Nr. 26 (3 februarie 2005)

 Politic

Partidul Comunist se furiseaza in spatele unei femei
Una din intalnirile electorale ale Partidului Comunistilor a avut loc luni, 30 ianuarie, in incinta Asociatiei Internationale a Transporturilor Auto din Moldova (AITA). Continuare 

Comertul (mediilor de informare) cu guvernarea
Biroul permanent al Uniunii Jurnalistilor din Moldova (UJM) a adresat un Memoriu membrilor Uniunii, societatii civile din R. Moldova s.a. Continuare 

Lucinschi si Snegur la Voronin
La apusul mandatului sau de presedinte, in plina campanie electorala, Vladimir Voronin si–a amintit de doua aniversari – ale precursorilor sai de care uitase in cei aproape patru ani de presedintie. Continuare 

Raportorii CE vad Moldova intr–un tablou negru
"Deja exista toate conditiile pentru ca situatia din Moldova sa ia o turnura negativa," — a declarat Josette Durrieu, raportoare pentru Republica Moldova din partea APCE Continuare 

Comertul (mediilor de informare) cu guvernarea

Biroul permanent al Uniunii Jurnalistilor din Moldova (UJM) a adresat un Memoriu membrilor Uniunii, societatii civile din R. Moldova, Secretarului General al Consiliului Europei, Terry Davis, presedintelui Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei, Rene van der Linden, Secretarului General al OSCE, Jan Kubis, Inaltului Reprezentant pentru Politica Externa si Securitate Comuna a Uniunii Europene, Javier Solana. Destinatarii Memoriului sunt atentionati ca guvernarea comunista fraudeaza grav alegerile prin incurajarea neimplicarii presei in campania electorala si a limitarii timpului de antena rezervat dialogului si dezbaterilor electorale.

In Memoriu se spune ca UJM, cea mai reprezentativa organizatie a jurnalistilor profesionisti din R. Moldova, urmareste cu atentie desfasurarea campaniei electorale si este ingrijorata de un sir de fenomene negative aparute in activitatea presei ca urmare a presiunilor discrete si deschise ale institutiilor statului. Aceste manipulari sunt indreptate sa asigure dominatia cvasi–totala a presei de stat, controlate de partidul de guvernamant, asupra opiniei publice, dar si sa reduca, cat mai mult posibil, impactul mass–media independente si neinregimentate politic asupra opiniei publice, implicit asupra electoratului.

Fenomenul cel mai dezastruos, manifestat in actuala campanie electorala, este refuzul deliberat al unor medii de informare, in special a celor audiovizuale, de a se implica in campania pentru alegerile parlamentare din 6 martie 2005.

Ghidate de ratiuni egoiste si conformiste, tradand interesul publicului radioascultator si telespectator, mai multe posturi de radio si de televiziune cu acoperire nationala sau locala, printre care "Pervii kanal", "Pro–TV", "Pro–FM", "TV Dixi", "Hit–FM", "Sanatatea" si altele au renuntat sa difuzeze publicitate electorala, inclusiv sa produca si sa difuzeze emisiuni de dialog si de dezbateri publice cu participarea concurentilor electorali.

Aceasta delimitare, asa–zisa benevola, de la cel mai important eveniment politic al anului este o abatere grava de la una din sarcinile si obiectivele primordiale ale mass–media: informarea publicului asupra evenimentelor de interes major din viata societatii. Or, alegerile generale sunt un act democratic la care trebuie sa participe cat mai multi membri cu drept de vot ai societatii. Ei trebuie sa se pronunte si sa decida asupra echipei politice care va conduce tara. De calitatea, competenta, moralitatea si maturitatea politica a acestei echipe depinde destinul tarii in intregime si al fiecarui cetatean in parte. Dar ca acest act decizional sa fie luat cat mai corect, este nevoie ca cetateanul sa fie informat cat mai amplu despre cei care pretind sa–si asume puterea pentru urmatorii patru ani. Aceasta misiune importanta de informare revine institutiilor mass–media, jurnalistilor.

In acest context, indemnul public al presedintelui Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA) de a nu difuza informatie electorala inseamna un act de lasitate si tradare a auditoriului in momentul cel mai oportun, iar explicatiile puerile precum ca "oamenii sunt saturati de politica" este o mostra crasa de inconstienta, o persiflare a actului democratic al alegerilor libere, corecte si transparente.

UJM constata ca manifestarile de degrevare a unor institutii de presa audiovizuala de la misiunea lor directa de informare denota ca regimul de la guvernare incearca sa–si asigure pe toate caile suprematia informationala in campania electorala prin controlul total al mediilor de stat, inclusiv al Radioteleviziunii publice, al canalului privat de televiziune "Nit", al altor posturi de radio si TV cu acoperire nationala si locala, prin reducerea la tacere partinitoare, favorabila partidei puterii, a institutiilor audiovizuale care se arata a fi vulnerabile sau lipsite de verticalitate profesionala. De asemenea, acest fenomen demonstreaza ca autoritatea cea mai corupta moral, care exercita presiuni de intimidare nemijlocit asupra mediilor de informare, este CCA, care a elaborat un regulament de reflectare a campaniei electorale in mass–media. Acest document limiteaza la maximum dialogul si dezbaterile publice la posturi de radio si televiziune si este dovada lipsei de respect al acestei institutii fata de cetatenii–electori. Este semnificativ faptul ca acest regulament a fost aprobat de catre Comisia Electorala Centrala drept varianta oficiala a Conceptiei de reflectare a campaniei electorale de catre mass–media din R. Moldova. Uniunea Jurnalistilor subliniaza, in context, ca "Teleradio–Moldova" incalca zilnic pretinsa Conceptie de reflectare a campaniei electorale, facand propaganda partidului de guvernamant. Monitorizarea procesului de reflectare a campaniei electorale in mass–media demonstreaza elocvent faptul ca guvernarea foloseste CCA in calitate de instrument de justificare a fraudelor comise de Compania "Teleradio–Moldova". Este cert si faptul ca regimul comunist, aflat la guvernare, practica cenzura mediilor de informare prin intermediul numeroaselor autoritati de reglementare, control si monitorizare, care constituie un flagel ridicat la nivel de politica de stat. Acest flagel pune sub semnul intrebarii legitimitatea alegerilor libere si transparente in R. Moldova.

In consecinta, UJM tine sa atentioneze opinia publica, organizatiile nationale si internationale de monitorizare a alegerilor, ca astfel de fenomene creeaza carente deosebit de grave in asigurarea unui discurs electoral echidistant si echitabil pentru toti concurentii electorali.

Uniunea Jurnalistilor din Moldova face apel catre profesionistii de media sa nu se lase intimidati de presiunile si amenintarile venite din partea regimului politic de la guvernare, sa se conformeze cerintelor Codului de etica profesionala a jurnalistului din R. Moldova si sa–si exercite fara ezitare misiunea de informare neingradita si plenara a opiniei publice.


Ziarul de Garda
Redactia nu poarta raspundere pentru continutul si corectitudinea anunturilor publicitare
Tel: 23-79-84, 079523593
ziaruldegarda@yahoo.com