Nr. 164 (24 ianuarie 2008)


 Investigatii

Nou-nascutii disparuti, dati in cautare la Strasbourg
Astazi, joi, 24 ianuarie, in cadrul sesiunii APCE va fi pus in discutie raportul «Disparitia nou-nascutilor pentru adoptii ilegale in Europa», realizat in baza exemplelor Ucrainei si R. Moldova Continuare 

Cand nu le astupi «bortile» din buzunare, vamesii isi pun masca de vames
Vamesii le impun cetatenilor propriile taxe. Daca pleci cu autocarul la Moscova, de exemplu, pentru a ti se facilita trecerea frontierei, pe langa costul oficial al biletului, esti nevoit sa mai achiti 120 de lei
Continuare
 

Raket in invatamant
Desi nu este prevazuta de lege, colectarea lunara a fondului scolii sau a fondului clasei exista Continuare 

Cand nu le astupi «bortile» din buzunare,
vamesii isi pun masca de vames

Vamesii le impun cetatenilor propriile taxe. Daca pleci cu autocarul la Moscova, de exemplu, pentru a ti se facilita trecerea frontierei, pe langa costul oficial al biletului, esti nevoit sa mai achiti 120 de lei. Chiar daca pentru pasageri si soferi taxa a devenit o lege, responsabilii de la Departamentul Serviciului Vamal spun ca nu au depistat acest fenomen.

Zilnic, din Autogara de Nord pornesc sase autocare pe ruta Chisinau — Moscova. Costul unui bilet intr-o singura directie este de 520 de lei. Dar cand urci in autobuz mai achiti 120 de lei. Multi dintre pasageri cunosc regula si urca cu banii in mana, ca sa-i ofere soferului. Cei nemultumiti, insa, vor scoate banii din buzunar abia cand se apropie de frontiera.

58 de mii de lei pe saptamana pentru vamesii de la Otaci

Ma apropii de primul pasager si il intreb daca trebuie sa mai achit ceva in afara de costul biletului. «Sigur», imi raspunde un tanar. «La vama e mereu nevoie de ceva…» Un barbat imi explica procedura. «Ai putea sa dai 120 de lei chiar la urcarea in autobuz», imi recomanda el. «Daca nu faci asta, soferul opreste autobuzul inainte de vama de la Otaci si cere bani de la fiecare. Probabil ca soferul cunoaste bine vamesii. Dam banii ca sa nu ne retinem prea mult la frontiera si ca sa nu ne verifice bagajele». Urc in autobuz ca sa intreb soferul despre suma exacta pe care ar trebui sa i-o dau. El, insa, se certa cu un pasager care refuza sa ii dea 120 de lei. «Nu am bagaje», la ce bun ar trebui sa dau acesti bani, ii reproseaza pasagerul. «Indiferent daca ai sau nu, e obligatoriu», explica soferul. «Daca nu vrei, vom fi nevoiti cu totii sa stam patru ore la vama. Atunci cand vamesul urca in autobuz, numara cati pasageri sunt in autocar si solicita o anumita suma». Intreb soferul daca as putea merge pana la Moscova fara bilet. El imi spune ca toate cele 46 de locuri sunt ocupate. Deci daca ar fi sa inmultim 120 de lei la 46, am constata ca la fiecare ruta se aduna 5 520 de lei. Aceeasi suma o achiti si la intoarcere. Daca impartim acesti 5 520 de lei la 4 puncte de trecere vamala, asa cum afirma soferii ca sunt nevoiti sa achite taxe, reiese ca vamesilor de la Otaci le revin 1 380 de lei doar de la un singur autocar. Spre Moscova, insa, in fiecare zi, pleaca doar de la Chisinau sase autocare. Astfel, zilnic, doar de la autocarele Chisinau — Moscova se aduna 8 280 de lei, iar daca e sa calculam suma adunata timp de o saptamana, aceasta ar fi aproximativ de 58 mii de lei. La una dintre casele Autogarii de Nord incercam sa ne informam pentru ce ar trebui sa achitam acesti 120 de lei, daca cumparam un bilet care costa 520 de lei. «E pentru vamesi, ca sa nu va retina», incearca sa ne convinga casiera ca acesti bani nu ajung in buzunarul sau sau al soferilor. Aceeasi intrebare o adresam la telefon unei alte casiere. «Daca nu platiti 120 de lei, la vama veti fi de acord sa scoateti din buzunar si 300, doar ca sa ajungeti unde v-ati pornit», ne explica ea.

