Nr. 181 (29 mai 2008)


 Editorial

Intersectii: «sensul tragic si absurd al existentei»
Intersectie 1. Eveniment. La 24 mai—1 iunie, la Chisinău, se desfăsoară cea de–a 8–a editie a Festivalului International al Artelor Scenice BITEI 2008 cu genericul «Intersectii». Continuare 

Ofiterii
La Ziarul de Gardă, săptămâna curentă a fost una cu… ofiteri. Mai întâi luni, doi colegi de-ai nostri au fost retinuti si intimidati în zona Serviciului de Informatii si Securitate. Continuare 

Intersecții: «sensul tragic și absurd al existenței»

Intersecție 1. Eveniment. La 24 mai—1 iunie, la Chișinău, se desfășoară cea de–a 8–a ediție a Festivalului Internațional al Artelor Scenice BITEI 2008 cu genericul «Intersecții». Participă 27 de colective artistice din 12 țări. Evenimentul adună oameni pasionați de teatru. I–ați văzut pe pragul edificiilor teatrale așteptând nerăbdători? Dacă nu veniți la teatru, cum să–i vedeți? Intersecțiile adună oameni iubitori de viață, care e un teatru trist. Dacă BITEI, ediția a 8–a, are genericul Intersecții, prima (intersecție) s–a produs sâmbătă seara, pe scena Teatrului Național. L–am auzit pe Petru Vutcarău, directorul Teatrului «Eugene Ionesco» și al BITEI, declarând: «În cele 9 zile, pe scenele și străzile Chișinăului se vor intersecta diferite culturi, naționalități, tradiții, genuri de artă scenică, talente, viziuni estetice, pasiuni, se vor intersecta oameni». Se întâmplă în orașul nostru, pe viu și pe adevărat, suntem martorii unei sărbători care a invadat bd. Ștefan cel Mare la intersecție cu alte străzi și stradele ale urbei parfumate cu iasomie și salcâm. Marți seara a fost și mai și, Liliac persan cu Lia Ahedjacova.

I.2.  Oameni. A doua intersecție ar fi cei vreo 300 de oameni de cultură din România, Ucraina Japonia, Rusia, Spania, Polonia, Croația, Franța, Irlanda, India, Turcia, care s–au întâlnit la Chișinău. Am provocat câțiva oaspeți, adresându–le o întrebare banală: «Cum vi se pare Chișinăul?». «Minunat! Wonderful!», au răspuns. Intersecții blocate, aglomerate, încinse în culori aprinse și mai stinse. Deja s–au dat câteva spectacole bune, foarte bune: Kyiv Modern–Ballet, coregrafie Radu Poclitaru, Elisabeta, cu Ala Menșicov și Doriana Talmazan, Liliacul persan, cu Lia Ahedjacova… Sărbătoarea continuă azi, mâine, sâmbătă și duminică. Mergeți la teatru, poate prindeți Alb pe alb sau Minunata călătorie a urșilor panda, Salonul 6 sau Căsătorie cu de–a sila. Aveți grijă să nu întârziați la Parfum de Malaga. Se anunță o realizare excepțională.

I.3.  Sub patronaj de Guvern. La a 3–a intersecție m–am poticnit, iar poticneala mi–a dat febră. Din acest an, Festivalul se desfășoară sub patronajul Guvernului, fiind recunoscut drept «eveniment de importanță majoră». Ministrul Culturii și Turismului, Artur Cozma, a remarcat că «a fost o decizie inspirată și fericită de a avansa statutul festivalului la nivel național, alături de cele două festivaluri tradițional patronate de Guvern «Mărțișor» și «Invită Maria Bieșu». Aceleași fraze, ministrul le–a rostit și la deschiderea festivalului de film documentar Cronograf«. Cuvânt în cuvânt. Picupul, acul și discul cu defect! Hâș,hâș,hâș… Aș vrea să vorbim aici și acum despre artiști și putere, creatori și rezistență, verticalitate și bani. Despre modalitatea de corupere de către actuala guvernare, până și a celor mai mari artiști, precum Petru Vutcărău. Omul care a creat cel mai valoros teatru din RM! Unic, deocamdată. Acceptând colaborarea, căzut sub patronajul guvernării, Petru s–a gândit poate la cât a suferit altădată, când Teatrul «Ionesco» nu era agreat de guvernanți, nu avea sediu și bani, când actori talentați se zbăteau în sărăcie sau părăseau teatrul. Probabil a vrut să scoată colegii din umilință. Poate fi că Petru este un bun creștin și uită, iartă, lasă… Dar, vorba lui P.V.  «vorbe», «vorbe», «vorbe». «Nici alții nu au neglijat puterea, Salvador Dali, Paul Sartre, Leonardo Da Vinci», mă dumerește un expert în biografii celebre. O fi, dar ce mă fac eu dacă «patronajul» mi–a dat febră la inimă. Febra mi–a dat frisoane și am halucinații: văd o singură culoare, roșie, oameni gârboviți cu un singur chip. Seamănă cu Poligraf Șarikov, iar Filip Filipovici Preobrajenskii apare la Intersecție 3 și–mi șoptește «tranziția, tranziția». Să fie tranziția un experiment de mutilare ce amputează verticalitatea?!

I.4. Eugen Ionesco: Întreaga sa operă poate fi considerată ca un efort original și reușit de a desprinde din banalitatea contingentului sensul tragic și absurd al existenței, fatalitatea morții, splendoarea și neantul condiției umane.

I.5.  Alte. Luni, pe holul «Teatrului Cehov», a avut loc lansarea cărții «Dramaturgie basarabeană contemporană», o antologie de Florica Ichim, Andreea Dumitru, Oana Borș.

Antonina Sarbu


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com