In perioada
Misiunea diplomatica a R. Moldova la Strasbourg are vreo implicare in organizarea vizitei de studiu aici, la Consiliul Europei, a grupului parlamentar de la Chisinau sau este o initiativa exclusiva a CE?
La inceputul acestui an, in urma relatiilor noastre cu Directia Politica a CE,
Este un proiect pragmatic. Dvs. cum motivati necesitatea acestei vizite?
In Legislativul de la Chisinau sunt mai multi deputati care aveau nevoie sa cunoasca mai multa informatie despre preocuparile CE, mai ales in ceea ce tine de proiectele si colaborarea cu R. Moldova.
Cum incepe si cu ce se termina, pentru ambasadorul Andrei Neguta, o zi de lucru aici, la Consiliul Europei?
Cat de numeros e aparatul misiunii?
Nu suntem multi, de tot 7 colaboratori, dintre care 4 diplomati.
Costurile de intretinere?
Platile anuale asigurate de R. Moldova pentru toate cheltuielile pe care le are la CE sunt de 300 mii Euro.
Personalul misiunii este selectat la Chisinau sau il alegeti Dvs.? Cum explicati ca, in Ambasadele noastre, nu avem diplomati de cariera?
Un ambasador ar vrea, desigur, sa fie consultat si el in problema personalului. Si aceste consultari au loc. Dar un ambasador isi doreste mai multe consultari in aceasta problema. Are sau nu R. Moldova diplomati buni, puternici? Da, are. Este necesar ca ei sa fie si mai pregatiti? Desigur. Dar trebuie sa avem in vedere ca serviciul nostru diplomatic dateaza din 1991 si nu putem sa ne comparam cu tarile care au traditii in acest domeniu.
Care sunt canalele de informare ale misiunii diplomatice de la Strasbourg despre ceea ce se intampla in R. Moldova sau in afara ei, dar care vizeaza R. Moldova sau prezinta interes si pentru ea?
Desigur, volumul cel mai mare de informatie ne vine din Ministerul de Externe si al Integrarii Europene de la Chisinau. In afara de aceasta, exista Curierul Parlamentului, Buletinul Guvernului sau, daca vine cineva la Strasbourg, suntem intrebati neaparat ce sa ni se aduca din presa. Consultam presa si pe internet, cea care, desigur, apare pe internet, ne informam si de pe siteurile organizatiilor internationale sau ale ambasadelor straine, asa ca avem la indemana mai multe canale, toate diferite, dar, oricum, insuficiente.
Sa inteleg ca nu aveti presa abonata de la Chisinau?
Dar posta diplomatica?
Avem alternativa: posta electronica.
Cum se traieste departe de Moldova cu grijile Moldovei? Ce ne puteti spune despre imaginea R. Moldova aici, la Strasbourg?
Este destul de dificil in multe cazuri, pentru ca imaginea R. Moldova in exterior este inca prea putin cunoscuta. Deseori suntem pusi in situatii incomode, fiind intrebati: «Unde se afla R. Moldova, intre Romania si Ucraina sau unde in Europa de Est?» Momentele acestea, desigur, nu ne plac si vreau sa spun ca problema imaginii R. Moldova trebuie sa fie nu numai o preocupare a corpului diplomatic. Tocmai de aceea am facut recent o propunere la Ministerul de Externe de a evidentia in proiectul Bugetului2008 un articol nou, chiar in cadrul acelorasi surse bugetare, care sa se cheme «Imaginea R. Moldova». Acest articol sa fie si pentru Ministerul de Externe, si pentru Ministerul Culturii, si pentru multe alte ministere, ca fiecare sa faca cate ceva pentru imaginea tarii.
Alte probleme de imagine ale R. Moldova?
Aici, desigur, avem de a face cu experti si nu apar probleme de geografie sau de alt ordin. Ei sunt destul de informati. Atunci cand apare vreo problema pe ordinea de zi a CE, diplomatii altor tari se documenteaza in ministerele lor, dupa care urmeaza discutii in comun, dar nu am intalnit niciun caz cand ei sa fi fost neglijenti ori superficiali in atitudinea lor fata de R. Moldova. Momentul acesta este ca un impuls, ca un catalizator in activitatea noastra.
