Nr. 163 (17 ianuarie 2008)


 Politic

Politicul face regula pe piata audiovizualului
Expertii considera ca pe piata TV face regula politicul, de aceea interesul public este neglijat Continuare 

«Spuneti ca sunteti
din partea mea si
o sa va primeasca»
Cetatenii R. Moldova aflati la munca in Italia se confrunta cu un cerc vicios, atunci cand solicita servicii consulare, la Ambasada R. Moldova la Roma
Continuare
 

Lantul slabiciunilor
Continuare 

«Spuneti ca sunteti din partea mea si o sa va primeasca»

Cetatenii R. Moldova aflati la munca in Italia se confrunta cu un cerc vicios, atunci cand solicita servicii consulare, la Ambasada R. Moldova la Roma

De patru luni deja, un numeros grup de cetateni ai R. Moldova aflati la munca in Italia solicita autoritatile statului sa redreseze situatia creata in cadrul Ambasadei R. Moldova la Roma. In mai multe scrisori adresate presedintelui Vladimir Voronin, premierului Vasile Tarlev, sefului Legislativului, Marian Lupu, si directorului CCCEC, Valentin Mejinschi, acestia amintesc ca, neavand oportunitati de munca si conditii pentru o viata decenta in R. Moldova, au fost fortati de imprejurari sa plece peste hotare, lasand, deseori, acasa copii pe drumuri sau parinti bolnavi, pentru a castiga un ban si a–si sustine familiile. Ei argumenteaza ca, ajunsi pe pamanturi straine, angajatii misiunii diplomatice a R. Moldova la Roma ii trateaza fara respect, umilindu–i si injosindu–i nu o data. Scrisorile adresate in mod repetat conducerii statului raman, insa, fara raspuns.

La 20 septembrie 2007, cateva scrisori oficiale, semnate de circa o suta de persoane, au fost expediate de la Roma pe adresele demnitarilor de la Chisinau. Semnatarii le aminteau oficialilor ca importantele resurse financiare pe care le transfera ei din Italia in R. Moldova nu servesc doar la intretinerea familiilor lor, ci si a economiei republicii, si a institutiilor statului. «Aceasta contributie a noastra nu este neinsemnata», se spune in scrisoarea consangenilor nostri, care se plang de nedreptatea cu care sunt tratati de angajatii misiunii noastre diplomatice de la Roma.

Ei nu cer prea multe si spun ca nu pot intelege din ce cauza autoritatile statului nu sunt in stare sa le garanteze cel putin un serviciu consular ce le–ar asigura calitativ si rapid minimul necesar de servicii de care fiecare dintre cei plecati are nevoie periodic.

Autorii scrisorii subliniaza ca, de la jumatatea lunii iulie 2007, scenele zilnice care domina la Ambasada sunt injositoare atat pentru cetateni, cat si pentru stat: numeroase persoane se inghesuie, intr–o atmosfera insuportabila, la etajul sase al unui bloc cu mai multe etaje. Copii mici — plangand, mame — blestemand. «Un angajat, pe nume I.S., care incearca sa primeasca cetatenii, pare de o incompetenta crasa. Nu poate da nicio explicatie clara. Stand mereu cu tigara in mana, se tot apuca de cap si striga ca are prea mult de lucru, ca nu mai poate, indica preturi gresite pe bonurile de plata (este interesant faptul ca indica intotdeauna "gresit" preturi mai mari, in defavoarea cetateanului). Sub pretextul ca ar fi mai repede asa, le spune cetatenilor sa adune bani unul de la altul si sa plateasca cu hurta, pe un singur bon de plata, creand, astfel, o mare confuzie. In lipsa unor bonuri separate de plata, nimeni nu poate tine evidenta fondurilor acumulate». In petitia cetatenilor se aminteste ca, la 18 iulie 2007, S.M., unul dintre angajatii Ambasadei, a rupt lista cu tarifele consulare de pe panoul de informatii. Aceeasi persoana (numele complete ale functionarilor sunt indicate in scrisoare, n.r.) se prezinta drept suplinitor al Ambasadorului. «Cu o obraznicie si un comportament absolut nedemn de un functionar diplomatic, acesta se arunca nu doar cu insulte asupra oricui incearca sa–i obiecteze nelegiuirile la care este supus, ci si ridica mainile la cetateni.» Citam din scrisoare: La 31 iulie 2007, cetateana Lucia Potanga, prezenta la Ambasada pentru a ridica un document, a incercat sa ia apararea unui cetatean italian care statea uluit in fata diplomatului R. Moldova care ii botise si ii aruncase documentele. Italianul il atentiona ca il va denunta autoritatilor. Atunci, diplomatul s–a aruncat sa–l bata. Lucia Potanga a incercat sa–i atraga atentia asupra comportamentului sau inadecvat, dar acesta s–a aruncat la ea. Conflictul se intampla la doar cateva zile de la alt incident, cand acelasi functionar sarise la bataie asupra unui tata cu un copil mic in brate. Doar dupa interventia unei angajate a Ambasadei, conflictul a fost stins. Am discutat cu Lucia Potanga, aflata in Moldova intr–o scurta vacanta de iarna. Ea a confirmat ca atitudinea si comportamentul angajatilor Ambasadei R. Moldova in Italia ii descurajeaza pe cetateni.

