Nr. 150 (11 octombrie 2007)


Ce ascunde portalul web al Guvernului?

Principiile guvernarii electronice:

  • transparenta si parteneriat — discutarea tuturor problemelor in mod public, cu luarea in considerare a ideilor si propunerilor tuturor partilor implicate;
  • accesibilitate a informatiei — respectarea dreptului fundamental al cetateanului de a avea acces la informatiile oficiale;
  • orientare sociala — realizarea masurilor principale cu luarea in considerare a intereselor cetatenilor.

In ultimii ani autoritatile R.Moldova au elaborat mai multe acte prin care declara ca este pe cale de a implementa cu succes principiile Guvernarii Electronice.

In mileniul comunicarii globale prin Internet, Guvernarea electronica este tot atat de indispensabila ca si posta electronica sau magazinele on–line. Prin internet primim flori, bani, pizza, bucurii, tristeti, cu ajutorul retelei globale oamenii se imbogatesc sau falimenteaza, prin internet se leaga casnicii, se intenteaza divorturi, se construiesc concerne — toate virtuale.

Administrarea publica nu poate lipsi din viata virtuala a cetatenilor, astfel incat in prezent absolut toate Guvernele lumii si–au creat pagini web. Si autoritatile publice centrale au inaugurat portaluri care sa le reprezinte: www.gov.md — care contine adresele electronice ale tuturor ministerelor, www.president.md — care ne explica foarte multe despre institutia prezidentiala, www.parlament.md — care prezinta legislativul.

Toate aceste pagini web nu au fost create intamplator, ci in baza decretului presedintelui Voronin «Privind edificarea societatii informationale in Republica Moldova» din 19 martie 2004, a Comisia Nationale pentru Edificarea Societatii Informationale in Republica Moldova si a Strategiei Nationale cu acelasi nume.

«Presedintele Republicii Moldova d e c r e t e a z a:

Edificarea societatii informationale in Republica Moldova se declara drept una din prioritatile nationale.»

Paginile web au impanzit reteaua md, astefl incat nu doar ministerele si primele 3 puteri in stat au portaluri virtuale, ci si Curtea de Conturi, Curtea Suprema de Justitie, precum si unele directii guvernamentale. Intre timp, Guvernul, cu asistenta PNUD Moldova a lansat si portalul e–moldova.md , care ne explica totul despre principiile guvernarii electronice.

De acolo aflam ca «Guvernarea electronica reprezinta modalitatea de aplicare si utilizare a tehnologiilor informationale si de comunicatii in scopul de a asigura accesul la informatie si de a presta servicii publice in regim interactiv.»

Dar se pare ca aceasta «prioritate nationala» este inteleasa eronat de catre guvernantii moldoveni. Paginile web oficiale sunt pline de secrete, accesul la multe acte necesare oamenilor este restrictionat, in timp ce spatiul informational este ghiftuit cu produse care lauda, promoveaza sau chiar ridica in slavi ministrii de la Chisinau.

GOV.MD

Pagina electronica a Guvernului e diversa si, la prima vedere, simplu de utilizat. Pe aceasta pagina aflam biografia primministrului, premiile si distinctiile pe care le are, imagini foto din cadrul diferitor evenimente la care a participat.

Cetateanul de rand din cea mai saraca tara din Europa vrea sa stie in fond, ce se face cu banii publici si cine si ce face sa ii gestioneze mai cumpatat.

Pe gov.md insa nu vom gasi nici care este salariul premierului, a celorlalti ministri, lipsesc cu desavarsire declaratiile de avere ale oricarui functionar public, lipsesc explicatii despre ce bunuri se procura anual pentru cladirea Guvernului, cate si ce fel de automobile sunt parcate in garajul executivului, unde isi petrec guvernantii vacantele, ce firme au, se se face cu ajutoarele umanitare. Poate ca la aceste intrebari exista doar raspunsuri pozitive, dar odata ce nu sunt accesibile publicului — fiecare este in drept sa gandeasca ca poate e ceva de ascuns.

Or, pe acest site sunt plasate in exclusivitate acte care vizeaza doar pozitiv activitatea sefilor din Guvern, si sunt tainuite categoric actele Curtii de Conturi in care sunt prezentate incalcarile stabilite la gestionarea banilor publici de catre Cancelaria de stat. Desigur ca nu exista nici referionte la articolele din presa care analizeaza critic activitatea administratiei publice centrale.

Mai nou, Guvernul a instaurat rubrica «secrete» pe web. La rubrica «Sedinte de Guvern sunt plasate doar agendele pe zile ale intrunirilor membrilor executivului, in proiect. Iata ca pe «ORDINEA DE ZI A SEDINTEI GUVERNULUI (10 octombrie 2007, ora 15.00), la pozitia 19 sunt este scris «Secrete». La fel si in ORDINEA DE ZI A SEDINTEI GUVERNULUI (3 octombrie 2007), la pozitia 24.

Nu mai are rost sa spunem ca hotararile Guvernului nu sunt publicate pe acest site dupa ce sunt aprobate, iar daca sunt publicate ulterior, lipsesc cu desavarsire anexele, din care am putea afla cati bani au fost distribuiti cui si pentru ce. Mentionam doar ca si la rubrica «Agenda Prim–ministrului» agendele sunt publicate de 2–3 ori pe luna, desi cunoastem ca premierul frecventeazi locul de munca in fiecare zi.