Cea mai grea zi a saptamanii la CE?
Desigur, ziua de miercuri. Aceasta este ziua de sedinte a Comitetului de Ministri.
Care e cel mai complicat lucru ce va revine
Cel mai greu este sa convingi CE ca in R. Moldova se fac progrese. Le vorbesti ca se face si una, si alta, iar ei, permanent, pun aceleasi intrebari: «Dar cu coruptia cand terminati, dar presa cand va fi libera, dar justitia cand va fi independenta?» si tot asa.
Da, am sesizat si noi ca cel mai mare repros care i se face R. Moldova la CE este coruptia. Acest fenomen a ajuns un fel de sinonim al R. Moldova pentru Europa
Sunt de acord, poate ca nu chiar cel mai mare, poate dupa reforma justitiei, dar este corect, aceste doua chestiuni reforma justitiei si lupta cu coruptia sunt de cele mai dese ori puse in discutie la diferite reuniuni de lucru aici, la CE.
La ce compartiment R. Moldova se coteaza cel mai bine?
Nu pot evidentia unul anume. In general, exista mai multe, deoarece in
domeniul functionarii institutiilor democratice lucrurile, de la an la an, evolueaza. Insa nicio structura a CE, niciun inalt functionar, dupa ce a vorbit despre realizarile noastre, nu
Aici, la Strasbourg, am auzit mai multe voci
vorbind, cu sau fara avansuri, despre evolutii in cazul reformelor
din R. Moldova. Numai ca, spun aceleasi voci, R. Moldova
se misca foarte incet, chiar incet de tot. De ce, in opinia
Dvs., se intampla asa: nu avem cu ce, nu avem
cu cine, nu se vrea sau poate ca exista nisti factori
externi
Ceea ce va pot spune prompt e ca nu cunosc ca cineva din exterior
Pana a veni la Strasbourg ati fost ambasador la Paris, tot in Franta. Unde va simtiti mai comod?
A fost dificil si acolo, si aici. Diferenta e ca acolo lucrezi mai mult pe «bilaterala». Aici, 90 la suta din activitatile noastre sunt pe «multilaterala». Desigur, nu putem exclude nici «bilaterala», dar accentul principal ramane pe relatia R.
Regiunea Alsacia, in care e dislocat si Strasbourgul, este o regiune bine cotata pe plan national, dar si international. In acceptia Dvs., ce experiente de aici ar putea fi utile si R. Moldova in domeniile economic, social, cultural, planificare si dezvoltare urbana etc.?
Desigur, misiunea nu se poate limita la activitatea legata nemijlocit de CE. Consider ca este o datorie a mea si a colegilor mei sa facem ca relatiile economice dintre R. Moldova si reg. Alsacia sa fie mai puternice.
Relatiile cu Alsacia ofera un castig politic datorita faptului ca aici se afla CE, dar aceasta e si o zona socialeconomica extrem de interesanta la frontiera cu Germania. Charles de Gaulle a fost ultimul dintre presedintii Frantei care, in 1976, a condus o reuniune a Comitetului de Ministri in afara Parisului si anume in zona de nord a Frantei, iar Nicola Sarcozy este primul presedinte al Frantei care, dupa Charles de Gaulle, a repetat initiativa acestuia si a organizat a doua reuniune de ministri in afara Parisului aici, in Alsacia. Si aceasta datorita importantei ei strategice, dar si economice.
Alsacia, deci, este si un model de consolidare a capacitatii zonelor de frontiera o restanta foarte mare a Chisinaului fata de zonele limitrofe, ramasa inca de la sovietici. De ce nu faceti drum acestei experiente si spre R. Moldova?