Taxa de urgenta — obligatorie

In scrisoare se mai spune ca, in zilele de primire, oricine putea vedea cetateni moldoveni insirati pe trotuarul de sub peretii Ambasadei, unii cu nou–nascuti in brate, asteptand eliberarea actelor. In aceste conditii, angajatii Ambasadei eliberau documentele dupa «placul» lor, in lipsa oricaror reguli. «Nu le pasa ca lumea vine de la sute de kilometri, ca au asteptat randul luni de zile», spun semnatarii, precizand ca si cei carora li se dau documentele in aceeasi zi, si cei care sunt trimisi sa vina peste o saptamana–doua sunt obligati de functionari sa achite taxa de urgenta. Sunt numeroase cazurile de «reprogramare» a cetatenilor, de la o data la alta, la interval de cateva luni de zile.

«Este inutil sa te opui, caci esti insultat si alungat fara explicatii de catre angajatii Ambasadei. Doar daca esti dispus sa achiti o suprataxa esti acceptat», spun semnatarii adresarii, dand si exemple. Desi cetateana Vera Brasovanu era programata la Ambasada pe data de 8 august, avand nr. 64 dintr–o lista de 160 de persoane, i s–a spus ca trebuie sa se reprogrameze pentru sfarsitul lunii octombrie, iar daca vrea sa fie primita in acea zi, sa fie buna sa achite o mie de euro pentru perfectarea unei simple procure. Pentru ca, in ultimele luni, serviciul diplomatic al R. Moldova in Italia programeaza in audienta consulara doar cate 30 de cetateni zilnic, in raport cu 160—170 de persoane, cate erau primite anterior, randul s–a extins pana la sfarsitul lunii februarie. Potrivit semnatarilor scrisorii, cauza ar fi ca, la indicatia Ministerului de Externe de la Chisinau, personalul tehnic calificat care efectua activitati consulare a fost disponibilizat, in locul acestuia fiind implicate sotiile si odraslele functionarilor. «O adevarata antrepriza de familie», se apreciaza in document, accentuandu–se ca, de fapt, cetatenii au nevoie de servicii calitative, oferite de persoane competente, pregatite din punct de vedere profesional si lingvistic. Pentru asemenea servicii cetatenii achita statului taxe consulare considerabile. Petitionarii semnaleaza despre numeroase cazuri de intocmire neprofesionista a actelor, cu greseli crase, motiv din care ei sunt nevoiti sa revina, de la sute de kilometri distanta, pentru a le corecta. «Ce fel de document in italiana poate elibera un functionar consular care nu cunoaste aceasta limba?» se intreaba acestia. «Consulii actioneaza dupa bunul lor plac: vor — fac anumite documente, nu vor — nu le fac, in cel mai bun caz motivand ca nu stiu cum sau ca asemenea acte nu se fac la Ambasada. Bunaoara, din ce motiv, la inceput de an scolar, nu a fost posibil de a face la Ambasada o declaratie privind valoarea unui act de studii sau una ce le–ar fi permis copiilor nostri care merg aici la scoala sa beneficieze de o bursa sau de scutirea de taxa de scolarizare? Dintotdeauna asemenea documente se eliberau la Ambasada, iar in august 2007 ni s–a spus sa mergem la Bucuresti sau la Chisinau pentru a le perfecta, in timp ce autoritatile italiene ne cer ca acestea sa fie eliberate anume de Ambasada R. Moldova la Roma». Potrivit scrisorii, in mod special, pentru traducere si autentificare sunt acceptate permisele de conducere, caci toate sunt «sablon», iar banii pentru traducerea acestora si–i pun in buzunar. Semnatarii au cerut autoritatilor statului sa le raspunda cu ce drept un functionar de stat, cu un salariu platit de stat, in orele de munca, isi permite asemenea abuzuri nemaipomenite?

«La solicitarile cetatenilor, nimeni nu a raspuns niciodata!»

