Chiar daca presedintele Vladimir Voronin crede ca proiectul de constructie a segmentului de cale ferata GiurgiulestiCahul este menit sa asigure securitatea economica a R. Moldova, locuitorii acestei zone percep proiectul drept o noua ocazie pentru spalare de bani. Mai mult decat atat, ei se considera afectati de constructia acestui tronson. Totodata, noul santier afecteaza direct rezervatia Prutul de Jos.
Daca potrivit calculelor, proiectul caii ferata GiurgiulestiCahul, cu o lungime de aproximativ 50 km, este estimat la 837 milioane lei, oamenii din comuna Manta sunt convinsi ca, pana la urma, acesta va valora dublu, adica 1 miliard 800 milioane de lei. Aceasta suma constituie o parte considerabila din bugetul de stat.
Afectati de tronson
Doar in comuna Manta, r. Cahul, 64 de proprietari de terenuri au fost nevoiti sa le cedeze in beneficiul segmentului de cale ferata GiurgiulestiCahul. In timp ce demnitarii de la Chisinau afirma ca proiectul va contribui la impulsionarea dezvoltarii socialeconomice a raioanelor de sud, primarul de Manta, Ion Neagu, argumenteaza ca aceasta comuna este prejudiciata in mod direct de constructia caii ferate.
«Cetatenilor de aici li
Cea mai mare parte a locuitorilor care urmau
«Vse govoreat» la Moscova
In schimbul lotului, lui Ion Vasilache
Potrivit proiectului caii ferate, trenul urmeaza sa traverseze curtea familiei Onos, la o distanta de 20 metri de la casa. «Suntem de la tara, avem nevoile si greutatile noastre», spune Elena Onos, nemultumita ca trebuie sa cedeze 11 ari, din totalul de 30. Pe acest teren, familia Onos
Nici lor tren, nici mie sere!
Cum ati aflat despre constructia caii ferate?
A venit cineva cu masina si a intrat pe proprietatea noastra. Nu
Dar pentru ce suma ati fi de acord sa dati terenul?
Nici de cum pentru 14 mii. E bataie de joc! 140 de mii daca imi dau, poate ma voi gandi. Sa vina, sa vada cum se munceste la tara si cat de mult suferim atunci cand vantul distruge serele. Ce sa le las copiilor drept mostenire? Trenul? Sa isi lase lor trenul! Eu am nevoie doar de pamantul meu.
Si daca totusi vor insista sa le dati terenul?
In sera din vale am un «riceag». Sa incerce sa vina cu tractorul in gospodaria mea! Trag «riceagu»! Ori eu, ori ei Nici lor tren, nici mie sere!
Femeia spune ca au mai venit si alti functionari, tot de la Chisinau, incercand sa o convinga. «Poate ne considera tarani, dar noi nu suntem prosti», spune suparata matusa Elena. «Daca merg la vecin si ii propun zece lei pentru o oaie, sigur ca ma va crede nebuna.
In cazul in care va ceda, o alta bataie de cap a familiei Onos va fi distanta prea mica de la calea ferata la casa. «Cine o
Pentru constructia caii ferate, va fi distrusa si fantana
din mahala. Vecinii
Ultimul cuvant a Elenei Onos este: «Nu sunt de acord si gata! Sa imi dea 140 de mii de lei, nu 14 mii!»
Cale ferata pentru cetateni, nu pentru Voronin
Drept iesire din situatie in cazul celor doua familii, primarul Ion Neagu propune implicarea comisiei de evaluare a bunurilor. «Se vorbeste ca este o portiune de infrastructura importanta la nivel national», spune primarul. «Dar ar trebui sa tinem cont si de interesele cetatenilor, daca tot se zice ca aceasta constructie e pentru cetateni. Voi repeta si in continuare ca aceasta portiune de cale ferata nu se construieste pentru Voronin, ci pentru noi, cetatenii de rand. Se lauda ca se construieste calea ferata, dar aceasta ar trebui sa se ridice pentru noi, si nu pe patimile noastre.
Totodata, Ion Neagu spune ca zilnic la Primarie vin cetateni care se plang ca peretii caselor se fisureaza din cauza masinilor mari. «Nici drumurile nu se repara, chiar daca declara ministrul Vasile Ursu, si nici nu suntem siguri de beneficiul pe care il va aduce calea ferata».
Totodata, Neagu sustine ca ar fi fost mult mai eficient sa se repare drumurile, la nivel european, decat investitiile sa se foloseasca pentru calea ferata. «Drumurile bune ar aduce venituri mult mai mari!»
Primarul explica in mod repetat ca, odata cu dezvoltarea infrastructurii, sunt necesare investitii in sfera socialeconomica. «In aceste circumstante ar trebui creat si un plan de dezvoltare al infrastructurii locale a satelor din Lunca Prutului», spune Neagu. «Aceasta cale ferata trebuie integrata echitabil. Ar trebui sa facem niste cai de acces la calea ferata si investitii in sfera socialeconomica. Oamenii trebuie sa ramana multumiti ca au beneficiat de careva proiecte. De exemplu, ca au fost conectati la conductele de apa, sau ca a fost reparata gradinita care, in Manta, fiind din 1970, este in dezastru. Cu aceasta propunere am apelat si la presedintele raionului, iar presedintele raionului a mers la Vladimir Voronin pentru a cere alocatii. Presedintele raionului a convenit cu Voronin ca acesti bani vor fi acordati.