Stiti, eu am avut ocazia sa particip la o reuniune a zonelor de cooperare StrasbourgOberne. E ceva deosebit. Oameni care traiesc de o parte si de alta a frontierei se intrebau, de parca erau rude, ce le fac copiii, familiile, se cunosteau reciproc pe nume. Si
Cooperarea transfrontaliera este, de fapt, prerogativa
autoritatilor publice locale. Experienta aceasta ar prinde bine,
daca ar ajunge, in cele doua euroregiuni ale noastre. Dar,
in fine, sa continuam subiectul. La inceputuri, se stie,
cele mai mari inovatii si realizari circulau
200 de ani ai Codului Civil al Frantei, sa zicem, este o experienta ce merita preluata, ca sa facem si noi legi care sa dureze in timp. Dar, de fapt, sunt mai multe lucruri care
Conform statutului, o misiune diplomatica trebuie
sa reprezinte in exterior interesele statului sub al carui
drapel activeaza. La Chisinau se vorbeste tot mai des ca ambasadele
noastre
Am experienta de la Paris si de aici. Nu pot spune nimic special despre mine, se stie ca sunt membru al partidului de guvernamant, dar nu am observat, nici la Paris si nici aici, ca noi sa primim directive. Da, vin incoace deputatii de la Chisinau, care reprezinta diferite partide, lucreaza in grupurile politice, in comisii, dar nu am avut nici un caz cand cineva sa se fi implicat politic in activitatea noastra.
Presedintele Parlamentului, Marian Lupu, a lansat saptamana trecuta o noua viziune asupra relatiilor R. MoldovaRusia. Potrivit lui, «diferendul transnistrean» este o problema, dar nu una care ar determina toate relatiile Moscovei cu Chisinaul. Aici, la Strasbourg, cum sunt relatiile misiunii noastre diplomatice cu cea a Rusiei?
Eu nu am dreptul, conform statutului meu, sa comentez declaratiile presedintelui Parlamentului, iar in ce priveste relatiile noastre la nivelul misiunilor acestea sunt bune. Pana la momentul eliberarii lui Andrei Ivantoc si a lui Tudor PetrovPopa situatia era mai dificila. Vorba e ca, in fiecare miercuri, aici, la CE, aveau loc reuniuni la care se discuta problema eliberarii neconditionate a celor doi, asa dupa cum o cerea Comitetul de Ministri in baza deciziei CEDO. Noi spuneam deschis ca Rusia ar putea influenta solutionarea problemei, daca ar dori, intrucat stiam ca are putere asupra regimului de la Tiraspol. Pozitia noastra, evident, crea tensiuni. Cum va evolua situatia mai departte e greu de spus, intrucat la CEDO exista o noua cerere din partea lui Ivantoc si Popa, care, in cercurile de aici, este numita «Ilascu2». In tot cazul, indiferent de starea relatiilor noastre personale cu noul ambasador al Rusiei, Alexeev, eu sau el trebuie sa transmitem institutiilor europene integral mesajul venit de acasa, pentru ca tarilemembre
Ca institutie diplomatica la CE, ce decizii ale oficialitatilor de la Chisinau ati putut influenta, corecta sau anticipa?
De la mine ce se cere? Sa transmit regulat informatii de la CE la Chisinau. Aceasta o fac in nota pe care misiunea o expediaza la Ministerul de Externe si, indiferent daca indic eu sau nu la sfarsitul notei cui
Pe cat de mult aceste note sunt luate in calcul?
Nu pot spune exact care ar fi raportul: 40 la 60 sau 80 la 20. Au fost si cazuri cand parerile noastre au fost luate in consideratie suta la suta, dar am avut si situatii in care nu
Ce se vorbeste aici, la CE, nu neaparat
la nivel oficial, despre noul proiect politic de la Chisinau
al
Aceasta idee nu cred ca ar putea trezi mare interes din partea CE si UE, ca proiect politic, dar ea poate fi pozitiva ca semnal. Si la CE, si la UE
Cazul celor 3 judecatori la CEDO, cum il explicati? Care e totusi pozitia CE fata de candidaturile Chisinaului? Refuz?
