Proces de judecata cu frana si ambreiaj
Dupa ce mai bine de zece ani sau crezut proprietarii unui atelier auto, cativa oameni din Balti au ajuns fara afacere si fara un loc stabil de munca. Asta pentru ca businessul lor era profitabil, deci si atragator pentru altii.
Constantin
Stepanov, de 52 de ani, sustine ca, dupa
1989, impreuna cu alti cativa prieteni au infiintat cooperativa
«Rihtovscic».
Conform procesuluiverbal nr. 1 din 21 noiembrie 1989, cooperativa a fost constituita de Constantin Josan, ales presedinte de catre fiul acestuia, Vladimir Josan, dar si de Constantin Stepanov, Nicolae Gligor si altii.
La 12.04.1990, a fost adoptata hotararea executivului orasenesc Balti privind fondarea cooperativei «Rihtovscic» si inregistrarea statutului acesteia. La 11 octombrie 1990, prin hotararea Comitetului Executiv Balti, cooperativei i sa permis proiectarea constructiei atelierului pentru reparatia automobilelor. In urmatorii ani, atelierul a fost construit si inzestrat cu utilaj si instrumentar prin eforturile comune ale membrilor cooperativei si a inceput sa activeze conform destinatiei. Atelierul de reparatie a automobilelor era situat la Balti, pe str. Feroviarilor, nr. 47A.
Mai multe firme, aceeasi adresa
«Din aceasta cooperativa faceau parte 7 persoane. Presedintele
intreprinderii era unchiul meu, Constantin Josan. In 1997, alaturi
de atelierul nostru a fost fondata II "Placinta".
Proprietarul era Eduard Placinta, care sa imprietenit
cu unchiul meu si la convins sai vanda
lui atelierul, chiar daca stia ca acesta nui
apartine, ci era proprietatea comuna a fondatorilor cooperativei.
Mai tarziu au intocmit contractul de vanzarecumparare
a firmei. Intro zi, Eduard Placinta
nea spus ca atelierul ii apartine.
Neam revoltat si am amenintat ca ne vom
adresa in instanta. Lucrurile parca se limpezisera. Peste
o luna, insa, firma a fost recumparata de sotia acestuia,
Stela», povesteste Stepanov.
Constantin Stepanov si colegul sau, Nicolae Gligor, au inteles in acel moment ca risca sa ramana fara afacerea in care au investit timp si bani. De aceea, sustin ei, au inceput sa se intereseze cum ar putea legaliza atelierul pe numele lor. Cu atat mai mult cu cat, spun ei, au aflat ca, intre timp, Constantin Josan fondase alta intreprindere, «Josan», situata pe aceeasi adresa ca si atelierul «Rihtovscic», si ca acesta doreste sa lipseasca membrii cooperativei de atelierul de reparatie a automobilelor.
«Am depus o cerere de chemare in judecata, pentru deschiderea unui dosar civil. Pe parcursul anchetei, au iesit la iveala si unele incalcari penale. Am scris la Procuratura Balti, cerand deschiderea unui dosar penal. Intro luna, insa, acesta a fost clasat. Am depus o cerere la Procuratura Generala, pentru reluarea dosarului. Am pierdut insa procesele si, in prezent, nu avem nici afacere, nici un loc stabil de munca», ne spune Stepanov.
13 mii de lei pentru un atelier auto
Primul contract dintre Constantin Josan si Eduard Placinta a fost incheiat la 23 august 2002.
Mai tarziu, acest contract a fost anulat printrun acord comun, iar la 25 septembrie sotia lui Eduard Placinta, Stela, incheie un alt contract cu Josan. Astfel, atelierul din str. Feroviarilor, 47A a fost vandut contra 13 600 lei, cauzand, dupa cum sustin patimitii, un prejudiciu material in suma de peste 70 mii lei.
In cadrul sedintelor de judecata, familia Placinta a respins acuzatiile aduse de catre Stepanov si Gligor. Stela Placinta sustine ca, pe Constantin Josan la cunoscut in 2002, prin intermediul sotului sau. Tot de la sotul sau a aflat ca Josan doreste sa legalizeze atelierul auto, iar dansa sa angajat sal ajute. Au fost impreuna la sectia de arhitectura si la institutiile abilitate. In cadrul sedintei de judecata femeia a mentionat ca detinea procura cei permitea efectuarea unor actiuni chiar si in lipsa ultimului. Femeia sustine ca actul de receptie finala a fost intocmit de Constantin Josan si ca dansa nu are nicio atributie la continutul documentului. Ulterior, sotul sau, Eduard Placinta, a cumparat atelierul, care apartinea, conform actelor, lui Josan. Sotul ei insa a desfacut contractul din cauza unor probleme cu coproprietarii acestui atelier, Stepanov si Gligor. Ca urmare, ea a fost cea care a procurat incaperea de reparatie a automobilelor.
Atelierul a fost proprietate colectiva
Contactata telefonic de Ziarul de Garda, Stela Placinta a declarat ca a intrat in posesia atelierului pe cai legale, iar Stepanov si Gligor nu isi doresc decat sai ponegreasca numele. «Stiati ca toate instantele de judecata neau dat castig de cauza? Gligor si Stepanov sunt niste oameni scandalosi. Procesul de judecata dureaza aproape cinci ani si nu cred ca trebuie sa va implicati. De acest caz se ocupa Procuratura Generala. Ei induc in eroare foarte multe persoane. Eu sunt avocat de profesie si consider ca ar fi bine sa nu publicati un material la tema. As putea sa va dau in judecata pentru defaimare».
Decesul lui Constantin Josan, la 7 noiembrie 2005, a diminuat sansele lui Stepanov si Gligor de asi reintoarce afacerea.
Solicitat de Ziarul de Garda, Nicolae Gligor nea spus
ca detine documente care confirma faptul ca este membru al cooperativei
«Rihtovscic». «Noi am construit acel atelier,
si pentru munca noastra nimeni nu nea platit
un ban. Presedintele cooperativei sa crezut
mai destept decat toti si a hotarat sa vanda atelierul,
care era proprietate colectiva. Actele care demonstreaza ca atelierul
apartine II "Josan" si nu cooperativei au fost
falsificate, nu exista niciun act care ar demonstra ca Constantin
Josan este proprietarul atelierului. Nu pot sa inteleg de ce au procedat
astfel cu noi. Din 1997, de cand il cunosc pe Eduard
Placinta, am fost in relatii de amicitie. Niciodata nu mas fi gandit
ca ar indrazni sa ne ia afacerea».
Diana Railean