Desi nu este prevazuta de lege, colectarea lunara a fondului scolii sau a fondului clasei exista. La aceste cheltuieli, mai adunam o cutie de bomboane, in semn de atentie, o bratara de aur, ca e ziua dirigintei, taxa de inscriere la studii, care depaseste mia de lei, meditatiile obligatorii, si ajungem la concluzia ca, in R. Moldova, invatamantul e «gratuit» pe banii parintilor.
Taxele liceelor si gradinitelor difera, de la 50 la 150 de lei. Elevii sustin ca nimeni nu ii obliga sa vina lunar cu banii de acasa, insa daca nu o fac, profesorii se uita la ei «stramb». Astfel, elevii se obisnuiesc de mici sa dea indirect profesorilor bani, daca vor sa fie tratati cu priviri mai ingaduitoare.
Potrivit unui studiu din 2007, «Platile informale in institutiile de invatamant preuniversitar», (http://www.ipp.md/biblioteca1.php?l=ro&id=139), realizat de Institutul de Politici Publice, parintii sunt nevoiti sa contribuie prin niste plati suplimentare la cele prevazute de lege, pentru a le asigura copiilor o nota mai mare si conditii mai bune de studii.
Studiul evalueaza ca suma totala a cheltuielilor suportate de parinti pentru educatia copiilor in invatamantul primar si secundar, timp de un an scolar, e de circa 1.687 mil. lei si depaseste resursele financiare alocate de stat in acest domeniu.
Cadouri de 25 milioane pentru profesori
In plus, parintii cheltuiesc anual 118 mil. lei pentru lectii suplimentare, dintre care 92 mil. pentru lectii individuale si 26 mil. pentru lectii in grup. Pentru cadourile profesorilor parintii platesc 25 mil. lei, iar pentru examene 6 mil. lei.
In opinia parintilor, cauzele principale de raspandire a fenomenului platilor suplimentare sunt finantarea insuficienta a institutiilor de catre stat, salariile mici ale profesorilor si dorinta elevilor si a parintilor de a avea note mari, in special la testari si examene.
In 2001, Ministerul Invatamantului de atunci a adoptat Hotararea privind instituirea asociatiilor obstesti ale parintilor in sprijinul invatamantului. Fara a tine cont de anumite puncte care reglementeaza procedura de colectare a banilor, membrii consiliului de administrare a asociatiilor, in cele mai dese cazuri parinti care vroiau sa se puna «bine» pe langa profesori, obligau, pur si simplu, elevii sa contribuie «benevol» cu anumite sume de bani. Asta, desi statutul asociatiilor in cauza, citam din punctul 4.8, interzice «actiunile de fortare a parintilor privind aderarea lor la asociatia obsteasca, implicarea elevilor in procesul de colectare a banilor si acumularea banilor de la parinti in alte scopuri, neprevazute de prezentul Statut (fondul clasei, fondul scolii, cadouri cu ocazia diferitelor ceremonii)».
Eugenia P., fosta profesoara, este mama a doi copii. Ambii
frecventeaza o gradinita din Chisinau. «Stiu despre existenta
asociatiilor obstesti ale parintilor in sprijinul invatamantului,
insa nu cred ca acestea au fost infiintate in toate
institutiile de invatamant in care se colecteaza bani.
Lucrul care ma indigneaza cel mai mult este faptul ca, desi
directorii de scoli si gradinite in cele mai dese cazuri
sunt initiatorii sau cei care permit colectarea platilor neformale,
langa biroul lor poti vedea scris cu litere
Eugenia sustine ca, la capitolul «plati neformale»,
situatia din gradinite e mai «blanda» decat in scoli
si licee, deoarece educatorii, spre deosebire de profesori,
sunt mai toleranti. «Acum cativa ani, am lucrat in calitate
de psiholog scolar. O profesoara teroriza elevii cu fraze
de tipul:
Estorcarea de bani, «legalizata» de Guvern
«In general, banii in institutiile de invatamant se colectau si pana la crearea asociatiilor obstesti ale parintilor in sprijinul invatamantului. De fapt, prin constituirea acestor asociatii a fost »legalizata« estorcarea de bani in scoli si gradinite», sunt de parere juristii din cadrul Centrului de Analiza si Prevenire a Coruptiei (CAPC). «Potrivit statutului asociatiilor in cauza, parintii sunt cei care ar trebui sa convina de comun acord asupra marimii cotizatiilor si, respectiv, fiecare dintre ei sa fie invitat sa contribuie cu o anumita suma de bani, procedura nefiind obligatorie. Majoritatea parintilor, insa, constienti de faptul ca aceasta plata este una benevola, sunt siguri ca, in momentul in care vor refuza sa plateasca, copilul lor va fi marginalizat».
Potrivit juristilor CAPC, una dintre probleme e si lipsa unor bonuri de casa care ar demonstra ca banii au fost investiti pentru imbunatatirea calitatii studiilor.
«De cele mai dese ori, banii se duc
Ministerul Educatiei tolereaza coruptia
In cadrul CAPC functioneaza linia fierbinte
«Un parinte a doi copii
Ori de cate ori
Porivit juristilor CAPC, deseori, problema cea mai importanta in investigarea cazurilor de acest gen este ca parintii care se adreseaza la centru ezita
De obicei, ofiterii CCCEC, mentioneaza in raspunsurile adresate la sesizarile CAPC despre oportunitatea de a convinge parintii care semnaleaza coruptia in sistemul educational, sa conlucreze cu subdiviziunile CCCEC pentru documentarea faptelor, ceea ce ar determina minimalizarea fenomenului.
Solicitata de Ziarul de Garda, sefa Directiei invatamant preuniversitar din cadrul Ministerului Educatiei si Tineretului, Nadejda Velisco,
Recompense ilicite si mita
Potrivit studiului «Platile informale in institutiile de invatamant preuniversitar», afectati de platile din invatamant sunt: familia, deoarece banii se iau din buzunarul parintilor, si acest lucru se resimte in special in familiile cu venituri mici; profesorii, care sunt «impusi sa cerseasca» bani, din cauza salariilor mici; si copiii, pentru ca, de multe ori, chiar daca familia plateste bani, acestia sunt investiti in edificiile institutiilor, si nu in imbunatatirea calitatii studiilor.
In aceeasi ordine de idei, pe parcursul anilor
Elevii indicatorul averii parintilor
Psihologul Angela Nicolau sustine ca problemele de sistem sunt cele care genereaza coruptia. «E adevarat ca, in prezent, salariul unui profesor e mizer, dar oare persoana care a ales profesia in cauza nu stia despre acest lucru? Care au fost criteriile ce au
Sa ne intrebam daca pot fi puse pe aceeasi balanta necesitatile materiale si personalitatea copiilor nostri. Profesorul trebuie sa ramana acel care seamana intelepciune si bunatate, si nu sa devina un exemplu al mercantilismului acestei societati«.
Diana RAILEAN