In primul rand, as incepe cu aceea ca trebuie sa fim foarte atenti cu ordinea care exista la CE in desemnarea judecatorilor CEDO. Ce stim noi astazi? Stim ca Guvernul R. Moldova a aprobat, la propunerea Ministerului Justitiei, 3 candidaturi pentru selectarea unui judecator la CEDO din partea R. Moldova. Aceste candidaturi au fost examinate in Comitetul de Ministri al CE, la care ni
R. Moldova, pe 25 septembrie, a mai pierdut doua cazuri la CEDO. Pe cat de mult afecteaza aceasta imaginea R. Moldova in exterior, ca pe plan intern lucrurile sunt clare?
Este o problema pentru R. Moldova. Nu numai pentru ea, dar si pentru ea. Speram ca odata cu deschiderea Institutului National de Justitie de la Chisinau, la inaugurarea caruia pe 9 noiembrie va participa si Excelenta sa Terry Dawis, Secretarul General al CE, se vor schimba multe lucruri in bine in privinta aceasta. Institutul este un proiect realizat la initiativa si cu concursul CE si are menirea sa favorizeze si sa dinamizeze reformele in sistemul judiciar din R. Moldova. Daca justitia noastra va fi cea care exista azi in Franta, in Germania si asa mai departe, R. Moldova ar avea numai de castigat, inclusiv ca imagine.
Rechemarea Dvs. din functia de Ambasador al R. Moldova la Paris a avut la baza un motiv sau un interes?
Legea privind serviciul diplomatic stipuleaza ca mandatul ambasadorului se acorda pe o perioada de pana la patru ani. La Paris am activat doi ani si jumatate. In astfel de cazuri retragerea mea se cheama rechemare inainte de termen. Insa, nu exista nici un document care sa fixeze rechemarea mea de la Paris inainte de termen. Si in discutiile cu ministrul de externe, dl A. Stratan, si la intrevederea cu presedintele republicii, dl V. Voronin, mi
Cazul Ion Gonta. Erati Ambasador la Paris la momentul cand acesta a decedat. Ce ne puteti spune cu referire la cele intamplate, pentru ca la Chisinau dosarul in cazul Gonta ramane inca neelucidat?
Au fost zilele cele mai grele si complicate din viata mea. Cand am venit la Paris, Gonta era insarcinat cu afaceri. Am cautat
Si, totusi, a fost suicid sau altceva?
Plecarea lui din viata are la baza motive familiale. Poate nu e cazul sa ma implic, dar in ultima zi a vietii lui, un scandal de familie
Dar anticiparea mortii lui de catre Agentia de Stiri de la Tiraspol «Olviapress» ce ar fi trebuit sa insemne? Erati in aceeasi Ambasada, ati discutat, probabil, ceea ce se difuzase?
Da, cunosc.
Familia Gonta suspecteaza anumite persoane din cadrul Ambasadei ca ar fi organizat excluderea autopsierii lui I. Gonta de catre serviciile medicolegale franceze si ca in acest fel ar fi musamalizat niste adevaruri
Din cate imi amintesc, la fata locului
Programul minim si programul maxim pentru A. Neguta ca sef al misiunii diplomatice a R. Moldova aici, la CE?
Programul minim ar fi sa reusim, cu efort comun, trecerea R. Moldova din stadiul de monitorizare la stadiul de postmonitorizare. Cel mai degraba acest lucru se va putea intampla in trimestrul doi 2008. In plus, daca vom reusi sa depasim
Program maxim? Cresterea schimbului comercial dintre R. Moldova si Alsacia la 8 milioane de Euro. Astazi el este de 4 milioane.
Vorbiti, in cazul programului minim, de sporirea numarului de tratate semnate si ratificate de R. Moldova. Ce apreciaza mai mult CE: cantitatea numerica sau eficienta aplicarii tratatelor semnate?
Si una, si alta. Dar eficienta, in primul rand.
Va multumesc.
Un interviu de P.G.