Negocieri la vama Leuseni
Pana la sfarsitul anului 2008, cand posturile vamale ale R. Moldova vor fi dotate cu tehnica de supraveghere video, cetatenii vor continua sa se planga pe coruptia de la hotare. Potrivit expertilor, sar putea ca si aceste tehnologii sa fie ineficiente pentru minimalizarea cazurilor de coruptie printre angajatii vamali.
Chiar daca pe parcursul ultimilor cinci ani, Serviciul Vamal al R. Moldova a intreprins un sir de actiuni pentru asigurarea transparentei si prevenirea coruptiei in randul colaboratorilor, sondajele arata ca raspandirea coruptiei printre acestia persista inca.
Conform raportului analitic «Exploring the Perceptions and Experiences with the Customs Control, Services, and Border Officers in 20022006», efectuat de organizatia nonguvernamentala Transparency International Moldova (TI), circa 82,1% din cei intervievati considera ca nu au fost tratati intrun mod subiectiv de colaboratorii Serviciului Vamal. Referinduse la relatiile cu Serviciul Graniceri, 77,5% din respondenti au remarcat ca nu au platit nimic neoficial, 8,7% au platit neoficial rareori, 6,4% frecvent si 6,9% au platit de fiecare data. Marimea medie a platilor neoficiale achitate vamesilor este de 33 USD, granicerilor de circa 17 USD.
Experienta pe care a traito Mihai Cazacu la vama Leuseni ia lasat multe semne de intrebare referitoare la functionarea legilor si combaterea coruptiei in R. Moldova. Chiar daca nu este pentru prima data cand traverseaza hotarul, Mihai Cazacu spune ca asa ceva nu i sa mai intamplat. Dupa doua saptamani de vacanta la feciorul sau, Cazacu se intorcea acasa cu un cadou, un automobile Fiat.
«Feciorul mia daruit o masinica. Este mica, are doua locuri in fata. La 15 septembrie, in jurul orei unu de noapte, am intrat in Vama Leuseni. Mam apropiat de primul ghiseu. Era o doamna. Iam prezentat documentele si mia spus cat ma costa devamarea. Mi sa adresat ruseste, dar eu iam dat de inteles ca nu o inteleg. Mia scris pe o foaie suma de 28 mii 600 de lei. Iam zis ca este prea mult, stiu ca legea spune altceva», povesteste indignat Mihai Cazacu. El a fost trimis la alt ghiseu. Acolo era maiorul Gheorghe Ivanovici. «Iam aratat calculele doamnei. Se uita, se uita si imi spuse ca trebuie sa platesc 470 Euro. Lam intrebat de unde a luat asa suma? Nici nu a vazut masina. El a zis ca astea sunt regulile. Sa uitat la calculator si imi confirma ca e corect. Cum, bre, e corect, il intreb? Mia spus ca imi poate face o reducere si va trebui sa achit doar 4000 de lei», ofteaza soferul.
Conform Legii cu privire la tariful vamal, persoanele fizice
care au un automobil cu benzina si il importa
in R. Moldova, platesc urmatoarele tarife: daca puterea motorului
este pana la 1000 cmi 0.3 Euro, intre 1000 si 1500
cmi 0.4 Euro, 1500 si 2000 cmi 0.6 Euro,
2000 si 3000 cmi 1 Euro, iar de la 3000
cmi 1.6 Euro. Pentru masinile cu motoare diesel
sunt indicate alte preturi pentru un cmi: pana la 1500 cmi
0.4 Euro, intre 15002000 cm? 1 Euro,
iar mai sus de 2500 cmi 1.6 cmi. Persoana mai
este obligata sa achite si alte taxe. Pentru masinile care
au intre trei si cinci ani se achita 0.01% din
pretul acesteia, iar pentru cele intre cinci si sapte ani, 0.02%. Pentru
vehiculele cu pana la trei ani, nu sunt impuse taxe.
Ultima suma care trebuie platita este de 0.04%, calculata
din valoarea automobilului stabilita la vama.
«Maiorul Gheorghe Ivanovici ma intrebat cati bani am. Aveam doar 2300 lei. Sa oferit sa faca modificari in documente si sa indice suma respectiva. Cand iam spus ca pentru devamare trebuie sa platesc mai putin, el mia raspuns ca acum sunt alte timpuri», isi aminteste Cazacu.
Dupa ce iau fost perfectate actele, Mihai Cazacu a fost rugat sa stea in masina. «Acum seful schimbului se odihneste, cand se va trezi, am sal consult. Am adormit si cand colo a venit un capitan si ma trezit. Soarele rasarise deja. Ma chemat la el si mia spus: calculele raman asa cum au fost, trebuie doar sa merg la banca si sa achit. In jurul orei 9 dimineata am plecat din vama», povesteste Cazacu.
«Oamenii de afaceri considera ca sunt tratati mai bine de catre vamesii din Romania, Bulgaria si Ungaria, decat de cei din Moldova», arata sondajul de opinie a oamenilor de afaceri care efectueaza operatiuni de exportimport, realizat de Transparency International Moldova in noiembrie 2006.
In drum spre casa, familia Cazacu a fost nevoita sa vanda o anvelopa de la automobil si sa cumpere 5 litri de benzina pentru a ajunge cu bine.
Roxana TEODORCIC