PARLAMENT.md

Slugile Poporului sunt cele mai anonime dintre toti functionarii de stat. De la primii pasi facuti pe pagina web a Legislativului iti dai seama ca Guvernarea telefonica a omorat–o pe cea electronica din fasa. Cladirea Parlamentului, inteasata de telefoane in lumea reala, prezinta cea mai mare zgarcenie cand sa preinte numerele de telefon ale vre+unui deputat, fie el si presedinte de comisie, de fractiune, sau chiar de Parlament. Vizitati www.parlament.md si faceti click pe oricare dintre fisierele de la rubrica «Structura». Veti descoperi «Conducerea Parlamentului», «Biroul permanent», «Fractiunile parlamentare», «Comisiile permanente», «Comisii speciale», «Deputatii» — doar nume si functii, fara nici un fel de biografii dar mite declaratii pe venituri sau firme aflate in posesie. Nici macar poze nu exista, cu excepti a trei prime persoane in legislative.

Nici la rubrica «Aparatul Parlamentului» nu avem noroc sa aflam mai multe. Ni se spune doar ca «Organizarea si dirijarea activitatii intregului Aparat al Parlamentului Republicii Moldova este asigurata de Directorul General», iar la rubrica «Director general» ni se spune «URSACHE Eugenia — referent» si atat, nici tu nr. de telefon, nici adresa electronica, nici adresa geografica, nici fax, nici mobil, nici numar de birou.«

Se stie deja ca fractiunile comunista si cea PPCD au votat pentru stoparea transmisiunii in direct a sedintelor legislativului. Existap pe site stenogramele, dar acestea sunt publicate cu intarziere de cateva saptamani. Ceea ce se publica la timp si deplin sunt unele cuvantari ale lui Marian Lupu.

rapc.gov.md

P.S.  De ce au jurnalistii nevoie de transparenta?

«Majoritatea Guvernului trebuie sa trateze jurnalistii drept parteneri valorosi si nu adversari, altfel vom avea probabil probleme»

Dat fiind faptul ca mass–media este un mijloc atit de puternic pentru diseminarea informatiei si conturarea opiniilor despre Reforma Administratiei Publice Centrale, jurnalistii si editorii constituie factori interesati foarte pretiosi. Asigurarea dialogului consistent cu publicul in mass–media si progresul inregistrat in procesul implementarii este extrem de important. Vom face aceasta prin cultivarea relatiilor constructive, simbiotice cu jurnalistii si editorii, cit si prin initierea si mentinerea unei prezente permanente in rubricile, editorialele din presa, precum si participarii in emisiunile radio si TV.

Mai presus de toate, relatiile cu mass–media sint niste relatii umane, care sint mai eficiente pentru crearea unei atmosfere transparente si de incredere. Majoritatea Guvernului trebuie sa trateze jurnalistii drept parteneri valorosi si nu adversari, altfel vom avea probabil probleme. Din pacate, reporterii deseori sint mai putin interesati de reformele Guvernului decat de controversele si dificultatile care ii inconjoara, ceea ce necesita mai putine eforturi.

(Extras din «Reforma administratiei publice centrale in Republica Moldova», «Conceptia de Comunicare»)


Sondaj    
Cat de utila este informatia de pe site–ul Guvernului in activitatea unui jurnalist?

Petru Bogatu, editorialist, Jurnal de Chisinau
Site–ul Guvernuilui nu insufla incredere, deaoarece nu este interactiv. Informatia afisata pe pagina electronica a Guvernului nu este altceva decat o propaganda. Accesand un site, utilizatorul are nevoie nu doar de informatie, dar si de a–si exprima opinia asupra acestei informatii. Cetateanul vrea sa fie auzit si site–ul Guvernului ar trebui sa faciliteze aceasta necesitate. Trebuie sa existe un dialog intre cetateni si putere, lucru care nu–l asigura nici un site al oficialitatilor, care sunt niste instrumente banale de propagare a intereselor acestora.

Valeriu Saharneanu, presedintele UJM
Informatia despre activitatea autoritatilor publice locale o poti gasi pe site–urile altor tari numai nu pe site–urile de la noi, pe care este plasata doar 15% din informatia de care ar avea nevoie un utilizator. Respectiv, am putea spune ca organele de stat sunt transparente doar in proportie de 15 %, in rest, informatia nu este difuzata pentru publicul larg. Site–ul Guvernului ar trebui sa cuprinda cele mai noi hotarari ale acestui organ statal, ordinea de zi a sedintelor, planul de activitate a Guvernului, schimbarile de cadre, rapoartele, fiecare minister trebuie sa aiba locul sau pe site. Toata aceasta informatie lipseste pe site–ul Guvernului care este facut doar pentru a bifa ca exista.

Ana Meleca, sef de sectie la ziarul «Nezavisimaia Moldova»
Desi nu mai suntem in posesia Guvernului, prelungim sa oferim cititorului nostru informatie despre activitatea acestui organ statal. Nu pot sa afirm ca gasesc tot timpul informatia de care am nevoie pe site–ul Guvernului, dar exista serviciul de presa la care poate apela orice jurnalist, lucru pe care nu–l poate face un cetatian de rand.

Victoria Dumbrava, redactor, portalul de stiri UNIMEDIA.md
Fata de anii precedenti, e adevarat, sunt unele schimbari. Guvernul, Parlamentul, Presedentia, orice minsiter isi are pagina sa electronica. Dar trebuie vazuta si analizata finalitatea acestora. Nu poti gasi informatii de ultima ora ce tin de activitatea acestor institutii publice, pe site–urile lor. Un simplu exemplu: ultima stenograma a sedintelor Parlamentului, afisata pe www.parlament.md, dateaza cu 27 iulie. Stenogramele sedintelor din 4 si 5 octombrie nu se gasesc aici. Avantajul cel mare al online–lui este operativitatea difuzarii. Se pare ca oficialii nostri nu au constientizat inca acest fapt.


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com