Sistemul de corupere

In octombrie 2007, Igor Frunza, de 47 de ani, din Chisinau, a hotarat sa plece in ospetie in Rusia. Si-a procurat bilet pentru autocarul Chisinau — Moscova, in suma de 500 de lei. La autogara, insa, soferul l-a anuntat ca trebuie sa achite inca o suta de lei pentru bagaj. Chiar daca Frunza nu avea bagaj, soferul i-a dat de inteles ca este o taxa obligatorie, pe care o achita fiecare pasager pentru a trece fiecare vama fara prea multe probleme. Igor Frunza a refuzat chiar din start si a hotarat sa intoarca biletul, altii insa l-au incurajat sa urce in autocar fara a mai achita cei 100 de lei. «La vama si-au batut joc de noi ca de cei mai prosti», isi aminteste Frunza. «Autoritari, vamesii ne obligau sa scoatem toate bagajele afara. Au scos chiar si bateriile de la aparatul de fotografiat! Cat am stat la frontiera, ne-a ajuns din urma si urmatorul autobuz Chisinau — Moscova, care plecase din Chisinau cu o ora mai tarziu decat noi. Oare chiar vamesii nu inteleg ca doar cei mai saraci circula cu o rabla de autobuz, pentru ca cei care isi permit luxul aleg jeepurile si avioanele?! Am mers pentru prima si ultima oara la Moscova cu autobuzul!», spune suparat pasagerul care, pana a ajuns la destinatie, a constatat ca functioneaza un adevarat sistem de corupere a vamesilor. La vama, insa, pasagerul a fost nevoit sa achite nu doar suma solicitata, ci si sa participe la colectarea de bani pentru unul dintre pasagerii din autobuz care s-a pomenit fara niciun sfant in buzunar.

Ultimii banuti ajung in buzunarul vamesilor

In 2007, Nicolai Arbentin, de 48 de ani, din Chisinau, a mers cu autobuzul Chisinau-Moscova de sapte ori. El ne explica: urci in autobuz, ajungi la vama de la Otaci, de la nordul R. Moldova, soferul opreste autobuzul si spune: «Daca vreti sa treceti ca vantul prin vama, trebuie sa achitati 10 dolari pentru fiecare vama, daca nu — vom suporta cu totii un control riguros». Pana ajungi in Federatia Rusa treci prin patru puncte vamale. Deci, pe langa pretul biletului, trebuie sa achiti inca 40 de dolari. Cam tot atat cat costa biletul Chisinau — Moscova. «Eu am refuzat sa platesc de fiecare data», ne spune Nicolai Arbentin. «Dar de fiecare data regretam. Ar fi fost mult mai simplu sa platesc. Imi amintesc ca, odata, dintre toti pasagerii din autobuz numai eu nu achitasem acesti bani. M-au certat cu totii pentru ca nu vroiam sa ma supun. Alta data toti pasagerii din autobuz au refuzat sa dea acesti bani. Doar in vama de la Otaci am stat patru ore. La fel s-a intamplat si la celelalte puncte de trecere. Cand preferi sa platesti, vamesii nu fac decat sa se prefaca ca au aceasta meserie». Nicolai Arbentin ne mai spune ca la intoarcere in Chisinau se confrunta cu aceeasi situatie. «Daca in autobuz sunt 40 de pasageri si de la fiecare se iau cate 40 de dolari, va dati seama ce suma se aduna?», se mira Arbentin. «De multe ori pasagerii sunt oameni chinuiti care se intorc de la munca din Moscova si sunt nevoiti sa dea si ultimii banuti pentru a ajunge acasa cat mai repede!»

Irina P. (n.r., nume schimbat) este studenta in Cehia. Ea are de infruntat aceeasi situatie. De fiecare data cand merge cu autobuzul Chisinau — Praga, soferii autocarului cer cate 10 dolari de la fiecare pasager, pe care, potrivit tinerei, ii dau vamesilor.

Banii astupa «bortile»

Solicitat de Ziarul de Garda sa ne spuna unde considera ca ar fi folositi cei 120 de lei colectati de la fiecare pasager care urca in autobuzul Chisinau — Moscova, presedintele Asociatiei Internationale a Transportului Auto, Vladimir Florea, ne-a spus: «As putea presupune ca in acest haos banii ar putea merge oriunde… Sunt multe probleme: pierderi legate de costul mare al combustibilului pe care le suporta transportul, procurarea autobuzelor noi sau remunerarea insuficienta a soferilor. Atatea borti sunt, ca nici nu se stie unde merg acesti bani».

Vasile Ursu, Ministrul Transporturilor si Gospodariei Drumurilor, la acelasi subiect, ne-a spus: «Solicitarea acestor sume este nelegitima pentru ca nu sunt prevazute in niciun act oficial. Tot ce ar trebui sa achite un pasager este tariful pentru un bilet de calatorie. In ceea ce priveste platile de la frontiera, trebuie achitate doar cele prevazute de lege».

Recent, Serviciul Vamal al R. Moldova a examinat aceasta problema. «In urma investigatiei, au fost stabilite punctele vamale si de frontiera de trecere a autocarelor care circula pe ruta Chisinau — Moscova, care sunt Otaci — Mogiliov si Briceni — Rososeni», este specificat intr-un raspuns oficial semnat de Feodosia Furculita, sefa Serviciului Vamal. «Totodata, inspectorii Directiei Securitate Interna a Serviciului Vamal au avut convorbiri cu pasagerii care circula pe aceste rute referitor la colectarea unor sume de bani de catre soferi. Putem comunica ca toti cei intervievati au negat faptul ca cineva le solicita bani pentru facilitarea trecerii de stat…», continua raspunsul, chiar daca atat pasagerii, cat si soferii recunosc pe fata ca «la vama e mereu nevoie de ceva».

Anastasia NANI


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com