Vectorul european si calea ferata sovietica
Oamenii din sat spun ca in zona munceste o echipa de a lui
Oleg Voronin. Acestia au masini noi, de parca ar fi scoase
din cutie. «Lucreaza si valorifica banii lui
La Ministerul Transporturilor si Gospodariei Drumurilor am fost informati ca, intradevar, acartamentul tronsonului va fi de 1520 mm, corespunzator celui obisnuit din R. Moldova. Nici viteza cu care se va deplasa trenul nu va iesi din normele locale. Totodata, acest segment va face conexiuni doar cu localitatile de sud: Cahul, Crihana Veche, Pascani, Manta, Vadul lui Isac, Colibas, Branza, Valeni, Slobozia Mare, Chislita Prut, Giurgiulesti, localitati invecinate.
Moldova datoare cu 400 m de la Giurgiulesti
Totodata, presedintele Ucrainei, Victor Iuscenco, a cerut recent revizuirea de urgenta a acordului semnat cu R. Moldova, in anul 1999, prin care Kievul a oferit Chisinaului o parte din teritoriul ucrainean in lunca de jos a raului Dunarea, pentru ca Moldova sa construiasca un terminal petrolier si un port de pasageri la Giurgiulesti si sa obtina iesire la mare.
R. Moldova a primit un sector de mal al Dunarii, cu lungimea de 400 m, in locul de varsare a Prutului, oferind in schimb 7,8 km de drum auto in preajma satului Palanca, care leaga Odesa de portul Reni, precum si o parte din proprietate la Basarabeasca. Autoritatile de la Odesa si Ministerul Ecologiei al Ucrainei sustin ca Terminalul petrolier perecliteaza situatia ecologica in delta Dunarii. In timpul vizitei in regiunea Odesa, la 6 noiembrie curent, Iuscenco a spus ca R. Moldova nu isi onoreaza angajamentele, nici macar pe cele asumate prin acordul din 1999, ca Ucraina va controla minutios activitatea terminalului din Giurgiulesti, astfel ca aceasta sa nu contravina legilor ucrainene in domeniul ecologiei.
Rezervatie in pericol
Calea ferata urmeaza sa treaca direct prin rezervatia stiintifica Prutul de Jos, creata prin Hotararea Guvernului din 23 aprilie 1991, cu scopul de a ocroti flora si fauna din lacul Beleu si a luncilor inundabile din imprejurimile lui. Astfel constructia tronsonului intra in conflict si cu diverse conventii europene cu privire la ecosistem semnate de R. Moldova. Fauna rezervatiei ese reprezenata de circa 198 specii de animale, dintre care pasarile constitue circa 140 de specii. Rezervatia fiind situata aproximativ la paralela de 450 latitudine nordica, deci la jumatatea distantei dintre ecuator si polul nord, reprezinta un loc important de pasaj pentru pasarile migratoare. Dintre pasarile rare pot fi intilnite egreta, lebada, lopatarul, pelicanil,
Alecu Renita spune ca Miscarea Ecologista din Moldova opteaza pentru un alt proiect, prin regiunea Etulia, un segment mult mai scurt de cale ferata si mai putin costisitor. «Acesta ar costa mult mai putin si nu ar intra in conflict cu diverse conventii internationale», afirma presedintele Miscarii. Potrivit organizatiilor de mediu, clopotele trebuiau batute in primul rand de catre Academia de Stiinte din Moldova, consultant stiintific al autoritatilor publice ale R. Moldova. Intrebat despre impactul ecologic al proiectului, Andrei Munteanu, directorul Institutului de Zoologie a raspuns: «Nu am fost si nu stiu!» Cel care a fost in zona de sud din cadrul acestui institut este Anatol Savin, seful de laborator vertebrate terestre. «Calea ferata nu poate sa nu aiba un impact negativ asupra faunei», a spus acesta dupa vizita sa in rezervatia Prutul de Jos. El mai precizeaza ca autoritatilor
Anastasia NANI
Opinii |
Un «megaproiect» pentru «spalare» de bani
Mihai Roscovan, director Business Consulting Institute Constructia tronsonul feroviar CahulGiurgulesti, lansata in primavara acestui an, nu reprezinta o prioritate strategica pentru R. Moldova. Proiectul nu se regaseste in documentele strategice aprobate de Guvern (de exemplu, SCERS, «Conceptia privind crearea si dezvoltarea retelei nationale a coridoarelor internationale de transport» (HG 365 din 28.03.2005), Planul de Actiuni Proiectul a demarat in lipsa unui studiu de fezabiltate, bazat pe o analiza costbeneficiu, iar costurile proiectului, estimate la peste 50 mil. euro, nu se vor recupera vreodata. Totodata, prin finantarea acestui proiect vor fi sustrase sume enorme bugetare de la alte proiecte importante, inclusiv pentru reabilitarea retelei cailor ferate, aflata in prezent Totodata, proiectul a demarat in lipsa unui studiu de impact asupra mediului, ceea ce poate aduce pagube irecuperabile rezervatiei naturale «Lunca Prutului Inferior», generand conflicte cu vecinii Romania si Ucraina. Proiectul a fost initiat |