Importante organizatii media si din domeniul drepturilor omului au lansat un Apel catre institutiile abilitate ale statului, organismele internationale si misiunile diplomatice acreditate in R. Moldova, argumentand ilegalitatea scoaterii la concurs de catre Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) al R. Moldova a frecventelor repartizate Societatii Romane de Televiziune (SRTv) pentru canalul TVR 1 si contestand legalitatea rezultatelor concursului.
In Apel
se spune ca CCA a adoptat decizia de a oferi
respectiva retea de frecvente unui agent economic absolut necunoscut
pe piata mediatica din R. Moldova, ignorand faptul ca:
decizia difuzarii programelor TVR 1 in R. Moldova
constituie o expresie a interesului public, national, exprimata
public si, ulterior, formulata in acte oficiale la nivel
statal si interstatal;
licenta de emisie eliberata SRTv de catre CCA in 2006
legalizeaza dreptul de difuzare a programelor TVR 1 pe teritoriul
Republicii Moldova pina in anul 2011;
decizia de scoatere la concurs a fost luata la solicitarea
Ministerului Dezvoltarii Informationale (MDI) al Republicii Moldova
fara o justificare legala;
titularul licentei, SRTv, a aratat disponibilitate si a facut
demersurile necesare pentru a nu prejudicia procesul de difuzare
a programelor sale pe teritoriul R. Moldova;
opinia publica din R. Moldova, prin intermediul massmedia,
Se aminteste ca decizia de scoatere la concurs a fost luata la solicitarea Ministerului Dezvoltarii Informationale (MDI), astfel CCA, cedand imixtiunilor din partea autoritatilor statale. In afara de aceasta, credibilitatea CCA este viciata si prin faptul ca nu demult unii membri CCA au fost tinta unor actiuni de intimidare din partea CCCEC, iar decizia de a retrage licenta acordata SRTv a fost precedata de remanieri in cadrul CCA, trezind opiniei publice suspiciuni de executare a unei comenzi politice.
In procesul de luare a deciziei, CCA nu a tinut cont de interesul deosebit al publicului din R. Moldova pentru TVR 1, care ii asigura o diversitate de programe TV si ii oferea si un model de televiziune europeana accesibila lingvistic.
Distribuirea de catre CCA a frecventelor utilizate legal de catre SRTv unui alt agent economic constituie primul caz de o asemenea gravitate de cand exista cadrul juridic de reglementare a audiovizualului national. CCA nu era in drept sa anunte concursul pentru frecventele respective in situatia in care licenta de emisie detinuta de SRTv era valabila, iar demersul MDI al R. Moldova nu continea vreun temei juridic care sa necesite anularea licentei si anuntarea unui nou concurs.
Scoaterea la concurs a frecventelor, cu 4 ani inainte de expirarea termenului valabilitatii licentei de emisie, la o simpla solicitare a unei structuri guvernamentale fara o justificare legala, denota ca CCA