Nr. 171 (13 martie 2008)


 Politic

Declaratia de independenta uitata de presedinte
MAE afirma ca la baza reglementarii pasnice si echitabile a diferendului transnistrean trebuie sa stea principii precum retragerea neconditionata si completa a efectivului militar si a arsenalului Federatiei Ruse din R. Moldova Continuare 

Avionul ER–75929 din Moldova — si automatele AK–47. Studiu de caz.
La fel ca si oamenii, avioanele, au zi de nastere si acte de inregistrare. La fel ca si oamenii, avioanele au reputatie indoielnica sau stralucita. Continuare 

Libertati incarcate de stalinism si autocenzura
Departamentul de Stat al SUA a facut marti public Raportul Global cu privire la Drepturile Omului. Continuare 

Sacrificarea servilor
In ultimele saptamani, mai multi demnitari au simtit sabia lui Damocles de asupra capului. Printre acestea, Alexei Tulbure, Ghenadie Abaschin, Stanislav Gordea, Vladimir Molojen, persoane foarte apropiate presedintelui Voronin si familiei acestuia. Continuare 

Lantul slabiciunilor
Continuare 

Avionul ER–75929 din Moldova — si automatele AK–47. Studiu de caz.

La fel ca si oamenii, avioanele, au zi de nastere si acte de inregistrare. La fel ca si oamenii, avioanele au reputatie indoielnica sau stralucita. Exista si avioane criminale, date in cautare internationala pentru participare in actiuni contra omenirii. Avionul cu numarul de inmatriculare ER–75929, inregistrat in R. Moldova, este acum pe lista neagra a multor state: cel mai vestit vanzator de arme, ofiterul KGB, Victor But, a folosit aceasta nava pentru transportarea ilegala de arme. Rapoartele ONU prezinta traseele acestei nave in anexe separate, ca pe un studiu de caz.

ER–75929 este o nava de productie sovietica, tip Iliushin, care apartine unei companii avia de la noi. Desi se pare ca a fost folosita deseori in scopuri nobile, cum ar fi transportarea unor echipe sportive sau a unor incarcaturi umanitare, totusi numele acestei nave — ER–75929 a adus o trista faima R. Moldova.

Incepand cu 2001, ER–75929, alaturi de numele «Victor But» si «Moldova», apar cu regularitate in rapoartele ONU, ale «Amnesty International» si ale multor organizatii internationale care se ocupa de combaterea terorismului, a proliferarii armelor, a razboaielor.

Raportul Consiliului de Securitate al ONU, emis in 2001, prezinta intr–o anexa speciala, studiul de caz «Aeronava Iliushin ER–75929 si automatele AK–47», in care prezinta date despre faptul cum a fost exploatat acest avion pentru incarcaturi armate ilegale. In acelasi raport, un capitol aparte este dedicat celui mai vestit dealer de arme si este intitulat «Victor But fuge de justitie».

Alte zeci de articole publicate in cele mai importante ziare ale lumii au explicat acelasi fenomen. «Avionul sau (al lui Victor But, n.r.) cu numarul de inregistrare din Moldova ER–75929, a fost folosit pentru transportarea armelor refuzate de Uganda», transmite Einnews.com Referindu–se la un articol publicat recent in ziarul britanic «The guardian», unul dintre cititori releva ca aeronava Moldova ER–75929 a operat 73 de zboruri de pe aeroportul Otopeni, transportand arme catre Africa.

Pe durata activitatii sale Victor But a utilizat 60 de aeronave pentru zboruri in Bagdad. Presa spune ca el a asigurat cu arme atat talibanii, cat si fortele din nord din Afganistan. Despre el se spune ca a vandut arme in razboaiele balcanice si in cele africane, precum si in conflictele sud–americane. Presedintele SUA a facut publica recent o lista neagra a dealerilor cu arme, pe care figura si But.

Autoritatile SUA il critica pe But, in special pentru faptul ca acesta a asigurat cu arme «rebelii marxisti» din Columbia.

Ziarul de Garda a scris de nenumarate ori despre implicatiile lui But in viata aviatica de la Chisinau, unde a avut relatii cu vreo 7 firme aeronautice. Una dintre ele, «Aerocom», este acuzata de spalare de bani prin participarea la razboiul din Irak. Aceasta firma este acuzata de parteneriat cu Victor But in rapoartele ONU, ale «Amnesty International», ale Departamentului de Stat al SUA si ale Departamentului Apararii al Marii Britanii, de participare ilegala in diferite operatiuni militare. Ziarul irlandez «Irish Eco» a aratat direct la conexiunile moldovenesti ale lui But, scriind ca el «a avut legatura si cu vanzarile de arme pentru talibani, dadacele Al–Qaeda din Afganistanul de pana la 9/11.  Mai nou, el are un business cu zboruri in Irak, in aparenta pe banii unor firme care au contracte cu Departamentul Apararii al SUA, printr–o firma numita »Aerocom«.

Si fostul reporter de investigatii al «Washington Post», Douglas Farah, a scris mai multe articole despre conexiunile dintre firma moldoveneasca «Aerocom», agentul But si contractele Pentagonului in Irak.

Potrivit ONU, «" Aerocom" a fost implicata in vanzarea ilegala a 6 mii de pistoale automat, 4500 de grenade, 350 lansatoare de mine, 7500 mine si milioane de alte munitii in pofida embargoului impus de ONU».

Amintim ca persoane care sunt actionari ai acestei firme din R. Moldova, sunt implicate si in preluarea unui pachet important de actiuni la «Victoriabank». Aceste firme l–au imputernicit pe Vladimir Plahotniuc, director «Petrom Moldova», ajuns sa detina astfel o pozitie foarte inalta in conducerea acestei banci.

La 6 martie 2008, Victor But a fost arestat in Bangkok, Tailanda. El spune ca se afla acolo in vacanta, iar autoritatile il acuza de vanzare de arme.

In timp ce SUA solicita extradarea acestuia, legea Tailandeza prevede ca persoanele acuzate de terorism international sunt judecate in aceasta tara. But este detinut intr–o faimoasa inchisoare tailandeza, supranunita «Bangkok Hilton». El este deja protagonistul unui roman si a unul lungmetraj despre «vanzatorii de moarte».

Siteurile www.airlines.net, www.planepitures.net, www.myaviation.net, jetphotos.net publica poze ale aeronavei ER–75929, cele mai recente datand cu 2006—2007, nava cu acest numar fiind surprinsa pe Aeroportul din Marculesti, fapt care denota ca acest Iliushin exista.

Am solicitat Administratia de Stat a Aviatiei Civile (ASAC) sa ne spuna in ce activitati este antrenata aeronava Iliushin cu numarul de inregistrare ER–75929. Ala Bardar de la Biroul de presa a notat intrebarile noastre si a promis ca revine imediat. La apelul nostru repetat anticamera ne–a spus ca Ala e la sef, la sedinta si ca ii va transmite sa ne contacteze. La urmatorul apel Carolina Corotaghin, ne–a spus ca Ala, colega ei, e plecata acasa, desi mai era o ora pana la finele zilei de munca. La al 21–lea apel, anticamera a reusit sa ne faca legatura cu Iurie Zidu, vicedirector ASAC. Zidu ne–a intrebat de ce ne intereseaza anume aceasta aeronava, adaugand «Sviazano s Butom, cito li?». Apoi ne–a spus ca aceasta aeronava exista si este in posesia Ministerului Apararii al Republicii Moldova.

Alina RADU


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com