Nr. 40 (19 mai 2005)

 Investigatii

Stapanul banilor
Presedintele a cheltuit zeci de mii de lei pentru "expirarea mandatului" Continuare 

Un general de militie a declarat: "Razboiul rece cu Primaria s–a terminat." Cine achita despagubirile?
Continuare 

Justitia, ca si drumul, poate fi ocolita
In seara zilei de 22 martie 2005, directorului SRL "Cvartef", Valeriu Efremov, a fost retinut de reprezentantii CCCEC pentru luare de mita in proportii deosebit de mari. Continuare 

Doi presedinti vor fi audiati in dosarul Pasat
Marti, 17 mai, Judecatoria Centru a respins cererea de eliberare de sub arest a ex–ministrului Apararii si ex–directorului SIS, Valeriu Pasat. Continuare 

Stapanul banilor

Guvernul a dispus cheltuirea a circa 238 mii de lei pentru ceremoniile de investire a presedintelui si vreo 83 mii de lei pentru actiunile prilejuite de expirarea mandatului. Suma totala de 320 mii de lei a fost luata din Fondul de rezerva al Guvernului. Expertii considera ca acesti bani au fost cheltuiti contrar prevederilor legislatiei si ca sumele ar trebui returnate, iar vinovatii — pedepsiti.

Recent Guvernul a obligat Ministerul Finantelor sa aloce din Fondul de rezerva al Guvernului 82.737 de lei "pentru acoperirea cheltuielilor aferente organizarii actiunilor protocolare prilejuite de expirarea mandatului presedintelui R. Moldova", iar 237.720 de lei "pentru acoperirea cheltuielilor aferente organizarii actiunilor protocolare cu prilejul investirii presedintelui R. Moldova din 7 aprilie 2005".

Potrivit unor surse oficiale de la Presedintie, actiunile prilejuite de investire au avut loc la Palatul Republicii, unde presedintele a depus juramantul in fata membrilor Guvernului, Parlamentului si altor oficialitati, urmand onorurile militare corespunzatoare, dupa care presedintele a mers la biroul sau de lucru, unde a fost onorat de consilieri si colaboratori ai Presedintiei.

In privinta cheltuielilor legate de expirarea mandatului, la Presedintie ni s–a comunicat ca asa ceva nu exista. "Este pentru prima data cand presedintele este reales si atunci cand i–a expirat mandatul Vladimir Voronin l–a inceput pe urmatorul. Nu au avut loc nici un fel de ceremonii legate de expirarea mandatului", ne–au spus surse de la Presedintie, in timp ce hotararea nr.371 a Guvernului spune ca 83 mii de lei au fost cheltuiti anume pentru activitati legate de expirarea mandatului prezidential din 2005.

Regulamentul privind utilizarea mijloacele Fondului de rezerva al Guvernului spune ca acesta "este un fond banesc destinat finantarii

unor actiuni care survin in decursul anului, dar care nu sunt prevazute in bugetul de stat", din sirul acestor actiuni facand parte, potrivit legii, calamitatile naturale, alegerile anticipate si referendumurile, deplasari ale delegatiilor peste hotare, expozitii, simpozioane, foruri internationale, intretinerea unor autoritati publice nou create, recuperarea pagubelor cetatenilor condamnati ilegal, compensarea pagubelor suportate in activitatea de serviciu, plata premiilor nationale de stat etc.

Printre multiplele prevederi de utilizare a banilor din Fondul de rezerva al Guvernului nu sunt prevazute cheltuielile pentru investirea presedintelui tarii, in cazul in care acesta a fost ales in termeni stabiliti din timp, cunoscuti la momentul elaborarii Legii Bugetului pentru anul 2005.

