Intersecții: «sensul tragic și absurd al existenței»
Intersecție 1. Eveniment.
La 24 mai1 iunie, la Chișinău, se desfășoară
cea dea 8a ediție a Festivalului
Internațional al Artelor Scenice BITEI 2008 cu genericul «Intersecții».
Participă 27 de colective artistice din 12 țări. Evenimentul
adună oameni pasionați de teatru. Iați văzut
pe pragul edificiilor teatrale așteptând nerăbdători? Dacă nu veniți
la teatru, cum săi vedeți? Intersecțiile adună
oameni iubitori de viață, care e un teatru trist. Dacă
BITEI, ediția a 8a, are genericul Intersecții,
prima (intersecție) sa produs sâmbătă seara,
pe scena Teatrului Național. Lam auzit
pe Petru Vutcarău, directorul Teatrului «Eugene Ionesco»
și al BITEI, declarând: «În cele 9 zile, pe scenele
și străzile Chișinăului se vor intersecta diferite culturi,
naționalități, tradiții, genuri de artă scenică, talente, viziuni
estetice, pasiuni, se vor intersecta oameni». Se întâmplă
în orașul nostru, pe viu și pe adevărat, suntem
martorii unei sărbători care a invadat bd. Ștefan cel Mare
la intersecție cu alte străzi și stradele ale urbei parfumate
cu iasomie și salcâm. Marți seara a fost și mai
și, Liliac persan cu Lia Ahedjacova.
I.2. Oameni. A doua intersecție ar fi cei
vreo 300 de oameni de cultură din România, Ucraina Japonia,
Rusia, Spania, Polonia, Croația, Franța, Irlanda, India, Turcia, care
sau întâlnit la Chișinău. Am provocat
câțiva oaspeți, adresândule o întrebare banală:
«Cum vi se pare Chișinăul?». «Minunat! Wonderful!»,
au răspuns. Intersecții blocate, aglomerate, încinse în culori
aprinse și mai stinse. Deja sau dat câteva spectacole
bune, foarte bune: Kyiv ModernBallet, coregrafie Radu Poclitaru,
Elisabeta, cu Ala Menșicov și Doriana Talmazan, Liliacul persan,
cu Lia Ahedjacova
Sărbătoarea continuă azi, mâine, sâmbătă
și duminică. Mergeți la teatru, poate prindeți Alb pe alb
sau Minunata călătorie a urșilor panda, Salonul 6 sau Căsătorie
cu dea sila. Aveți grijă să nu întârziați
la Parfum de Malaga. Se anunță o realizare excepțională.
I.3. Sub patronaj de Guvern. La a 3a
intersecție mam poticnit, iar poticneala mia
dat febră. Din acest an, Festivalul se desfășoară sub patronajul
Guvernului, fiind recunoscut drept «eveniment de importanță
majoră». Ministrul Culturii și Turismului, Artur Cozma, a remarcat
că «a fost o decizie inspirată și fericită
de a avansa statutul festivalului la nivel național,
alături de cele două festivaluri tradițional patronate de Guvern
«Mărțișor» și «Invită Maria Bieșu». Aceleași
fraze, ministrul lea rostit și la deschiderea
festivalului de film documentar Cronograf«. Cuvânt în cuvânt.
Picupul, acul și discul cu defect! Hâș,hâș,hâș
Aș vrea
să vorbim aici și acum despre artiști și putere, creatori
și rezistență, verticalitate și bani. Despre modalitatea de corupere
de către actuala guvernare, până și a celor mai mari
artiști, precum Petru Vutcărău. Omul care a creat cel mai valoros
teatru din RM! Unic, deocamdată. Acceptând colaborarea, căzut sub
patronajul guvernării, Petru sa gândit poate
la cât a suferit altădată, când Teatrul «Ionesco»
nu era agreat de guvernanți, nu avea sediu și bani,
când actori talentați se zbăteau în sărăcie sau părăseau teatrul.
Probabil a vrut să scoată colegii din umilință. Poate fi că Petru
este un bun creștin și uită, iartă, lasă
Dar, vorba
lui P.V. «vorbe», «vorbe», «vorbe».
«Nici alții nu au neglijat puterea, Salvador Dali, Paul
Sartre, Leonardo Da Vinci», mă dumerește un expert
în biografii celebre. O fi, dar ce mă fac eu dacă
«patronajul» mia dat febră la inimă.
Febra mia dat frisoane și am halucinații:
văd o singură culoare, roșie, oameni gârboviți cu un singur
chip. Seamănă cu Poligraf Șarikov, iar Filip Filipovici Preobrajenskii
apare la Intersecție 3 șimi șoptește
«tranziția, tranziția». Să fie tranziția un experiment
de mutilare ce amputează verticalitatea?!
I.4. Eugen Ionesco: Întreaga sa operă poate
fi considerată ca un efort original și reușit de a desprinde
din banalitatea contingentului sensul tragic și absurd al existenței,
fatalitatea morții, splendoarea și neantul condiției umane.
I.5. Alte. Luni, pe holul «Teatrului
Cehov», a avut loc lansarea cărții «Dramaturgie basarabeană
contemporană», o antologie de Florica Ichim, Andreea
Dumitru, Oana Borș.
Antonina Sarbu