Moldova dintre turci si rusi
Presedintele Voronin are,
de la o vreme incoace, o indeletnicire politica
speciala si ambitioasa. Il preocupa Romania. Potrivit unor
surse apropiate curtii prezidentiale, Voronin ar fi determinat
ca pana la sfarsitul mandatului sau sa se consacre,
integral, antiromanismului ca solutie de salvare a R. Moldova
de identitatea romaneasca. In ultimul interviu acordat «Europei
Libere» (nu si singurul de acest gen), Voronin
recunoaste ca relatiile R. Moldova cu Romania «nu sunt
deloc simpatice» si ca ele nici nu vor fi altele
«atata timp cat Romania se va ocupa de identitatea
statului nostru».
Cam deplasata optica,
daca tinem cont ca nu Bucurestiul, ci Chisinaul, si nu de azi,
ci inca de la adoptarea Declaratiei de Independenta
sa exprimat univoc in problema identitatii
statale a R. Moldova cu toata atributica pe care
o implica aceasta: limba, istorie, traditie. Straniu de tot
ca presedintele Voronin isi axeaza acuzatiile la adresa Bucurestiului
pe aclamatii ocazionale din cadrul duelurilor diplomatice ChisinauBucuresti
si nu vrea sa ia in calcul faptul ca ceea
ce pretinde el sa puna in vina Romaniei, la Chisinau
este spus si auzit zilnic. O spun circa 90 la suta
din partidele politice si societatea civila, o spune presa
libera, studentii, elevii, profesorii, savantii, o recunoaste orice
cetatean constient de sine, fie cai vorba de limba,
de istorie sau de identitatea etnica. O spun toti, sau
marea majoritate, cu exceptia PCRM si a celor cel slujesc
sau deservesc. Cu toate acestea, nimeni, insa, cu anumite
exceptii accidentale, inclusiv ale partidului de guvernamant, nusi permite
sa atenteze la Actul de suveranitate al R. Moldova.
Convine sau nu, dar asta este realitatea o realitate
pe care Voronin o confunda, mai degraba intentionat decat
involuntar, cu statutul de identitate etnoistorica si culturala
a statului si poporului acestui stat. Contrapunerea sintagmelor
identitare, schimbarea accentelor si modul arbitrar in care
abordeaza problema presedintele Voronin lasa sa se subinteleaga
ca guvernarea de la Chisinau, atasata ideologiei sovietice,
nu vrea sa faca din R. Moldova un stat modern, civilizat,
axat pe valori si traditii valabile, ci vrea sa mearga
mai degraba pe ideea prosovietica de fabricare
a unui stat «national ca forma» si «comunist
(rusesc) in continut». O mare eroare, daca tinem cont
de schimbarea secolelor si a mileniilor. Prin insistenta
lor de a construi un stat artificial, rupt din contextul
istoricului si al traditiei sale identitare, comunistii nu fac
decat sa omoare acest stat. Cum sa pretinzi doua popoare cu aceiasi
Burebista si Decebal la origini, cu un singur Eminescu,
Sadoveanu, Blaga, Goga, Enescu, Iorga, Balcescu, Stefan cel Mare, Mihai
Viteazul, Alexandru Ioan Cuza si toti regii de la 1861
incoace? Cum sa pretinzi o istorie separata si o identitate
diferita de cea romaneasca daca voievozii Moldovei (nu si cei
de azi) au descalecat din pamantul romanesc al Maramuresului?
Daca se pretinde sa avem in R. Moldova un stat
in toata firea, apoi acesta nu poate si nici nu trebuie
sa fie o exceptie de la istoria, cultura si civilizatia
romaneasca, din care face parte. Ceea ce sa intamplat
in intervalele 18121918, 19401941
si 19442000 nu sunt decat niste accidente
sau cataclisme istorice, absolut reale, dar independente de noi,
de care trebuie sa fim constienti, dar nicidecum afectati
si, cu atat mai mult, absorbiti. In caz contrar, va trebui
sa ne impartim istoric si identitar intre cele doua ocupatii
mari: cea otomana si cea rusa. Si nui exclus
ca va trebui sa dam prioritate ocupatiei osmane, care
a precedato pe cea ruseasca, a fost
si deo durata mai mare si, din cate
se stie, nea afectat mai putin spiritul. Avem
de ales: ori ne identificam ca spirit cu ceea ce am fost
in istorie si o spunem franc atat in Est cat si in Vest,
ori renuntam la Independenta si cerem protectoratul ambilor
«suverani» care siau disputat dea lungul
istoriei pretentia de a fi stapani peste noi. Numai ca Europa,
daca tot pretindem sa ne integram in ea, nu ne vrea
robi, inclusiv spirituali, ea ne vrea in formula noastra
identitara si culturala asa precum am fost lasati de Dumnezeu
sa fim, si nu asa precum au dorit sau mai doresc
sa ne vada ori sa ne conceapa cei care au impartit
Moldova in raiale si gubernii. Deocamdata una e clar:
nu putem specula la nesfarsit, in functie de cat
bem si cu cine bem, problema identitatii noastre, pentru ca nu suntem
cazuti nici din OZN si nici transmutati de pe luna. Voronin,
prin ceea ce declara, poate fi doar inteles ca produs
al unui sistem politic deformat si fanatizat, dar el nicidecum
nu poate fi acceptat. Dupa cum nici nu este, de fapt.
Saptamana trecuta Bucurestiul a fost vizitat de presedintele ucrainean V. Iuscenko. Agenda intalnirii, atmosfera intrevederii, declaratia comuna chiar daca au si lasat loc presei pentru anumite interpretari, vizita, oricum, se inscrie, intro relatie de normalitate intre statele vecine. Desi se stie ca Romania si Ucraina au mult mai multe si mai serioase probleme intre ele, decat cele de ordin identitar pe care le pretinde Voronin, Kievul sa dovedit a fi pana la urma mai pragmatic in ceea ce tine de interesele nationale ale Ucrainei, de perspectivele sale europene si de credibilitatea sa pe plan regional ca partener geostrategic lucru care, din pacate, scapa Chisinaului. Pentru Kiev, UE incepe la Bucuresti, pentru Chisinau la Moscova sau la Budapesta.
Petru Amariei