Cheltuieli obscure si nemotivate

Valeriu Prohnitchi, expert in economie, director executiv al "Expert–Grup", considera ca "in Moldova la utilizarea finantelor publice, in general, dar mai ales a fondurilor speciale, extra–bugetare si a celor de rezerva, nu se respecta standardele de transparenta. Acest lucru il putem observa analizand rapoartele Curtii de Conturi". Aceeasi concluzie apare si in raportul FMI "Republica Moldova: Raport asupra respectarii standardelor si codurilor — Modulul Transparenta Fiscala". Valeriu Prohnitchi considera formula "Cheltuieli de expirare a mandatului" drept una obscura, incompatibila cu clasificatia bugetara existenta in R. Moldova. "Prin urmare, nu pot nici macar sa explic ce o fi insemnand "cheltuielile de expirare a mandatului", daramite sa inteleg pentru ce au fost cheltuiti banii. Ca doar n–o sa credem ca au fost tocati pe vreun banchet organizat undeva mai departe de ochii lumii", ne–a spus Valeriu Prohnitchi.

Viorel Furdui, jurist, expert al IDIS "Viitorul", considera ca Regulamentul cu privire la utilizarea mijloacelor financiare din cadrul Fondului de rezerva al Guvernului nu contine prevederi directe care ar indica la finantarea actiunilor de expirare a mandatului sau de investire a presedintelui. In Regulament se spune clar ca autoritatile publice pot fi finantate pentru indeplinirea "unor functii si sarcini noi", avandu–se in vedere activitati care nu puteau fi prevazute la momentul planificarii bugetului de stat. "Chiar daca se gaseste o acoperire legala subreda a acestor cheltuieli, caci categoria "cheltuieli prilejuite de expirarea mandatului" este una total noua, totusi nu se gasesc argumente morale care sa acopere directionarea unor sume atat de importante si atat de necesare unei tari sarace pentru scopuri de expirare si reinvestire", ne–a spus Viorel Furdui. In viziunea lui, la incalcarea unei legi trebuie sa fie gasiti si pedepsiti vinovatii. Potrivit prevederilor aceluiasi Regulament, capitolul V, punctul 20, "Utilizarea ineficienta sau contrar destinatiei a mijloacelor alocate din Fondul de rezerva constituie temei pentru perceperea lor integrala si incontestabila in bugetul de stat, si pentru pedepsirea persoanelor culpabile in conformitate cu prevederile legislatiei".

Oficialii de rang inalt nu pot fi anchetati

Lipsa de transparenta in utilizarea mijloacelor din Fondul de rezerva al Guvernului a fost aclamata in multe articole de presa. Construirea monumentului Badea Mior de 100.000 de lei sau repararea apartamentului Eugeniei Ostapciuc cu 361.000 de lei — toate acestea si multe alte actiuni si–au gasit acoperire financiara in Fondul de rezerva al Guvernului. Totusi, cheltuieli "pentru actiunile protocolare prilejuite de expirarea mandatului presedintelui" raman a fi un capitol mai special al cheltuielilor banilor publici din Fondul de rezerva, care merita atentia organelor de control.

La Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice si a Coruptiei (CCCEC) ni s–a spus ca fluxul de solicitari de combatere a coruptiei a crescut cu 63 la suta, dar in categoria abilitatilor CCCEC nu intra anchetarea ministrilor, presedintelui si vicepresedintilor Parlamentului, cu atat mai mult a presedintelui Republicii. "Chiar daca vom primi semnale privind coruperea unor oficiali de rang inalt, vom directiona aceste cazuri catre Procuratura Generala", ne–a spus Octavian Bejan de la CCCEC.

Controlul asupra puterii executive ar putea fi executat si de catre Parlament. Regulamentul Parlamentului prevede pe larg procedura motiunilor, intrebarilor si interpelarilor, informarea deputatilor si adresarea unor petitii. Cativa deputati din cadrul Comisiei Economie, Buget si Finante ne–au declarat ca nu stiu nimic despre cheltuirea acestor bani pentru expirarea mandatului si din aceasta cauza nu se pot pronunta.

Alina Radu


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Redactia nu poarta raspundere pentru continutul si corectitudinea anunturilor publicitare
Tel: 23-79-84, 079523593
ziaruldegarda@yahoo.com