In toti anii de la proclamarea independentei, puterea niciodata nu sia permis sa desconsidere electoratul atat de mult, precum o face in alegerile locale din acest an. Gestul comunistilor este sfidator. In cazul Chisinaului, acest comportament urca de la Iordan si pana la Lupu. Desi, pana nu demult, ii deosebeau niste diferente aparente, uite ca electorala2007 scoate diferentele dintre ei si ii egaleaza. In timp ce Iordan, impopotonat si lustruit pe din afara ca o papusa "barbi", incearca sa se identifice cu "marii primari" ai "marilor capitate ale lumii" (operand cu o fotografie de pe mobilul edilului Moscovei Iu. Lujkov), M. Lupu, in pretinsa sa maniera de dambovitean cultivat, incearca sa ne "convinga", din clipurile televizate cu Iordan, ca "acesta a reusit sa faca la Primarie in doua luni, cat altii nu au facut in 15". Totui adevarat, cu singura precizare pe care, in locul presedintelui Lupu, o fac consilierii necomunisti din Consiliul municipal Chisinau, potrivit carora, pe parcursul ultimilor doi ani, in care V. Iordan a fost consilier municipal, viceprimar si primar general interimar, bugetul municipal a fost prejudiciat de circa 100 milioane de lei. De ce oare atat de mari diferentele in aprecierea lui Iordan? Si cum sa catalogam fabulatiile speakerului Lupu? Abuz. Presedintele Parlamentului abuzeaza de statutul sau de persoana publica si face, voluntar, transfer de influenta asupra electoratului.
In nicio campanie electorala de pana acum nu am avut o exploatare atat de masiva a tehnicilor de manipulare a opiniei publice. De ce? Este clar: guvernarea sia consumat resursele, comunistii siau epuizat cartile de joc, iar "poftele" pentru Chisinau abia incep sa vina. In 2 ani de cand Chisinaul este fara primar, Voronin a transformat Primaria untrun SRL destul de profitabil pentru el si anturajul sau, daca tinem cont ca Chisinaul este principalul centru administrativ, politic si economic, cu o pondere in bugetul national de aproape 70 la suta. Faptul ca la Chisinau campania electorala pentru Iordan o fac Lupu, Voronin, Tarlev este un act de manipulare a electoratului, pentru ca, prin lege, conducerea R. Moldova este a tuturora si, respectiv, nare dreptul sa faca imagine unui singur candidat, chiar daca acesta nu este apt sa sio faca singur.
O diversiune electorala sunt pentru aceste alegeri si partidelesatelit ale puterii. Ponderea numerica a satelitilor in peisajul electoral2007 se ridica la 50%. Desi nu e noua pentru R. Moldova, aceasta tehnica de manipulare a fost, de data aceasta, aplicata excesiv, pe o arie extrem de larga a electoratului: pe dreapta, centrudreapta, centrustanga. Miscarea este clara: dispersarea voturilor si marirea sanselor de castig pentru putere pe contul concurentilor formali.
Lucrul mai putin obisnuit si, totodata, cel mai grav care sa putut intampla in aceasta campanie electorala este manipularea alegatorilor prin sondajele de opinie.
Precedentul pe care la creat in aceasta privinta Institutul de Politici Publice este unul incalificabil. Ceea ce sia permis sa faca IPP, cu pretentie de sondaj de opinie, este o caricatura politica, deloc inofensiva si deloc intamplatoare. Altfel, cum sa faci public, in toiul campaniei electorale, un sondaj de opinie, pe care tot tu il declari foarte aproximativ (marja de eroare 8%). Daca, pana la urma, IPP a admis un rebut profesional, trebuia sal puna in masa si sa stea cuminte. Ori sa gaseasca alta motivatie banilor din proiect, pe care ia consumat. Asa cum a aparut insa, sondajul seamana mai mult a afacere comerciala si chiar a comanda politica. De unde vin comenzile politice la Chisinau, este clar pentru oricine.
Din momentul in care sirul sondajelor de opinie (toate favorabile candidatului puterii, pe care electoratul nu la vazut in nicio dezbatere publica televizata) a continuat pana cu o saptamana inainte de alegeri, ma intreb, la ce bun si cui folosesc astfel de sondaje? Care poate fi rostul unui sondaj eronat pentru alegatorul de rand, care nu este expert in materie si este deprins sa creada lucrurilor precum le aude sau le vede? Mai ales ca partidele politice, scoase in fata, au fluturat rezultatele acestui sondaj pe la toate intalnirile, tot asa cum le flutura si azi pe cele "mai noi", produse de agentii private sau de IMAS Moldova, in colaborare cu SBS "Axa". Acest fapt, alaturi de multe alte nereguli, il reclama, practic, toti concurentii electorali, cu exceptia celor favorizati de aceste sondaje. Rezultatele acestor sondaje fac mai degraba impresia unor aranjamente politice, decat a unui exercitiu de testare a opiniei publice, daca tinem cont de preferintele comunistilor pentru primele doua locuri in aceasta competitie electorala. Sondajul realizat de IMAS Moldova corespunde, din acest punct de vedere, suta la suta "asteptarilor" pe care si leau dorit comunistii inca pana la inceperea electoralei2007. De ce? Raspunsul este bine sa ramana pe seama celor vizati de aceste sondaje, in special de cel de pe urma. Ceea ce nas putea, insa, lasa neobservat aici este regretul concurentilor electorali pentru faptul ca societatea civila (cea vizata, evident), care ar trebui sa arbitreze corect si impartial o competitie electorala, se face, voluntar sau nu, complice la fraudarea ei. La Chisinau acest lucru se cheama, de la o vreme incoace, "parteneriat cu puterea".