Programarea telefonica, accesibila nonstop, a fost suspendata inca in luna iulie. De atunci cetatenii sunt obligati sa se programeze doar prin fax sau e–mail. «La majoritatea covarsitoare a solicitarilor, nimeni nu a raspuns niciodata! Disperati, am asteptat saptamani intregi, scriind si sunand, inclusiv in anticamera MAEIE, la Departamentul Consular, pentru ca dupa doua luni de asteptari sa ni se spuna ca nu mai este posibil de programat prin fax sau e–mail, ci doar la numarul 0647824400, in zilele de lucru, intre orele 14.00—17.00. Cum ar putea solicitantii, care sunt intr–un numar destul de mare, sa razbata la un singur numar de telefon? E adevarat, unii sunt mai "norocosi". Florentina Grecico, bunaoara, dupa doua luni de insistente la Ambasada si la MAEIE, a reusit in cele din urma sa vorbeasca la telefon cu Gheorghe Munteanu, care i–a spus: "Duceti–va maine la Ambasada, spuneti ca sunteti din partea mea si o sa va primeasca". Dar ceilalti cetateni, stimati conducatori, din partea cui sa se prezinte pentru a fi primiti?», se intreaba acestia. Cetatenii R. Moldova aflati la munca in Italia le mai amintesc guvernantilor de la Chisinau ca autorizarea unui contract italian de munca este valabila doar sase luni, in timp ce, pentru a nimeri la Ambasada R. Moldova de la Roma, pentru a obtine un simplu pasaport alb sau o procura, acestia asteapta cate vreo patru luni. «Cum sa reuseasca bietul cetatean, in aceasta perioada limitata de timp, sa revina si acasa, pentru a–si pregati actele necesare, sa obtina vize de intrare in Romania si in Italia?» — se intreaba autorii scrisorii, nemultumiti ca o atare situatie a fost provocata anume acum, cand statul italian se pregateste sa emita o noua lege de regularizare a strainilor, care este, pentru cetatenii R. Moldova, singura sansa de legalizare in Italia.

Potrivit cetatenilor R. Moldova stabiliti in Italia, dificultatile de acces la Ambasada au fost create in scopul favorizarii unor cai «alternative», or, pentru a fi acceptat in audienta consulara, fara a suporta umilinta si randuri, trebuie sa apelezi la elementele criminale venite din R. Moldova in Italia. Potrivit acestora, intermediarii ar fi in cardasie cu consulii de la Roma. Ei sustin ca, in schimbul unui bacsis corespunzator, te poti adresa la soferul Ambasadei sau la alti «amici» ai consulilor care misuna prin preajma misiunii diplomatice si care iti pot «asigura» «audientele consulare» in conditii «civilizate», instruindu–te cum sa scrii o cerere prin care sa–ti argumentezi motivele «urgente».

Si «cuscrul» de la Milano al lui I.S., pentru 200—300 euro, iti face rost, fara intarziere, de un pasaport alb.

Semnatarii amintesc cum rudele indoliate ale unui cetatean moldovean, decedat in luna iulie in nordul Italiei, au asaltat zile in sir Ambasada si anticamera MAEIE pentru a obtine eliberarea unui simplu document de transport in patrie al corpului neinsufletit, care a zacut aproape zece zile «in asteptarea» actelor. Deseori, mamele moldovence nu–si pot lua copiii nou–nascuti de la maternitate, nu si–i pot documenta din motiv ca Ambasada, in pofida demersurilor repetate, luni in sir, nu raspunde la solicitarile autoritatilor italiene.

Si despre Apostila. «Am salutat cu optimism intrarea in vigoare pentru R. Moldova, din martie 2007, a Conventiei de la Haga privind Apostila. Am crezut sincer ca procedurile birocratice se vor simplifica, iar noi vom fi scutiti de calvarul de a ne adresa de fiecare data la misiunea diplomatica, dar, din pacate, zeci de cetateni care au intocmit procuri apostilate pentru reinnoirea pasapoartelor la notarii italieni, conform Conventiei de la Haga, inca de la inceputul primaverii bat drumurile fara rost pentru a obtine perfectarea pasaportului. La Ministerul Dezvoltarii Informationale ni se tot spune ca procurile au fost trimise pentru verificare la Ambasada R. Moldova de la Roma, dar misiunea nu a mai raspuns. Sa fie atat de complicat sa soliciti confirmarea autenticitatii unui document sau depozitarea semnaturilor prefectilor si a procurorilor italieni care sunt autorizati sa subsemneze apostila pe acte, astfel incat cetatenii sa poata beneficia real de aderarea R. Moldova la Apostila?»

