Armele comercializate in R. Moldova sunt printre cele mai scumpe din zona. Cu toate acestea, preturile cresc in continuare din cauza taxelor suplimentare. Una dintre taxe face exploziva situatia preturilor si a atitudinii cetatenilor fata de modul in care isi procura armele. Or, taxa pentru introducerea armelor in Cadastrul de stat se colecteaza in conditii intransparente, ceea ce descurajeaza oamenii sa isi procure arme din institutii legalizate. Jumatate din armele mici pe care le poseda cetatenii R. Moldova sunt procurate ilegal.
Un sondaj efectuat pe un esantion de 547 de persoane in cadrul unui studiu cu privire la Armele Mici si Armamentele Usoare (AMAU) in R. Moldova, arata ca oamenii vor
Si asa, Moldova ramane a fi «codasa» in Europa de
Pretul armelor dublu fata de alte tari
In magazinele specializate, armele costa circa
Potrivit legislatiei, Cadastrul este menit sa supravegheze conformitatea armelor individuale cu cerintele tehnice. La modul practic, principiul de intocmire a acestuia e urmatorul: orice model nou de arma introdus in tara este supus mai intai unei expertize tehnice, prin care se stabileste daca sunt respectati parametrii legali. Bunaoara, arma nu trebuie sa depaseasca calibrul de 9 mm.
Daca e certificat pozitiv, modelul e acceptat in circuitul intern, iar informatia despre denumirea modelului, tara producatoare, fotografia color si datele tehnice este introdusa in Cadastru. Ulterior, documentul devine un instrument de lucru pentru magazinele de arme, organele administratiei de stat, persoanele fizice. Cu alte cuvinte, dupa cum se arata si in Hotararea Guvernului nr.44 din 1995 «Cadastrul constituie o enumerare sistematizata a modelelor de arme care se afla pe teritoriul republicii, cu indicarea datelor tehnice ale acestora».
Pentru acest serviciu se aplica un tarif suplimentar de la importatorii de arme. In
In realitate, dupa cum afirma operatorii de profil, nu au vazut niciodata acest document in varianta prevazuta de Lege. «Nu stim ce modele de arme au fost incluse in Cadastru. Putem achita de
Exista. Sub forma unor liste simplificate
Victor Cojocari, fost expert in certificarea armelor in cadrul Centrului pentru Supravegherea Tehnica a Armamentului, institutie responsabila de gestionarea Cadastrului in perioada
Potrivit lui, Cadastrul a aparut initial sub forma unor liste simplificate, publicate gratis prin Hotararea de Guvern, care prevedea ca «lista se considera o editie oficiala pana la editarea Cadastrului de stat al armelor». Prima editie a Cadastrului trebuia sa apara in 2001. Taxele percepute de la magazinele de arme erau si sunt destinate publicarii electronice sau tiparite a Cadastrului cu informatii detaliate despre arme. «Acest document nu a fost publicat niciodata, in varianta legala,
Noua Lege a armelor nu «sacrifica» Cadastrul
«Logica, in acest caz, afirma expertul Victor Cojocari, este ca, in continuare, taxa pentru introducerea armelor in Cadastru sa fie exclusa». Cu atat mai mult ca informatia care, de jure, ar trebui sa fie inclusa in Cadastru, se regaseste in mare parte in Registrul de Stat al armelor, gestionat de MAI. Diferenta dintre Cadastru si Registru e ca primul include doar modele noi de arme si este in atributia SSM, iar al doilea contine toate armele importate
Victor Cojocari sustine ca a abordat problema in 2007, cand a adresat scrisori la Guvern si Parlament. Atunci i
In asteptarea «primei ocazii»
Intre timp, oficialii implicati in gestionarea problemei par
Cat priveste vizualizarea reala a unei operatiuni de introducere a unui model de arma sau cartus in Cadastru, «vom fi informati». Asta deoarece, «accesul la informatia din Cadastru era asigurat prin intermediul paginii WEB a IS "Centrul National pentru Omologarea Armelor si Munitiilor" (CNOAM) care a fost lichidat, fiind lichidata si pagina WEB. "In prezent, se finalizeaza crearea paginii WEB a CTSIC in care va fi amplasata si informatia despre Cadastru. Veti fi informati suplimentar», se arata in scrisoare.
CTSIC, pare sa nu cunoasca nimic despre aceste atributii. Contactat telefonic, Anton Victor, expert la Centru,
Irina LIPCANU
Acest articol apare cu sustinerea programului Consolidarea Capacitatii de Monitoring a Societatii Civile in R. Moldova (CCMSCM), finantat de Guvernul SUA prin intermediul Corporatiei Provocarile Mileniului si administrat de Agentia SUA pentru Dezvoltare Internationala (USAID). CCMSCM este implementat de Academia pentru Dezvoltare Educationala (AED), cu suportul tehnic din partea Consiliului pentru Cercetari si Schimburi Internationale (IREX). Opiniile exprimate in material apartin autorului si nu reflecta neaparat punctele de vedere ale USAID, AED sau IREX.