile respective privind responsabilitatile partilor in cazurile de sistare a livrarilor. Ar fi gresit sa cedam 2/3 din capitalul social. "Gazprom"ul trebuie sa plateasca pentru spatiul ocupat de conductele de gaz care tranziteaza R. Moldova. Transmiterea cotei partii transnistrene ar trebui corelata de anularea datoriilor regiunii separatiste, acumulate cu vointa Rusiei. Totodata, trebuie urgentate actiunile de dezvoltare a retelei de conducte, mai ales legate de asigurarea securitatii aprovizionarii si conectarii la reteaua europeana (conducta DrochiaUngheniIasi). In acelasi context, ar trebui elaborate si realizate planurile nationale si locale de conservare si economisire a energiei. Trebuie sa mobilizam societatea ca aceasta tranzitie la noile relatii sa nu fie catastrofala pentru populatie.
Este cert ca viitorul politic al actualei guvernari depinde de modul in care vor fi gestionate problemele energetice de la noi. Daca Chisinaul va ceda in fata Moscovei, guvernarea va fi sanctionata pentru inconsecventa si tradare a intereselor nationale. Daca nu vor fi admise cedari, atunci guvernarea, cu riscul pierderii alegerilor viitoare, va contribui la consolidarea independentei R. Moldova. Afirmatia renumitului Winston Churchill, potrivit caruia politicienii se gandesc la alegerile viitoare, iar oamenii de stat la generatiile viitoare, este actuala si demna de memorat.
Mihai Roscovan, doctor in economie