Autorii scrisorii amintesc si de un interviu acordat de Tudor Grosu, presedintele Asociatiei socioculturale «Mihai Eminescu» din Reggio Emilia (Timpul, luni, 17 septembrie 2007). Acesta declara ca ministrul Andrei Stratan ar fi spus ca «fostul ambasador (Nicolae Dudau, n.r.) a fost retras inclusiv pentru aceste nereguli».

Ce a urmat dupa depistarea neregulilor? «Am dori sa aflam ce actiuni concrete a intreprins ministrul Stratan in urma numeroaselor adresari si plangeri ale cetatenilor, expediate pe adresa MAEIE in ultimele luni, referitoare la neregulile de la Ambasada», insista petitionarii, cerand: — sa fie stabilite modalitati clare, transparente si accesibile de programare la Ambasada, evitand ca cetateanul sa cheltuiasca zile in sir pentru a putea lua linia telefonica, pentru a trimite zeci de faxuri sau e–mailuri in van la care nu se da niciun raspuns, de a face sute de kilometri in zadar, de a dormi nopti la rand pe sub peretii Ambasadei pentru a nimeri la audienta consulara;

— sa fie numite in functie persoane competente si oneste, care sa asigure servicii consulare calitative si operative, inclusiv sa fie oferite toate serviciile consulare, conform Ordonantei Guvernului din 2000, si nu doar unele;

— sa fie primite in audienta cel putin cate 160–170 persoane pe zi, astfel incat perioada de asteptare sa fie redusa la minimum;

— sa se respecte cu strictete Legea cu privire la petitii, astfel incat sa ni se raspunda fara intarziere la cererile si petitiile noastre, precum si la solicitarile autoritatilor italiene ce vizeaza cetatenii R. Moldova;

— sa fie facute verificarile de rigoare si sa fie restituiti cetatenilor banii achitati ca taxa de urgenta pentru actele care nu au fost eliberate de Ambasada in regim de urgenta;

— sa fie asigurata functionarea reala pe teritoriul R. Moldova a Conventiei privind Apostila, iar institutiile statului sa accepte fara discriminari si piedici de tot felul documentele apostilate eliberate pe teritoriul Italiei; in caz contrar, vom fi nevoiti sa apelam la autoritatile italiene pentru ajutor.

Italia este unul din principalele state europene cu care R. Moldova are atatea relatii politice, economice, umane, care gazduieste sute de mii de cetateni moldoveni aflati aici la munca. «Reprezentam o buna parte a populatiei R. Moldova si suntem o forta capabila nu doar de a munci, ci si de a ne organiza, daca vom fi nevoiti, pentru a ne apara interesele».

Desi in scrisoarea cetatenilor R. Moldova sunt indicate numele functionarilor diplomatici suspectati de abuzuri, am evitat dezvaluirea acestora, deoarece solicitarile repetate ale Ziarului de Garda, prin care am cerut raspuns la cateva intrebari legate de acuzatiile ce li se aduc, au ramas fara vreun raspuns. Am cautat, in schimb, sa aflam unde se afla scrisorile cetatenilor R. Moldova si din ce cauza, din septembrie 2007 pana in prezent, niciun demnitar nu a binevoit sa raspunda la ele. La Departamentul Consular al MAEIE am aflat ca Presedintia, Guvernul, Parlamentul si CCCEC au remis catre MAEIE scrisorile cetatenilor, spre examinare. «Noi am pregatit un raspuns si l–am expediat Directiei Resurse Umane a MAEIE», am fost informati la Departamentul Consular. La Resurse Umane, Stefan Lupascu a incercat sa argumenteze ca scrisorile cetatenilor, desi sunt semnate cu nume concrete, ar fi anonime, din care cauza nu pot fi tratate cu un raspuns. «Noi am studiat scrisoarea si cunoastem exact cine a scris–o. Sunt cei carora le–a fost stricat "businessul" si nu le convine», afirma Lupascu.

Afirmatiile functionarului MAEIE, insa, au fost combatute de una dintre semnatarele scrisorii, Lucia Potanga, care ne–a si expediat avizele de receptionare de catre Presedintie, Guvern, Parlament si CCCEC. Deci, Posta Italiei le–a remis petitionarilor, pe o adresa concreta, Victoria Graur, Via Refrancore 26, Roma Italy, confirmari ca scrisorile lor au ajuns la Chisinau, la destinatie.

Reporter de Garda


Ziarul de Garda
ATENTIE! Versiunea electronica a Ziarului de Garda nu contine toate materialele aparute in editia tiparita.
Adresa redactiei: str. Puskin, nr. 22, bir. 449, 451, Chisinau
Tel: (+373 22) 23–44–38
ziaruldegarda@yahoo.com